Теми статей
Обрати теми

Торгівля поштою — нові правила

Редакція БТ
Стаття

ТОРГІВЛЯ ПОШТОЮ —

нові правила

 

Сьогодні товар можна купити не лише в магазинах, а й за допомогою дистанційної торгівлі, у тому числі з доставкою поштою. Особливо зручно споживачу купувати товар поштою в районах зі слаборозвиненою торговельною мережею.

Продавцям таких товарів слід пам’ятати, що з 23 серпня 2008 року діють нові правила продажу товарів поштою.

У пропонованій статті докладно проаналізуємо новий порядок, приділивши увагу бухгалтерським та податковим аспектам.

Вікторія

мякота, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про захист прав споживачів —

Закон України «Про захист прав споживачів» у редакції від 01.12.2005 р. № 3161-IV.

Закон про податок на прибуток —

Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Правила № 206 —

Правила продажу товарів поштою, затверджені спільним наказом Мінекономіки та Мінтрансу від 11.06.2008 р. № 206/699 (див. додаток «Документи» цього номера) .

Правила № 153 —

Правила продажу товарів поштою, затверджені спільним наказом МЗЕЗторгу і Держкомзв’язку від 17.03.99 р. № 153/48 (втратили чинність).

Правила надання поштових послуг

— Правила надання послуг поштового зв’язку, затверджені постановою КМУ від 17.08.2002 р. № 1155.

 

Нормативне регулювання торгівлі поштою

Продаж товарів поштою

— це вид дистанційної торгівлі непродовольчими товарами за каталогами, оголошеннями, на підставі іншої рекламної інформації з прийняттям замовлення і доставкою їх споживачу поштою.

Особливістю продажу товару поштою є те, що покупець і продавець товару не зустрічаються. Між ними є ланка — оператор поштового зв’язку (далі — пошта). Але договір купівлі-продажу товару укладається між покупцем та продавцем товару — поштове відділення лише збирає від покупців заявки, передає їх продавцю, а також доставляє товар покупцю і не є стороною договору купівлі-продажу. Тому саме між продавцем і покупцем укладається

договір купівлі-продажу на відстані, тобто за допомогою засобів дистанційного зв’язку (телекомунікаційні мережі, поштовий зв’язок, телебачення, інформаційні мережі, зокрема Інтернет). Здійснення угоди оформляють відповідним розрахунковим документом.

Взаємовідносини сторін при купівлі-продажу товарів поштою з

23 серпня 2008 року регулюються новими Правилами № 206. До цієї дати організаційні моменти було прописано у Правилах № 153. Революційних змін нові Правила № 206 не привнесли, але все-таки зміни є — про них по ходу статті.

Правила № 206

поширюються на:

— суб’єктів господарювання (юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців) незалежно від форм власності, які здійснюють торговельну діяльність (далі — продавець);

— операторів поштового зв’язку, які надають послуги з продажу товарів поштою;

— об’єкти поштового зв’язку (поштамти, центри обробки та перевезення пошти, зональні вузли, вузли поштового зв’язку, відділення поштового зв’язку, пункти поштового зв’язку тощо).

 

Порядок організації торгівлі поштою

Продавати

поштою можна лише непродовольчі товари. Це повністю виправдано, оскільки до умов зберігання і транспортування продовольчих товарів висуваються певні вимоги, які при торгівлі поштою можуть не дотримуватися.

При цьому перелік непродовольчих товарів, що пропонуються для продажу поштою, визначається продавцем самостійно, крім товарів, продаж яких згідно із законодавством заборонено, у тому числі товарів, заборонених до пересилання в поштових відправленнях. Перелік заборонених до пересилання товарів наведено в

пп. 40 і 46 Правил надання поштових послуг.

Виділимо основні етапи продажу товарів поштою.

Етап 1. Укладення договору між продавцем та оператором поштового зв’язку

.

Зобов’язання

продавця за договором:

— продаж поштою товарів належної якості та безпеки;

— здійснення обміну товарів;

— виконання

заяв-замовлень у визначені Правилами № 206 строки (5 робочих днів з дня отримання заяви-замовлення).

Зобов’язання

оператора поштового зв’язку за договором:

— прийняття від споживачів

заяв-замовлень;

— пересилання отриманих

заяв-замовлень поштовими відправленнями на адресу продавця;

— пересилання поштових відправлень із замовленими товарами адресату (одержувачу) відповідно до

Правил надання поштових послуг .

Етап 2. Заповнення споживачем заяви-замовлення.

Споживач, ознайомившись із пропонованим товаром у каталозі, проспекті, спеціальному переліку товарів тощо, для підтвердження свого вибору має заповнити і подати об’єкту поштового зв’язку заяву-замовлення у двох примірниках. Перший примірник залишається у споживача, другий — передається працівнику пошти для подальшого його відправлення продавцю товару.

Бланк

заяви-замовлення видається споживачу безкоштовно, а саму форму продавець розробляє самостійно (п. 7 Правил № 206). Зверніть увагу: раніше форму заяви-замовлення було наведено в додатку до п. 8 Правил № 153. Тому якщо вас така форма влаштовує, то можете продовжувати її використовувати. Якщо ж ви вирішите кардинально її змінити, не забудьте про обов’язкові реквізити, передбачені для первинних документів у п. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Заяву-замовлення

споживач оформляє на адресу одержувача чітко, розбірливо чорнильними або кульковими ручками, без скорочень і виправлень. Неправильно оформлені заяви-замовлення не приймаються. Не допускається зазначення в одній заяві-замовленні декількох покупців (це нова вимога).

Якщо з будь-яких причин бланка

заяви-замовлення немає на пошті, то споживач може скласти його в довільній формі.

Для зручності споживача зразок заповнення

заяви-замовлення має бути наведено в каталозі, проспекті, спеціальному переліку товарів тощо. Ця вимога п. 7 Правил № 206 допоможе уникнути непорозумінь, пов’язаних з неправильним заповненням.

На підтвердження прийняття від споживача

заяви-замовлення працівник пошти на обох примірниках розписується із зазначенням прізвища та посади, проставляє відбиток календарного штемпеля (печатки).

Зверніть увагу, що покупець при відправленні поштою

заяви-замовлення на адресу продавця вже купує товар (абзац шостий п. 7 Правил № 206). Це означає, що саме з моменту надсилання заяви-замовлення договір купівлі-продажу між покупцем та продавцем товару поштою вважається укладеним.

Етап 3. Пересилання на адресу продавця оператором поштового зв’язку отриманих заяв-замовлень поштовими відправленнями.

Етап 4. Виконання продавцем заяв-замовлень

. Після отримання від оператора поштового зв’язку заяв-замовлень продавець має їх виконати. Строк виконання він визначає самостійно, але не більше 5 робочих днів з дня отримання заяви-замовлення. Цей строк має бути зазначено в каталозі, проспекті, спеціальному переліку товарів тощо.

Виконання замовлення зводиться до такого (

п. 10 Правил № 206): продавець упаковує замовлений товар як поштове відправлення, опломбовує його та передає для пересилання об’єкту поштового зв’язку в порядку, установленому Правилами надання поштових послуг. Упаковування та опломбування поштового відправлення можуть також здійснюватися поштою за додаткову плату.

Продавець, крім товару,

до поштового відправлення також має вкласти:

— розрахункові документи на повну суму проведеної операції, що підтверджують факт купівлі-продажу товарів (докладніше див. розділ

«Проведення розрахунків, розрахункові документи» на с. 36);

— технічний паспорт чи інший документ, що його замінює, з позначкою про дату продажу та найменування продавця, засвідчені штампом (печаткою) та підписом продавця, — при продажу товарів, на які встановлено гарантійні терміни.

Якщо продавець

не може виконати замовлення в установлений строк (5 робочих днів з дня отримання заяви-замовлення), то він має надіслати споживачу повідомлення із зазначенням причини невиконання та можливого строку виконання замовлення. При цьому, якщо інше не передбачено договором, укладеним на відстані, продавець має поставити споживачу товар протягом прийнятного строку, але не пізніше 30 днів з моменту отримання згоди споживача на укладення договору. При відмові споживача від повторного виконання заяви-замовлення продавець повертає йому вартість оплаченого товару та понесені ним витрати, пов’язані з пересиланням поштових відправлень.

Якщо продавець не може виконати договір через

відсутність замовленого товару, то продавець також має повідомити про це споживача для отримання додаткових вказівок з приводу вибору товару. Якщо в заяві проставлено позначку про можливість заміни раніше замовленого товару на аналогічний, то продавець поставляє заявлений аналог. Пересилання повторної заяви-замовлення здійснюється за рахунок продавця (п. 11 Правил № 206).

Етап 5. Отримання покупцем товару на пошті.

Покупець одержує замовлений товар на пошті. Порядок його видачі визначено Правилами надання поштових послуг. Не отримані покупцями поштові відправлення внаслідок вибуття адресатів, неправильно зазначеної адреси, письмової відмови від отримання поштового відправлення, відсутності адресата (одержувача) або після закінчення встановленого Правилами надання поштових послуг строку зберігання пошта повертає продавцю.

 

Гарантійні зобов’язання

Продаж товарів поштою в контексті гарантійних зобов’язань продавця нічим не відрізняється від інших видів торгівлі. А тому споживач має законне право звернутися до продавця протягом установленого гарантійного терміну при виявленні недоліків товару. При цьому сторони керуються нормами

Закону про захист прав споживачів з урахуванням особливостей, передбачених для торгівлі поштою п. 14 Правил № 206.

Так, продавець зобов’язаний прийняти товар неналежної якості чи некомплектний товар у споживача і задовольнити його вимоги на підставі письмової заяви. При торгівлі поштою

покупець таку заяву разом з товаром надсилає продавцю поштою. При цьому на заяві працівник пошти за своїм підписом робить позначку і проставляє відбиток календарного штемпеля (печатки) на зворотному боці розрахункового документа про прийняття оплати послуги з продажу товарів поштою.

Поштове відправлення разом із заявою та актом, складеним поштою згідно з

Правилами надання поштових послуг, надсилаються продавцю для розгляду і задоволення вимог покупця.

Подальші дії продавець здійснює відповідно до вимог

Закону про захист прав споживачів (при істотних недоліках на вимогу покупця — розірвання договору і повернення сплачених грошей або заміна на такий самий товар чи аналогічний*).

* Облік витрат на гарантійний ремонт розглянуто у статті «Гарантійні ремонти» // «БТ», 2008, 20, с. 34.

Зверніть увагу, що при продажу товарів поштою, коли час оформлення

заяви-замовлення і час передачі товару споживачу не збігаються, гарантійний термін експлуатації обчислюється з дня вручення поштового відправлення покупцю, а якщо товар потребує спеціального установлення (підключення) або складання — з дня його здійснення. Ця умова цілком відповідає вимозі п. 5 Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затвердженого постановою КМУ від 11.04.2002 р. № 506.

 

Повернення товару належної якості

Як і при купівлі у звичайному магазині**, при купівлі товару поштою покупець має право розірвати договір протягом

14 днів з моменту його укладення (тобто з моменту надсилання заяви-замовлення) або з моменту отримання товару шляхом повідомлення про це продавця (п. 15 Правил № 206). Але при цьому можливість покупця розірвати договір, за яким він отримав товар належної якості, обмежено тільки випадком, коли покупець роздрукував аудіо- чи відеокасету або носій комп’ютерного забезпечення, що поставляються запечатаними (п. 16 Правил № 206). Водночас перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну, затверджено постановою КМУ від 19.03.94 р. № 172, і він значно ширший, ніж передбачено в п. 16 Правил № 206. Незважаючи на це, п. 16 цілком узгоджується із Законом про захист прав споживачів, який також не відсилає до названого переліку КМУ при продажу товарів за договорами, укладеними на відстані.

** Ідеться про можливість повернути товар належної якості згідно з п. 6 ст. 11 Закону про захист прав споживачів.

Покупець має повідомити продавця про місце, де товар може бути йому повернено. У договорі може бути передбачено або повернення безпосередньо продавцю, або надсилання поштовим відправленням. При цьому витрати, пов’язані з поверненням товару, несе продавець.

Продавець повертає

отримані від покупця гроші протягом 30 днів (п. 17 Правил № 206). Якщо строк прострочено, то споживач має право претендувати на неустойку в розмірі 1 % від вартості товару за кожний день затримки (п. 19 Правил № 206). Нагадаємо: за загальним правилом строк для повернення сплачених за товар належної якості грошей при розірванні договору становить 7 днів (п. 3 ст. 9 Закону про захист прав споживачів).

 

Проведення розрахунків, розрахункові документи

Оплату за товар, що замовляється поштою, покупець може здійснювати в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток тощо) на умовах:

1) попередньої оплати

— при поданні заяви-замовлення на адресу продавця надсилається поштовий переказ чи оформляється платіж на бланку встановленої форми;

2) післяплати

— оплата поштового відправлення при отриманні його на пошті. Сума поштового переказу (платежу) включає оплату вартості товару і плату за пересилання поштового відправлення.

Зазвичай продавці пропонують товар на умовах передоплати за нижчими цінами, ніж при післяплаті.

У разі попередньої оплати поштове відправлення вручається покупцю на пошті або з доставкою додому відповідно до умов договору та згідно із

заявою-замовленням покупця.

Що стосується документального оформлення, то згідно з

п. 10 Правил № 206 продавець має вкласти у поштове відправлення, крім товару, також розрахункові документи на повну суму проведеної операції, що підтверджують факт купівлі-продажу товарів, і техпаспорт чи інші документи, що його замінюють (якщо для товару передбачено гарантійний термін).

Так, як документ, що підтверджує відвантаження товару покупцю, продавець виписує видаткову накладну чи акт, які він вкладає у поштове відправлення. Що стосується отримання оплати, то незалежно від того, на яких умовах покупець здійснював оплату (готівковий, безготівковий розрахунок, попередня оплата, післяплата), такі

розрахунки для продавця є безготівковими (гроші до продавця надходять на поточний рахунок). Підтверджуючі документи на перерахування коштів на рахунок продавця покупцю видає та установа, в якій він перераховував грошові кошти (пошта, банківська установа тощо). Тому необхідності у вкладенні будь-яких касових і товарних чеків, як того раніше вимагали Правила № 153, немає.

 

Особливості оподаткування продажу поштою

При

передоплаті податкові наслідки виникають у загальному порядку: за першою подією — отриманням оплати — продавець відображає валові доходи і нараховує податкові зобов’язання з ПДВ. Якщо товар продається єдиноподатником, то при отриманні оплати він включає цю суму до бази обкладення єдиним податком.

А от при

післяплаті не все так просто. Справа в тому, що якщо перша подія — не оплата товару, то валовий дохід і податкові зобов’язання з ПДВ виникають за датою відвантаження товарів. Саме тут і виникає головне питання — що вважати датою відвантаження:

— дату передачі поштового відправлення (товару) відділенню пошти для надсилання покупцю

або

— дату вручення на пошті поштового відправлення (товару) покупцю.

Відразу зауважимо, що у підприємства є підстава відображати валовий дохід і податкові зобов’язання з ПДВ за другим варіантом — за датою фактичного отримання замовленого товару покупцем. Один з аргументів на користь цього —

п. 37 Правил надання поштових послуг, згідно з яким поштові відправлення до моменту вручення їх адресатам (одержувачам) є власністю відправників, якщо їх не вилучили згідно із законодавством. Посилаючись на цю норму, Держпідприємництва також поділяє подібну точку зору, зазначивши у своєму листі від 25.02.2003 р. № 1-221/1054, що «тільки в момент одержання товару покупцем на пошті здійснюється його продаж і продавцем відображаються валовий дохід та податкові зобов’язання з податку на додану вартість».

Такий варіант оподаткування продажу товарів поштою також допоможе уникнути подальших коригувань у випадках, якщо товар не буде вручено адресату (наприклад, при поверненні відправлень поштою у зв’язку з вибуттям адресатів, неправильним зазначенням одержувачем адреси, письмової відмови від отримання поштового відправлення, відсутності одержувача).

Що стосується

податківців, то вони вважають першою подією для продажу на умовах післяплати саме дату передачі поштового відправлення (товару) пошті для надсилання його покупцю. Подібні роз’яснення працівники ДПАУ надавали у своїх консультаціях («Вісник податкової служби України», 2005, № 3, с. 10). А недавно аналогічний підхід до визначення дати відвантаження працівники ДПАУ висловили у своєму листі від 07.03.2008 р. № 4501/7/16-1517-18*: «датою виникнення податкових зобов’язань з податку на додану вартість, а також датою збільшення валового доходу вважається дата, на яку припадає початок передачі товару від постачальника або безпосередньо покупцю або організації, яка здійснюватиме доставку покупцю цього товару будь-яким способом (перевезення, пересилання тощо)». Звісно, такий підхід вигідніший для бюджету.

* Докладний ком. до цього листа див. у «БТ», 2008, № 22, с. 7.

Висновок

: найбільш оптимальним і безпечним є продаж товарів поштою на умовах попередньої оплати. Але, щоправда, не завжди ця форма розрахунків до вподоби покупцям.

Для зручності порядок оподаткування продажу товарів поштою покажемо у табл. 1.

 

Таблиця 1

Оподаткування операцій продажу товарів поштою (безпечний варіант)

Форма оплати

Валові доходи (п.п. 11.3.1 Закону про податок на прибуток)

Податкові зобов’язання з ПДВ (п.п. 7.3.1 Закону про ПДВ)

Єдиний податок

Попередня оплата

Дата надходження грошових коштів в оплату за товар

За фактом отримання грошових коштів в оплату за товар

Післяплата

Дата передачі поштового відправлення (товару) пошті для надсилання його покупцю

 

Нагадаємо також, що продавець, який відправляє товар поштою,

несе витрати на пересилання, у тому числі у зв’язку з виконанням гарантійних зобов’язань. Ці витрати безпосередньо пов’язані з продажем товару, тобто з господарською діяльністю. Тому підприємство має право і на валові витрати, і на податковий кредит щодо поштових послуг.

 

Бухгалтерський облік

У бухгалтерському обліку дохід від реалізації продукції (товарів, інших активів) згідно з

п. 8 П(С)БУ 15 виникає за таких умов:

— покупцю передано ризики та вигоди, пов’язані з правом власності на продукцію (товар, інший актив);

— підприємство не здійснює в подальшому управління і контроль за реалізованою продукцією (товарами, іншими активами);

— суму доходу (виручку) може бути достовірно визначено;

— є упевненість у тім, що в результаті операції відбудеться збільшення економічних вигод підприємства, а витрати, пов’язані з цією операцією, може бути достовірно визначено.

Ураховуючи, що згідно з

п. 37 Правил надання поштових послуг поштові відправлення до моменту вручення їх одержувачам перебувають у власності відправників, умови визнання доходу в момент передачі товару пошті не виконуються. Тож і виходить, що тільки з моменту передачі поштою товару покупцю (право власності на товар переходить до покупця) продавець може визнати дохід у бухгалтерському обліку. Про цей момент свідчитиме повідомлення про вручення замовлення, отриманого від пошти.

Тому виходить, що в бухгалтерському обліку в момент передачі товару пошті дохід не відображається, а визнається лише після передачі поштою товару покупцю. Товар також до фактичного вручення його покупцю (отримання повідомлення) продовжує обліковуватися на балансі продавця. При цьому для обліку товару, переданого для надсилання як поштове відправлення, доречно використовувати субрахунок

283 «Товари на комісії» чи відкрити окремий субрахунок для обліку таких товарів до рахунка 28.

Покажемо викладене на прикладі.

 

Приклад

У звітному періоді підприємство роздрібної мережі продало поштою товари на суму 60000 грн. (у тому числі ПДВ — 10000 грн.). Вартість закуплених товарів склала 42000 грн. (у тому числі ПДВ — 7000 грн.). Вартість послуг пошти — 7200 грн. (у тому числі ПДВ — 1200 грн.).

Покупець оплачує товари:

варіант 1 — за передоплатою;

варіант 2 — після отримання товару.

У бухгалтерському та податковому обліку ці операції буде відображено таким чином:

 

Таблиця 2

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

Податковий облік

дебет

кредит

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

6

1. Закуплено товар у постачальника

281

631

35000

35000

641

631

7000

631

311

42000

2. Передано товар уроздріб

282

281

35000

282

285

25000

3. Відображено і сплачено послуги пошти

93

631

6000

6000

641

631

1200

631

311

7200

Варіант 1 — товар продано поштою на умовах попередньої оплати

4. Отримано передоплату від покупців

311

681

60000

50000

5. Відображено податкові зобов’язання з ПДВ

643

641

10000

6. Передано товар як поштове відправлення на пошту

283

282

60000

7. Отримано повідомлення про передачу поштою товару покупцю (відображено дохід)

361

702

60000

702

643

10000

681

361

60000

8. Списано суму торговельної націнки

285

283

25000

9. Списано собівартість реалізованих товарів

902

283

35000

—*

Варіант 2 — покупець оплачує товар при його отриманні на пошті

4. Передано товар як поштове відправлення на пошту

283

282

60000

—**

5. Отримано повідомлення про передачу поштою товару покупцю (відображено дохід)

361

702

60000

50000

702

641**

10000

6. Отримано оплату від покупців

311

361

60000

7. Списано суму торговельної націнки

285

283

25000

8. Списано собівартість реалізованих товарів

902

283

35000

—*

* Вибуття товару спричинило реальне збільшення валових витрат згідно з п. 5.9 Закону про податок на прибуток.

** На думку ДПАУ, саме в момент передачі товару як поштового відправлення на пошту виникають валовий дохід (на суму 50000 грн.) і податкові зобов’язання з ПДВ (у сумі 10000 грн.).

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі