Теми статей
Обрати теми

Про застосування норм права у разі колізії

Редакція БТ
Лист від 29.07.2008 р. № 337-0-2-08-19

ЯКЩО ЗАКОНИ СУПЕРЕЧАТЬ ОДИН ОДНОМУ,

або Чи поширюється на податківців Закон про перевірки

 

Лист Міністерства юстиції України від 29.07.2008 р. № 337-0-2-08-19

«Про застосування норм права у разі колізії»

 

У

листі, що коментується, Мін’юст виклав правила, якими слід керуватися, якщо те саме питання врегульоване різними нормативними актами по-різному. Таких питань, на жаль, досить багато в чинному законодавстві, що й зумовлює особливий інтерес до цього роз’яснення.

Відверто кажучи, запропонувати ці правила вже давно мав законодавець. Але поки що все обмежується кількома зареєстрованими у Верховній Раді України проектами закону «Про нормативно-правові акти», які пропонують однакові способи вирішення суперечностей між нормативними документами. Саме їх називає і Мін’юст у

листі, що коментується. Тож не виключено, що ці способи колись набудуть статусу законодавчих вимог. Поки ж це тільки рекомендації.

Отже, якщо керуватися запропонованими в

листі правилами, то алгоритм дій щодо визначення того, якої із суперечливих норм потрібно дотримуватися, має такий вигляд.

У першу чергу слід установити, чи

прийнято нормативно-правові акти, що суперечать один одному, тим самим органом. Якщо це так, то керуватися потрібно тим з них, який прийнято пізніше.

Якщо нормативні акти приймалися

різними органами, то доведеться визначити, який з них має більшу юридичну силу. У загальному вигляді перелік нормативних актів за ієрархією залежно від їх юридичної сили можна показати таким чином. Найвищий ступінь займе Конституція України, за нею — ратифіковані Верховною Радою міжнародні договори, потім — закони. Меншу порівняно із законами юридичну силу матимуть укази Президента і постанови Верховної Ради, у яких, у свою чергу, буде пріоритет перед постановами Кабміну. Ще більш низький ступінь займуть накази міністерств, відомств та інших органів виконавчої влади. Інакше кажучи, якщо постанова Кабміну суперечить указу Президента з того самого питання чи постанові парламенту, керуватися нею не варто.

При цьому слід мати на увазі ще одне правило:

при розбіжностях між загальним і спеціальним нормативно-правовими актами перевага віддається спеціальному. Але тільки за умови, що загальний акт, якщо він приймався пізніше спеціального, не скасував його. Крім того, незважаючи на те, що Мін’юст прямо на це не вказує, необхідно розуміти, що це правило про пріоритет спеціальної норми перед загальнішою може застосовуватися, тільки якщо загальна норма допускає винятки з неї.

Звернутися до вироблених на рівні наукових досліджень правил подолання колізій Мін’юст змусили спори, що точаться навколо

Закону № 877*. Найактивнішим їх учасником на сьогодні залишається ДПАУ. Нагадаємо: у листі від 15.08.2008 р. № 322/2/23-4010 вона на обґрунтування своєї відмови підкорятися вимогам Закону № 877 посилалася саме на те, що «норми Закону № 509**, які визначають порядок здійснення контролю податковими органами за дотриманням вимог податкового законодавства, є спеціальними порівняно з нормами Закону № 877».

* Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V. Див. також статтю «Закон про перевірки: підсумки практики застосування» // «БТ», 2008, № 36, с. 13.

** Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.

Однак, на думку Мін’юсту,

суперечність між зазначеними законами має бути вирішено інакше (див. «Мін’юст про пріоритет Закону № 877 при податкових перевірках»). Як бачимо, Мін’юст вирішив, що в регулюванні порядку проведення податкових перевірок пріоритет має Закон № 877.

Вважаємо, правила подолання суперечностей, викладені в листі, стануть у пригоді і для вирішення спорів за участі інших контролюючих органів.

 

Мін’юст про пріоритет Закону № 877 при податкових перевірках

Витяг із листа, що коментується

«Щодо

Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» вважаємо, що його може бути віднесено до спеціального закону у сфері здійснення державного нагляду (контролю).

З урахуванням наведеного, а також того, що зазначений Закон прийнято 5 квітня 2007 року, у разі виникнення колізії норм цього Закону та норм інших законів, прийнятих до 5 квітня 2007 року, слід керуватися нормами Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі