Теми статей
Обрати теми

Шпаргалка бухгалтера. Переходи: загальна система <-> єдиний податок

Редакція БТ
Стаття

ПЕРЕХОДИ: ЗАГАЛЬНА СИСТЕМА ↔ ЄДИНИЙ ПОДАТОК

 

Підприємства з невеликим оборотом найчастіше переходять із загальної системи оподаткування на спрощену (сплату єдиного податку). Платники податків, які працюють на спрощеній системі оподаткування та в яких виручка наближається до межі 1 млн грн. на рік, навпаки, замислюються про перехід на загальну систему оподаткування. Сьогодні розповімо про перехідні моменти при зміні системи оподаткування.

 

Документи

Закон про ПДВ —

Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон про податок на прибуток —

Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон № 535 —

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України про оподаткування виробів мистецтва, предметів колекціонування чи антикваріату» від 22.12.2006 р. № 535-V.

Закон № 2505 —

Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік» та деяких інших законодавчих актів України» від 25.03.2005 р. № 2505-IV.

Закон про держпідтримку —

Закон України «Про державну підтримку малого підприємництва» від 19.10.2000 р. № 2063-III.

Указ про єдиний податок

Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» у редакції від 28.06.99 р. № 746/99.

Положення № 79

Положення про реєстрацію платників податків на додану вартість, затверджене наказом ДПАУ від 01.03.2000 р. № 79.

 

ПЕРЕХІД ІЗ ЗАГАЛЬНОЇ СИСТЕМИ НА ЄДИНИЙ ПОДАТОК

Критерії переходу на єдиний податок

Платниками єдиного податку можуть бути підприємства, у яких середньооблікова чисельність

працівників не перевищує 50 осіб та обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, послуг) яких за рік не перевищує 1 млн грн. Для фізичних осіб — підприємців критерії інші: у трудових відносинах з ними, включаючи членів їх сімей, протягом року має перебувати не більше 10 осіб, а обсяг виручки за рік — не перевищувати 500 тис. грн. (ст. 1 Указу про єдиний податок). Під словом «рік» мається на увазі календарний рік з 1 січня по 31 грудня (постанова КМУ від 16.03.2000 р. № 507). А от виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у цьому випадку вважається сума, фактично отримана суб’єктами підприємницької діяльності на розрахунковий рахунок або до каси від здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг).

Крім критеріїв, яким має відповідати єдиноподатник, існує ще й обмеження за видами діяльності та суб’єктним складом.

 

Обмеження для єдиноподатників за видами діяльності та суб’єктним складом

Обмеження

Підстава

Заборонені види діяльності

Діяльність у сфері грального бізнесу

Ст. 2 Закону про держпідтримку, п. 4 Прикінцевих положень Закону № 2505

Обмін іноземної валюти

Виробництво, експорт і оптовий продаж підакцизних товарів* (крім ПММ)

Виробництво, імпорт, оптовий та роздрібний продаж підакцизних ПММ

Видобування та виробництво дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння

Оптова та роздрібна торгівля промисловими виробами з дорогоцінних металів

Діяльність із перепродажу предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, організація торгів (аукціонів) зазначеними предметами

П. 2 Прикінцевих положень Закону № 535

Торгівля лікеро-горілчаними і тютюновими виробами, пально-мастильними матеріалами

(заборонено тільки для фізичних осіб)

Ст. 7 Указу про єдиний податок

Не можуть працювати на єдиному податку

Державні та комунальні підприємства

Наказ ДПАУ від 23.06.2006 р. № 352

Довірчі товариства, страхові компанії, банки, ломбарди, інші фінансово-кредитні та небанківські фінансові установи

Ст. 7 Указу про єдиний податок

Суб’єкти підприємницької діяльності, у яких понад 25 % статутного фонду належить юридичним особам, котрі не є суб’єктами малого підприємництва

Спільна діяльність без створення юридичної особи, визначена

п. 7.7 Закону про податок на прибуток

* До таких товарів належать: усі види алкогольних напоїв, усі тютюнові вироби, автомобілі та інші моторні транспортні засоби, пиво солодове.

 

Процедура переходу

Якщо новостворений суб’єкт малого підприємництва бажає бути платником єдиного податку, то він

подає заяву на право застосування спрощеної системи датою взяття його на облік до органу податкової служби. Якщо платник уже працює на загальній системі оподаткування та бажає перейти на спрощену систему (сплату єдиного податку), то подати заяву до податкової він має не пізніше 15 днів до початку наступного звітного податкового) періоду (кварталу). Форму заяв та порядок їх заповнення наведено у статті «Якщо ви хочете працювати на єдиному податку у 2007 році» // «БТ», 2006, № 49, с. 15. При цьому необхідно буде сплатити всі встановлені податки та обов’язкові платежі за попередній (звітний) податковий період.

Крім того, фізичній особі — підприємцю для переходу на сплату єдиного податку до подання заяви необхідно авансом сплатити єдиний податок не менш ніж за календарний місяць і разом із заявою надати платіжний документ (квитанцію, копію платіжного доручення з позначкою банку) про його сплату (перерахування). Також слід пам’ятати, що рішення про перехід на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності може бути прийнято не більше одного разу за календарний рік.

При переході із загальної системи оподаткування на сплату єдиного податку може виникнути ситуація, коли початок операції припадає на період перебування на загальній системі оподаткування, а закінчення — на спрощеній. Розглянемо найпоширеніші з можливих ситуацій.

 

Перехід із загальної системи оподаткування на сплату єдиного податку за ставкою 6 %

Господарські операції

На загальній системі

На загальній системі при переході на ЄП

На єдиному податку 6 %

ВД/ВВ

ПЗ/ПК

ВД/ВВ

ЄП

Ситуація 1

Товари оприбутковано в період роботи на загальній системі, а оплачено на єдиному податку (перша подія — оприбуткування товарів)

ВВ та перерахунок за п. 5.9 *

ПК

Ситуація 2

Товари оплачено в період роботи на загальній системі, а отримано на єдиному податку (перша подія — оплата)

ВВ

ПК

ВВ (сторно)**

Ситуація 3

Товари відвантажено покупцю в період роботи на загальній системі, а оплачено в період роботи на єдиному податку (перша подія — реалізація товарів)

ВД

ПЗ

— ***

Ситуація 4

Отримано передоплату за товар у період роботи на загальній системі, а відвантаження товару здійснено на єдиному податку (перша подія — оплата)

ВД

ПЗ

* У цій ситуації залишки товарів фактично до ВВ не потрапляють, оскільки беруть участь у перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток.

** Сміливі платники податків можуть спробувати відстояти своє право на ВВ, оскільки в Законі про податок на прибуток немає прямої норми, яка б дозволяла здійснювати таке коригування.

*** ДПАУ в листі від 12.05.2000 р. № 6502/7/15-1317 підтверджує: обкладати єдиним податком виручку, що надійшла, не потрібно.

 

Перехід із загальної системи оподаткування на сплату єдиного податку за ставкою 10 %

Господарські операції

На загальній системі

На загальній системі при переході на ЄП

На єдиному податку 10 %

ВД/ВВ

ПЗ/ПК

ВД/ВВ

ПЗ/ПК

ЄП

Ситуація 1

Товари оприбутковано в період роботи на загальній системі, а оплачено на єдиному податку (перша подія — оприбуткування товарів)

ВВ та перерахунок за п. 5.9 *

ПК

ПЗ**

Ситуація 2

Товари оплачено в період роботи на загальній системі, а отримано на єдиному податку (перша подія — оплата)

ВВ

ПК

ВВ (сторно)***

ПЗ***

Ситуація 3

Товари відвантажено покупцю в період роботи на загальній системі, а оплачено в період роботи на єдиному податку (перша подія — реалізація товарів)

ВД

ПЗ

— ****

Ситуація 4

Отримано передоплату за товар у період роботи на загальній системі, а відвантаження товару здійснено на єдиному податку (перша подія — оплата)

ВД

ПЗ

 

* У цій ситуації залишки товарів фактично до ВВ не потрапляють, оскільки беруть участь у перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток.

** Згідно з п. 9.8 Закону про ПДВ на товарні залишки слід нарахувати податкове зобов’язання з ПДВ за звичайними цінами (визнати умовний продаж).

*** Сміливі платники податків можуть спробувати відстояти своє право на ВВ, оскільки в Законі про податок на прибуток немає прямої норми, яка б дозволяла здійснювати таке коригування. Також можна поборотися і відстояти своє право на раніше відображений ПК (не нараховувати ПЗ). Справа в тому, що Закон про ПДВ не зобов’язує виключати раніше відображений ПК за виданими авансами (передоплатами постачальникам).

**** Обкладати єдиним податком виручку, що надійшла, не потрібно (лист ДПАУ від 12.05.2000 р. № 6502/7/15-1317).

 

ПЕРЕХІД З ЄДИНОГО ПОДАТКУ НА ЗАГАЛЬНУ СИСТЕМУ

Процедура переходу на загальну систему

Якщо підприємство або фізична особа — підприємець, працюючи на єдиному податку, порушує хоча б одну з вимог, установлених

ст. 1 Указу про єдиний податок (див. «Критерії переходу на єдиний податок»), то вона зобов’язана перейти назад, на загальну систему оподаткування, обліку та звітності починаючи з наступного звітного періоду (кварталу). Також не виключена добровільна зміна системи оподаткування. Це можливо тоді, коли вимоги, передбачені ст. 1 Указу про єдиний податок, не порушено.

Моментом

обов’язкового переходу на загальну систему оподаткування буде звітний період (квартал), наступний за періодом (кварталом), в якому відбулося перевищення. Наприклад, якщо в І кварталі обсяг виручки у підприємства перевищить 1 млн грн., то з II кварталу платник зобов’язаний перейти на загальну систему оподаткування. При цьому заяву про відмову від спрощеної системи подавати не потрібно. Звернемо увагу, що податкові органи намагаються суму доходів, що перевищує 500 тис. грн., для підприємців-єдиноподатників обкласти податком з доходів (лист ДПАУ від 13.08.2007 р. № 4005/г/17-0715). Ми вважаємо, що цю фіскальну думку податківців можна і потрібно заперечувати1. Також не зашкодить знати, що при обов’язковому переході на загальну систему оподаткування платники єдиного податку за ставкою 10 % зобов’язані подати до податкового органу заяву про реєстрацію платником ПДВ починаючи з наступного звітного періоду (кварталу) — п.п. «б» п. 7 Положення № 79.

1

Див. коментар редакції до листа ДПАУ від 13.08.2007 р. № 4005/г/17-0715 у «БТ», 2007, № 39, с. 31.

А от добровільно перейти на загальну систему оподаткування платник податків може тільки з початку наступного (звітного) періоду (кварталу). Для цього необхідно подати до податкової відповідну заяву не пізніше ніж за 15 днів до закінчення попереднього звітного (податкового) періоду (кварталу).

Для наочності наведемо таблиці, в яких відображено податкові нюанси при переході з єдиного податку на загальну систему оподаткування.

 

Перехід з єдиного податку за ставкою 6 % на загальну систему оподаткування

Господарські операції

На єдиному податку 6 %

На загальній системі оподаткування

ЄП

ПЗ/ ПК

ВД/ВВ

Ситуація 1

Товари оприбутковано в період роботи на єдиному податку, а оплачено на загальній системі оподаткування (перша подія — оприбуткування товарів)

ПК

— /ВВ*

Ситуація 2

Товари оплачено в період роботи на єдиному податку, а отримано на загальній системі оподаткування (перша подія — оплата)

ПК

— /ВВ*

Ситуація 3

Товари відвантажено покупцю в період роботи на єдиному податку, а оплачено в період роботи на загальній системі (перша подія — реалізація товарів)

ПЗ

ВД і ВВ (на балансову вартість відвантажених товарів)**

Ситуація 4

Отримано передоплату за товар у період роботи на єдиному податку, а відвантаження товару здійснено на загальній системі оподаткування (перша подія — оплата)

ЄП

ПЗ

— ***

* Раніше податківці погоджувалися з тим, що ВВ виникають за рахунок убутку відвантажених товарів, витрати на придбання яких було здійснено раніше — на спрощеній системі оподаткування (журнал «Вісник податкової служби України», 2003, № 16). Однак згідно з останніми роз’ясненнями ДПАУ заборонила враховувати такі залишки в перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток (листи ДПАУ від 07.09.2006 р. № 16636/7/31-3017, від 06.02.2007 р. № 2169/7/15-0217). У результаті, продаючи «єдиноподатні» залишки, платник податків отримає тільки ВД.

** Раніше ДПАУ дозволяла відображати у складі ВВ лише витрати, безпосередньо пов’язані з отриманням доходу (лист ДПАУ від 29.11.2001 р. № 7646/6/15-1316). Однак останнім часом говорять лише про збільшення ВД і жодного слова — про ВВ (журнал «Вісник податкової служби України», 2007, № 11).

*** Якщо дотримуватись Методичних рекомендацій від 15.05.2001 р. № 6153/7/15-1317, то необхідно включити до складу ВД суму отриманого авансу та вирахувати суму єдиного податку, нараховану на суму такого авансу. Але в журналі «Вісник податкової служби України», 2003, № 16 працівники податкових органів підтримали позицію, що при переході на загальну систему оподаткування включати суму відвантаження до складу ВД не потрібно.

 

Перехід з єдиного податку за ставкою 10 % на загальну систему оподаткування

Господарські операції

На єдиному податку 10 %

На загальній системі оподаткування

ЄП

ВД/ВВ

ПЗ/ПК

Ситуація

1 Товари оприбутковано в період роботи на єдиному податку, а оплачено на загальній системі оподаткування (перша подія — оприбуткування товарів)

— /ВВ*

ПЗ*

Ситуація 2

Товари оплачено в період роботи на єдиному податку, а отримано на загальній системі оподаткування (перша подія — оплата)

— /ВВ*

ПЗ*

Ситуація 3

Товари відвантажено покупцю в період роботи на єдиному податку, а оплачено в період роботи на загальній системі оподаткування (перша подія — реалізація товарів)

ВД і ВВ (на балансову вартість відвантажених товарів)**

— ***

Ситуація 4

Отримано передоплату за товар у період роботи на єдиному податку, а відвантаження товару здійснено на загальній системі оподаткування (перша подія — оплата)

ЄП

— ****

— ***

* При подальшому продажу такого товару на загальній системі оподаткування необхідно буде нарахувати податкове зобов’язання з ПДВ. А от ВВ, найімовірніше, не буде. Раніше ДПАУ дозволяла врахувати їх у момент продажу через п. 5.9 Закону про податок на прибуток. Тепер же вона зазначає, що товари, придбані на єдиному податку, у механізмі перерахунку за п. 5.9 участі не беруть (листи ДПАУ від 07.09.2006 р. № 16636/7/31-3017, від 06.02.2007 р. № 2169/7/15-0217).

** Раніше ДПАУ дозволяла відображати у складі ВВ лише витрати, безпосередньо пов’язані з отриманням доходу (лист ДПАУ від 29.11.2001 р. № 7646/6/15-1316). Однак останнім часом говорять лише про збільшення ВД і жодного слова — про ВВ (журнал «Вісник податкової служби України», 2007, № 11).

*** Податкового зобов’язання з ПДВ не буде (листи ДПАУ від 30.05.2005 р. № 10517/7/15-1217, від 15.03.2007 р. № 1192/Б/17-0415).

**** Якщо дотримуватись Методичних рекомендацій від 15.05.2001 р. № 6153/7/15-1317, то необхідно включити до складу ВД суму отриманого авансу та вирахувати суму єдиного податку, нараховану на суму такого авансу. Але в журналі «Вісник податкової служби України», 2003, № 16 працівники податкових органів підтримали позицію, що при переході на загальну систему оподаткування включати суму відвантаження до складу ВД не потрібно.

 

Балансова вартість «перехідних» ОФ

Важливу роль при переході з єдиного податку на загальну систему оподаткування відіграє спосіб визначення балансової вартості (БВ) основних фондів (ОФ), що значилися в податковому обліку до переходу на єдиний податок, і придбаних у період роботи на єдиному податку. Можливі три варіанти визначення балансової вартості ОФ на початок періоду, в якому платник перейшов на загальну систему. Усі три варіанти детально розглянуто у

статті «З єдиного на загальну: актуальні питання»// «БТ», 2006. № 47. На сьогодні найпоширенішим є підхід, при якому балансову вартість ОФ на початок періоду прирівнюють до залишкової вартості ОФ за даними бухгалтерського обліку.

Працівники ДПАУ також дотримуються цієї точки зору (

журнал «Вісник податкової служби України», 2003, № 47 і лист ДПАУ від 07.09.2006 р. 16636/7/31-3017). При цьому, як відзначають працівники податкових органів, підприємство у складі балансової вартості ОФ має враховувати залишкову вартість лише тих основних засобів, на придбання або створення яких платник поніс витрати та які використовуються в господарській діяльності. Безкоштовно отримані основні засоби в податковому обліку при переході на загальну систему оподаткування не враховуватимуться. Також слід ураховувати такі нюанси:

— витрати, понесені на ремонт основних засобів, переносити до податкового обліку при переході на загальну систему оподаткування не варто;

— при переході на загальну систему оподаткування скористатися ремонтним лімітом можна тільки з наступного року. Наприклад, підприємство планує перейти на загальну систему з II кварталу. Ремонтним лімітом воно зможе скористатися лише у 2009 році.

 

Де ще висвітлювали переходи «загальна система

єдиний податок»

Найменування статті/пошти

Рік

Номер

Сторінка

Статті

Перехід на єдиний податок: кому можна і що для цього потрібно

2007

48

17

Виручка єдиноподатника наближається до 500 тис. грн.: шукаємо вихід із ситуації

2007

44

29

Якщо ви хочете працювати на єдиному податку у 2007 році

2006

49

15

З єдиного на загальну: актуальні питання

2006

47

11

Ситуації та їх вирішення при переході з єдиного податку на загальну систему оподаткування

2006

15

18

Ситуації та їх вирішення при переході із загальної системи на єдиний податок

2006

14

11

Пошта

Платником єдиного податку можна стати з моменту державної реєстрації

2008

8

43

Єдиноподатний критерій за виручкою обчислюють за минулий календарний рік незалежно від системи оподаткування

2007

27

37

Якщо вартість робіт обкладено податком на прибуток за першою подією, то їх подальша оплата не обкладається єдиним податком

2007

1

46

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі