Теми статей
Обрати теми

Розрахунки БПК через РРО в торговельній точці

Редакція БТ
Стаття

РОЗРАХУНКИ БПК

через РРО в торговельній точці

 

Чи встановлювати платіжний термінал? Як прийняти оплату за товар банківською платіжною карткою? Як оформити повернення товару, оплаченого такою карткою? Про ці та інші нюанси розрахунків банківською платіжною карткою через РРО в торговельній точці йтиметься в цій статті.

Вікторія ПЕТРУШИНА, консультант газети «Бухгалтерський тиждень»

 

Документи статті

Закон про РРО —

Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Закон про платіжні системи —

Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 р. № 2346-III.

Закон про захист прав споживачів —

Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Закон про податок з доходів

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

Постанова № 377 —

постанова КМУ «Деякі питання здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів» від 29.03.2006 р. № 377.

Положення № 137 —

Положення про порядок емісії платіжних карток та здійснення операцій з їх застосуванням, затверджене постановою НБУ від 19.04.2005 р. № 137.

Порядок ведення КОРО —

Порядок реєстрації та ведення книг обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок, затверджений наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.

Порядок реєстрації РРО —

Порядок реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.

Правила № 104 —

Правила роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджені наказом Мінекономіки від 19.04.2007 р. № 104.

Порядок № 203 —

Порядок обліку бракованих товарів, повернених покупцями, у разі здійснення гарантійних замін товарів, а також обліку покупців, які отримали таку заміну чи послуги з ремонту (обслуговування), затверджений наказом ДПАУ від 27.06.97 р. № 203.

Положення про розрахункові документи —

Положення про форму та зміст розрахункових документів, затверджене наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.

 

Розберемося з термінами

Терміни та визначення

Витяг із Закону про платіжні системи

«еквайрингова установа (еквайр)

— юридична особа, яка здійснює еквайринг (п. 1.8);

еквайринг

— діяльність щодо технологічного, інформаційного обслуговування торговців та виконання розрахунків з ними за операції, які здійснені із застосуванням спеціальних платіжних засобів (п. 1.9);

платіжна система

— платіжна організація, члени платіжної системи та сукупність відносин, що виникають між ними при проведенні переказу коштів. Проведення переказу коштів є обов’язковою функцією, що має виконувати платіжна система (п. 1.29);

платіжний термінал

— електронний пристрій, призначений для ініціювання переказу з рахунка, у тому числі видачі готівки, отримання довідкової інформації і друкування документа за операцією із застосуванням спеціального платіжного засобу (1.321)».

Витяг із Положення

№ 137

«імпринтер

— пристрій, призначений для перенесення рельєфних реквізитів платіжної картки на сліп;

процесинг

— діяльність, яка включає в себе виконання авторизації, моніторинг, збір, оброблення, зберігання й надання членам системи та розрахунковому банку платіжних повідомлень за операціями з платіжними картками;

сліп

— паперовий документ, який підтверджує здійснення операції з використанням платіжної картки й містить набір даних щодо цієї операції та реквізити платіжної картки».

 

Чим відрізняється платіжний термінал від імпринтера? У імпринтера, на відміну від платіжного термінала, немає системи зв’язку з банком-еквайром. Якщо ви встановите імпринтер, то вам необхідно буде передавати до банку-еквайра сліпи, на підставі яких банк зарахує грошові кошти на поточний рахунок вашого торговельного підприємства. Платіжний термінал автоматично зв’язується з банком під час кожної розрахункової операції. На підставі цих сеансів зв’язку банк перераховує кошти на поточний рахунок торговця. У цьому плюс платіжного термінала.

Але! Він дорожчий та технічно складніший. Підприємства торгівлі нерідко відмовляються встановлювати термінали для приймання платіжних карток, мотивуючи це збоями в роботі терміналів через неякісний зв’язок (з листа НБУ від 26.08.2008 р. № 25-312/1838-11602).

 

Установити платіжний термінал зобов’язані/не зобов’язані (потрібне підкреслити)

Платіжний термінал — імідж торговельної точки, необхідність чи обов’язок? Для гіпер- та супермаркетів — це, з одного боку, елемент іміджу, а з іншого — обов’язок, установлений

п. 14.7 Закону про платіжні системи. А для трохи менших торговельних точок — це скоріше обов’язок, закріплений у тому ж п. 14.7.

Що зазначається в

п. 14.7 Закону про платіжні системи: торгівці, що здійснюють підприємницьку діяльність у сфері продажу товарів, громадського харчування та послуг та які відповідно до закону повинні використовувати реєстратори розрахункових операцій, зобов’язані забезпечити можливість здійснення держателями спеціальних платіжних засобів розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням цих спеціальних платіжних засобів (як мінімум трьох міжнародних та/або внутрішньодержавних платіжних систем).

У свою чергу,

постановою № 377 затверджено умови переведення торгівців, які провадять господарську діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, на обов’язкове приймання спеціальних платіжних засобів в оплату за продані товари/надані послуги.

У

п. 2 постанови № 377 встановлено, що приймання спеціальних платіжних засобів в оплату за продані товари (надані послуги) не є обов’язковим (крім нафтопродуктів, що реалізуються на автозаправних станціях) для торгівців, які провадять господарську діяльність у сфері торгівлі, якщо річний обсяг розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг) не перевищує 5 млн гривень. У разі коли обсяг розрахункових операцій з початку року досягає 5 млн гривень, торгівці, які провадять господарську діяльність у сфері торгівлі, переводяться на обов’язкове приймання спеціальних платіжних засобів протягом одного місяця після визначення такого обсягу.

На обов’язкове приймання банківських платіжних карток (далі — БПК) торговці з обсягом розрахункових операцій від 5 млн грн. на рік мають перейти:

— в обласних центрах, містах Києві та Севастополі — з 01.07.2007 р.;

— у районних центрах з чисельністю населення понад 25 тис. осіб — з 01.01.2008 р.;

— в інших районних центрах та селищах міського типу — з 01.01.2009 р.

Тому, якщо в минулому році обсяг виручки склав 5 млн грн. — це ще не привід установлювати платіжний термінал у цьому році. Тільки якщо в поточному році ваша виручка досягне позначки 5 млн грн. — протягом місяця після цього варто потурбуватися про встановлення термінала. Але знову ж таки враховуючи відсутність відповідальності

на поточний момент.

 

Товар БПК

Повернення товару

Згідно із

Законом про захист прав споживачів покупець має право повернути товар і отримати назад сплачені за нього гроші:

— якісний товар — протягом 14 днів, не включаючи дня купівлі (крім товарів, зазначених у

постанові КМУ «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» від 19.03.94 р. № 172);

— неякісний товар протягом гарантійного строку.

Про строки повернення грошей покупцю за повернений товар ідеться в

п. 7 ст. 8 і п. 3 ст. 9 Закону про захист прав споживачів: «гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом 7 днів».

Про способи повернення грошей ідеться в

п. 3.14 Положення № 137: шляхом їх зарахування на картрахунок у порядку, визначеному правилами платіжної системи, чи готівкою, якщо це не суперечить правилам платіжної системи. Як видно із цього, спосіб повернення залежить від правил платіжної системи. Вони можуть допускати виплату готівки, а можуть і не допускати. А ще може бути таке: БПК не допускає інших надходжень, крім як від роботодавця (деякі види зарплатних БПК).

А як документально оформити повернення та повернути клієнту готівку та безготівкові кошти за повернений товар, розглянуто у прикладах 2 і 3.

 

Приклади

Приклад 1. Приймання оплати за товар готівкою та БПК

. За 10.10.2008 р. виручка по касі від реалізації товарів у магазині «Є все» склала:

— готівкова виручка — 18000 грн.;

— безготівкова виручка (покупці розрахувалися БПК) — 12000 грн.

Згідно з договором еквайрингу комісія за розрахункове обслуговування становить 3 % суми, оплаченої БПК.

На початку робочого дня в РРО за допомогою операції «Службове внесення» було введено залишок готівкових коштів, що знаходяться у скриньці РРО, у сумі 250 грн.

Записи, які буде зроблено в обліку магазину, наведено в табл. 1, а фрагмент КОРО за 10.10.2008 р. показано на рис. 1 (див. с. 43).

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

дебет рахунка

кредит рахунка

сума, грн.

ВД

ВВ

1

Отримано виручку від продажу товарів:

1.1

у готівковій формі

301

702

18000

15000

1.2

у безготівковій формі (БПК)*

377

702

12000

10000

2

Нараховано ПДВ у складі:

2.1

готівкової виручки

702

641

3000

2.2

безготівкової виручки (БПК)

2000

3

Здано на інкасацію:

3.1

готівкову виручку

333/готів.

301

18000

3.2

реєстр квитанцій імпринтера*

333/карт.

377

12000

4

Надійшла на розрахунковий рахунок магазину:

4.1

готівкова виручка

311

333/готів.

18000

4.2

безготівкова виручка (БПК) за вирахуванням комісійних банку-еквайра

311

333/карт.

11640

5

Сплачено комісійні банку-еквайру (3 %)

377

333/карт.

360

360

93

377

360

* Якщо на підприємстві встановлено платіжний термінал, то:

— замість проводки 1.2 здійснюють запис: Дт 331 — Кт 702;

— замість операції 3.2 на підставі виписки банку буде зроблено проводку Дт 333/карт. — Кт 331.

 

Приклад 2. Повернення товару, оплаченого БПК: покупцю повернули «готівку»

. 10.10.2008 р. покупець придбав у магазині «Є все» туфлі чоловічі вартістю 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.) і розплатився БПК. Уже вдома він виявив заводський брак підошви, приніс їх назад і попросив повернути гроші. Йому повернули готівку з каси.

Покажемо документообіг та облік у магазині «Є все» щодо цієї операції.

1. Покупець написав заяву у 2 примірниках (

п. 30 розділу 1 Правил № 104), див. рис. 2 на с. 43). Насправді, обов’язково Акт складають лише в разі повернення неякісного товару. Однак, на наш погляд, і при поверненні якісного товару для уніфікації процедури його скласти не зашкодить.

2. Адміністратор торговельного залу № 1 прийняв у покупця товар, а касир видав фіскальний чек форми № ФКЧ-2 (див. рис. 3 на с. 43).

3. Оскільки вартість купівлі перевищує 100 грн., то адміністратор торговельного залу № 1 склав Акт про видачу грошових коштів (

п. 4.8. Порядку реєстрації РРО та п. 9.4 Порядку ведення КОРО) — див. рис. 4 на с. 43. Цей Акт передається до бухгалтерії та зберігається протягом 3 років. За відсутності в суб’єкта підприємництва бухгалтерії акт підклеюється на останній сторінці відповідної КОРО.

Обов’язкові реквізити Акта:

1) дані документа, що засвідчує особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуги);

2) відомості про товар (послугу);

3) сума виданих коштів;

4) номер, дата і час видачі розрахункового документа, що підтверджує купівлю товару (отримання послуги).

Крім цього, на наш погляд, в Акті варто проставити ІПН покупця. Він потрібен продавцю для того, щоб відобразити суму повернення коштів у ф. № 1ДФ (ці суми у випадках, передбачених

п.п. 4.3.12 Закону про податок з доходів, не оподатковуються та відображаються у ф. № 1ДФ з ознакою доходу «31»).

4. У графі 8 КОРО (зразок див. на рис. 1 на с. 43) слід відобразити суму видачі, грн. —

1800,00.

В обліку магазину буде зроблено такі записи:

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

дебет рахунка

кредит рахунка

сума, грн.

ВД

ВВ

1

Оформлено повернення товару. Покупцю виплачено гроші з каси

704

301

1800

-1500

2

Відкориговано податкові зобов’язання з ПДВ (сторно)

704

641

300

3

Відкориговано собівартість товару (сторно)

902

282

1400

 

Приклад 3. Повернення товару, оплаченого БПК: покупцю повернули гроші на картку

. У прикладі 2 змінимо одну умову. У заяві покупець зазначив: «гроші прошу зарахувати на мій картрахунок № 123456789123 в АКБ «Гроші», МФО 351003, код ЄДРПОУ 12345678».

1. Адміністратор торговельного залу № 1 прийняв у покупця товар, а касир видав чек форми № ФКЧ-2.

Зверніть увагу! У цьому випадку видатковий чек має додатково містити обов’язкові реквізити (п. 4.7 Положення про розрахункові документи):

— реквізити платіжної картки (допустимі правилами безпеки платіжної системи), перед якими друкуються великі букви «ПК»;

— напис «Код авт.» і код авторизації чи інший код, що ідентифікує операцію у платіжній системі, крім випадків, коли правила розрахунків платіжної системи передбачають складання розрахункових документів із застосуванням платіжних карток без виконання процедур авторизації;

— підпис касира та підпис держателя платіжної картки (якщо це передбачено правилами платіжної системи) в окремих рядках, перед якими друкуються відповідно написи «Касир» і «Держатель ПК».

Крім того, у чеку замість слів «Готівка»

має бути зазначено: «Кредит».

2. Оскільки вартість купівлі перевищує 100 грн., то адміністратор торговельного залу № 1 склав Акт про видачу грошових коштів (

п. 4.8. Порядку реєстрації РРО та п. 9.4 Порядку ведення КОРО). В Акті зазначено: «За повернений товар покупцю перераховано грошові кошти на картрахунок № 123456789123 в АКБ «Гроші», МФО 351003, код ЄДРПОУ 12345678 у сумі 1800 грн. 00 коп. (одна тисяча вісімсот грн. 00 коп) згідно з видатковим чеком № 0061 від 12.10.2008 р.

3. У графі 8 КОРО (зразок див. на рис. 1 на с. 43) відображено суму видачі, грн. —

1800,00.

В обліку магазину буде зроблено такі записи:

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

дебет рахунка

кредит рахунка

сума, грн.

ВД

ВВ

1

Оформлено повернення товару. Покупцю виплачено гроші на картрахунок

704

311

1800

— 1500

2

Відкориговано податкові зобов’язання з ПДВ (сторно)

704

641

300

3

Відкориговано собівартість товару (сторно)

902

282

1400

 

Приклад 4. В оплату за товар з технічних причин із картки клієнта гроші знято двічі

.

10.10.2008 р. покупець в оплату за товар передав касиру БПК. Касир вставив БПК у платіжний термінал. Платіжний термінал не виконав трансакцію. Касир вставив БПК повторно, роздрукував розрахункову квитанцію та чек РРО на суму 1800,00 грн. 12.10.2008 р. покупець виявив, що гроші з картки знято двічі.

12.10.2008 р. покупець написав заяву до магазину в 2 примірниках (див. рис. 5).

12.10.2008 р. магазин надіслав лист до банку-еквайра (див. на с. 43 рис. 6).

13.10.2008 р. на розрахунковий рахунок магазину надійшла безготівкова виручка (БПК) за 12.10.2008 р., зменшена на 1800,00 грн.

13.10.2008 р. на картрахунок покупця повернулися грошові кошти в сумі 1800,00 грн.

 

<...>

Розділ 2. Облік руху готівки та сум розрахунків

(грн., коп.)

 

Дата

Номер Z-звіту (номер розрахункової книжки)

Сума готівки

Сума розрахунків

Сума ПДВ

Видано при поверненні товару

службове внесення

службова видача

загальна

за ставкою ПДВ 20 %

1

2

3

4

5*

6

7

8

10.10.2008

332

250,00

18000,00

30000,00

30000,00

5000,00

 

<...>

Рис. 1. Фрагмент КОРО до прикладу 1

 

* За бажанням суб’єкта підприємництва у графах 5 — 8 розділу 2 КОРО, зареєстрованої на РРО, можна запроваджувати додаткові графи для зазначення сум розрахунків, суми ПДВ та виданих при поверненні товару коштів, які отримано (видано) з використанням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо (п. 7.7 Порядку ведення КОРО).

 

Директору магазину «Є все»

Петрову П. П.

Зотової Ганни Іванівни,

паспорт МК 654321,

виданий Московським МВ ХМУ УМВС України

у Харківській області 05.12.97 р.

 

заява

Прошу прийняти назад туфлі чоловічі «Скороход» у зв’язку з наявністю заводського браку підошви та повернути сплачені за них 1800,00 грн. Копії касового чека від 10.10.2008 р. № 12345, квитанції платіжного термінала від 10.10.2008 р. № 333333 та копія мого індивідуального податкового номера додаються.

 

12.10.2008 р.

/Зотова / Г. І. Зотова

 

Заяву, копії касового чека від 10.10.2008 р. № 12345, квитанції платіжного термінала від 10.10.2008 р. № 333333 та копію індивідуального податкового номера прийняв адміністратор торговельного залу № 1 Адмінов А. А.

 

12.10.2008 р.

 /Адмінов/ А. А. Адмінов

Рис. 2. Зразок заяви покупця до прикладу 2

 

Магазин «Є все»

вул. Морська, 14

ПН 123456789876

 

1 х 1800,00

 

Повернення товару

1800,00 А

Готівка

1800,00

Сума

1800,00

ПДВ А — 20,00 %

300,00

0061

 

12-10-2008

10-23

 

ФН 121212121212

 

ВИДАТКОВИЙ ЧЕК

Є все!

 

Рис. 3. Зразок видаткового чека до прикладу 2

 

м. Харків

12.10.2008 р.

 

Акт про видачу грошових коштів

 

Ми, що підписалися нижче, адміністратор торговельного залу № 1 магазину «Є все» А. А. Адмінов, з одного боку, і покупець Зотова Г. І. (документ, що засвідчує особу, — паспорт, серія МК, № 654321, виданий Московським МВ ХМУ УМВС України у Харківській області 05.12.97 р.; ІПН 1234567890), з другого боку, склали цей Акт про те, що покупцем повернено товар — туфлі чоловічі «Скороход» у кількості 1 пара вартістю 1800 грн. 00 коп. на загальну суму 1800 грн. 00 коп. (одна тисяча вісімсот грн. 00 коп.), придбаний у магазині «Є все» за адресою: м. Харків, вул. Морська, 14 згідно з чеком від 10.10.2008 р. № 12345, час видачі — 12 год. 35 хв.

За повернений товар покупцю адміністратором торговельного залу № 1 видано грошові кошти в сумі 1800 грн. 00 коп. (одна тисяча вісімсот грн.00 коп) згідно з видатковим чеком від 12.10.2008 р. № 0061.

 

Адміністратор торговельного залу № 1 магазину «Є все»

/Адмінов/ А. А. Адмінов

Покупець

/Зотова/ Г. І. Зотова

Рис. 4. Зразок Акта про видачу грошових коштів до прикладу 2

 

Директору магазина «Є все»

Петрову П. П.

Зотової Ганни Іванівни,

паспорт МК 654321,

виданий Московським МВ ХМУ УМВС України

у Харківській області 05.12.97 р.,

 

заява

 

10.10.2008 р. з мого картрахунка було двічі списано грошові кошти в оплату за товар, куплений у вашому магазині. Гроші прошу зарахувати на мій картрахунок № 123456789123 в АКБ «Гроші», МФО 351003, код ЄДРПОУ 12345678.

Копії касового чека від 10.10.2008 р. № 12345 та квитанції платіжного термінала від 10.10.2008 р. № 333333 додаються.

 

12.10.2008 р.

 /Зотова/ Г. І. Зотова

 

Заяву, копії касового чека від 10.10.2008 р. № 12345 та квитанції платіжного термінала від 10.10.2008 р. № 333333 прийняв адміністратор торговельного залу № 1 Адмінов А. А.

 

12.10.2008 р.

/Адмінов/ А. А. Адмінов

Рис. 5. Зразок заяви покупця до прикладу 4

 

<...>

10.10.2008 р. у магазині «Є все» було помилково проведено трансакцію по картрахунку № 123456789123 на суму 1800,00 грн. (одна тисяча грн. 00 коп.).

Просимо повернути на зазначений картрахунок грошові кошти в зазначеній сумі.

Копії касового чека від 10.10.2008 р. № 12345 та квитанції платіжного термінала від 10.10.2008 р. № 333333 додаються.

 

12.10.2008 р.

/Петров/ П. П. Петров

<...>

Рис. 6. Зразок заяви до банку до прикладу 4

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі