Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування нормативно-правових актів чинного законодавства

Редакція БТ
Лист від 07.09.2007 р. № 06-10856/31

Пожежний нагляд —

МНС роз’яснює деякі питання

 

Лист Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 07.09.2007 р. № 06-10856/31

«Щодо застосування нормативно-правових актів чинного законодавства»

 

У

листі, що коментується, Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (далі — МНС) відповіло на запитання стосовно державного пожежного нагляду.

1. Чи надано чинним законодавством органам пожежного нагляду право припиняти роботу підприємства при недопуску до проведення перевірки?

На це запитання чіткої відповіді МНС не дало (див. «В яких випадках пожежники мають право призупиняти роботу підприємства»).

 

В яких випадках пожежники мають право призупиняти роботу підприємства

Витяг із листа, що коментується

«Відповідно до

статті 7 Закону України «Про пожежну безпеку» органи державного пожежного нагляду мають право застосовувати запобіжні заходи реагування після здійснення перевірки протипожежного стану підприємств, установ, організацій, будівель, споруд, новобудов та інших підконтрольних об’єктів незалежно від форм власності, та у разі порушення правил пожежної безпеки, що створює загрозу виникнення пожежі або перешкоджає її гасінню та евакуації людей, а також у випадках випуску пожежонебезпечної продукції, систем і засобів протипожежного захисту з відхиленням від стандартів чи технічних умов або у разі їх відсутності».

 

Можна дійти висновку, що власне

недопуск до проведення перевірки не може бути підставою для призупинення роботи підприємства, і застосувати такі запобіжні заходи органи пожежного нагляду можуть лише після здійснення перевірки. Однак зауважимо, що за створення перешкод для діяльності посадових осіб органів державного пожежного нагляду передбачено адміністративну відповідальність за ст. 1888 КУпАП у вигляді попередження або накладення штрафу від 0,5 до 7 нмдг (на громадян) і від 2 до 10 нмдг (на посадовців).

2. Чи застосовується органами пожежного нагляду норма п. 2 Указу Президента України «Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності» від 23.07.98 р. № 817/98 (далі — Указ), відповідно до якої право на проведення планової виїзної перевірки суб’єкта підприємницької діяльності надається лише в тому випадку, якщо йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки надіслано письмове повідомлення з датою її проведення?

У

листі, що коментується, зазначено, що Указ не поширюється на органи державного пожежного нагляду, оскільки цей орган не має права здійснювати перевірку фінансово-господарської діяльності суб’єкта підприємництва.

Однак слід зауважити, що обов’язковість повідомлення про планові заходи державного нагляду не пізніше ніж за

десять днів до їх проведення передбачено п. 4 ст. 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі — Закон про перевірки)*. А те, що Закон про перевірки поширюється на органи пожежного нагляду, МНС не заперечує (див. лист МНС від 04.10.2007 р. № 06-12091/31). Більше того, на виконання ст. 5 і ст. 22 Закону про перевірки Кабмін затвердив критерії, за якими визначаються ступінь ризику і частота проведення планових заходів у сфері пожежного нагляду**.

* Див. додаток «Документи» // «БТ», 2007, № 46.

** Див. ком до постанови КМУ «Про затвердження Порядку розподілу суб’єктів господарювання за ступенем ризику їх господарської діяльності для безпеки життя і здоров’я населення, навколишнього природного середовища щодо пожежної безпеки» // «БТ», 2007, № 48, с. 5.

Таким чином, суб’єкт господарювання має право

не допускати посадову особу органу пожежного нагляду до здійснення планового заходу в разі неотримання повідомлення про здійснення планового заходу.

 

3. Чи дійсно перевірки органами пожежного нагляду проводяться лише на підставі розпорядження начальника відповідного органу? Чи має право суб’єкт, якого перевіряють, вимагати пред’явити таке розпорядження?

При відповіді на це запитання МНС посилається на чинну на момент написання

листа редакцію Інструкції з організації роботи органів державного пожежного нагляду, затвердженої наказом МНС від 06.02.2006 р. № 59 (далі — Інструкція). Однак цього року до Інструкції було внесено зміни. Тепер керівник відповідного територіального органу держпожежнагляду щомісяця своїм наказом затверджує план-графік планових перевірок. На підставі наказу оформляється посвідчення на проведення планової чи позапланової перевірки, що підписується керівником або заступником керівника відповідного органу держпожежнагляду (із зазначенням прізвища, імені та по батькові) та засвідчується печаткою. Перед початком здійснення перевірки посвідчення на проведення перевірки разом зі службовим посвідченням пред’являється керівнику об’єкта чи уповноваженій ним особі. Копія посвідчення на проведення перевірки надається суб’єкту господарювання. Без таких посвідчень посадова особа органу держпожежнагляду не має права здійснювати перевірки.

 

4. Чи можна новоствореним підприємствам, що не належать до потенційно небезпечних об’єктів, набути права на здійснення діяльності за декларативним принципом*** без укладення договору добровільного страхування відповідальності перед третіми особами?

*** Декларативний принцип — принцип, згідно з яким суб’єкт господарювання набуває права на здійснення певних дій без отримання документа дозвільного характеру шляхом повідомлення адміністратора чи відповідного дозвільного органу про відповідність його матеріально-технічної бази до вимог законодавства.

На це запитання МНС дало позитивну відповідь, пославшись на

п. 111 Порядку видачі органами державного пожежного нагляду дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень, затвердженого постановою КМУ від 14.02.2001 р. № 150. Укладення договору страхування цивільної відповідальності перед третіми особами щодо відшкодування наслідків можливої шкоди необхідне тільки стосовно об’єктів, що належать до категорії пожежонебезпечних.

 

5. Чи дорівнює строк дії дозволу строку дії договору оренди? У листі, що коментується, МНС повідомило, що строк дії дозволу не обмежується строком дії договору оренди.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі