Теми статей
Обрати теми

Інструктаж та стажування водіїв автомобілів — порядок дій

Редакція БТ
Стаття

ІНСТРУКТАЖ ТА СТАЖУВАННЯ ВОДІЇВ

автомобілів — порядок дій

 

Підприємства, що використовують автомобілі у своїй господарській діяльності, повинні проводити інструктажі та стажування водіїв. Така вимога вже давно міститься в законодавстві України. Але тільки недавно було прийнято порядок, що регламентує процедуру проведення інструктажів та стажування водіїв колісних транспортних засобів.

У сьогоднішній статті розповімо, хто і як повинен здійснювати інструктаж та стажування водіїв.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про автотранспорт

— Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III.

Закон про ліцензування

— Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2001 р. № 1775-III.

Порядок № 975

— Порядок проведення інструктажів та стажування водіїв колісних транспортних засобів, затверджений наказом Мінтрансу від 05.08.2008 р. № 975.

Ліцензійні умови —

Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом відповідно до видів робіт, визначених Законом України «Про автомобільний транспорт», затверджені наказом Держпідприємництва, Мінтрансу від 01.02.2008 р. № 9/119.

 

Хто проводить інструктаж та стажування водіїв

Відповідно до

ст. 34 Закону про автотранспорт автомобільний перевізник повинен забезпечити проведення стажування та інструктажу водіїв. Проведення такого інструктажу та стажування відбувається згідно з Порядком № 975.

Цей

Порядок поширюється на автомобільних перевізників незалежно від організаційно-правових форм та форм власності, що мають колісні транспортні засоби (далі — КТЗ), які беруть участь у дорожньому русі.

Автомобільний перевізник — це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами

(ст. 1 Закону про автотранспорт).

Інструктаж та стажування водіїв КТЗ відповідно до цього

Порядку може здійснювати підприємство самостійно. У такому випадку організація, проведення і облік інструктажів та стажування, покладаються на службу безпеки дорожнього руху підприємства. Якщо такої служби на підприємстві не передбачено, то ці обов’язки виконує особа, на яку покладено виконання функцій цієї служби.

Якщо ж підприємство не в змозі самостійно проводити інструктаж та стажування водіїв КТЗ, воно повинно укласти договір, щодо проведення таких заходів з іншим суб’єктом господарської діяльності. В інструкції прямо не вказано, хто може виступати таким суб’єктом господарської діяльності, тому можна припустити, що ними можуть бути дорожні підприємства, які належать до сфери управління Укравтодору*.

* Відповідно до Заходів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху на відомчому транспорті, затверджених наказом Держслужбавтодоріг від 16.08.2007 р. № 428, ці підприємства мають право проводити інструктажі у відомчих підприємствах.

Контроль же за організацією проведення таких заходів здійснює керівник підприємства. Крім цього, він затверджує програми проведення інструктажів та стажування, строки проведення інструктажів та перелік осіб, які повинні проходити інструктаж.

 

Види інструктажів

На підприємстві, яке використовує КТЗ мають проводитися різні види інструктажів, їх перелік та характеристика наведені в таблиці на с. 11.

Інструктажі проводяться, як правило, або в кабінеті безпеки дорожнього руху, або в приміщенні, що спеціально для цього обладнане, з використанням технічних засобів навчання, навчальних та наочних посібників, або в диспетчерських на підприємствах. Винятком із правила є первинний інструктаж, який проводиться на робочому місці та позаплановий інструктаж, який може здійснюватися не тільки в перелічених вище приміщеннях, а й за допомогою гучномовця під час виїзду водіїв за межі підприємства та через мобільні телефони.

 

Вид інструктажу

Коли, та з ким проводять інструктаж

Під час інструктажу роз’яснюють

Вступний

При прийманні на постійну або тимчасову роботу водія, незалежно від його стажу та кваліфікації, виду і особливостей перевезень, а також моделі КТЗ, на якій працюватимуть

1) вимоги щодо організації безпечного руху транспортних засобів на території підприємства; 2) правила внутрішнього трудового розпорядку; 3) режими праці та відпочинку; 4) особливості умов роботи КТЗ підприємства і заходи із забезпечення безпеки руху; 5) основні причини дорожньо-транспортних пригод (далі — ДТП) та методи щодо їх попередження; 6) дії водія у разі ДТП; 7) порядок проходження передрейсового і післярейсового медичних оглядів

Первинний

Перед початком роботи на робочому місці з прийнятим за трудовим договором на підприємство водієм

1) особливості КТЗ, на якому працюватиме водій; 2) особливості перевезень пасажирів чи вантажів; 3) порядок обслуговування, ремонту та місце зберігання КТЗ

Передрейсовий (цільовий)

З водіями КТЗ перед виїздом на лінію (маршрут), які виконують перевезення груп дітей, направляються вперше на міжміські перевезення пасажирів чи вантажів або залучаються до роботи з подолання наслідків надзвичайних ситуацій або стихійних лих

1) особливості маршруту; погодні умови; 2) особливості вантажу, що впливають на безпеку руху; 3) особливості перевезень груп дітей; 4) особливості керування КТЗ за умов надзвичайних ситуацій та стихійних лих

Періодичний (повторний)

При переході до роботи в осінньо-зимовий та весняно-літній періоди з метою систематичного та обов’язкового ознайомлення водіїв підприємства з інформацією щодо безпечної роботи на лінії (маршруті)

1) причини та наслідки ДТП, обставини скоєння; 2) особливості експлуатації автотранспорту та керування ним в осінньо-зимовий та весняно-літній періоди; 3) умови проїзду через залізничні переїзди, що розташовані на маршрутах роботи водіїв, з нанесеними на їх схеми зонами видимості колії

Позаплановий (спеціальний)

У разі зафіксованого порушення Правил дорожнього руху, що могло стати причиною ДТП

1) появу небезпечних місць і ділянок на лінії (маршруті); 2) можливості настання особливо складних метеорологічних чи дорожніх умов; 3) накази, які надійшли від органів державної влади

 

Документальне оформлення інструктажів

Факт проведення інструктажів фіксується в спеціальних журналах, форму яких наведено в

Порядку № 975. Так, вступний інструктаж проводиться відповідно до наказу про прийняття на роботу водія, а факт здійснення такого інструктажу фіксується в Журналі реєстрації вступного інструктажу з безпеки руху. Такий Журнал повинен бути пронумерований, прошнурований та скріплений печаткою і зберігатися у службі безпеки дорожнього руху або в особи, на яку покладено виконання функцій цієї служби.

При проведені інших видів інструктажів запис робиться в

Журналі реєстрації інструктажів з безпеки руху, який повинен бути також пронумерований, прошнурований та скріплений печаткою і зберігатися в безпосереднього керівника водія, з яким проводиться інструктаж. Крім того, варто пам’ятати, що при проведенні передрейсового (цільового) інструктажу факт його здійснення фіксується і в дорожньому листі, шляхом проставлення на ньому штампа «Інструктаж проведено» із зазначенням часу, дати і підпису осіб, які проводили інструктаж.

Форми журналів реєстрації інструктажів наведено на с. 12.

 

ЖУРНАЛ

реєстрації вступного інструктажу з безпеки руху

№ з/п

Дата

Прізвище, ім’я та по батькові особи, яку інструктують

Прізвище, ініціали, посада особи, яка інструктує

Підписи

Примітки

особи, яку інструктують

особи, яка інструктує

1

2

3

4

5

6

7

1

24.10.2008

Іванов Василь Васильович

Петров Іван Іванович

/Іванов/

/Петров/

...

...

...

...

...

...

...

 

ЖУРНАЛ

реєстрації інструктажів з безпеки руху

№ з/п

Дата

Вид інструктажу: первинний, передрейсовий (цільовий), періодичний (повторний), позаплановий (спеціальний

Прізвище, ім’я та по батькові особи, яку інструктують

Прізвище, ініціали, посада особи, яка інструктує

Підписи

Примітки

особи, яку інструктують

особи, яка інструктує

1

2

3

4

5

6

7

8

1

24.10.2008

Первинний

Іванов Василь Васильович

Петров Іван Іванович

/Іванов/

/Петров/

2

25.10.2008

Передрейсовий

Іванов Василь Васильович

Петров Іван Іванович

/Іванов/

/Петров/

...

...

...

...

...

..

...

...

 

Лист стажування

 

Наказом по підприємству від

24.10.2008 р.155 водій Іванов Василь Васильович, прийнятий на роботу на транспортний засіб (модель) ВАЗ 2110 (посвідчення водія серії КР1234567 категорії А, В, С, D, стаж роботи з 2000 року), направляється для проходження стажування з 24.10.2008 р. до 24.10.2008 р. в обсязі 8 годин.

 

Число, місяць

Часи роботи

Кількість відпрацьованих годин

Маршрут

Пробіг

Підпис водія-інструктора

початок

закінчення

1

2

3

4

5

6

7

24.10

9:00

18:00

8:00

№ 5

300

/Садко/

 

I. Робота на внутрішній території підприємства

1

. Не проводилася

2...

II. Робота на лінії (маршруті)

1

. № 5

2...

III. Контрольна поїздка

1.

Не проводилася

2...

Зауваження щодо роботи стажиста:

1.

Зауваження відсутні

2...

 

Підпис

/Іванов/ Водій  /Садко/ Водій-інструктор

 

Висновок

Допустити (

не допустити) до роботи на (марка КТЗ) ВАЗ 2110.

Посадова особа з безпеки дорожнього руху

Петров І. І. /Петров /

Дата

24.10.2008 р.

Ознайомлений: керівник водія

 Шевченко Т. Г. /Шевченко/

Дата

24.10.2008 р.

 

Проведення стажування

Крім інструктажів з безпеки руху, на підприємствах, які мають КТЗ, проводиться і стажування водіїв. Його проводять тільки з тими водіями, які приймаються на роботу вперше або не працювали водіями до прийняття на відповідну роботу протягом 12 і більше місяців, а також у разі переведення водіїв на роботу на нові для них марки або моделі КТЗ. У перших двох випадках стажування проводиться шляхом практичного керування відповідним транспортним засобом терміном не менше 30 годин, в інших випадках — терміном не менше 8 годин.

Стажування оформляється

Листом стажування (форму наведено нижче), що видається при направленні на стажування. Цей Лист заповнює водій-інструктор, який його проводить. Після закінчення стажування він подає Лист стажування у відділ кадрів підприємства, де його перевіряють на правильність і повноту заповнення та зберігають разом з особовою справою водія. Зазначимо також і те, що про проходження стажування робиться відмітка і в дорожніх листах, які видаються стажистам.

 

Відповідальність за непроведення інструктажу та стажування

Законодавчо не передбачено накладання на підприємство чи його посадових осіб штрафних санкцій. Водночас підприємства, що надають послуги з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, можуть постраждати. Справа в тому, що в

Ліцензійних умовах передбачено, що при наданні послуг з перевезення пасажирів і вантажів необхідно проводити стажування та інструктаж водіїв з безпеки автомобільних перевезень.

Невиконання такої умови може стати причиною для анулювання ліцензії підприємства, бо згідно зі

ст. 21 Закону про ліцензування підставою для цього є неможливість забезпечення виконання ліцензійних умов, установлених для надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Нагадаємо, що перевірку дотримання ліцензійних умов здійснюють територіальні органи Головної державної інспекції на автомобільному транспорті.

Сподіваємося, що наведений матеріал дасть вам змогу правильно і без проблем організувати проведення інструктажів та стажування водіїв.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі