Теми статей
Обрати теми

Електронна звітність: підсумки та перспективи

Редакція БТ
Стаття

ЕЛЕКТРОННА ЗВІТНІСТЬ:


підсумки та перспективи

 

Зручність і переваги подання до контролюючих органів звітності в електронному вигляді вже багато хто оцінив. Такий спосіб спілкування економить час і нерви порівняно з поїздками та простоюванням у чергах. Слід віддати належне тому обсягу роботи, який виконали працівники ДПА, агітуючи платників податків використовувати можливості Інтернету.

І якщо на початку 2007 року, коли проект тільки набирав обертів, платники податків ставилися з великим побоюванням до такої пропозиції, то вже до листопада кількість тих, хто відзвітував до ДПІ в такий спосіб, налічувала вже сотні тисяч.

Про перспективи електронної звітності в Україні у 2008 році розповімо в цій статті.

Наталія ГРИГОР’ЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про електронні документи

— Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 р. № 851-IV.

Закон про ЕЦП

— Закон України «Про електронний цифровий підпис» від 22.05.2003 р. № 852.

Тимчасовий порядок № 672 —

Тимчасовий порядок надходження та комп’ютерної обробки податкової звітності платників податків в електронному вигляді в органах ДПС України, затверджений наказом ДПАУ від 26.11.2004 р. № 672.

Порядок подання звітів до ПФУ —

Порядок подання звітів до Пенсійного фонду України в електронній формі, затверджений постановою ПФУ від 19.04.2007 р. № 7-7.

Наказ № 587

— наказ Державної податкової адміністрації України «Про подання електронної податкової звітності» від 17.10.2007 р. № 587 (скасований наказом ДПАУ від 11.12.2007 р. № 698 ).

Наказ № 242

— наказ Державної податкової адміністрації України «Про затвердження формату (стандарту) електронного документа звітності платників податків» від 03.05.2006 р. № 242.

 

Податкова звітність

Історію розвитку електронного документообігу в Україні було започатковано прийняттям

Закону про електронні документи та Закону про ЕПЦ. Саме ці документи регламентують відносини між користувачами Інтернету і державними структурами, зацікавленими у створенні та розвитку електронних комунікацій. Перспективи такого документообігу очевидні як для суб’єктів підприємницької діяльності, так і для працівників державних структур.

Першими виявили ініціативу податкові органи, розробивши та затвердивши

Тимчасовий порядок № 672, що визначав основні строки та регламентував технологію подання електронної звітності до податкових органів. Для підключення до системи подання податкової звітності згідно з цим Порядком платник повинен був згенерувати і подати до ДПІ ключові елементи і заявки на сертифікат відкритого ключа на базі відкритих ключів ДПС за допомогою окремого модуля генерації особистих ключових елементів, а через деякий час — отримати у ДПІ сертифікат відкритого ключа і підписати договір. Усе начебто просто і зрозуміло, залишалося тільки регламентувати формат звітності. Для цього ДПАУ у своєму наказі № 242 описала єдиний формат (стандарт) електронного документа звітності платників податків на підставі специфікації eXtensible Markup Language (XML). У стандарті було затверджено схеми їх контролю та розроблено для кожного податкового документа їх електронні форми для таких документів.

Для зручності платників податків ДПАУ розробила та активно розповсюджує програму «Податкова звітність». Вона дозволяє готувати звіти у форматі XML без використання будь-яких інших програмних комплексів, що дорого коштують. Розробники популярних бухгалтерських програм також запровадили функцію формування XML-звітів до своїх продуктів. Можна сказати, що проблему формування XML-звіту цілком може бути вирішено для будь-якого платника податків.

Наступним етапом було введення в експлуатацію системи приймання податкової звітності та податкових накладних в електронному вигляді, що дозволила розпочати приймання звітності засобами Інтернету. Як зазначено в

листі ДПА України від 14.06.2006 р. № 11253/7/28-6017, у всіх податкових інспекціях введено в експлуатацію систему прийняття податкової звітності та податкових накладних в електронному вигляді, яка дала змогу розпочати прийняття звітності засобами Інтернету. У системі використовується програмне забезпечення «Нотарь», призначене для генерації особистих ключових елементів та заявки на сертифікат відкритого ключового елемента. У цій програмі також є модуль для шифрування та накладення електронного підпису на електронний документ належного формату. Ця процедура дозволяє захистити електронний документ від підробки та перекручення, а також ідентифікувати його власника, забезпечити криптографічний захист звітної інформації. Використання програми «Нотарь» позбавляло платників необхідності придбання сертифікатів електронного цифрового підпису в акредитованих сертифікаційних центрів. У своєму листі від 24.11.2006 р. № 360/4/15-0110 ДПАУ посилається на ст. 6 Закону України про електронні документи, де пояснює можливість використання цифрового підпису, сформованого та накладеного за допомогою ПЗ «Нотарь». Оскільки до органів ДПС платники податків мають подавати оригінали податкової звітності, обов’язковим реквізитом яких у паперовому вигляді є підпис посадових осіб, то для подання податкової звітності в електронному вигляді податкова звітність має правовий статус тільки за умов використання електронного цифрового підпису автора. У решті випадків використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб’єктами електронного документообігу на договірних засадах. Текст типового договору, а також тимчасовий порядок надходження та комп’ютерної обробки податкової звітності платника податків в електронному вигляді до органів ДПС України було затверджено наказом ДПАУ ще в листопаді 2004 року.

Тільки у другому півріччі 2007 року кількість платників податків, які опанували подання звітності до ДПІ а допомогою Інтернету, істотно збільшилося. Багато хто зрозумів, що це дійсно економить час і практично не потребує грошових витрат. Якщо хто і міг залишитися невдоволеним таким станом справ, то це спеціалізовані підприємства, що надають послуги електронного цифрового підпису на платних засадах. Адже

при використанні безкоштовної програми «Нотарь» у платника податків зникав стимул до придбання надійних засобів цифрового підпису в акредитованих центрах сертифікації. І слід віддати належне, що придбання та використання ЕЦП «виробництва» акредитованих центрів є легітимним, а отже, і надійнішим способом захисту інформації платника податків. У ст. 3 Закону про ЕЦП зазначається, що ЕЦП за правовим статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки) у разі, коли ЕЦП підтверджено посиленим сертифікатом ключа за допомогою надійних способів цифрового підпису. Там же, у ст. 1 цього Закону, дано визначення терміна «надійний спосіб ЕЦП», що підтверджує наявність у такого способу ЕЦП сертифіката відповідності чи позитивного експертного висновку за результатами державної експертизи у сфері криптографічного захисту інформації.

Унаслідок такого стану справ поява

наказу № 587 була цілком очікуваною. Основна мета цього наказу — зобов’язати всіх платників податків використовувати для відправлення звітності в електронному вигляді лише ЕЦП. Для цього слід звернутися до будь-якого акредитованого центру сертифікації ключів за сертифікатом відкритих ключів посадових осіб та печатки підприємства. Без таких посилених ключів платник податків не може здати звітність в електронному вигляді. Інакше кажучи, старі ключі, отримані до цього в податковій для накладення електронного підпису та печатки на електронний документ, не діють. Потрібно отримати нові посилені ключі в акредитованому центрі сертифікації та використовувати лише їх.

Але, на превелику радість,

наказ № 587 на місцях не було прийнято податківцями до виконання, а незабаром його було й зовсім скасовано. Так, своїм новим наказом від 11.12.2007 р. № 698 ДПАУ скасувала наказ № 587. Щоправда, причина скасування прозаїчна — у зв’язку зі зміною розподілу обов’язків щодо керівництва роботою структурних підрозділів, затверджених наказом ДПАУ від 28.11.2007 р. № 659.

Таким чином

, на сьогодні все залишилося так, як і було раніше. Але чи не з’явиться незабаром якийсь подібний наказ, ми гарантувати не можемо. Можливою, у майбутньому «Нотарь» отримає необхідні підтверджуючі сертифікати відповідності, і всі питання буде знято. Та й ситуація з відкриттям акредитованих центрів ЕЦП також поступово вирівнюється. На сьогодні в Україні* існує вже 6 акредитованих центрів, і, ми впевнені, кількість їх зростатиме, що обов’язково позначиться і на якості надання послуг та ціновій політиці. Сьогодні ціна на комплект ЕЦП вже є цілком доступною для користувача. А в недалекому майбутньому цю вартість можна буде порівнювати з вартістю хорошого оснащення для її фізичного еквівалента — «мокрої» печатки.

* З переліком організацій, що пройшли акредитацію, можна ознайомитися на офіційному сайті Центрального посвідчувального органу http://czo.gov.ua у розділі «Сертифікати».

 

Звітність до Пенсійного фонду України

Масштабне запровадження системи електронної звітності до ПФУ було розпочато з прийняття

Порядку подання звітів до ПФУ.

Порядок

визначає загальні принципи організації інформаційного обміну під час подання страхувальниками звітів до Пенсійного фонду України в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису та участь страхувальників у системі подання звітів в електронній формі до Пенсійного фонду України.

Після прийняття

Порядку подання звітів до ПФУ страхувальники почали одержувати від працівників ПФУ «ненав’язливі» пропозиції про перехід на електронну форму подання звітності. Підкріплюючи та мотивуючи їх різними аргументами від звичного і банального — «Після нового року з паперовими можете вже не приходити, ми не прийматимемо» до довірчого — «З нового року ви повинні будете подавати щомісячну персоніфікацію, тож самі розумієте, скільки часу у вас це забере...».

У своєму

листі від 24.05.2007 р. № 85558/05-01 ПФУ роз’яснює, що подання страхувальниками звітів в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису здійснюється з ініціативи страхувальника відповідно до вимог Порядку та чинного законодавства України. Інакше кажучи, це справа абсолютно добровільна. Процедуру, що безпосередньо передує здаванню звітності, також описано в цьому листі. Страхувальник, який висловив бажання подавати звіти в електронній формі, має листом у довільній формі повідомити про своє рішення управління Пенсійного фонду України в районі, місті чи районі в місті, де його зареєстровано як платника страхових внесків. Потім із зазначеним вище листом обов’язково знайомляться працівники структурних підрозділів, відповідальні за обробку звітів.

На наступному етапі страхувальник подає до центру обробки електронних звітів засвідчені власною печаткою копію цього листа і копію припису щодо визначення посадових осіб, яким найменування юридичної особи (якщо така зміна не пов’язана з реорганізацією) або прізвища, ім’я та по батькові фізичної особи (підприємця);

надано право накладення ЕЦП на електронний звіт.

Державне підприємство «Інформаційний центр Персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України» укладає зі страхувальником договір про обслуговування в системі подання електронних звітів. Типовий договір розміщено на сайті центру обробки електронних звітів www.spov.com.ua (на момент підготовки номера цей сайт ще перебував у стадії розробки). Цей договір визначає права та обов’язки сторін, порядок вирішення спорів, а також установлює особливості інформаційного обміну під час подання електронних звітів.

Докладнішу інформацію про подання електронних звітів до ПФУ можна отримати безпосередньо у фахівців державного підприємства «Інформаційний центр Персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України» за тел.: 8 (044) 278-42-50, 8 (044) 235-95-49.

Слід зауважити, що ПФУ із самого початку пішов шляхом застосування страхувальником ЕЦП, акредитованих центром сертифікації ключів. Ще одне важливе питання — програмне забезпечення для формування електронної звітності для подання до ПФУ.

Для подання звітності через Інтернет страхувальник повинен мати спеціалізоване програмне забезпечення для формування звіту, накладення ЕЦП та криптографічного захисту інформації, дійсні посилені сертифікати відкритих ключів ЕЦП, сформовані акредитованим центром сертифікації для посадових осіб страхувальника, які мають право підпису відповідного звіту в паперовій формі. Для цих цілей ПФУ спільно з фірмою ТОВ «БЕСТ ЗВІТ» розробили на базі програми «БЕСТ ЗВІТ» спеціалізоване програмне забезпечення «Автоматизоване робоче місце — Звіт страхувальника». Програма розповсюджується безкоштовно через районні відділення ПФУ та дилерів фірми ТОВ «БЕСТ ЗВІТ».

Програма «АРМ-ОС» також входить до ліцензійного комплексу програм «БЕСТ ЗВІТ ПЛЮС» 8.49, згаданого нами вище, робоча демо-версія якого також розповсюджується безкоштовно.

Слід зауважити, що страхувальникам у будь-якому випадку доведеться опановувати методи роботи з «АРМ-ОС», оскільки необхідність подавати щорічний звіт з персоніфікації на електронних носіях ніхто не скасовував. А програма «АРМ-Р», що використовувалася в минулих періодах для підготовки файлів звітів до ПФУ, більше не підтримується і не оновлюється, що може спричинити певні труднощі із заповненням звіту.

Підбиваючи підсумки цього року, можна стверджувати, що можливість здавання звітів за допомогою Інтернету стає доступною практично кожному суб’єкту. Проблема лише в опануванні нових технологій працівниками бухгалтерії. Але варто спробувати одного разу, і вже мало хто відмовляється від переваг, які дає нам використання сучасних технологій. У наступному році ми спробуємо тримати вас у курсі всіх змін та актуальних питань використання програмного забезпечення електронної звітності до контролюючих органів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі