Теми статей
Обрати теми

Про нарахування амортизації новоствореними підприємствами протягом першого звітного періоду

Редакція БТ
Лист від 04.07.2008 р. № 13412/7/15-0217

Амортизація основних фондів,

придбаних новоствореним підприємством, — роз’яснює ДПАУ

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 04.07.2008 р. № 13412/7/15-0217

«Про нарахування амортизації новоствореними підприємствами протягом першого звітного періоду»

 

Лист

, що коментується, зацікавить платників податку на прибуток, створених усередині року. У ньому розглянуто два питання: порядок нарахування амортизації в першому звітному періоді та порядок відображення в обліку створеного протягом року підприємства витрат на ремонт.

1. Амортизація.

Нагадаємо, що особливістю новостворених підприємств є те, що для них перший звітний податковий період з податку на прибуток установлюється особливо: з дати взяття платника на облік до кінця наступного податкового періоду (п. 11.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР; далі — Закон про податок на прибуток). Інакше кажучи, перший звітний період для новостворених підприємств складається з двох частин: неповного кварталу, в якому він став на облік, і наступного повного кварталу. Свого часу податківці, зачепившись за п. 11.1 Закону про податок на прибуток, наполягали на тому, що стосовно придбаних у кварталі взяття на облік основних фондів амортизацію в першому звітному періоді нараховувати не можна, право на це з’явиться тільки з наступного повного кварталу (лист ДПАУ від 07.09.2006 р. № 16636/7/31-3017**).

** Див. статтю «Роз’яснення в брошурах ДПАУ: довіряй, але перевіряй» // «БТ», 2006, № 42, с. 37.

Звичайно, ми з такою позицією категорично не згодні: адже

п.п. 8.3.1 Закону про податок на прибуток, який регламентує питання нарахування амортизації, оперує терміном «розрахунковий квартал», а не «звітний період». Він приписує формувати амортвідрахування звітного періоду як суму амортвідрахувань кожного розрахункового кварталу, що входять до звітного періоду. Тому, якщо платник податків придбав основні фонди (у тому числі й отримав їх як внесок до статутного фонду) у кварталі, коли його взято на облік (тобто на початок повного кварталу, що входить до першого звітного періоду, в обліку вже було сформовано балансову вартість основних фондів), він має право на амортизацію вже в першому звітному періоді.

Нарешті з цим погодилася і ДПАУ (

див. на с. 12 «Як амортизувати основні фонди, придбані на початку діяльності підприємства***)

*** Зауважимо, що свого часу аналогічних висновків дійшла ДПА у м. Києві (лист від 12.07.2006 р. № 533/10/31-106).

 

Як амортизувати основні фонди, придбані на початку діяльності підприємства

Витяг із листа, що коментується

 

«Новостворений платник податку, який став на облік всередині податкового періоду, може придбати основні фонди (зокрема, як внесок до статутного фонду) або в частині календарного кварталу, в якому його було взято на облік, або в повному календарному кварталі (розрахунковому кварталі), що увійшов до складу першого звітного податкового періоду цього платника.

Враховуючи викладене,

якщо станом на початок повного розрахункового кварталу, що увійшов до складу першого звітного податкового періоду новоствореного платника, в податковому обліку цього платника обліковуються основні фонди, придбані ним до початку цього кварталу (введені в експлуатацію об’єкти 1-ї групи або оприбутковані об’єкти 2-4 груп), то такий платник має право відобразити амортизаційні відрахування відповідного розрахункового кварталу, починаючи з декларації за перший звітний податковий період.

Якщо ж станом на початок цього повного розрахункового кварталу основні фонди у платника не обліковувались, а були придбані ним (введені в експлуатацію або оприбутковані) протягом такого розрахункового кварталу, то новостворений платник має право відобразити амортизаційні відрахування щодо таких фондів в податковому періоді, наступному за першим звітним податковим періодом.

Наприклад,

платник податку став на облік 11.02.2008. Відповідно, першим звітним податковим періодом для такого платника буде період з 11.02.2008 по 30.06.2008. Не маючи внесків до статутного фонду у вигляді основних фондів, в процесі діяльності новостворений платник податку придбає та оприбутковує основні фонди 2 групи.

1 варіант

. Платник оприбутковує придбані основні фонди 20.02.2008 — в даному випадку він має право відобразити амортизаційні відрахування щодо таких фондів, нараховані за ІІ календарний квартал 2008 року, в декларації за перший звітний податковий період (з 11.02.2008 по 31.06.2008).

2 варіант.

Платник оприбутковує придбані основні фонди 21.04.2008 — в цьому випадку амортизаційні відрахування щодо таких фондів, нараховані за ІІІ календарний квартал 2008 року, відображаються в декларації за звітний період (з 11.02.2008 по 30.09.2008), наступний за першим звітним податковим періодом — а саме у податковій декларації за 9 місяців 2008 року.

<...>

Письмові роз’яснення органів державної податкової служби України, які суперечать цьому податковому роз’ясненню, не застосовуються

.

Головам Державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі довести зазначене роз’яснення до відома платників податків і підпорядкованих підрозділів та забезпечити його врахування при проведенні контрольно-перевірочної роботи та апеляційних процедур».

 

2. Витрати на ремонт.

Наступне актуальне для новостворених платників податку на прибуток питання: чи є в першому році діяльності можливість скористатися ремонтним лімітом при відображенні в податковому обліку поліпшень основних фондів.

У цьому питанні ДПАУ продовжує гнути свою лінію: права на валові витрати платник податків не має.

Причина в такому. На відміну від амортизації, право включити до валових витрат частину витрат на ремонт прив’язане до наявності у платника податку балансової вартості основних фондів на початок звітного періоду (саме від неї й розраховують 10 % ремонтний ліміт). А оскільки для платника податків, створеного всередині року, на початок кожного зі звітних періодів цього року балансова вартість основних фондів дорівнюватиме нулю, то і права включити до валових витрат частину ремонтних витрат у нього не буде. Таке право в нього з’явиться тільки з наступного року.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі