Схеми мінімізації податків:
як їх бачать контролюючі органи
Лист Міністерства фінансів України від 25.04.2008 р. № 31-20010-3-8/3337
«Про схеми мінімізації сплати податків»
У
листі, що коментується, Мінфін повідомив, що він спільно з ДПАУ, Мінекономіки, Держмитслужбою, Мін’юстом здійснив аналіз найпоширеніших схем мінімізації податків. Умовно схеми мінімізації податкових зобов’язань поділили на дві категорії.Перша категорія
схем пов’язана з прогалинами законодавства. Ліквідація такої схеми, за словами Мінфіну, можлива на рівні внесення відповідних змін до законодавства. Про деякі законопроекти Мінфін повідомив у другій частині листа, що коментується.Друга категорія
пов’язана з прямим порушенням норм законодавства. Це ухилення від оподаткування за рахунок підроблення документів, невідображення в податкових деклараціях податкових зобов’язань, використання у схемах «фіктивних» юридичних та фізичних осіб. Боротися з такою схемою мінімізації Мінфін пропонує шляхом удосконалення механізму адміністративного контролю. Можливі шляхи оптимізації податкового навантаження перелічено тут же (див. «Шляхи оптимізації податкового навантаження очима Мінфіну» на с. 9).
| Шляхи оптимізації податкового навантаження очима Мінфіну Витяг із листа, що коментується « Механізми запровадження оптимізації податкового навантаження можуть виступати:1) заниження ціни реалізації;2) використання «транзитних» підприємств з метою збільшення ціни покупки;3) придбання сумнівних з точки зору фактичного надання і використання у господарській діяльності послуг (маркетинг, мерчандайзинг, інформаційні, консультативні, юридичні, права використання товарних знаків тощо);4) залучення запозичення ресурсів під завищений процент;5) проведення попередньої оплати;6) здійснення нетипового експорту;7) приріст запасів;8) продаж товарів через платників єдиного податку;9) операції з нематеріальними активами;10) перерахування коштів на «фіктивне» підприємство з подальшим банкрутством останнього і віднесенням заборгованості до складу валових витрат;11) проведення свідомо збиткових операцій, які є нетиповими для основної діяльності (в том числі з використанням товарного кредиту)». |
Найімовірніше, перевіряючі під час перевірки звертатимуть особливу увагу на зазначені вище операції. Крім цього, привертають увагу контролюючих органів операції з цінними паперами, у тому числі з так званими «технічними» акціями, які не забезпечені реальними активами. На думку Мінфіну, реєстрація та випуск таких акцій є інструментом для протиправної діяльності учасників фондового ринку, які не висвітлюють реально отримані доходи, а тільки штучно формують свої витрати.
