Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Про надання роз’яснення

Редакція БТ
Бухгалтерський тиждень Грудень, 2008/№ 51
Друк
Лист від 27.11.2008 р. № 10912/7/23-4017/178, 04-27/947

ЧИ ЗАКОННІ ВИМОГИ ПОДАТКІВЦІВ

надати регістри бухобліку та фінансову звітність?

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 28.05.2008 р. № 10912/7/23-4017/178

Лист Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики від 27.11.2008 р. № 04-27/947

«Про надання роз’яснення»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ роз’яснила своїм підлеглим, а заразом і нам з вами, коли та які документи можуть затребувати податкові органи від платників податків. Зокрема, було розглянуто питання правомірності вимоги від платників податку на прибуток регістрів бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Роз’яснення зводиться до такого.

Податковий орган

не може вимагати від платника податків надати форм звітності чи обліку, прямо не передбачених Законом про податок на прибуток*, у тому числі складених за правилами бухгалтерської звітності (інших не передбачених Законом про податок на прибуток балансів чи звітності). Водночас згідно з абзацом третім п. 16.4 Закону про податок на прибуток, якщо платник вважає за доцільне роз’яснити окремі результати фінансово-господарської діяльності, зазначеної в декларації з податку на прибуток, то він може (не зобов’язаний) надіслати податковому органу таке пояснення, складене в довільній формі. Далі ДПАУ справедливо зазначає, що вимога цієї законодавчої норми стосується процесу подання податкової декларації. Інакше кажучи, податкові органи не мають права вимагати від платників податків подати разом з податковим звітом будь-які бухгалтерські регістри, документи чи фінансову звітність.

* Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Водночас, як зазначає ДПАУ, податкові органи згідно з

п. 1 ст. 11 Закону про податкову службу* мають право здійснювати перевірки (документальні невиїзні перевірки, планові та позапланові виїзні перевірки). З цим ми теж згодні. А от подальший ланцюжок податкових міркувань нам не зрозумілий. На думку ДПАУ, податкові органи при проведенні перевірок мають право вимагати і використовувати регістри бухгалтерського обліку та фінансової звітності суб’єкта господарювання. Аргументи такі:

1) вимога

п. 16.4 Закону про податок на прибуток не регулює порядок проведення перевірок;

2) фінансова, податкова і статистична звітність формується на підставі даних бухгалтерського обліку, ці форми тісно взаємопов’язані між собою.

* Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.

Ми не бачимо такого тісного зв’язку. Достатньо пригадати спробу Мінфіну запровадити

Розрахунок податкових різниць за даними бухгалтерського обліку (форма № 7), який мав показати так званий тісний зв’язок між бухгалтерським та податковим обліком. У результаті Мінфін цю форму скасував, оскільки проблеми нестикування бухгалтерського та податкового обліку були просто глобальними. Тому вважати об’єктивним аргумент, наведений податковим органом, не можна.

Аналогічної думки дотримується і КВРУ з питань податкової та митної політики. Він вважає, що

органи податкової служби на місцях матимуть право вимагати від платників податку обов’язкового подання бухгалтерської звітності лише після вирішення цього питання в законодавчому порядку, тобто після внесення відповідних змін до Закону про податок на прибуток. Крім того, КВРУ вважає, що лист ДПАУ має всі ознаки податкового роз’яснення, але при його виданні не враховано вимоги окремих положень податкового законодавства, установлені п.п. 4.4.3 Закону № 2181**, а також загальні правила про конфлікт інтересів, передбачені п.п. 4.4.1 цього ж Закону.

** Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Безумовно, чи керуватися роз’ясненнями ДПАУ, платник податків має вирішити сам. Але сподіватися, що ДПАУ відразу прислухається до критики КВРУ, не варто. Податкові інспектори на місцях, найімовірніше, виконуватимуть вимоги ДПАУ. Адже в Методрекомендаціях щодо оформлення матеріалів документальних перевірок*** наведено досить докладний перелік як бухгалтерських документів, так і фінансових звітів, які має бути надано платником податків під час проведення перевірки. Без даних, зазначених у таких документах і звітах, податківцям заповнити форми актів (довідок), якими оформляються результати перевірок, буде важко.

*** Методичні рекомендації щодо оформлення матеріалів документальних перевірок суб’єктів господарювання — юридичних осіб, а також їх філій, відділень та інших відокремлених підрозділів і документування виявлених порушень, затверджені наказом ДПАУ від 11.09.2008 р. № 584.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Увійдіть, щоб читати більше! Авторизовані користувачі одержують безкоштовно 5 статей на місяць