Теми статей
Обрати теми

Як заповнити розрахунок збору за спецводокористування

Редакція БТ
Стаття

ЯК ЗАПОВНИТИ РОЗРАХУНОК

збору за спецводокористування

 

Сьогодні, шановні читачі, на ваші прохання розглянемо окремі питання заповнення Розрахунку збору за спеціальне використання водних ресурсів за 2007 рік та нюанси сплати збору у 2008 році. Як і в минулому році, законодавці самостійно встановили розмір нормативів збору, відібравши такі повноваження в Кабміну. Нові ставки збору встановлено держбюджетом-2008.

Олег ЧЕФРАНОВ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон № 107

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. № 107-VI.

Порядок № 1494

— Порядок справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затверджений постановою КМУ від 16.08.99 р. № 1494.

Інструкція № 231

— Інструкція про порядок обчислення та справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затверджена спільним наказом МФУ, ДПАУ, Мінекономіки, Мінекобезпеки від 01.10.99 р. № 231/539/118/219.

 

Отримання води з централізованої мережі

Виробниче підприємство одержує воду з централізованої мережі водопостачання, а не самостійно забирає воду з водного об’єкта. Чи потрібно при цьому сплачувати збір за спецводокористування?

 

Збір за спецводокористування має сплачуватися як при отриманні води з центральної мережі водопостачання, так і при самостійному заборі води з водного об’єкта. Зауважимо, що для правильного розрахунку збору за спецводокористування суб’єкту господарювання важливо знати, як до нього надходить вода, і орієнтуватися в документах, якими оформлено надходження води на підприємство.

1.

Отримання води від постачальників. Оформляється договором на поставку води між водопостачальною організацією та суб’єктом господарювання. У договорі встановлюється ліміт водоспоживання. Якщо в договорі не зазначено джерело, з якого поставляється вода (ці дані потрібні для розрахунку збору), водоодержувач може зробити відповідний запит.

2.

Самостійний забір води з водного об’єкта. Оформляється дозвіл на спеціальне водокористування. У такому дозволі зазначається, для чого забирається вода та з якого джерела. Водокористувачу щороку затверджується ліміт водоспоживання.

 

Використання води для санітарно-гігієнічних потреб

Торговельне підприємство одержує воду з централізованої мережі водопостачання та витрачає її тільки для забезпечення гігієнічних потреб працівників. Чи має підприємство сплачувати збір за спецводокористування?

 

Як і стосовно багатьох обов’язкових платежів, в Україні щодо збору за спецводокористування передбачено пільги. Так, при використанні води для задоволення власних питних та санітарно-гігієнічних потреб суб’єктів підприємництва збір не сплачується (

п. 4.8 Інструкції № 231).

Інакше кажучи, якщо суб’єкт господарювання використовує воду виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб, то водозбір не справляється. На це звертає увагу і ДПАУ (

лист від 16.06.2007 р. № 12216/7/15-0817). При цьому ДПАУ відносить до поняття «задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб» використання води для особистого споживання працівниками, а також у санвузлах, умивальниках, душових кабінах і для забезпечення відповідного санітарно-гігієнічного стану перелічених приміщень та робочих місць працівників.

На поняття «питні та санітарно-гігієнічні потреби» звернув увагу і Держводгосп (

лист від 10.12.2007 р. № 4427/2/11-07). Це, зокрема, використання води для пиття, побутових цілей, для забезпечення оптимальних чи допустимих умов життєдіяльності людини (використання для особистої гігієни, для підтримання порядку в приміщенні, користування туалетом тощо). Як бачимо, ДПАУ і Держводгосп вкладають у це поняття той самий зміст.

Однак зазначена пільга не застосовується, якщо, крім санітарно-гігієнічних потреб, суб’єкт господарювання одночасно використовує воду для здійснення діяльності у сфері громадського харчування (приготування їжі), для здійснення лікувальних процедур. Отже, у такій ситуації збір за спецводокористування справляється на загальних підставах і розраховується за всю фактично використану воду з урахуванням обсягу втрат води в системах водопостачання (

лист Держводгоспу від 29.11.2005 р. № МБ/9-688).

Якщо в середині року воду почали використовувати і для виробничих потреб

. Звертаємо увагу на ситуацію, коли протягом, наприклад, І кварталу підприємство використовувало воду тільки для санітарно-гігієнічних потреб. Однак з II кварталу воно почало використовувати воду і для виробничих цілей.

У такій ситуації ДПАУ зазначає, що збір за спецводокористування має сплачуватися за всю воду, фактично спожиту з початку року, як для виробничих, так і для санітарно-гігієнічних потреб, з урахуванням обсягу втрат води в системах водопостачання (

лист ДПАУ від 25.05.2007 р. № 5096/6/15-0816). При цьому у звітності щодо збору за спецводокористування фактичне споживання води за І та II квартали має бути відображено у звітному періоді, в якому вода почала використовуватися для виробничих потреб, тобто у звіті за півріччя.

Ми з такими висновками не згодні. Базовим звітним періодом щодо збору є квартал, а в І кварталі підприємство з метою обкладення збором спожило води нуль куб. м. Його й логічно перенести наростаючим підсумком до звіту за півріччя, а збір обчислити лише з обсягу водоспоживання в II кварталі.

 

Сплата збору філіями

Які повинні сплачувати збір за спецводокористування філії, що використовують воду для виробничих цілей?

 

Філії, відділення, інші відокремлені підрозділи (далі — філії) є платниками збору за спецводокористування.

Порядок сплати збору такими платниками врегульовано пп. 2.2 і 2.3 Інструкції № 231.

 

Вид філії

Хто сплачує водний збір

Філії, які мають банківські рахунки, ведуть окремий бухгалтерський облік своєї діяльності, складають окремий баланс

Сплачують збір самостійно за місцем податкової реєстрації (місцем перебування на податковому обліку) —

п. 2.2 Інструкції № 231

Філії, які

не мають банківських рахунків, не ведуть окремого бухгалтерського обліку своєї діяльності, не складають окремого балансу

Збір сплачує установа-водокористувач, до складу якої входять такі філії, за місцем податкової реєстрації (місцем перебування на податковому обліку)

філійп. 2.3 Інструкції № 231

 

Отже, філії, які ведуть окремий облік своєї діяльності, сплачують збір самостійно, а за філії, які не ведуть окремого обліку, збір сплачує головне підприємство. Але в будь-якому випадку збір сплачується за місцезнаходженням філій.

Відповідальність за своєчасну та повну сплату водозбору несуть підприємства-водокористувачі, у складі яких перебувають філії

(п. 2.4 Інструкції № 231).

 

Ставки збору у 2008 році

Чи потрібно у 2008 році індексувати нормативи збору за спеціальне використання водних ресурсів на індекс цін виробників промислової продукції за 2007 рік?

 

Відразу зауважимо, що у 2008 році повторилася торішня ситуація. У Кабміну забрали право встановлювати ставки нормативів збору, а нові ставки законодавці запровадили держбюджетним законом —

Законом № 107. Зокрема, нові ставки збору за спецводокористування для 2008 року наведено в додатку 2 до розділу II Закону № 107 (див. у кінці статті на с. 20).

Об’єктом обчислення збору за спецводокористування є

фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі, з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання відповідно до встановлених нормативів (п. 5 Порядку № 1494). Обсяг використаної води водокористувачі визначають самостійно за показниками вимірювальних приладів. Якщо такі відсутні, то обсяг використаної води визначається за технологічними даними.

До нормативів збору за спецводокористування має застосовуватися щорічна індексація, що передбачено

постановою КМУ від 06.11.2003 р. № 1735. Але оскільки з 1 січня 2007 року почали застосовуватися нові нормативи збору, котрі є базовими, то у 2007 році індексація нормативів збору не провадилася (лист ДПАУ від 17.01.2007 р. № 619/7/15-0817).

У 2008 році ситуація повністю повторилася. Отже, запроваджені нові нормативи є базовими, а тому індексувати їх не потрібно.

 

Складання податкового звіту

Щодо збору за спецводокористування подається податковий звіт —

«Розрахунок збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики» (далі — Розрахунок). Його форму наведено в додатку 2 до Інструкції № 231 .

Одночасно з поданням

Розрахунку до податкового органу подається копія статистичного звіту про використання води за формою № 2-ТП (водгосп), затвердженою наказом Держкомстату України від 30.09.97 р. № 230.

Розрахунок

складається наростаючим підсумком (І квартал, півріччя, 9 місяців, рік). Базовий звітний період — квартал. Розрахунок є податковою декларацією та має подаватися протягом 40 днів після закінчення звітного кварталу.

Для складання

Розрахунку водокористувачу потрібно знати:

— установлені ліміти водоспоживання;

— з якого джерела отримується вода (надземного чи підземного), а також найменування надземного джерела чи область (район) розташування підземного джерела;

— нормативи збору та коефіцієнти індексації, що до них застосовуються;

— яке значення має джерело води: загальнодержавне чи місцеве;

— фактичне витрачання води.

Інформацію щодо всіх пунктів, крім останнього, можна знайти в дозволі на спеціальне водоспоживання або в договорі на поставку води. Зазначену інформацію мають у своєму розпорядженні й податкові органи.

Фактичне витрачання води визначається водокористувачами самостійно на підставі даних первинного обліку за показаннями вимірювальних приладів. Витрачання води може бути в межах ліміту і понадлімітним. За воду, спожиту в межах ліміту, збір сплачується згідно з установленими нормативами, а за воду, спожиту понад нормативи, — у п’ятикратному розмірі.

Заповнення Розрахунку

. Зауважимо, що в Розрахунку сума збору обчислюється у гривнях, тоді як норматив збору встановлено в копійках. Порядок заповнення Розрахунку наведено в таблиці.

 

Рядок Розрахунку

Інформація, що відображається

Примітки

1

2

3

01

Розмір затвердженого на рік ліміту використання водних ресурсів

Дані беруться з дозволу на водоспоживання або договору на постачання води

02

Загальний обсяг фактично використаної води наростаючим підсумком за відповідний період (квартал, півріччя, 9 місяців, рік)

Зазначається за даними первинного обліку за показаннями вимірювальних приладів або за їх відсутності визначається за технологічними даними*

03

Обсяг фактичного водоспоживання в межах установленого річного ліміту використання води

Із ряд. 02 обсяг використання води у межах затвердженого лімиту

04

Обсяг використаної води понад установлений річний ліміт

Розраховується так: ряд. 02 - ряд. 01

06**

Ставки збору (нормативи)

Зазначаються розміри ставок, передбачені для 2007 р. Законом України від 30.11.2006 р. № 398-V, для 2008 р. — Законом № 107

07

Коефіцієнти до нормативів збору

Передбачені для певних водокористувачів (як правило, понижуючі***)

08

Сума збору за фактично використану воду в межах установленого річного ліміту з початку року (у гривнях)

Розраховується так: (ряд. 03 х ряд. 06 х ряд. 07) : 100

09

Сума збору за воду, використану понад установлений річний ліміт (у гривнях)

Розраховується так: (ряд. 04 х ряд. 06 х ряд. 07) х 5 : 100

10

Нарахована сума збору з початку року:

Розраховується так: ряд. 08 + ряд. 09

11

у тому числі сума збору за використання води з поверхневих джерел

Із ряд. 10 частина суми збору, нарахованої за спожиту воду з поверхневих джерел

12

у тому числі сума збору за використання підземних вод

Із ряд. 10 частина суми збору, нарахованої за спожиту воду з підземних джерел

14**

Сума збору, нарахована за попередній звітний період

Переноситься із ряд. 16 Розрахунку за минулий звітний період. При складанні розрахунку а І квартал — не заповнюється

16

Сума збору, що підлягає сплаті до відповідних бюджетів за звітний квартал

Розраховується як різниця нарахованих сум збору з початку року та за попередній звітний період (ряд. 10 - ряд. 14)

17

Позначка про використання водних ресурсів загальнодержавного значення

Зазначається 100 % нарахованої суми збору по ряд. 16 Розрахунку

18

Позначка про використання водних ресурсів місцевого значення

Зазначається 100 % нарахованої суми збору по ряд. 16 Розрахунку

* Приклади визначення обсягу водоспоживання наведено в додатку 1 до Інструкції № 231.

** Рядки 5 і 13 не наводимо, оскільки вони заповнюються при користуванні водами для потреб гідроенергетики.

*** На сьогодні коефіцієнт 0,002 застосовується до нормативів збору для теплоелектростанцій з прямоточною системою водоспоживання за обсяг води, пропущений через конденсатори турбін для охолодження конденсату.

 

Якщо суб’єкт господарювання не знає, яке значення має водний ресурс, з якого він одержує воду, то можна звернутися до податкового органу чи органу, що видав дозвіл на спецводокористування (що затвердив ліміт), або до постачальника води (якщо він є).

Якщо вода використовується з різних джерел (з поверхневих та/або підземних), у комірках колонок 4 — 6 дані зазначаються в розрізі таких джерел.

На ряд. 18 форма

Розрахунку не закінчується, однак ряд. 20 — 28 пов’язані із самостійним виправленням помилки в раніше поданих Розрахунках. Якщо помилок не виявлено, то при поданні загального Розрахунку в ряд. 20 — 28 відповідно проставляються прокреслення

Ситуація.

Підприємство одержує воду від водопостачальної організації. Джерело води — Сіверський Донець. Ліміт водоспоживання встановлено на рівні 500 куб. м на рік. Розрахуємо норматив збору та заповнимо загальний Розрахунок.

Норматив збору

. Держбюджетом-2007 для води, отриманої із Сіверського Дінця, норматив збору встановлено в розмірі 23,59 коп./куб. м. Нижче наведено варіант заповнення Розрахунку за 2007 рік. У ньому пропущено рядки, пов’язані з розрахунком збору за спожиту воду для потреб гідроенергетики.

 

img 1

<…>

Примітка

. Для водних ресурсів місцевого значення 100 відсотків збору за спеціальне використання водних ресурсів сплачується до місцевого бюджету. Використання води з водного об’єкта місцевого значення обов’язково відображається в окремій колонці.

* Ряд 14, 15 у I кварталі не заповнюються.

 

Облік витрат на сплату збору

Податковий облік

. Оскільки збір за спецводокористування включено до системи оподаткування, то підприємство може включити витрати на його сплату до складу валових витрат за п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток. При цьому в Законі жодних обмежень стосовно розміру суми збору, що включається, не встановлено. Однак таке обмеження міститься в п. 12 Порядку № 1494.

Так, за воду, спожиту в межах ліміту, збір сплачується у звичайному порядку, а сума збору відноситься до складу валових витрат. За понадлімітне використання водних ресурсів збір обчислюється у п’ятикратному розмірі та

сплачується за рахунок прибутку. Тому з урахуванням кабмінівських обмежень фактично до валових витрат можна включити лише суму збору, розраховану в межах установленого ліміту водоспоживання.

У

декларації з податку на прибуток підприємства сума збору (у межах ліміту водоспоживання — ряд. 08 Розрахунку) відображається в додатку Р1 до декларації у складі ряд. 4.6.10 «збір за спеціальне використання природних ресурсів» разом з іншими аналогічними ресурсними платежами. Загальна сума податків, сплачених за звітний період, відображається по ряд. 04.6 декларації.

Бухгалтерський облік

. У бухгалтерському обліку нарахування збору за спецводокористування відображається проводкою: Дт 23, 91, 92 — Кт 641. При сплаті збору здійснюється запис: Дт 641— Кт 311.

Сьогодні ми розглянули, як складається

Розрахунок збору за  спецводокористування за 2007 рік. І ще раз звертаємо увагу, що у 2008 році діють нові нормативи збору, передбачені Законом № 107. При цьому індексувати нові нормативи збору не потрібно.

 

Додаток № 2
до розділу II до Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»*

 

Нормативи збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих вод

Басейни річок, включаючи притоки всіх порядків

Нормативи збору, копійок/куб. метр

Дніпра на північ від м. Києва (Прип’яті та Десни), включаючи м. Київ

13,84

Дніпра на південь від м. Києва (за винятком Інгульця)

13,16

Інгульця

20,07

Сіверського Дінця

26,99

Південного Бугу (за винятком Інгулу)

15,22

Інгулу

18,67

Дністра

8,29

Вісли та Західного Бугу

8,29

Пруту та Сірету

6,23

Тиси

6,23

Дунаю

5,55

Річок Криму

27,67

Річок Приазов’я

33,22

Інших водних об’єктів

15,22

 

* Закон України від 28.12.2007 р. № 107-VI (витяг див. «БТ», 2008, № 2, с. 15). —

Прим. ред.

 

Примітка.

1. До нормативів збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих вод басейнів річок підприємствами житлово-комунального господарства застосовується коефіцієнт 0,3.

2. Для теплоелектростанцій з прямоточною системою водоспоживання збір за обсяг поверхневої води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату, обчислюється із застосуванням коефіцієнта 0,005.

3. За умови використання води з лиманів та водних об’єктів місцевого значення застосовуються нормативи збору, встановлені для поверхневих водних об’єктів відповідно до показника «Інших водних об’єктів».

 

Нормативи збору за спеціальне водокористування в частині використання підземних вод

Найменування регіону

Нормативи збору, копійок/куб. метр

1

2

Автономна Республіка Крим,

25,59

у тому числі м. Севастополь

25,59

Область:

 

Вінницька

22,12

Волинська

22,85

Дніпропетровська

19,38

Донецька

26,3

Житомирська

22,12

Закарпатська

14,53

Запорізька:

 

Веселівський, Мелітопольський, Приазовський, Якимівський райони

22,12

решта районів області

20,07

Івано-Франківська:

 

Богородчанський, Верховинський, Долинський, Косівський, Надвірнянський, Рожнятівський райони

34,59

решта районів області

19,38

Київська:

 

Білоцерківський, Бородянський, Броварський, Васильківський, Іванківський, Кагарлицький, Києво-Святошинський, Макарівський, Миронівський, Обухівський, Поліський райони

16,08

решта районів області

18,97

Кіровоградська

25,59

Львівська

20,07

Луганська

29,05

Миколаївська

29,05

Одеська

24,22

Полтавська:

 

Великобагачанський, Гадяцький, Зіньківський, Лохвицький, Лубенський, Миргородський, Новосанжарський, Решетилівський, Хорольський, Шишацький райони

14,96

решта районів області

16,68

Рівненська:

 

Володимирецький, Здолбунівський, Костопільський, Рівненський, Сарненський, Острозький райони

17,85

решта районів області

20,73

Сумська:

 

Глухівський, Сумський, Роменський, Шосткинський райони

16,68

решта районів області

18,99

Тернопільська

26,99

Харківська

20,75

Херсонська

20,75

Хмельницька:

 

Деражнянський, Красилівський, Летичівський, Старокостянтинівський, Хмельницький, Полонський, Шепетівський райони

17,3

решта районів області

26,3

Черкаська

14,96

Чернівецька

24,22

Чернігівська:

 

Городнянський, Корюківський, Ічнянський, Сосницький, Щорський, Талалаївський райони

20,75

решта районів області

16,22

м. Київ

20,67

 

Примітка.

До нормативів збору за спеціальне водокористування в частині використання підземних вод підприємствами житлово-комунального господарства застосовується коефіцієнт 0,3.

 

Норматив збору за спеціальне водокористування в частині використання води для потреб гідроенергетики

Усі річки — 2,69 копійки за 100 куб. метрів води, пропущеної через турбіни електростанцій (крім гідроакумулюючих електростанцій, які функціонують у комплексі з гідроелектростанціями).

 

Нормативи збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих вод для потреб водного транспорту (крім стоянкового, службово-допоміжного і буксирного флотів)

Усі річки, крім Дунаю:

вантажний самохідний і несамохідний флот, що експлуатується, — 4,8 копійки за 1 тоннаж-добу експлуатації

пасажирський флот, що експлуатується — 0,55 копійки за 1 місце-добу експлуатації

 

Норматив збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих вод для потреб рибництва

Для поповнення водою ставків у процесі розведення риби та інших водних живих ресурсів у рибних господарствах на всіх поверхневих водних об’єктах — 14,12 копійки за 100 куб. метрів води.

 

Норматив збору за спеціальне водокористування в частині використання підземних вод для потреб рибництва

Для поповнення водою ставків у процесі розведення риби та інших водних живих ресурсів у рибних господарствах у разі використання підземних вод — 16,98 копійки за 100 куб. метрів.

 

Норматив збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих та підземних вод, які входять до складу напоїв

За використання води, яка входить до складу напоїв:

поверхневої 2 гривні за 1 куб. метр
підземної  4 гривні за 1 куб. метр

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі