Теми статей
Обрати теми

Підготовка автомобіля до зими: що потрібно знати

Редакція БТ
Стаття

ПІДГОТОВКА АВТОМОБІЛЯ ДО ЗИМИ:

що потрібно знати

 

Настала зима. На підприємствах уже відбулися різні заходи щодо підготовки автомобілів до цієї суворої пори року. Для завершення такої підготовки залишається тільки правильно відобразити здійснені операції в обліку, а це в деяких випадках не так і просто. Тому в цій статті постараємося висвітлити деякі моменти відображення в обліку операцій щодо підготовки автомобіля до зими.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування податку прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Положення № 102

— Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. № 102.

Норми пробігу шин

— Норми експлуатаційного пробігу автомобільних шин, затверджені наказом Мінтрансу від 08.12.97 р. № 420.

Норми експлуатації шин

— Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів та спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансу України від 20.05.2006 р. № 488.

Норми витрачання ПММ

— Норми витрат палива та мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Мінтрансу України від 10.02.98 р. № 43.

 

Роботи при підготовці до зими

При підготовці автомобіля до зими підприємства проводять різні роботи, що охоплюються поняттям «сезонне технічне обслуговування». Склад робіт, що входять до сезонного технічного обслуговування (техобслуговування) та порядок його проведення регламентує

Положення № 102.

Так, відповідно до

п. 1.3 Положення № 102:

— техобслуговування — це комплекс операцій чи операція щодо підтримки роботоздатності або справності виробу під час використання за призначенням, зберігання та транспортування;

сезонне техобслуговуванняце техобслуговування, яке виконується для підготовки виробу до використання в осінньо-зимових чи весняно-літніх умовах.

Таке техобслуговування здійснюється двічі на рік (весною та восени), і проводиться разом з черговим другим технічним обслуговуванням. Сезонне техобслуговування включає роботи, що проводять при черговому другому техобслуговуванні (додатки А та Б до

положення № 102) та деякі види специфічних робіт (див.  «Які роботи виконують при сезонному техобслуговуванні»).

 

Які роботи виконують при сезонному техобслуговуванні

Додаток В до Положення № 102

«Примірний перелік операцій сезонного технічного обслуговування

Крім робіт, передбачених другим технічним обслуговуванням, виконати такі:

1.

Промити систему охолодження двигуна, паливний бак і продути трубопроводи (восени), радіатори опалювача кабіни (кузова) і пусковий підігрівач.

2. Перевірити стан і дію кранів системи охолодження і зливних пристроїв у системах живлення і гальм.

3. Зняти акумуляторну батарею для підзаряджування і відкоригувати густину електроліту.

4. Зняти карбюратор і паливний насос, промити та перевірити стан і їх роботу на стенді (восени).

5. Зняти паливний насос високого тиску, промити та перевірити стан і роботу на стенді (восени).

6. Зняти переривник-розподільник, очистити, перевірити його стан і за необхідності відрегулювати на стенді.

7. Зняти генератор і стартер, очистити, продути внутрішню порожнину, замінити зношені деталі і змастити підшипники.

8.

Замінити оливу в спідометровому обладнанні, перевірити правильність пломбування спідометра і його приводу.

9. Перевірити справність датчика включення муфти вентилятора системи охолодження, датчиків аварійних сигналізаторів у системах охолодження і змащування двигуна.

10. Перевірити роботоздатність шторок радіатора, щільність дверей, вікон, установити (зняти) чохли утеплення.

11.

Здійснити сезонну заміну олив відповідно до хіммотологічної карти.

Примітка.

Специфічні роботи з технічного обслуговування систем живлення ДТЗ, які працюють із застосуванням газу, а також додаткові роботи на автомобілях-самоскидах наведені в інструкціях з експлуатації цих виробів.»

 

Наведений вище перелік робіт сезонного технічного обслуговування це всього лише примірний перелік і за потреби його можна доповнювати.

Зазначимо і те, що

сезонне технічне обслуговування не належить до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшення основних фондів , а тому витрати на проведення такого технічного обслуговування можна з упевненістю віднести до складу валових витрат згідно з п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток. Сума ПДВ, що сплачена у складі вартості робіт (матеріалів) про проведенні сезонного техобслуговування, уключається до податкового кредиту.

 

Заміна шин

Одним із видів робіт при підготовці автомобіля до зими є заміна літніх шин на зимові. Таку заміну здійснюють для того, щоб автомобіль взимку був більш стійкіший на зимових обмерзлих дорогах.

Якщо уважно розглянути перелік робіт, які необхідно проводити при сезонному технічному обслуговуванні, то можна помітити, що заміна шин не включена до цього переліку. Це не повинно бентежити, бо заміну шин можна пов’язати з технічним обслуговування, як роботу щодо підтримки автомобіля в робочому стані, крім того відповідно до

п. 3.19 Положення № 102 операції, щодо заміни шин не належать до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшення. Цю операцію можна пов’язати із сезонним технічним обслуговуванням доповнивши, перелік робіт із такого обслуговування, оскільки цей перелік не є вичерпним.

Існують різні варіанти відображення шин в обліку:

— перший варіант ґрунтується на тому, що вартість зимових шин ураховується

у складі вартості автомобіля;

— другий варіант — шини обліковуються окремо від автомобіля у складі запасів.

У першому випадку (коли шини включено до вартості автомобіля) операції щодо встановлення шин на автомобіль та повернення замінених шин на склад, не впливають на податковий та бухгалтерський облік. Рух таких шин відображають тільки у Картці обліку роботи автомобільної шини.

Якщо ж автошини обліковуються окремо від автомобіля, у складі вартості запасів є два підходи до відображення в податковому обліку заміни таких шин.

На наш погляд, у податковому обліку при встановленні придбаних шин на автомобіль їх необхідно виключити з перерахунком за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток (таким чином, підприємство фактично збільшить валові витрати за шинами у періоді встановлення їх на автомобіль). Надалі повернення таких шин на склад навесні та повторне встановлення на автомобіль наступної осені не впливає на податковий облік.

Однак є й інший підхід: шини враховують у перерахунку за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток доти, доки вони не зносяться. Як наслідок фактичні валові витрати щодо шин підприємство отримає тільки після того, як закінчиться строк експлуатації. І хоча податківці прямо про це не зазначають, «натяки» на такий підхід модна зустріти у їх консультаціях (див., наприклад, «Вісник податкової служби України», 2004, № 18).

Необхідно також пам’ятати і про те, що

заміну шин у зв’язку з їх непридатністю для експлуатації з пробігом нижче норми, зазначеної у Нормах експлуатації шин та у Нормах пробігу шин, відносять не до технічного обслуговування, а до ремонту (консультації в журналі «Вісник податкової служби України», 2002, № 46; 2004, № 18 та 2006, № 14). А тому витрати на заміни таких шин можна відносити до складу валових витрат тільки у сумі, що не перевищує 10 % сукупної балансової вартості всіх груп основних фондів станом на початок такого звітного періоду (п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток).

Укажемо і на те, що в разі заміни акумулятора при здійсненні технічного обслуговування для відображення валових витрат необхідно користуватися такими ж правилами, що притаманні заміні шин.

 

Експлуатаційні рідини та сезонні ПММ

При підготовці автомобіля до зими відбувається також заміна та заливання антифризу, мастила, гелю для бензину тощо. Розглядаючи ці процедури, можна зазначити, що для віднесення витрат на них до валових необхідно пов’язати ці процедури з технічним обслуговуванням.

Так, наприклад, заливання антифризу підпадає під такий вид робіт сезонного технічного обслуговування, як промивання системи охолодження. Це вказує на те, що заміну антифризу можна віднести до складу валових витрат відповідно до

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток.

Зазначимо, що

антифриз — це водний розчин певних речовин (етиленгліколю, гліцерину, неорганічних солей тощо), що не замерзає та використовується в системах охолодження. Термін «антифриз» тотожній поняттю «тосол». У свою чергу, у листі Держпідприємництва від 21.06.20004 р. № 4123 вказано, що тосол відноситься відповідно до ГОСТ 21150-87 та 28084-89 до нафтопродуктів, тобто паливно-мастильних матеріалів (ПММ), тому і антифриз повинен вважатися ПММ.

Таким чином, при віднесенні витрат на антифриз до валових витрат необхідно також враховувати норми

п.п. 5.4.10 Закону про податок на прибуток, згідно з яким до валових витрат можна віднести 50 % витрат на придбання ПММ, які використовуються для роботи легкових автомобілів (відповідно, у перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток бере участь тільки 50 % вартості такого палива). При цьому платник податку звільняється від обов’язків доведення зв’язку таких витрат з його господарською діяльністю.

Тобто в випадку, коли антифриз використовують для системи охолодження вантажних автомобілів, його вартість можна в повному обсязі віднести на валові витрати. А от якщо антифриз використовують для легкового автомобіля, на валові витрати можна віднести лише 50 % від вартості використаного антифризу.

Із заміною мастила (оливи) та масла — ситуація аналогічна: таку операцію теж можна віднести до сезонного технічного обслуговування, але включити повністю витрати на заміну мастила в легковому автомобілі в валові витрати також не вдасться, оскільки

до ПММ, крім власне палива, також відносяться і мастила, і масла (на це вказано, зокрема, у листі ДПАУ від 10.20.2005 р. № 819/Д/31-0015). Тому повністю до валових витрат можна відносити лише вартість мастил і масла, які використанні для заміни в вантажному автотранспорті.

Отже, підприємства, що використовують у своїй діяльності як легкові, так і вантажні автомобілі, повинні вести окремий облік ПММ для кожного із цих видів транспортних засобів з тим, щоб не завищити валових витрат.

Єдиною можливістю для включення вартості ПММ (антифризу, масла, мастила) в повному обсязі до складу валових витрат є проведення сезонного технічного обслуговування на СТО. Але така можливість може бути тільки в тому випадку, коли в розрахунковому документі або іншому документі на надання послуг з технічного обслуговування не наведено переліку витрат та використаних матеріалів при наданні послуг. У разі коли такий розподіл є, ПММ будуть включатися до валових витрат тільки в 50 % розмірі*.

* Що стосується ПДВ, то для нього такого обмеження, як для валових витрат, не існує: до складу податкового кредиту можна включити усю суму сплаченого податку за умови використання ПММ у господарській діяльності в оподатковуваних операціях.

При цьому не варто забувати і про те, що для певних видів ПММ установлено

Норми витрачання ПММ, яких варто дотримуватися. До таких ПММ, зокрема, належать моторні оливи, трансмісійні оливи, спеціальні оливи, пластичні мастила.

 

Встановлення системи «клімат-контроль»

Система «клімат-контроль» в автомобілі використовується для того, щоб створити сприятливий мікроклімат в кабіні (підігрівати чи охолоджувати повітря). Її встановлення в автомобіль для

податкового обліку розцінюється як поліпшення основних фондів.

Згідно з

п.п. 8.7.1 Закон про податок на прибуток платник податку має право протягом звітного періоду віднести до валових витрат будь-які витрати, пов’язані з поліпшенням основних фондів, що підлягають амортизації, у сумі, що не перевищує 10 % сукупної балансової вартості всіх груп основних фондів станом на початок такого звітного періоду.

Витрати, що перевищують зазначену суму, будуть розподілятися пропорційно сумі фактично понесених платником податку витрат на поліпшення основних фондів груп 2, 3, 4 та збільшувати балансову вартість основних фондів відповідних груп станом на початок розрахункового кварталу. Оскільки кондиціонер встановлюють на автомобіль, а, як відомо, він відноситься до групи 2 основних фондів, то і

збільшувати в разі перевищення ремонтного ліміту потрібно буде балансову вартість 2 групи.

Якщо ж автомобіль первісно був обладнаний такою системою, то при підготовці до зими можна провести технічний огляд системи, витрати на його проведення будуть віднесені до складу валових відповідно до

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток.

Для

бухгалтерського обліку встановлення системи «клімат-контроль» можна розцінювати як модернізацію. А це означає, що витрати на обладння автомобіля цією системою збільшують його первісну вартість.

 

Інші операції при підготовці до зими

Крім вище перелічених робіт, підприємство може проводити й інші роботи при підготовці до зими. До таких робіт можуть відноситься роботи, які передбачені при проведенні планових технічних обслуговувань (оскільки вони мають проводитися разом з сезонним техобслуговуванням відповідно до

п. 3.10 та 3.11 Порядку № 102) та щоденного техобслуговування.

Так, при щоденному обслуговуванні необхідно проводити перевірку технічного стану автомобіля, виконувати роботи щодо підтримування його в належному зовнішньому вигляді, заправляти експлуатаційними рідинами, усувати виявлені несправності та проводити санітарну обробку автомобіля.

Зазначимо також те, що при планових технічних обслуговуваннях обов’язково проводяться ще й прибирально-мийні роботи, при щоденному технічному обслуговуванні такі роботи проводяться лише за необхідністю.

Витрати щодо проведення цих робіт відносяться до валових витрат відповідно до

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток.

Сподіваємося, що наведений матеріал містить відповіді на ваші запитання та допоможе без труднощів відобразити в обліку підготовку автомобіля до зими.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі