Теми статей
Обрати теми

Створення підрозділу: визначаємо статус і реєструємо

Редакція БТ
Стаття

СТВОРЕННЯ ПІДРОЗДІЛУ:

визначаємо статус і реєструємо

 

Створення підрозділу підприємства дозволяє розширити бізнес та привернути нових клієнтів. Однак при цьому виникає безліч запитань. Насамперед — визначення статусу підрозділу: структурний чи відокремлений, філія чи представництво? Що необхідно зробити для його створення? Як зареєструвати відокремлений підрозділ? Саме цим питанням і присвячено статтю, що пропонується вашій увазі.

Ольга КУЛІГІНА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ГКУ

— Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Закон про держреєстрацію —

Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Наказ № 65

— наказ Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва «Про затвердження Вимог щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу» від 09.06.2004 р. № 65.

Порядок № 80

— Порядок обліку платників податків, зборів (обов’язкових платежів), затверджений наказом ДПАУ від 19.02.98 р. № 80.

 

Відокремлений чи структурний?

Вирішивши створити підрозділ, необхідно

визначитися з його статусом, тобто чи буде він відокремленим. Від цього залежать порядок створення, а також порядок оформлення операцій такого підрозділу та правила сплати податків.

Можливість створення структурних та відокремлених підрозділів підприємства передбачено

ГКУ. Види підрозділів підприємства, описані у ст. 64 ГКУ, показано на рисунку (с. 28). Однак слід зауважити, що назва підрозділу не має жодного значення для правильного визначення статусу такого підрозділу, оскільки головне — не назва, а зміст діяльності та компетенція такого підрозділу.

Відмітні риси структурного та відокремленого підрозділу наведено у табл. 1. При цьому

будь-який підрозділ підприємства не є юридичною особою та діє на підставі затвердженого підприємством положення (ст. 95 ЦКУ, ст. 64 ГКУ). Також будь-який підрозділ, у тому числі й відокремлений, не може укладати цивільно-правові договори від свого імені та приймати на себе будь-які зобов’язання. Пов’язане це з тим, що відповідно до п. 1 ст. 2 ЦКУ учасниками цивільних відносин можуть бути юридичні та фізичні особи, якими підрозділи не є. З цієї ж причини не можна укласти цивільно-правовий договір між підрозділом та підприємством.

 

img 1

Види підрозділів підприємства відповідно до ГКУ

 

 

Таблиця 1

Відмітні риси структурних та відокремлених підрозділів

Ознака

Структурний підрозділ

Відокремлений підрозділ

Місцезнаходження

Може розташовуватися як за місцезнаходженням юридичної особи, так і за іншою адресою

Може розташовуватися тільки поза місцезнаходженням юридичної особи, котра його створила, тобто за адресою, відмінною від адреси виконавчого органу підприємства

Держреєстрація

Відомості про структурний підрозділ не підлягають унесенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців

Відомості про відокремлений підрозділ включаються державним реєстратором до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, і йому присвоюється код ЄДРПОУ*

Статус платника податків

Не може бути самостійним платником податків

Підлягає взяттю на облік як самостійний платник податків

Виділення на окремий баланс

Не може мати окремого балансу

Може мати окремий баланс із подальшим включенням показників до фінансової звітності підприємства

Компетенція керівника

Керівники діють виключно в межах внутрішніх адміністративно-виробничих повноважень, які було делеговано ним компетентними органами юридичної особи в її внутрішніх документах (наказах, положеннях, статуті). Вони не мають права виступати від імені підприємства у відносинах з іншими особами, зокрема, не мають права самостійно укладати угоди в інтересах свого підрозділу або на користь юридичної особи

Керівники призначаються юридичною особою та

діють на підставі виданої довіреності. Однак усі операції, які здійснює такий підрозділ, породжують права та обов’язки юридичної особи, яка його створила. Тому відповідальність за них несе саме юридична особа

* Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України.

 

Як бачимо, відокремлені підрозділи мають певні ознаки, якими не може володіти структурний підрозділ. Однак

лише юридична особа визначає, чи є її підрозділ відокремленим. Вибір статусу підрозділу має ґрунтуватися на тому, якими повноваженнями повинен володіти керівник підрозділу, як зручніше сплачувати податки (щоб відокремлений підрозділ був платником податків або щоб за місцезнаходженням структурного підрозділу юридичну особу було зареєстровано платником окремих податків), чи необхідне виділення підрозділу на окремий баланс. Визначившись зі статусом підрозділу, можна приступати до його створення.

Оскільки щодо створення відокремленого підрозділу виникає більше запитань, ніж щодо створення структурного, то далі йтиметься саме про відокремлений підрозділ. Найчастіше це філія або представництво. Відрізняється представництво від філії обсягом повноважень. Так, згідно зі

ст. 95 ЦКУ представництво може тільки представляти інтереси юридичної особи та здійснювати їх захист, тоді як філія має право виконувати всі функції юридичної особи або їх частину.

 

Порядок створення

Рішення про створення.

Першим кроком при створенні відокремленого підрозділу є прийняття рішення про його створення, що оформляється наказом керівника (протоколом зборів уповноваженого органу). Нотаріального посвідчення таке рішення не потребує.

У наказі керівника (протоколі зборів) рекомендуємо відобразити таке:

1) прийняти рішення про створення філії (представництва) підприємства;

2) затвердити положення про філію (представництво);

3) призначити директора філії (представництва);

4) доручити директору підприємства видати довіреність директору філії (представництва);

5) наділити філію (представництво) майном із зазначенням його переліку та вартості.

Що ж стосується назви відокремленого підрозділу, то вона має відповідати вимогам

наказу № 65. Зокрема, найменування має містити слова «відокремлений підрозділ» («філія», «представництво» тощо) і вказувати на належність до юридичної особи, яка створила цей відокремлений підрозділ. Наприклад, «Луганська філія ТОВ «Гефест».

Положення про філію (представництво).

Під час прийняття рішення про створення філії (представництва) затверджується положення про філію (представництво) підприємства. Воно має для філії таке саме значення, як статут для підприємства.

Положення про філію (представництво) має містити такі дані:

— повне найменування філії (представництва) та її точне місцерозташування;

— дані про підприємство, що її створило;

— строк, протягом якого діятиме філія (представництво);

— інформацію про права філії (представництва) в її діяльності та про органи її управління, повноваження керівника;

— права відокремленого підрозділу на майно, його склад і джерела формування;

— інформацію про права та обов’язки трудового колективу філії;

— умови, за яких припиняється діяльність філії (представництва).

Також у положенні про філію (представництво) можна передбачити:

— обов’язки щодо ведення відокремленого обліку результатів її господарської діяльності, подання звітності;

— обов’язки відокремленого підрозділу щодо виконання наказів (розпоряджень) та інших локальних нормативних документів підприємства;

— порядок контролю підприємства за діяльністю філії (представництва);

— інші питання, що регулюють будь-які аспекти організаційної, господарської чи представницької діяльності відокремленого підрозділу, його директора і працівників.

Наступним етапом у створенні відокремленого підрозділу є його державна реєстрація.

Держреєстрація

. Ще раз нагадаємо, що структурний підрозділ не підлягає реєстрації та відомості про нього не включаються до жодного з існуючих державних реєстрів юридичних осіб.

Що стосується відокремлених підрозділів підприємства, то відповідно до

ст. 28 Закону про держреєстрацію відомості про них має бути внесено до реєстраційної справи юридичної особи і до ЄДРПОУ. Для цього юридичній особі необхідно надати держреєстратору у виконкомі за своїм місцезнаходженням рішення про створення відокремленого підрозділу (про нього йшлося вище) та реєстраційну картку про створення відокремленого підрозділу за формою, затвердженою наказом Держпідприємництва від 20.04.2007 р. № 54.

Якщо документи для включення до ЄДРПОУ відомостей про відокремлений підрозділ юридичної особи подає особа, уповноважена виконавчим органом юридичної особи, то вона має пред’явити державному реєстратору паспорт і документ, що засвідчує її повноваження (

п. 5 ст. 28 Закону про держреєстрацію).

Якщо необхідні документи заповнено правильно та в повному обсязі, то держреєстратор протягом двох робочих днів (

п. 9 ст. 28 Закону про держреєстрацію):

1) уносить дані про відокремлений підрозділ до реєстраційної картки юридичної особи і до ЄДРПОУ;

2) надсилає відомості про філію до органів статистики та податкової служби, а також до соціальних фондів (у тому числі до Пенсійного фонду) за місцезнаходженням юридичної особи та її відокремленого підрозділу.

Реєстрація в податкових органах.

Порядок узяття на облік відокремлених підрозділів у податкових органах описано в Порядку № 80. Відповідно до п.п. 4.4 цього Порядку підставою для взяття відокремленого підрозділу на облік у податкових органах є надходження повідомлення про його створення від державного реєстратора до органу державної податкової служби за місцезнаходженням відокремленого підрозділу.

Якщо з будь-якої причини відомості від держреєстратора до ДПІ за місцезнаходженням відокремленого підрозділу не надійшли, то за бажанням юридичної особи він може самостійно подати до цієї ДПІ документи, зазначені в

п.п. 4.10 Порядку № 80.

Після взяття платника податків на облік орган державної податкової служби формує довідку про взяття на облік платника податків за формою № 4-ОПП. Така довідка надсилається відокремленому підрозділу на наступний робочий день із дня взяття на облік. За згодою платника податків не пізніше наступного робочого дня після взяття його на облік таку довідку може бути видано платнику податків чи уповноваженій особі платника податків в органі державної податкової служби.

Реєстрація у фондах

. Інформацію про створення відокремленого підрозділу фонди соціального страхування (у тому числі й Пенсійний фонд) за місцезнаходженням відокремленого підрозділу одержують в автоматичному режимі від держреєстратора. Однак фонди беруть на облік і присвоюють статус страхувальника відокремленим підрозділам лише за наявності окремого балансу і факту самостійного здійснення розрахунків із застрахованими особами. А з’ясовують ці факти фонди по-різному (див. табл. 2).

Печатки і штампи.

Отримання печаток і штампів для відокремленого підрозділу не є обов’язковим, однак без них вести повноцінну діяльність дуже важко. Виготовлення каучукової та металевої печаток для відокремлених підрозділів дозволяється лише в тому випадку, якщо це передбачено статутом, положенням або наказом про ці відокремлені підрозділи (п.п. 3.2.7 Інструкції № 17*).

* Інструкція про порядок видачі міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, підприємствам, установам, організаціям, господарським об’єднанням та громадянам дозволів на право відкриття та функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів, а також порядок видачі дозволів на оформлення замовлень на виготовлення печаток і штампів, затверджена наказом МВС від 11.01.99 р. № 17.

 

Таблиця 2

Порядок інформування фондів про наявність окремого балансу та самостійне здійснення розрахунків із застрахованими особами

Фонд

Порядок надання інформації

Підстава

1

2

3

Пенсійний фонд

Установлює факт

наявності балансу та проведення розрахунків посадова особа Фонду після отримання відомостей від держреєстратора, шляхом уточнення цих даних безпосередньо з юридичною особою. При цьому в разі виділення в подальшому на окремий баланс відокремленого підрозділу та самостійного ведення ним розрахунків із застрахованими особами юридична особа має повідомити Фонд за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу в 10-денний строк від дня прийняття такого рішення

П.п. 4.2 Порядку взяття на облік і зняття з обліку в органах Пенсійного фонду України юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців як платників страхових внесків, затвердженого постановою Пенсійного фонду від 10.10.2006 р. № 14-4

ФСС від нещасних випадків

Наявність у відокремленого підрозділу окремого балансу та самостійного ведення розрахунків із застрахованими особами

встановлюється посадовою особою Фонду шляхом уточнення цих даних безпосередньо з відокремленим підрозділом. Підтвердженням того, що відокремлений підрозділ провадить (або не провадить) самостійно розрахунки із застрахованими особами, є відповідний документ юридичної особи — головного підприємства (наказ, розпорядження тощо)

П.п. 3.7 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 12.07.2007 р. № 36

ФСС на випадок безробіття

Порядок отримання Фондом інформації про наявність у філії самостійного балансу та розрахунків з працівниками у нормативно-правових актах не прописаний.

На практиці відокремлені підрозділи самостійно повідомляють Фонд про це

П.п. 3.6 Інструкції про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затвердженої наказом Мінпраці від 18.12.2000 р. № 339

ФСС з тимчасової втрати працездатності

Відокремлений підрозділ або головне підприємство

протягом 10 днів від дня внесення запису до Єдиного державного реєстру зобов’язані подати до Фонду довідку в довільній формі про наявність окремого балансу та ведення розрахунків з оплати праці

П.п. 2.5 Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду, затвердженої постановою Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26.06.2001 р. № 16

 

Для отримання дозволу на оформлення замовлення на виготовлення печаток і штампів для відокремлених підрозділів необхідно подати до правоохоронних органів за місцем реєстрації юридичної особи такі документи:

— копію свідоцтва про державну реєстрацію головного підприємства, засвідчену нотаріально;

— копію рішення про створення, відкриття відокремленого підрозділу;

— довідку про внесення додаткової інформації про створення відокремленого підрозділу до реєстраційної картки головного підприємства;

— довідку про взяття на облік в органах статистики за місцезнаходженням філії;

— зразки (ескізи) печатки і штампа у двох примірниках, затверджені керівником головного підприємства.

Текст на печатці згідно з п.п. 3.2.7 Інструкції № 17 обов’язково має містити слово «Філія».

Дозвіл на виготовлення печаток і штампів орган внутрішніх справ зобов’язаний видати протягом трьох робочих днів від дня отримання документів або надати письмову мотивовану відмову.

Відкриття рахунка.

Відокремлений підрозділ може (але не зобов’язаний) використовувати у своїй діяльності окремий банківський рахунок. Такий рахунок відкривається юридичною особою через свій відокремлений підрозділ (ст. 64 ГКУ). Порядок відкриття рахунків у банку регулюється Інструкцією № 492*. Однак відокремлений підрозділ не може самостійно відкривати рахунки в банку. Для нього та за нього це може зробити лише юридична особа, яка створила такий відокремлений підрозділ.

* Інструкція про порядок відкриття, використання та закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджена постановою НБУ від 12.11.2003 р. № 492.

На цьому, закінчимо розгляд питань, пов’язаних зі створенням підрозділу підприємства. Питання сплати різних податків, патентування і ліцензування відокремленого підрозділу розглянемо в наступних номерах.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі