Теми статей
Обрати теми

Перехід з єдиного податку на загальну систему оподаткування: запитання та відповіді

Редакція БТ
Стаття

ПЕРЕХІД З ЄДИНОГО ПОДАТКУ

на загальну систему оподаткування: запитання та відповіді

 

Ціни з року в рік зростають, а от критерії, за яких суб’єкт підприємницької діяльності може працювати на спрощеній системі оподаткування, за останні 8 років не змінювалися. У результаті багато які суб’єкти підприємництва змушені залишати лави єдиноподатників та переходити на сплату податку на прибуток на загальних підставах.

Про особливості такого переходу сьогодні й поговоримо. Розглянемо порядок переходу та оподаткування перехідних операцій для єдиноподатників — як фізичних, так і юридичних осіб.

Наталія ГОЛОСКУБОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про податок на прибуток —

Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про ПДВ —

Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Декрет

про прибутковий податок Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.

Указ про єдиний податок —

Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» у редакції від 28.07.99 р. № 746/99.

Положення № 79

Положення про реєстрацію платників податків на додану вартість, затверджене наказом ДПАУ від 01.03.2000 р. № 79.

Постанова № 507

постанова КМУ «Про роз’яснення Указу Президента України від 3 липня 1998 р. № 727» від 16.03.2000 р. № 507.

 

Загальні моменти

Згідно зі

ст. 1 Указу про єдиний податок платниками єдиного податку можуть бути підприємства, у яких середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб та обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, послуг) за рік не перевищує 1 млн грн. Для фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності критерії такі: 500 тис. грн. за рік та чисельність працюючих не перевищує 10 осіб. Для контролю обмеження за чисельністю єдиноподатнику — юридичній особі потрібно розрахувати такий показник, як середня кількість працівників. Нагадаємо, що при розрахунку середньої кількості працівників слід ураховувати штатних працівників, сумісників та працюючих за цивільно-правовими договорами*. Для приватних підприємців — єдиноподатників при розрахунку чисельності особи, які працюють у підприємців на підставі цивільно-правових, а не трудових договорів, не враховуються в загальній кількості працюючих. Для них важливо, щоб на кожний день звітного року кількість одночасно працюючих не перевищувала 10 осіб. При цьому показник середньої чисельності для цих цілей вони не розраховують.

* Докладніше про порядок розрахунку середньої кількості працівників можна дізнатися із вкладиша «Кількість працівників» // «БТ», 2006, № 46, с. 23.

Якщо порушено хоча б одну з вимог, установлених

ст. 1 Указу про єдиний податок, то платник єдиного податку має перейти на загальну систему оподаткування, обліку та звітності починаючи з наступного звітного періоду (кварталу). Наприклад, якщо у IV кварталі обсяг виручки підприємства перевищив 1 млн грн., то з І кварталу наступного року воно зобов’язане перейти на загальну систему оподаткування.

Перейти на загальну систему оподаткування доведеться суб’єктам господарювання, які, наприклад, вирішили зайнятися видами діяльності, оподаткування яких не може здійснюватися за єдиним податком (до таких, зокрема, належать діяльність у сфері грального бізнесу; виробництво, експорт, імпорт, оптова торгівля підакцизними товарами; оптова та роздрібна торгівля підакцизними ПММ; операції з обміну валюти тощо). Повний перелік обмежень для єдиноподатників за видами діяльності та суб’єктним складом ми наводили у

вкладиші «Переходи: загальна система єдиний податок» // «БТ», 2008, № 10, с. 23. Також прощання зі спрощеною системою забезпечене підприємствам у випадку здійснення ними бартерних операцій.

При відмові від спрощеної системи оподаткування та переході з наступного кварталу на загальну систему оподаткування слід ураховувати, що

за загальним правилом ст. 4 Указу про єдиний податок суб’єкти малого підприємництва мають подати податковим органам відповідну заяву* не пізніше ніж за 15 днів до закінчення поточного звітного (податкового) періоду (кварталу, в якому відбулося перевищення виручки). Щоправда, виконати цю вимогу буде важко тим єдиноподатникам, у яких перевищення виручки відбулося в останньому місяці звітного кварталу. Наприклад, 30 вересня 2008 року на поточний рахунок підприємства-єдиноподатника надійшли грошові кошти від покупця. У результаті через надходження цієї суми було перевищено встановлений Указом ліміт — 1 млн грн. У цій ситуації підприємство зобов’язане перейти з 1 жовтня 20008 року на загальну систему оподаткування, але граничний строк подання заяви про відмову від спрощеної системи, установлений ст. 4 Указу про єдиний податок, минув. Як бачимо, виконати строки подання заяви було в принципі неможливо. Рекомендуємо в такій ситуації звернутися за роз’ясненнями до податкової інспекції за своїм місцезнаходженням. Найімовірніше, податківці не заперечуватимуть проти здавання Свідоцтва платника єдиного податку без заяви про відмову від спрощеної системи оподаткування (або подання такої заяви з порушенням строків).

* Оскільки затвердженої форми заяви відмови від застосування спрощеної системи немає, її слід скласти в довільній формі.

Разом з тим податківці офіційно дозволяють заяву не подавати, якщо перевищення виручки було допущено в останньому кварталі календарного року — у IV кварталі. Так, у

журналі «Вісник податкової служби України», 2008, № 35, с. 37 вони зазначили, що для переходу з нового року на загальну систему оподаткування заяву подавати не потрібно. Достатньо буде повернути податковому органу Свідоцтво платника єдиного податку — і все.

Також

не виключена добровільна зміна системи оподаткування (це можливо тоді, коли вимоги, установлені ст. 1 Указу про єдиний податок, не порушено). У цьому випадку вимога ст. 4 саме цього Указу щодо строків подання відповідної заяви про відмову від застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності є виправданою. Заяву слід подати не пізніше ніж за 15 днів до закінчення поточного звітного (податкового) періоду.

 

ПДВ-особливості при переході

Як відомо, єдиноподатники-10 % не є платниками ПДВ (і навіть у разі, коли перевищено 300-тисячну межу, реєструватися платниками ПДВ вони не зобов’язані).

Зареєструватися платником ПДВ єдиноподатник-10 % зобов’язаний у разі перевищення виручки 1 млн грн.

На це вказує і

п.п. 12.1 Положення № 79. У ньому зазначено, що не зареєстрована платником ПДВ особа, яка сплачує єдиний податок та перевищила обмеження річного обсягу виручки, зобов’язана зареєструватися платником ПДВ починаючи з наступного звітного періоду (кварталу) не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку кварталу переходу на загальну систему оподаткування (п.п. «г» п.13 Положення № 79).

Якщо ж зазначену вище межу (1 млн грн.) не перевищено, то можна добровільно перейти на загальну систему оподаткування. При добровільному переході обов’язковість ПДВ-реєстрації залежить від того, чи перевищив платник податків у періоді роботи на єдиному податку 300-тисячну межу**, зазначену в

п.п. 2.3.1 Закону про ПДВ. Якщо 300-тисячну межу було перевищено або платник податків на загальній системі оподаткування планує здійснювати операції, зазначені в пп. 2.3.2 — 2.3.4 Закону про ПДВ, то зареєструватися платником ПДВ доведеться (консультація в журналі «Вісник податкової служби», 2008, № 23, с.31). Заяву про реєстрацію платником ПДВ слід подати не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку кварталу переходу на загальну систему оподаткування (п.п. «г» п.13 Положення № 79). Якщо ж 300-тисячну межу не перевищено і платник податків не здійснює операції, зазначені в пп. 2.3.2 — 2.3.4 Закону про ПДВ, то ПДВ-реєстрація не обов’язкова.

** Докладніше про порядок розрахунку 300-тисячної межі можна дізнатися зі статті «ПДВ-реєстрація та перехідні моменти» // «БТ», 2007, № 14, с. 15.

А от у ситуації, коли єдиноподатник — 10 % переходить на загальну систему оподаткування через перевищення встановленої граничної чисельності (при цьому обсяг виручки в 1 млн грн. не перевищено, але перевищено «300-тисячний ліміт» для обов’язкової реєстрації платником ПДВ), ні

Закон про ПДВ, ні Положення № 79 не уточнюють, в які строки слід подавати реєстраційну заяву в такому разі. На нашу думку, безпечніше подати заяву також за 15 календарних днів до початку кварталу переходу на загальну систему оподаткування.

 

Податок з доходів із суми перевищення 500 тис. грн.

Підприємець-єдиноподатник у III кварталі 2008 року перевищив 500-тисячний обсяг виручки на 150 тис. грн. У зв’язку з цим він був змушений, починаючи з IV кварталу 2008 року, перейти на загальну систему оподаткування.

Податковий інспектор наполягає, що підприємець мусить заплатити податок з доходів з 150 тис. грн. у порядку, установленому розділом IV Декрету про прибутковий податок, бо сума перевищення є доходом, отриманим на умовах, відмінних від установлених Указом про єдиний податок. Чи правомірні вимоги податкового інспектора?

 

Ми вважаємо, що вимоги податкового інспектора щодо сплати податку з доходів із суми перевищення граничного обсягу виручки (з 150 тис. грн.) є неправомірними

. Обґрунтуємо.

Якщо єдиноподатник перевищив граничний річний обсяг виручки, зазначений у

ст.1 Указу про єдиний податок, то він зобов’язаний просто перейти на загальну систему оподаткування з наступного кварталу. І все. Інших вимог Указ про єдиний податок до такого «порушника» не висуває. Та й не може бути інших вимог. Адже, незважаючи на перевищення виручки у III кварталі 2008 року, підприємець ще залишається платником єдиного податку. А згідно зі ст. 6 Указу про єдиний податок суб’єкт підприємницької діяльності, який сплачує єдиний податок, звільняється від сплати податку з доходів фізичних осіб. Статус єдиноподатника він втрачає тільки з IV кварталу 2008 року. Підтвердженням цього є Свідоцтво про сплату єдиного податку, що діє до кінця III  кварталу. Та й у Порядку № 599 зазначено, що суб’єкт підприємницької діяльності зобов’язаний протягом 5 днів після закінчення звітного періоду (кварталу) здати таке Свідоцтво до податкового органу.

А оскільки це так, то вимоги

Декрету про прибутковий податок у цей період часу на нього не поширюються. До кінця III кварталу 2008 року такий підприємець діє згідно з вимогами Указу про єдиний податок. Це означає, що отриманий ним дохід (включаючи виручку понад 500 тис. грн.) обкладається єдиним податком і не включається до сукупного оподатковуваного доходу і, отже, не обкладається податком з доходів.

Аналогічної думки дотримується і Держпідприємництва у своїх

листах від 24.04.2007 р. № 2987, від 17.08.2007 р. № 6129, від 22.09.2008 р. № 8032 (див. «Сума перевищення граничного обсягу виручки не обкладається податком з доходів — роз’яснює Держпідприємництва»).

 

Сума перевищення граничного обсягу виручки не обкладається податком з доходів — думка Держпідприємництва

Витяг із листа від 22.09.2008 р. № 8032

«До закінчення звітного податкового періоду (кварталу) суб’єкт підприємницької діяльності перебуває на спрощеній системі оподаткування і сплачує ставку єдиного податку, зазначену у

Свідоцтві.

Доходи, отримані від здійснення підприємницької діяльності, що обкладається єдиним податком, не включаються до складу сукупного оподатковуваного доходу за підсумками звітного року такого платника та осіб, які перебувають з ним у трудових відносинах, а сплачена сума єдиного податку є остаточною та не включається до перерахунку загальних податкових зобов’язань як самого платника податку, так і осіб, які перебувають з ним у трудових відносинах, включаючи членів його сім’ї, які беруть участь у підприємницькій діяльності (

стаття 2 Указу).

Згідно з

підпунктом 4.3.25 <...> Закону України від 22.05.2003 р. № 889[-ІV] «Про оподаткування доходів фізичних осіб» (далі — Закон № 889) до складу загального місячного або річного доходу не включається дохід (прибуток), отриманий особою від здійснення нею підприємницької діяльності, у разі обрання такою особою спрощеної системи оподаткування.

Зазначені норми поширюються на СПД незалежно від отриманого обсягу виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), оскільки відповідно до

статті 2 Указу [про єдиний податок Прим. ред.] такий суб’єкт авансом сплачує фіксований розмір ставки податку.

<...>

З урахуванням того, що на сьогодні не встановлено відповідальність для суб’єктів підприємницької діяльності за перевищення обсягу виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), установленого

статтею 1 Указу, на думку Держпідприємництва, якщо у суб’єкта підприємницької діяльності відбулося перевищення обсягу виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), вимоги щодо оподаткування суми такого перевищення за ставкою 15 % порушують вимоги Указу <...> та Закону <...> № 889».

 

А от думка ДПАУ з цього питання, на жаль, інша. У своїх

листах від 13.08.2007 р. № 4005/г/17-0715*, від 04.09.2008 р. № 8352/Х/17-0714** податківціпросувають ідею про те, що єдиноподатник, який перевищив граничний обсяг виручки, має:

1)

перейти з наступного звітного періоду (кварталу) на загальну систему оподаткування (з цим ми згодні);

2)

сплатити у кварталі перевищення виручки податок з доходів із суми перевищення в порядку, установленому розділом IV Декрету про прибутковий податок (з цим ми погодитися не можемо, наші аргументи наведено раніше).

* Див. ком. «Підприємець-єдиноподатник у кварталі перевищення граничного обсягу виручки має сплачувати податок з доходів із суми перевищення — дивна позиція ДПАУ» // «БТ», 2007, № 39, с. 13.

** Див. ком. «Якщо виручка підприємця-єдиноподатника перевищила 500 тис. грн., ДПАУ вимагає сплачувати податок із суми перевищення» // «БТ», 2008, № 43, с.12.

Варте уваги те, що раніше у своїх

листах від 14.01.2005 р. № 323/6/17-3116, від 15.03.2007 р. № 1192/Б/17-0415 ДПАУ дотримувалася іншої точки зору. Зокрема, вона зазначала, що підприємницька декларація про податок з доходів уперше подається за підсумками звітного кварталу, наступного за тим, в якому виникло перевищення обсягу виручки. У декларації зазначаються загальні суми отриманого доходу, витрат і сплаченого податку за звітний податковий період. Із цього випливає закономірний висновок, що за квартал, в якому відбулося перевищення, подається тільки звіт єдиноподатника, отже, немає підстав для нарахування податку з доходів.

Що ж робити в такій ситуації підприємцю-єдиноподатнику? Пропонуємо не сплачувати податок з доходів із суми 150 тис. грн. Аргументи, наведені вище, допоможуть вам відстояти свою позицію перед податківцями або, якщо знадобиться, у суді. Крім того, не зайвим буде пригадати і правило конфлікту інтересів з

п.п. 4.4.1 Закону № 2181. Підставою для застосування цього правила можуть бути листи ДПАУ, в яких та сама норма тлумачиться по-різному.

Докладніше про наслідки перевищення 500 тис. грн. і виходи із ситуації, що склалася, можна дізнатися зі

статті «Виручка єдиноподатника наближається до 500 тис. грн.: шукаємо вихід із ситуації» // «БТ», 2007, № 44, с. 29.

 

Податок на прибуток із суми перевищення 1 млн грн.

У підприємства-єдиноподатника у III кварталі 2008 року відбулося перевищення обсягу виручки від реалізації продукції (1 млн грн.). З наступного кварталу (з IV кварталу 2008 року) підприємство перейшло на загальну систему оподаткування, обліку та звітності.

Чи потрібно сплачувати податок на прибуток із суми перевищення за підсумками III кварталу 2008 року? Чи слід подавати декларацію з податку на прибуток за 11 місяців 2008 року?

 

Податок на прибуток із суми перевищення за підсумками III кварталу 2008 року (у період роботи на спрощеній системі) нараховувати і сплачувати не потрібно

. Спрощена система оподаткування діє до кінця III кварталу 2008 року (інакше ст. 1 Указу про єдиний податок вимагала б від порушників перейти на загальну систему оподаткування не з наступного кварталу, а з моменту порушення). У цей період часу діють лише норми Указу про єдиний податок. А згідно зі ст. 6 цього Указу суб’єкт підприємницької діяльності, який сплачує єдиний податок, звільняється від сплати податку на прибуток.

Отже,

доходи, отримані в період роботи на спрощеній системі оподаткування, обкладаються (у нашому випадку — до кінця III кварталу 2008 року) тільки єдиним податком. Починаючи з IV кварталу 2008 року підприємство втрачає можливість перебувати на спрощеній системі оподаткування та переходить на загальну систему. Це означає, що з 1 жовтня 2008 року всі операції обкладаються податком на прибуток за правилами, установленими Законом про податок на прибуток.

Таким чином, доходи суб’єкта малого підприємництва — юридичної особи, отримані в період роботи на спрощеній системі оподаткування, з яких сплачено єдиний податок, не можуть повторно обкладатися податком на прибуток. Аналогічної думки дотримуються Держпідприємництва

(лист від 15.07.2008 р. № 5968) і податківці (лист ДПА у м. Києві від 18.10.2006 р. № 826/10/31-106; консультація в журналі «Вісник податкової служби України», 2008, № 35, с.38).

Тепер поговоримо про подання декларації з податку на прибуток за 11 місяців 2008 року.

Підприємства, які з IV кварталу 2008 року перейшли з єдиного податку на загальну систему оподаткування, мають подати до податкової інспекції декларацію з податку на прибуток за 11 місяців 2008 року. Далі такі платники податків подають декларацію за весь 2008 рік*. Аналогічної думки дотримується і ДПАУ у своєму листі від 29.10.2008 р. № 22169/7/15-0217**.

* Нагадаємо, що граничний строк подання декларації за 11 місяців 2008 року — 22 грудня 2008 року (понеділок), а граничний строк сплати — 30 грудня 2008 року (вівторок). Докладніше див. статтю «Декларація за 11 місяців: звітуємо без проблем» // «БТ», 2008, № 47, с. 11.

** Див. ком. «Декларація за 11 місяців: чи подають новостворені підприємства та підприємства, що перейшли з єдиного податку» // «БТ», 2008, № 45, с. 9.

 

Балансова вартість «перехідних» ОФ

Важливу роль при переході з єдиного податку на загальну систему оподаткування відіграє спосіб визначення балансової вартості основних фондів (ОФ), що значилися в податковому обліку до переходу на єдиний податок, і тих, які придбано в період роботи на єдиному податку.

Можливі три варіанти визначення балансової вартості ОФ на початок періоду, в якому платник перейшов на загальну систему. Усі три варіанти докладно розглянуто у

статті «З єдиного на загальну: актуальні питання» // «БТ», 2006, № 47. На сьогодні найпоширенішим є підхід, при якому балансову вартість ОФ на початок періоду визначають на рівні залишкової вартості основних фондів за даними бухгалтерського обліку. Працівники ДПАУ також дотримуються цієї точки зору (журнал «Вісник податкової служби України», 2003, № 47 і лист ДПАУ від 07.09.2006 р. 16636/7/31-3017). При цьому вони зазначають, що підприємство у складі балансової вартості ОФ має враховувати залишкову вартість лише тих основних засобів, на придбання чи створення яких платник поніс витрати і які використовуються в господарській діяльності. Безоплатно отримані основні засоби в податковому обліку при переході на загальну систему оподаткування не враховуватимуться. При переході на загальну систему оподаткування, на нашу думку, скористатися 10 % ремонтним лімітом можна в році переходу. Причому це не залежить від того, в якому звітному періоді відбувається перехід зі спрощеної системи оподаткування на загальну (з початку звітного року чи з будь-якого іншого кварталу протягом року).

 

«Перехідні» запаси

При переході зі спрощеної на загальну систему оподаткування платників податків часто цікавить запитання: чи можна вартість товарів, придбаних при роботі на єдиному податку, уключити до складу валових витрат, оскільки при їх реалізації платник зобов’язаний відобразити валові доходи? Думку ДПАУ з цього питання було викладено в

листах від 06.02.2007 р. № 2196/7/155-00217, від 29.03.2007 р. № 3046/6/15, п. 2 листа від 25.02.2008 р. № 3613/7/15-0217. У них зазначено, що врахувати витрати на придбання таких запасів у валових витратах при переході зі спрощеної на загальну систему оподаткування не можна. При цьому такі запаси не братимуть участі в «прирості та убутку» за п.5.9 Закону про податок на прибуток.

Варте уваги, що п’ять років тому податківці не заперечували проти того, що платник податків у момент реалізації товарів, придбаних на спрощеній системі оподаткування, відображав валові витрати (

журнал «Вісник податкової служби України», 2006, № 16). Тепер, як бачимо, їх думка змінилася.

Хоча наявні роз’яснення податківців щодо перехідних моментів не можна назвати до кінця послідовними. Так, у

журналі «Вісник податкової служби України», 2008, № 14, с. 34 податківці не заперечували проти включення витрат, пов’язаних з отриманням коштів за послуги, надані при роботі на єдиному податку та оплачені на загальній системі оподаткування, до складу валових витрат.

Крім «прибуткових» податкових наслідків, слід звернути увагу на нюанси нарахування ПДВ для колишнього єдиноподатника — 10 %. Придбаваючи товар, платник перебував на єдиному 10 % податку і відповідно не був платником ПДВ, отже, права на податковий кредит він не мав. При подальшому

продажу такого товару, уже на загальній системі оподаткування, доведеться нарахувати податкове зобов’язання з ПДВ. У результаті виходить сумна картина — податкового кредиту немає, а податкове зобов’язання є. Порадимо в такій ситуації перед переходом з єдиного податку на загальну систему по можливості позбутися товарних залишків.

 

Зворотне повернення на єдиний податок

Підприємство-єдиноподатник у II кварталі 2008 року перевищило межу 1 млн грн. Починаючи з III кварталу 2008 року воно застосовує загальну систему оподаткування, обліку та звітності. Чи можна у 2009 році повернутися назад на сплату єдиного податку?

 

При перевищенні обсягу виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за календарний рік платник єдиного податку має перейти на загальну систему оподаткування, обліку та звітності. Такий перехід платник податку повинен здійснити самостійно починаючи з наступного звітного періоду (кварталу, в якому відбулося перевищення). Зверніть увагу: перевищення відбулося як за підсумками II кварталу 2008 року, так і за підсумками календарного року (2008 року). Це означає: крім втрати права на застосування спрощеної системи оподаткування з кварталу перевищення, підприємство втрачає право на застосування спрощеної системи оподаткування і на весь наступний 2009 рік. Принаймні саме на цьому останнім часом наполягають податківців.

У нашому випадку

підприємство втрачає можливість працювати на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності у 2009 році. А от у 2010 році можна повернутися на сплату єдиного податку, але за умови, що за період з 01.01.2009 по 31.12.2009 р. не буде перевищено межу виручки.

Справа в тому, що при визначенні відповідності до встановлених

ст. 1 Указу про єдиний податок критеріїв у поточному календарному році з 500-тисячною межею для фізичних осіб (1 млн грн. для юридичних осіб) порівнюється обсяг виручки суб’єкта підприємництва за попередній календарний рік*. Наприклад, щоб визначити, чи має підприємство право бути платником єдиного податку з II кварталу 2009 року, потрібно подивитися, чи не перевищено межу виручкою 1 млн грн. за 2008 рік (за період з 01.01.2008 по 31.12.2008 рр.).

* Про те, що під словом «рік» у ст. 1 Указу про спрощену систему розуміється календарний рік, тобто з 1 січня по 31 грудня, було зазначено в постанові № 507.

 

Перехідні операції

На завершення розглянемо конкретні ситуації та їх вирішення при переході зі спрощеної системи (сплати єдиного податку за ставкою 6 % і 10 %) на загальну систему оподаткування. Для наочності наведемо таблиці, в яких відображено податкові нюанси при переході з єдиного податку на загальну систему оподаткування.

 

Перехід з єдиного податку за ставкою 6 % на загальну систему

Господарські операції

На єдиному податку (ЄП) 6 %

На загальній системі оподаткування (ВД/ВВ)

ЄП

ПЗ/ПК

ОПЕРАЦІЇ ПРИДБАННЯ

Ситуація 1 (перша подія — оприбуткування товарів) Товари оприбутковано в період роботи на єдиному податку, а оплачено на загальній системі оподаткування

ПК

—/ВВ*

Ситуація 2 (перша подія — оплата) Товари оплачено в період роботи на єдиному податку, а отримано на загальній системі оподаткування

ПК

—/ВВ*

ОПЕРАЦІЇ ПРОДАЖУ

Ситуація 3 (перша подія — відвантаження товарів) Товари відвантажено покупцю в період роботи на єдиному податку, а оплачено в період роботи на загальній системі

ПЗ

ВД ВВ (-/+)**

Ситуація 4 (перша подія — оплата) Отримано передоплату за товар у період роботи на єдиному податку, а відвантаження товару здійснено на загальній системі оподаткування

ЄП

ПЗ

— ***

* Раніше податківці погоджувалися, що ВВ виникають за рахунок убутку відвантажених товарів, витрати на придбання яких було здійснено раніше — на спрощеній системі оподаткування (журнал «Вісник податкової служби України», 2003, № 16). Однак згідно з останніми роз’ясненнями ДПАУ заборонила враховувати такі залишки в перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток (листи ДПАУ від 07.09.2006 р. № 16636/7/31-3017, від 06.02.2007 р. № 2169/7/15-0217, від 29.03.2007 р. № 3046/6/15-0316, п. 2 листа від 25.02.2008 р. № 3613/7/15-0217). У результаті, продаючи «єдиноподатні» залишки, платник податків отримає тільки ВД.

** Раніше ДПАУ дозволяла відображати у складі ВВ витрати, безпосередньо пов’язані з отриманням доходу (лист ДПАУ від 29.11.2001 р. № 7646/6/15-1316). Однак останнім часом ідеться тільки про збільшення ВД і жодного слова про ВВ (журнал «Вісник податкової служби України», 2007, № 11 і № 28). Хоча при збільшенні валового доходу на суму коштів, отриману за послуги, які було надано до переходу на загальну систему оподаткування, податківці не заперечують, щоб підприємство мало право включити витрати, пов’язані з отриманням цих коштів, до складу валових витрат (журнал «Вісник податкової служби України», 2008, № 14, с.34). Як бачимо, існуючі роз’яснення податківців щодо перехідних моментів не можна назвати до кінця послідовними.

*** Якщо дотримуватись Методичних рекомендацій від 15.05.2001 р. № 6153/7/15-1317, то необхідно включити до складу ВД суму отриманого авансу та вирахувати суму єдиного податку, нараховану на суму такого авансу. Але в журналі «Вісник податкової служби України», 2003, № 16 працівники податкових органів підтримали позицію, що при переході на загальну систему оподаткування включати суму відвантаження до складу ВД не потрібно.

 

Перехід з єдиного податку за ставкою 10 % на загальну систему

Господарські операції

На єдиному податку 10 %

На загальній системі оподаткування

ЄП

ВД/ВВ

ПЗ/ПК

1

2

3

4

ОПЕРАЦІЇ ПРИДБАННЯ

Ситуація 1 (перша подія — оприбуткування товарів) Товари оприбутковано в період роботи на єдиному податку, а оплачено на загальній системі

—/ВВ*

ПЗ**

Ситуація 2 (перша подія — оплата) Товари оплачено в період роботи на єдиному податку, а отримано на загальній системі

—/ВВ*

ПЗ**

ОПЕРАЦІЇ ПРОДАЖУ

Ситуація 3 (перша подія — відвантаження товарів) Товари відвантажено покупцю в період роботи на єдиному податку, а оплачено в період роботи на загальній системі оподаткування

ВД ВВ (-/+)***

—****

Ситуація 4 (перша подія — оплата) Отримано передоплату за товар у період роботи на єдиному податку, а відвантаження товару здійснено на загальній системі оподаткування

ЄП

—*****

—****

* При подальшому продажу такого товару на загальній системі оподаткування необхідно буде нарахувати податкове зобов’язання з ПДВ.

** Див. виноску (*) до попередньої таблиці.

*** Див. виноску (**) до попередньої таблиці.

**** Податкового зобов’язання з ПДВ не буде (листи ДПАУ від 30.05.2005 р. № 10517/7/15-1217, від 15.03.2007 р. № 1192/Б/17-0415).

***** Див. виноску (***) до попередньої таблиці.

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі