Теми статей
Обрати теми

Держбюджет-2008: огляд змін

Редакція БТ
Стаття

ДЕРЖБЮДЖЕТ-2008:

огляд змін

 

Пропонуємо вашій увазі аналітичний огляд Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України». Незважаючи на те що держбюджет-2008 не приніс жодних революційних змін, пропонований матеріал буде цікавий та корисний багатьом суб’єктам підприємництва. У додатку «Документи» можна ознайомитися з витягами із Закону.

До Нового року нова Верховна Рада зробила всім подарунок — трохи не під бій курантів прийняла Закон про держбюджет-2008. Реальну можливість ознайомитися з ним усі мають уже в новому році. Сьогодні пропонуємо розглянути найважливіші та найцікавіші держбюджетні новини.

Оксана КОНОНЕНКО,
 головний редактор Наталія ГОЛОСКУБОВА, Жанна СЕМЕНЧЕНКО, Олег ЧЕФРАНОВ,
 економісти-аналітики Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон № 107

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. № 107-VI (витяг див. у додатку «Документи»).

Закон про держбюджет-2007

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 р. № 489-V.

ЗКУ —

Земельний кодекс України від 25.10.2001 р. № 2768-III.

КУпАП —

Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон про плату за землю —

Закон України «Про плату за землю» в редакції від 19.09.96 р. № 378/96-ВР.

Закон про оренду землі

— Закон України «Про оренду землі» в редакції від 02.10.2003 р. № 1211-IV.

Закон про перевірки

— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Закон № 1058

— Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV.

Закон № 2240

— Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III.

Закон № 2811

— Закон України «Про допомогу сім’ям з дітьми» від 21.11.92 р. № 2811-XII.

Закон № 1533

— Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-III.

Закон № 1105

— Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

Закон № 1582 —

Закон України «Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої» в редакції від 23.03.2000 р. № 1582-III.

Закон № 1246 —

Закон України «Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби» в редакції від 19.11.99 р. № 1246-XIV.

Закон № 329 —

Закон України «Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби» від 15.09.95 р. № 329/95-ВР.

 

Загальні моменти

Отже, депутати в минулому році з держбюджетом «встигли»:

Закон № 107 прийнято 29 грудня, опубліковано — 31 грудня (газета «Урядовий кур’єр», 2007, № 247). А це означає, що жодних проблем з набранням ним чинності бути не повинно.

Кілька слів про структуру документа.

Закон № 107 складається з трьох розділів:

розділ І — власне закон про держбюджет-2008. Цим розділом затверджено мінімальні соцгарантії на 2008 рік, а також призупинено на 2008 рік норми деяких, у тому числі й податкових, законів. Цей розділ діє протягом 2008 року;

розділ II вносить зміни до 100 законів, серед яких і податкові. Варте уваги, що багато які зміни за своїм змістом мають «довгограючий» характер. Разом з тим згідно з розділом III Закону № 107 вони теж діють лише з 1 січня по 31 грудня 2008 року (за деякими винятками). Відверто кажучи, не зовсім зрозуміло, навіщо норми, період дії яких лише один рік, прописувати у спеціальних законах. Можливо, це пояснюється прагненням того, щоб податкові норми було прописано в податкових законах. Проте не виключено, що законодавець має намір в перспективі продовжити дію всього розділу II Закону № 107;

розділ III «Прикінцеві положення».

Нижче наведено зведену таблицю держбюджетних змін, а за нею — докладніший аналіз окремих норм.

 

Держбюджет-2008: зведена таблиця змін

Зміст нововведення

Норма Закону № 107

1

2

ПРОЖИТКОВИЙ МІНІМУМ, МІНЗАРПЛАТА

Збільшено розміри

прожиткового мінімуму для різних демографічних груп (прожитковий мінімум на працездатну особу в січні становитиме 633 грн.). Причому до кінця року його розмір підвищуватиметься ще кілька разів

Ст. 58 р. І

Збільшено розмір

мінзарплати (у січні вона становитиме 515 грн.). До кінця року підвищуватиметься ще кілька разів

Ст. 59 р. І

ДЕРЖАВНІ ТА КОМУНАЛЬНІ ПІДПРИЄМСТВА

Як і в минулому році, у 2008 році держпідприємства, у тому числі госптовариства, у статутному фонді яких державі належить понад 50 % акцій, здійснюють внутрішні довгострокові та зовнішні

запозичення, надають гарантії або є поручителями за погодженням з МФУ, внутрішні короткострокові запозичення — за погодженням з відповідними органами центральної виконавчої влади, у сфері діяльності яких вони перебувають

Ст. 12 р. І

Державні унітарні підприємства

та їх об’єднання сплачують до держбюджету частину чистого прибутку в розмірі 15 %, зменшену на суму нарахованих і сплачених дивідендів. Комунальні унітарні підприємства та їх об’єднання сплачують до загального фонду місцевих бюджетів частину чистого прибутку згідно з нормативами, що встановлюються відповідними радами. Госптовариства, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) яких перебувають у статутних фондах господарських товариств, акціонером яких є держава, що володіє в них контрольним пакетом акцій, сплачують безпосередньо до держбюджету дивіденди, нараховані за результатами фінансово-господарської діяльності за 2007 рік

Ст. 61 р. І

РОЗРАХУНКИ З БЮДЖЕТОМ, ВІДНОСИНИ З КОНТРОЛЮЮЧИМИ ОРГАНАМИ

Як і в попередні роки, у 2008 році при

зміні протягом року місцезнаходження податки сплачуються за старою адресою до кінця року

Ст. 39 р. І

У 2008 році залишилася

заборона на: — реструктуризацію та списання заборгованості перед державою за кредитами, бюджетними позиками та поворотною фіндопомогою; — надання відстрочень зі сплаті податків

Ст. 63 р. І

Як і в попередні роки, у 2008 році: — не дозволяється погашати податкове зобов’язання або податковий борг шляхом проведення взаємозаліків з бюджетом; — не підлягає списанню податковий борг платників податків, що виник унаслідок форс-мажорних обставин

Ч. 19 ст. 67 р. І

Податківці досягли бажаного:

Закон про перевірки тепер не поширюється на контроль за дотриманням податкового законодавства

П. 17 р. II

ОПЕРАЦІЇ ІЗ ЗЕМЛЕЮ, ЗЕМЕЛЬНИЙ ПОДАТОК

Значно

збільшено ставки земельного податку щодо земель населених пунктів, грошову оцінку яких не проведено

П.п. 1 п. 7 р. II (нова редакція ст. 7 Закону про плату за землю)

Як і раніше, до ставок земельного податку щодо земель населених пунктів, грошову оцінку яких не проведено, застосовується

коефіцієнт 3,1

Ст. 64 р. І

У цьому році

набуття права оренди і продаж земельних ділянок державної та комунальної власності здійснюються виключно на аукціонах (крім викупу земельних ділянок, на яких розташовано об’єкти нерухомого майна, що є власністю покупців, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі)

Ч. 18 ст. 67 р. І;  ст. 82 р. І; абз. «б» п.п. 6 п. 2 і абз. «б» п.п. 10 п. 2 р. II (нова редакція ч. 2 ст. 127 ЗКУ та зміни до ст. 135 ЗКУ)

Установлено

граничні розміри річної орендної плати за землі , що перебувають у державній або комунальній власності. Річна орендна плата не може бути менше: — для сільськогосподарських земель — розміру земельного податку; — для інших земель — трикратного розміру земельного податку. Річна орендна плата не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки землі (крім випадків визначення орендаря на конкурсних засадах)

П.п. 4 п. 8 р. II (нова редакція ч. 4 ст. 21 Закону про оренду землі)

Приватизація

об’єктів незавершеного будівництва разом із земельною ділянкою, на якій вони розташовані, здійснюється на відкритих аукціонах

Ст. 77 р. І

АЛКОГОЛЬ, ТЮТЮН

Для маркування алкогольних напоїв запроваджуються

марки акцизного збору нового зразка, які почнуть застосовуватися після набрання чинності порядком запровадження марок акцизного збору нового зразка, що затверджується КМУ

П. 9 р. II (нова редакція абзацу 3 ст. 7 Закону № 329)

Збільшено ставки акцизного збору для сигарет

: — у твердих сумах з одиниці реалізованого товару для сигарет із фільтром (код УКТ ЗЕД 2402209020) з 13 грн. до 14 грн. за 1000 шт.; — у відсотках до обороту від реалізації товару для сигарет без фільтра (код УКТ ЗЕД 2402209010) і для сигарет із фільтром (код УКТ ЗЕД 2402209020) з 10 до 12,5 %. Якщо акцизний збір одночасно визначається у твердих сумах з одиниці реалізованого товару та у відсотках до обороту від реалізації товару, то розмір збору не може бути меншим за 1000 штук: — сигарет без фільтра (код за УКТ ЗЕД 2402209010) — 8 грн.; — сигарет із фільтром (код за УКТ ЗЕД 2402209020) — 18 грн.

П. 11 р. II (зміни до ст. 1 і ст. 2 Закону № 1246)

Збільшено ставки акцизного збору для спирту і спиртовмісних алкогольних напоїв

: — для спирту етилового високої концентрації (80 % і більше) та інших спиртів (код УКТ ЗЕД 2207) — з 19 грн. до 21,5 грн. за 1 літр 100 % спирту; — для спирту етилового концентрацією менше 80 %, спиртових настоянок, лікерів тощо (код УКТ ЗЕД 2208, крім 220820) — з 19 грн. до 21,5 грн. за 1 літр 100 % спирту; — для коньяку (код УКТ ЗЕД 2208201200) і бренді (код УКТ ЗЕД 2208202900) — з 7 грн. до 10* грн. за 1 літр 100 % спирту

П. 12 р. II (зміни до ст. 1 Закону № 1582)

Знижено ставки акцизного збору

для: — спиртових напоїв, отриманих перегонкою вина (код УКТ ЗЕД 220820, крім коньяку, бренді та спирту коньячного) — з 19 грн. до 10* грн. за 1 літр 100 % спирту; — спирту коньячного (код УКТ ЗЕД 2208208900) — з 16 грн. до 10* грн. за 1 літр 100 % спирту

П. 12 р. II (зміни до ст. 2 Закону № 1582)

* Діятиме до 1 січня року, наступного за роком приєднання України до Світової організації торгівлі (СОТ). Після цього ставка акцизного збору становитиме 21,5 грн. за 1 літр 100 % спирту.

ОРЕНДА ДЕРЖМАЙНА

У 2008 році

не потрібне проведення конкурсу при передачі державного та комунального майна в оренду бюджетним установам, музеям, підприємствам та громадським організаціям у сфері культури та мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам під творчі майстерні), Пенсійному фонду України та його органам, державному видавництву і підприємствам книгорозповсюдження. В інших випадках конкурс є обов’язковим

Ст. 76 р. І

ПОДАТОК З ДОХОДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ

Уточнено, що від оподаткування звільняється сума доходів у вигляді процентів від розміщення платником податків коштів у цінні папери, емітовані МФУ

П. 16 р. II

Як і в попередніх роках, у 2008 році

військовослужбовцям та особам рядового і начальницького складу компенсуватимуть у повному розмірі втрати від сплати податку з доходів із сум грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержуваних ними у зв’язку з виконанням обов’язків несення служби

Ст. 32 р. І

ПДВ І ПОДАТОК НА ПРИБУТОК

Продовжено пільги щодо

сільгосп-ПДВ

П.п. 1 і п.п. 3 п. 13 р. II

Поставка відходів і

брухту чорних металів і в цьому році звільняється від обкладення ПДВ

П.п. 3 п. 13 р. II

З’явилися додаткові обмеження щодо

бюджетного відшкодування

П.п. 2 п. 13 р. II

З’явилося обмеження щодо видачі

податкового векселя при імпорті нафти і сирих нафтопродуктів (товарна підпозиція 270900 УКТ ЗЕД); продуктів нафти, крім сирих (товарна позиція 2710 УКТ ЗЕД) та газів нафтових (товарна позиція 2711 УКТ ЗЕД)

П.п. 3 п. 13 р. II

При ввезенні на територію СЕЗ і ТПР підакцизних товарів і товарів груп 1 — 24 УКТ ЗЕД пільги зі сплати ввізного мита і ПДВ не застосовуються (незалежно від мети їх увезення)

П.п. 7 п. 19 р. II

Як і в останні кілька років, у 2008 році платники податку на прибуток повинні будуть подати

декларацію за 11 місяців

П. 14 р. II

ДОПОМОГА НА ДІТЕЙ

Збільшено розмір допомоги

при народженні дитини: 12240 грн. — на першу дитину, 25000 грн. — на другу дитину, 50000 грн. — на третю і наступну дитину

П.п. 4 п. 23 р. II

Як і в минулому році, розмір

допомоги по догляду за дитиною до трьох років визначають як різницю між 50 % прожиткового мінімуму на працездатну особу та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні 6 місяців. Мінімальний розмір допомоги становить 130 грн.

П.п. 7 і п.п. 8 п. 23 р. II

СОЦВНЕСКИ І СОЦДОПОМОГИ

Як і у 2007 році,

граничний розмір доходу, з якого справляються соцвнески, у 2008 році дорівнює 15 розмірам прожиткового мінімуму на працездатну особу

П.п. 8 п. 25 р. II; п.п. 4 п. 26 р. II; п.п. 4 п. 35 р. II

Матеріальне забезпечення за соцстрахуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності виплачується в разі, якщо

звернення за його призначенням надійшло не пізніше 12 календарних місяців з дня відновлення працездатності, установлення інвалідності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, смерті застрахованої особи або члена сім’ї, який перебував на її утриманні

П.п. 14 п. 25 р. II

Як і у 2007 році, цього року застрахованим особам, які

сплачували страхові внески до Фонду з тимчасової втрати працездатності менше 6 повних календарних місяців протягом останніх 12 календарних місяців перед настанням страхового випадку, допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах виплачуються виходячи з фактичної зарплати, але не вище розміру мінзарплати, установленої на час настання страхового випадку

П.п. 5 п. 25 р. II

Добровільно застраховані особи

та підприємці-єдиноподатники мають право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги із соцстрахування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності за умови сплати страхових внесків (єдиного податку) не менше повних 6 календарних місяців протягом останніх 12 календарних місяців перед настанням страхового випадку

П.п. 5 п. 25 р. II

У 2008 році ставка утримань до

Пенсійного фонду не залежить від розміру доходу — внесок утримується за ставкою 2 %

П.п. 4 п. 30 р. II

Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань не компенсує

моральну шкоду потерпілим

П.п. 2 п. 44 р. II

ІНШЕ

Забороняється реалізація на митній території України готової продукції, виготовленої з давальницької сировини, що належить до груп 1 — 24 УКТ ЗЕД

П. 100 р. II

У 2008 році до нормативів

збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, що затверджені постановою КМУ від 29.01.99 р. № 115, застосовується коефіцієнт 2,27

П.п. 3 п. 19 р. II

Як і раніше, справляються

збори до Пенсійного фонду з окремих видів господарських операцій (збір з операцій купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти за гривні; з торгівлі ювелірними виробами із золота, платини і дорогоцінного каміння; при відчуженні легкових автомобілів; з операцій купівлі-продажу нерухомого майна; з надання послуг стільникового мобільного зв’язку). Платники єдиного, фіксованого та фіксованого сільгоспподатку сплачують ці збори на загальних підставах. Розмір збору з купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти істотно знижено порівняно з минулим роком: у 2008 році він становить 0,5 %

П. 30 р. II

У 2008 році громадянам України, які звільняються з роботи для проходження альтернативної служби, у зв’язку з призовом чи вступом на військову службу, повернули право на

вихідну допомогу в розмірі 2 мінзарплат

П.п. 1 п. 75 р. II; п. 96 р. II; п. 97 р. II

 

Дитячі допомоги

Незважаючи на те що роботодавці вже не виплачують своїм працівникам допомоги при народженні дитини і по догляду за дитиною до трьох років, упевнені, що ця тема завжди цікава для наших передплатників.

Оскільки ці два види допомог тепер фінансуються за рахунок коштів бюджету, а не Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, то статті

Закону № 2240, що регулюють порядок їх виплати, вилучено Законом № 107. Це означає, що тепер порядок виплати цих допомог і застрахованим, і незастрахованим особам регулюється Законом № 2811 , який раніше поширювався тільки на не застрахованих у Фонді тимчасової непрацездатності осіб. Цим спричинені численні, але за своєю сутністю коригувальні зміни, унесені до Закону № 2811 і до Закону № 2240 .

Допомога при народженні (п.п. 4 п. 23 р. II)

. Слід зауважити, що обіцянки щодо збільшення розмірів цієї допомоги, передбачені попереднім законопроектом*, виконано, що, безумовно, радує. При цьому сума одноразової виплати допомоги залишилася колишньою. А от щодо решти, то вона виплачуватиметься рівними частинами:

— при народженні

першої дитини — протягом наступних 12 календарних місяців;

— при народженні

другої дитини — протягом наступних 24 календарних місяців;

— при народженні

третьої та наступної дитини — протягом наступних 36 календарних місяців.

* Див. статтю «Держбюджет і виплати фізичним особам у 2008 році: якщо все буде так, як у проекті...» // «БТ», 2008, № 1, с. 30

Відповідно допомога при народженні дитини у 2008 році виплачуватиметься в таких розмірах:

 

Народження

Загальна сума допомоги, грн.

Одноразова виплата, грн.

Щомісячна виплата (грн.) протягом наступних:

12 кален. міс.

24 кален. міс.

36 кален. міс.

1-ї дитини

12240

4800

620

Х

Х

2-ї дитини

25000

4840

Х

840

Х

3-ї та наступних дітей

50000

5000

Х

Х

1250

 

Зверніть увагу, що дещо змінили строк давності для звернення за допомогою при народженні дитини: тепер вона

призначається, якщо за нею звернулися у строк не пізніше 12 місяців із дня народження дитини. Причому ця норма поширюється як на застрахованих, так і на незастрахованих осіб. Раніше для незастрахованих осіб строк для звернення за допомогою становив 6 календарних місяців із дня народження дитини, а для застрахованих осіб узагалі не було жодного обмеження щодо строку.

Для осіб, які всиновили дитину або взяли її під опіку, допомога при народженні призначається лише тоді, якщо звернення за нею надійшло не пізніше 6 місяців від дня народження дитини. Ця норма продовжує діяти і в 2008 році та поширюється як на застрахованих, так і на незастрахованих осіб.

Допомога по догляду за дитиною до трьох років (п.п. 7 і 8 п. 23 р. II)

. Тут слід зауважити, що в поточному році ця допомога надається в розмірі, що дорівнює різниці між 50 % прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб, і середньомісячним сукупним доходом сім’ї з розрахунку на одну особу за попередні 6 місяців, але не менше 130 грн. Отже, мінімальний розмір допомоги становить 130 грн. (для її отримання не потрібно надавати довідки про доходи за останні шість місяців). Якщо особа, котра звертається за допомогою, бажає одержувати більший розмір допомоги, то її розрахунок провадиться на підставі наданих довідок про доходи сім’ї за останні шість місяців*.

* Верхня та нижня планки допомоги по догляду за дитиною до трьох років діють уже давно, тому докладніше з механізмом розрахунку та документальним підтвердженням своїх доходів ви можете ознайомитися у статті «Допомога по догляду за дитиною до трьох років: нюанси 2006 року» // «БТ», 2006, № 19.

 

Соцвнески і соцдопомоги

Оплата лікарняних, у тому числі й «декретних» (п. 25 р. II)

. Як ми й передбачали, на 2008 рік законодавці продовжили норму, згідно з якою застрахованим особам, які сплачували страхові внески до Фонду з тимчасової втрати працездатності менше 6 повних календарних місяців протягом останніх 12 календарних місяців перед настанням страхового випадку, допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах виплачуються виходячи з фактичної зарплати, але не вище розміру мінзарплати, установленої на час настання страхового випадку.

Це правило вже діяло у 2007 році, і ми докладно його розглядали на сторінках нашого видання**, тому сьогодні не будемо вдаватися в подробиці. Звернемо увагу, що в

Законі № 107 ідеться про сплату страхових внесків не менше 6 повних календарних місяців. У 2007 році, як ви пам’ятаєте, було багато дискусій з приводу того, як рахувати ці шість місяців. Тоді дійшли висновку, що потрібно лічити дні перебування у трудових відносинах за днями за останній рік, і якщо в результаті набиралося 180 календарних днів, то вважалося, що працівник сплачував страхові внески не менше 6 місяців. У цьому році, найімовірніше, доведеться орієнтуватися на 6 повних календарних місяців, за які було сплачено страхові внески. І якщо 6 повних місяців не набиратиметься, то лікарняні потрібно буде оплачувати виходячи з мінімальної зарплати, а не з фактичного заробітку працівника.

** Див. статтю «Виплата лікарняних — особливості 2007 року» // «БТ», 2007, № 13.

Добровільно застраховані особи та підприємці-єдиноподатники у 2008 році мають право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги із соцстрахування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності за умови сплати страхових внесків (єдиного податку)

не менше повних 6 календарних місяців протягом останніх 12 календарних місяців перед настанням страхового випадку . Це правило також діяло і у 2007 році, але з одним застереженням: тепер слід орієнтуватися на сплату страхових внесків (єдиного податку) не менше 6 повних місяців.

Щодо суми оплати звичайних лікарняних за рахунок Фонду і лікарняних по вагітності та пологах запроваджено максимальне обмеження:

розмір цих допомог з розрахунку на місяць не може перевищувати розміру максимальної величини (граничної суми) доходу, з якої справляються внески на соціальне страхування. Ох, і полюбляють наші законодавці запроваджувати різні обмеження! Мало того, що вже діє обмеження щодо максимального розміру середньоденної (середньогодинної) зарплати для розрахунку соцдопомог, та ще й запровадили обмеження щодо загальної суми лікарняних з розрахунку на місяць. Ми ще звернемося до детального аналізу цієї норми, а поки зауважимо, що на період січень — березень сума лікарняних, у тому числі й у зв’язку з вагітністю та пологами, з розрахунку на місяць (розрахунок провадиться пропорційно оплачуваним робочим дням) не може перевищувати 9495 грн.

І ще один момент у частині особливостей оплати лікарняних у 2008 році: матеріальне забезпечення за соцстрахуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності виплачується у разі, якщо

звернення за його призначенням надійшло не пізніше 12 календарних місяців від дня відновлення працездатності, установлення інвалідності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, смерті застрахованої особи або члена сім’ї, який перебував на її утриманні. Отже, законодавці запровадили обмеження щодо строку подання документів для виплати допомог за рахунок коштів Фонду.

Максимальна величина, з якої справляються соцвнески

(п.п. 8 п. 25 р. II; п.п. 4 п. 26 р. II; п.п. 4 п. 35 р. II). Коментуючи законопроект, ми звертали увагу, що в ньому відсутня норма, яка встановлює максимальний розмір зарплати (доходу), з якого справляються внески на соціальне страхування. У Законі № 107 це упущення усунено: у 2008 році максимальний розмір доходу, з якого справляються соцвнески, дорівнює 15 розмірам прожиткового мінімуму на одну працездатну особу*. Зауважимо, що відповідну норму прописано безпосередньо в Законі № 2240, Законі № 1533 та в Законі № 1058. Що стосується внесків на соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві, то законодавці, на наш погляд, просто забули прописати і в Законі № 1105 розмір максимального доходу, з якого справляються внески на цей вид страхування. Упевнені, що законодавці не намагалися в такий спосіб відділити порядок справляння внесків до Фонду соцстрахування від нещасних випадків від порядку справляння внесків до інших соцфондів. Тут, на наш погляд, наявна технічна помилка, яку незабаром буде усунено законодавцями. Сподіваємося, що Фонд не змусить на себе довго чекати і надасть офіційні роз’яснення з цього питання.

* Див. вкладиш «Важливі цифри 2008 року» в сьогоднішньому номері «БТ».

Ставки внесків на соціальне страхування, у тому числі до Пенсійного фонду

. Як ви пам’ятаєте, у минулому році ставки внесків на соціальне страхування було змінено Законом про держбюджет-2007. Цього року ситуація практично однакова: Закон № 107 уносить зміни до відповідних «соцстрахівських» законів та встановлює ставки внесків на поточний 2008 рік. Причому у 2008 році діють ті самі ставки внесків, що й у 2007 році (див. вкладиш «Важливі цифри 2008 року» сьогоднішнього номера «БТ» ), за невеликим винятком. З одного боку, уже звичні ставки внесків повинні втішити бухгалтерів, але, з іншого боку, збереження величезного податкового навантаження на роботодавців навряд чи може бути приводом для радості.

Тепер щодо змін розміру ставок:

у 2008 році ставку внеску «знизу» до Пенсійного фонду встановлено в розмірі 2 % незалежно від суми зарплати (оподатковуваного доходу) застрахованої особи. Ця норма діє стосовно доходу фізичних осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту), фізичних осіб, які виконують роботи (послуги) згідно з цивільно-правовими договорами, у тому числі членів творчих спілок, творчих працівників, які не є членами творчих спілок, військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового і начальницького складу. Для найманих працівників із числа осіб льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілотів, штурманів, бортінженерів, бортмеханіків, бортрадистів, льотчиків-наглядачів) і бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах, а також для державних службовців продовжують діяти свої спеціальні ставки внеску до Пенсійного фонду «знизу» від 1 до 5 %.

Пенсійне страхування

. Кількість застрахованих осіб із цього року поповнилася батьками — вихователями дитячих будинків сімейного типу, прийомними батьками, якщо вони одержують грошове забезпечення. Страхувальниками щодо таких осіб є органи, що виплачують відповідне грошове забезпечення.

 

Податок на додану вартість (п. 13 р. II)

СільгоспПДВ — пільги продовжено

. Згідно із Законом № 107 продовжено вже звичні для сільгоспвиробників та переробних підприємств пільги з ПДВ. Зокрема, дію п.п. 6.2.6, пп. 11.21 і 11.29 Закону про ПДВ продовжено до 1 січня року, наступного за роком, в якому Верховна Рада України ратифікує протокол про приєднання України до СОТ. Інакше кажучи, як мінімум у 2008 році такі підприємства ще користуватимуться пільгами з ПДВ.

Нагадаємо, що до дня вступу України до СОТ відкладено і набрання чинності

ст. 81 Закону про ПДВ.

Поставка відходів і брухту чорних металів звільняється від обкладення ПДВ і в 2008 році

. Операції з поставки відходів і брухту чорних металів, у тому числі з їх імпорту, звільнено від обкладення ПДВ ще на один рік (унесено зміни до п. 11.44 Закону про ПДВ). Нагадаємо, що перелік таких товарів із зазначенням кодів згідно з УКТ ЗЕД затверджується Кабміном. На сьогодні цей перелік затверджено постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 104 (набув чинності 06.02.2007 р.).

При цьому

сума «вхідного» ПДВ, сплачена у зв’язку з придбанням (виготовленням) товарів (послуг) та основних фондів, призначених для їх використання в операціях, звільнених за п. 11.44 Закону про ПДВ, не включається до складу податкового кредиту. Тепер це чітко зазначено в п.п. 7.4.2 Закону про ПДВ.

Зауважимо, що й раніше (до внесення змін до

п.п. 7.4.2) претендувати на податковий кредит щодо таких пільгових операцій було проблематично. Адже діяв ще й п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ, що надавав право на податковий кредит, тільки якщо товари (послуги) придбавалися платником ПДВ з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності. А це не наш випадок.

Бюджетне відшкодування.

По-перше, унесено довгоочікувані зміни до п.п. «а» п.п. 7.7.2 Закону про ПДВ. Зокрема, слова «у попередньому податковому періоді» замінено словами «у попередніх податкових періодах». Цим законодавець на 2008 рік (сподіваємося, що дію цих змін продовжать) зняв спірне питання, чи можна відшкодовувати всю суму від’ємного значення попереднього періоду*, сплачену в попередньому періоді, або тільки її частину в розмірі податкового кредиту минулого періоду, фактично сплаченого постачальникам товарів (послуг) у тому ж минулому періоді.

* Як відомо, від’ємне значення попереднього періоду може складатися з податкових кредитів більш ранніх періодів.

Раніше податківці, спираючись на фразу

«у попередньому податковому періоді», відшкодовували не все від’ємне значення попередніх періодів, а лише податковий кредит минулого періоду, та ще й за умови сплати його в тому ж минулому періоді. Тепер підстав для таких думок не залишилося. При бюджетному відшкодуванні можна враховувати фактично сплачений податковий кредит при погашенні і «старої» кредиторської заборгованості за попередні періоди. Сподіваємося, що незабаром буде внесено зміни і до рядка 3 Розрахунку суми бюджетного відшкодування (додаток 3 до декларації з ПДВ).

Зауважимо, що і до внесення змін до

п.п. 7.7.2 Закону про ПДВ сміливі платники податків відстоювали своє право на відшкодування незалежно від того, в якому з періодів (попередньому чи попередніх) податок фактично було включено до податкового кредиту і сплачено постачальнику.

По-друге,

Законом № 107 унесено зміни і до п.п. 7.7.11 Закону про ПДВ, що визначає категорії осіб, які не мають права на бюджетне відшкодування. Як і раніше, не зможе отримати бюджетне відшкодування особа, яку було зареєстровано як платника ПДВ менше ніж за 12 календарних місяців до місяця, за результатами якого подається заява на бюджетне відшкодування. Щоправда, тепер із цього правила є виняток — випадки нарахування податкового кредиту в результаті придбання або спорудження (будівництва) основних фондів за рішенням Кабміну.

Податковий вексель

. У 2008 році не видається податковий вексель на операції з увезення на митну територію України:

— підакцизних товарів;

— товарів, що належать до товарних груп 1 — 24 УКТ ЗЕД;

— товарів за товарною підпозицією 2709 00 та товарними позиціями 2710, 2711 згідно з УКТ ЗЕД

;

— будь-яких товарів, що здійснюється особою, яка була зареєстрована як платник цього податку менш ніж за 12 календарних місяців до місяця, у якому здійснюється таке ввезення, крім товарів, що ввозяться з метою включення до складу основних фондів такого платника податку за рішенням Кабінету Міністрів України;

— будь-яких товарів, що здійснюється суб’єктами оподаткування за правилами, установленими законодавством з питань спрощених систем оподаткування, які передбачають сплату цього податку у спосіб, відмінний від встановленого

Законом про ПДВ.

Нічого революційного. Єдине нове істотне доповнення — обмеження щодо видачі податкового векселя при імпорті нафти і сирих нафтопродуктів (товарна підпозиція 270900 УКТ ЗЕД); продуктів нафти, крім сирих (товарна позиція 2710 УКТ ЗЕД) та газів нафтових (товарна позиція 2711 УКТ ЗЕД). Нагадаємо, що у 2007 році діяла заборона на видачу податкового векселя при імпорті товарів за кодом 2711 УКТ ЗЕД

(ч. 51 ст. 71 Закону про держбюджет-2007).

ЗЕД-бартер

. Варте уваги, що всупереч багаторічній традиції Законом № 107 не продовжено заборону на включення до податкового кредиту суми ПДВ, сплаченої під час придбання товарів (послуг) у разі вивезення (експорту) товарів за межі митної території України шляхом бартерних (товарообмінних) операцій. Нагадаємо, що у 2007 році така сума податку не включалася до складу податкового кредиту, а відносилася до складу валових витрат згідно з п. 11.45 Закону про ПДВ, а в попередні роки — на підставі норм законів про держбюджет на відповідні роки. Отже, у цьому році при експорті товарів у межах бартерних операцій право на податковий кредит існує.

 

Податок на прибуток

Декларація за 11 місяців (п. 14 р. II)

. За підсумками діяльності за 11 місяців 2008 року платникам податків знову доведеться подати декларацію з податку на прибуток. Нагадаємо, що строки подання декларації та сплати податку на прибуток за 11 місяців установлено такі самі, як і для місячного податкового періоду.

Дивіденди-2008 (ст. 61 р. І).

За результатами діяльності у 2008 році держдивіденди сплачуватимуть лише державні унітарні підприємства та їх об’єднання. Для них установлено норматив 15 % частини чистого прибутку, зменшеного на суму нарахованих і сплачених «звичайних» дивідендів.

Причому такі підприємства мають подавати розрахунок частини чистого прибутку (доходу) до органів Державної податкової служби у строки, передбачені для подання декларації з податку на прибуток,

разом з фінансовою звітністю, складеною відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку.

Комунальні унітарні підприємства

сплачують до загального фонду місцевих бюджетів частину чистого прибутку (доходу) згідно з порядками та нормативами, що встановлюються відповідними радами.

Держдивіденди сплачуються до держбюджету України або місцевих бюджетів наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності у 2008 році у строки, установлені для сплати податку на прибуток підприємств.

Що стосується

госптовариств із великою державною часткою, то вони безпосередньо до держбюджету повинні сплатити звичайні дивіденди, нараховані за результатами фінансово-господарської діяльності за 2007 рік, пропорційно розміру державної частки.

 

Земельний податок (п. 7 р. II)

У 2008 році законодавці істотно збільшили ставки податку за

земельні ділянки, грошову оцінку яких не проведено (див. табл. нижче). Як бачимо, ставки земельного податку фактично збільшилися в п’ять разів!

Законодавці не залишили без уваги й

земельні ділянки, грошову оцінку яких проведено. Так, запроваджено нове правило при визначенні розміру земельного податку для земельних ділянок, придбаних за цивільно-правовим договором. За загальним правилом земельний податок має розраховуватися виходячи з грошової оцінки землі. Але якщо вартість такої ділянки за договором вище за грошову оцінку землі, то земельний податок має розраховуватися виходячи з договірної вартості земельної ділянки.

Звертаємо увагу, що законодавці як мінімум на 2008 рік скасували можливість одержувати (у власність чи оренду) земельні ділянки шляхом проведення конкурсу. Земельні торги сьогодні можуть проводитися виключно у формі аукціону.

 

Групи населених пунктів з чисельністю населення (тис. чол.)

Ставка податку у 2008 році (грн. за 1 кв. м)

Ставка податку у 2007 році (грн. за 1 кв. м)

Збільшення ставки податку (грн. за 1 кв. м)

1

2

3

4

До 0,2

0,075

0,015

0,060

Від 0,2 до 1

0,105

0,021

0,084

Від 1 до 3

0,135

0,027

0,108

Від 3 до 10

0,150

0,030

0,120

Від 10 до 20

0,240

0,048

0,192

Від 20 до 50

0,375

0,075

0,300

Від 50 до 100

0,450

0,090

0,360

Від 100 до 250

0,525

0,105

0,420

Від 250 до 500

0,600

0,120

0,480

Від 500 до 1000

0,750

0,150

0,600

Від 1000 і більше

1,050

0,210

0,840

 

Алкоголь

Ставки (п. 12 р. II)

. Законом про держбюджет-2008 передбачено підвищення ставок акцизного збору на спирти і спиртовмісні алкогольні напої. Так, для товарних позицій УКТ ЗЕД 2207 і 2208 ставку встановлено на рівні 21,5 грн. за 1 літр 100 % спирту.

Однак з метою підтримати вітчизняного виробника законодавці (як тимчасовий захід — до закінчення року, в якому Україна вступить до СОТ) для спиртових напоїв, отриманих перегонкою виноградного вина або вичавок винограду (код УКТ ЗЕД 220820), установили знижену ставку акцизного збору — 10 грн. за 1 літр 100 % спирту.

Акцизні марки (п. 9 р. II)

. Законодавці передбачили запровадити акцизні марки нового зразка і доручили Кабміну розробити і затвердити порядок уведення таких марок. Нові марки з’являться лише після затвердження такого порядку.

Зауважимо, що з урахуванням змін

ст. 7 Закону про № 329 стала лаконічнішою та не містить докладних вимог до наявності марок акцизного збору на кожний окремо взятий вид алкогольної продукції та певну місткість. Чи залишить Кабмін у своєму порядку раніше існуючі правила щодо вигляду і змісту акцизної марки, покаже час. А виробникам та імпортерам алкогольної продукції залишається чекати, наскільки оперативно Кабмін виконає доручення законодавців і розробить відповідний порядок.

 

Державний контроль (п. 17 р. II)

Змінами, унесеними до

ст. 2 Закону про перевірки, обмежено сферу дії цього Закону. Податківці досягли бажаного, і тепер будь-які перевірки податкових органів здійснюються без урахування норм Закону про перевірки. Так, дія Закону про перевірки тепер не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення контролю за дотриманням податкового законодавства, порядком проведення розрахунків, виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів.

Не поширюється

Закон про перевірки і на відносини, що виникають під час проведення процедур, передбачених КУпАП. Але це було зрозуміло і до внесення відповідного застереження до Закону про перевірки, адже державний нагляд (контроль) — це діяльність із виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб’єктами господарювання, а КУпАП стосується лише порушників — фізичних осіб.

На цьому закінчуємо наш огляд держбюджетних змін. На завершення лише звернемо увагу на такий момент.

Законом № 107 епопея з держбюджетними змінами не закінчиться. Справа в тому, що в розділі III цього Закону дано доручення Кабміну розробити до 1 березня цього року проект закону про внесення змін до Закону № 107. Тож у 2008 році не будемо нудьгувати.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі