НАРАХУВАННЯ ВИПЛАТ ПІСЛЯ ЗВІЛЬНЕННЯ —
чи треба справляти соцвнески?
Лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 16.09.2008 р. № 01-43-1853
Лист Державного центру зайнятості Мінпраці від 18.09.2008 р. № ДЦ-03-5743/0/6-08
Лист Пенсійного фонду України від 09.10.2008 р. № 17566/03-20
«Про нарахування внесків на суму виплат працівнику після його звільнення»
Листи
, що коментуються, містять роз’яснення про порядок справляння внесків до соцфондів із сум нарахувань після звільнення працівника. До таких виплат можна віднести: премії за підсумками роботи за рік, квартал; виплату за затримку виплати заробітної плати, яку виплачують після звільнення; виплату за затримку остаточного розрахунку при звільненні.За загальним правилом, нарахування та утримання внесків до соцфондів проводять за дотримання таких умов:
1) нарахування відносять до фонду оплати праці згідно з
Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженою наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. № 5;2) виплату нараховують найманому працівнику;
3) суми нарахувань обкладаються податком з доходів фізичних осіб.
У
листах, що коментуються, Фонд соціального страхування на випадок безробіття (далі — ФБ) та Пенсійний фонд України (далі — ПФУ) роз’яснили, що при нарахуванні виплат працівнику після звільнення ні нарахування, ні утримання соцвнесків до цих фондів здійснювати не треба. А от відповідь Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі — ФТВП) невиразна (див. «Як необхідно утримувати соцвнески з нарахувань після звільнення працівника» на с. 10).
Як необхідно утримувати соцвнески з нарахувань після звільнення працівника Витяг з листа Державного центру зайнятості Мінпраці від 18.09.2008 р. № ДЦ-03-5743/0/6-08 «У випадку, коли виплати надаються за рахунок коштів підприємств, установ або організацій особам, які не перебувають з ними у трудових відносинах, страхові внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття на ці виплати не нараховуються і не утримуються».Витяг з листа ПФУ від 09.10.2008 р. № 17566/03-20 «...якщо виплати здійснюються особам, які на момент нарахування цих виплат не перебувають у трудових відносинах з відповідним підприємством, то страхові внески у розмірі 33,2 % та 2 % на зазначені виплати не нараховуються.Виплати, на які не нараховуються страхові внески , не відображаються у відомостях персоніфікованого обліку та не враховуються в заробітну плату застрахованої особи для обчислення пенсії».Витяг з листа ФТВП від 16.09.2008 р. № 01-43-1853 «... з виплат, які були нараховані працівнику за час його роботи на підприємстві, сплачуються внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням». |
Отже, для ФБ та ПФУ головна умова для ненарахування внесків з виплат звільненим працівникам — це факт того, що фізичні особи на момент нарахування таких виплат не перебувають з підприємством у трудових відносинах. Такі виплати не треба відображати в звітності з персоніфікації та їх не враховують при обчисленні пенсії. Подібну думку ПФУ викладав і раніше в
листі від 22.08.2006 р. № 10750/03-20*.* Див. ком. «З виплат колишнім працівникам пенсійні внески не справляються»//«БТ», 2006, № 43, с. 5.
Ми з такими висновками згодні, тим більше що таку саму позицію займає і Мінпраці: на виплати, нараховані працівникам, які не перебувають з працедавцем у трудових відносинах (не є найманими працівниками), страхові внески до соцфондів не нараховують (
лист 10.11.2004 р. № 11397/0/14-04-020-6). Пізніше позицію Мінпраці підтримав і Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (листи від 06.04.2006 р. № 305-07-1 та від 22.06.2006 р. № 161-07-2**) .** Див. ком. «Не обкладаються соцвнесками наднормативні добові, виплати за договорами підряду, суми нарахувань працівникам, що вже звільнилися»//«БТ», 2006, № 36, с. 10.
Що стосується роз’яснення ФТВП, наведеного в
листі, що коментується, то його можна прочитати двояко: або як констатацію факту, що з виплат працівникам утримуються внески, або як опис порядку утримання внесків з виплат, які були нараховані працівнику після його звільнення, але за період роботи. Розмірковуючи про те, що ж насправді хотів сказати ФТВП, варто згадати про наявність більш раннього листа ФТВП від 08.11.2005 р. № 01-16-1941. У ньому він чітко роз’яснив, що при донарахуванні виплат для осіб, які звільнилися чи вийшли на пенсію і які, відповідно, не є застрахованими особами, страхові внески із цих сум не стягуються. Ураховуючи наявність такого листа і роз’яснень Мінпраці (лист 10.11.2004 р. № 11397/0/14-04-020-6) ми вважаємо, що нараховувати та утримувати соцвнески до ФТВП при нарахуванні виплат працівникам після їх звільнення, як і до інших соцфондів, не треба.Для «повноти картини» зазначимо дещо про валові витрати за виплатами працівникам після звільнення. Згідно з
п.п. 5.6.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР на валові витрати можна віднести виплати фізособам, які перебувають з підприємством у трудових відносинах. Виходить, що нарахування після звільнення працівників до валових витрат уключати не можна. Однак ДПАУ у своєму листі від 19.09.2006 р. № 17375/7/15-0517* не заперечує проти включення премій, нарахованих за результатами діяльності за той період, в якому фізична особа перебувала у трудових відносинах, на підставі п.п. 5.6.1. Щоб безпечно користуватися цим роз’ясненням радимо отримати аналогічну письмову відповідь у вашій ДПІ.* Див. ком. «Премії, нараховані працівникам після звільнення, можна включити до валових витрат — так вважає ДПАУ»//«БТ», 2006, № 44, с. 8.