РОЗРАХУНОК ЩОДО СПЕЦВОДОКОРИСТУВАННЯ:
заповнюємо за новою формою разом
28 березня 2009 року набрали чинності нові форми податкових розрахунків збору за спецводокористування. За їх допомогою платникам цього збору потрібно буде відзвітувати вже за I квартал 2009 року. Однак порядок заповнення нових бланків ДПАУ не затвердила, немає й відповідних роз’яснень.
У сьогоднішній статті на конкретному прикладі розглянемо порядок заповнення оновленої звітності щодо спецводокористування.
Микола ФІЛОНЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Документи статті
Закон про держбюджет-2009
— Закон України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-VI.Закон № 309
— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 р. № 309-VI.Порядок № 1494
— Порядок справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затверджений постановою КМУ від 16.08.99 р. № 1494.Інструкція № 231
— Інструкція про порядок обчислення та справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затверджена спільним наказом МФУ, ДПАУ, Мінекономіки, Мінприроди від 01.10.99 р. № 231/539/118/219.Наказ № 802 —
наказ ДПАУ «Про затвердження форм податкових розрахунків збору за спеціальне водокористування в частині використання води» від 23.12.2008 р. № 802.
Платники та об’єкт оподаткування
Платниками збору
за спеціальне використання водних ресурсів є підприємства, установи та організації всіх форм власності, а також громадяни — суб’єкти підприємницької діяльності, які здійснюють забір води з водних об’єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв (первинні водокористувачі), чи отримують воду з водозабірних споруд первинних водокористувачів (вторинні водокористувачі) (пп. 2, 3 Порядку № 1494).Об’єктом обчислення збору
за спеціальне використання водних ресурсів є фактичний обсяг води, що використовується водокористувачем, з урахуванням обсягів втрат води в системах водопостачання (п. 5 Порядку № 1494, п.п. 6.2 Інструкції № 231). Обсяг використаної води визначається на підставі даних первинного обліку за показаннями водовимірювальних приладів, а за їх відсутності — за технологічними даними або за даними постачальника води про відпущений платнику обсяг води.Для розрахунку суми збору також потрібно мати у своєму розпорядженні таку інформацію:
— з якого джерела надходить вода (надземного чи підземного), а також знати найменування надземного джерела чи область (район) розташування підземного джерела;
— яке значення має джерело води: загальнодержавне чи місцеве;
— установлений ліміт водоспоживання для кожного джерела.
Усі ці питання можна з’ясувати, оформляючи дозвіл на спеціальне водоспоживання або укладаючи договір на постачання води. Зазначену вище інформацію мають у своєму розпорядженні також і податкові органи.
Зауважимо, що
п.п. 4.8 Інструкції № 231 передбачено: за воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, у тому числі і для задоволення виключно власних питних та санітарно-гігієнічних потреб підприємств, організацій та установ незалежно від форм власності та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності, збір не справляється.Також звертаємо увагу, що відповідно до
п.п. 4.5 Інструкції № 231 при одночасному використанні води для власних потреб і потреб об’єктів соціально-культурного призначення, житлово-комунального господарства (за винятком обсягів, переданих населенню), підсобного сільського та рибного господарства чи інших допоміжних служб (у тому числі й на санітарно-гігієнічні потреби) збори обчислюються за весь обсяг використаної води.
«Лімітні» нюанси
Витрата води може бути в межах
ліміту і понадлімітною. За воду, спожиту в межах ліміту, збір сплачується у звичайному порядку, а сума збору відноситься до складу валових витрат. За понадлімітне використання водних ресурсів збір обчислюється у п’ятикратному розмірі та сплачується за рахунок прибутку (п. 12 Порядку № 1494).Зверніть увагу: на 2009 рік (як і в минулому 2008 році) не передбачено встановлення
окремих лімітів для спеціального використання води для виробництва напоїв. Тому виробники напоїв у 2009 році можуть установити такі ліміти самостійно (на власний розсуд) у межах загального ліміту, передбаченого для конкретного джерела. ДПАУ в листі від 29.05.2008 р. № 10916/7/15-0817 рекомендувала підприємствам розрахувати такі ліміти самостійно виходячи з питомої ваги обсягів води, використаної на виробництво напоїв, у загальному обсязі всієї використаної води. Наприклад, якщо за звітний період при загальному споживанні води 100 куб. м на виробництво напоїв використано 20 куб. м, а загальний річний ліміт установлено в розмірі 400 куб. м, то за рекомендаціями ДПАУ річний ліміт використання води на виробництво напоїв слід установити в розмірі 80 куб. м (400 х (20 : 100)).
Нормативи збору
При розрахунку суми збору у 2009 році потрібно застосовувати нормативи, установлені в
додатку 2 до Закону № 309, з урахуванням коефіцієнта 1,439.Слід звернути увагу, що до нормативів збору застосовується ще й додатковий коефіцієнт: підприємствами житлово-комунального господарства — 0,3, а теплоелектростанціями — 0,005.
Зауважимо, що застосування коефіцієнта 1,439 передбачено відразу у двох законах: у
п. 81 розділу II «Прикінцеві положення» Закону № 309 та у ст. 10 Закону про держбюджет-2009. На наш погляд, ці норми дублюють одна одну, а не встановлюють хоча й однакові за розміром, але все-таки різні коефіцієнти. Тому індексувати нормативи збору на коефіцієнт 1,439 потрібно лише один раз. Такої ж думки дотримується ДПАУ, роз’яснюючи в листі від 26.01.2009 р. № 1339/7/15-0817* порядок сплати збору за спецводокористування у 2009 році.* Див. ком. «Збір за спецводокористування: особливості 2009 року» // «БТ», 2009, № 7, с. 7.
Судячи з того, що в зазначеному листі ДПАУ не згадувала про індексацію нормативів цього збору, передбачену
постановою КМУ від 06.11.2003 р. № 1735, нормативи збору за спецводокористування не потрібно додатково індексувати на індекс цін виробників промислової продукції за 2008 рік.Такий же висновок можна зробити з оновлених звітних форм.
Розподіл суми збору між бюджетами
Залежно від статусу джерела, з якого споживається вода, нарахована сума збору за спецводокористування розподіляється між державним та місцевими бюджетами згідно з
п. 17 Порядку № 1494.Збір за спеціальне використання водних ресурсів
загальнодержавного значення (у тому числі й за понадлімітне споживання) розподіляється:— до державного бюджету — 80 %;
— до місцевих бюджетів (за місцем розташування джерела) — 20 %.
Збір за спеціальне використання водних ресурсів місцевого значення (у тому числі й за понадлімітне споживання) повністю (100 %) сплачується до місцевих бюджетів.
Збір за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту сплачується повністю (100 %) до державного бюджету.
Таким чином, нараховані суми збору за спецводокористування необхідно розподілити між відповідними бюджетами при заповненні оновленої звітності.
Порядок заповнення Розрахунку
Зі скасуванням раніше діючих двох форм розрахунків за спецводокористування (
додатки 2 і 4 до Інструкції № 231) було скасовано і порядки їх заповнення. А затверджені наказом № 802* три нові звітні форми (у разі уточнення податкових зобов’язань з ними подається ще й відповідний Перерахунок податкового зобов’язання) прийнято без відповідних порядків їх заповнення, тому при їх складанні слід керуватися текстовою частиною таблиць і примітками.* Див. ком. «Збір за спецводокористування: затверджено нові форми податкових розрахунків» на с. 6 цього номера.
Безумовно, найпопулярнішим буде
Податковий розрахунок збору за спеціальне водокористування в частині використання води, у тому числі використання води теплоелектростанціями з прямотечійною системою водоспоживання, та використання поверхневих і підземних вод, що входять до складу напоїв (далі — Розрахунок) (форму вкладено в середину цього номера). Таку форму призначено для «традиційних» спецводокористувачів, у тому числі і для виробників напоїв, за винятком підприємств гідроенергетики та водного транспорту, для яких призначено окремі форми.Розглянемо порядок заповнення форми
Розрахунку на умовному прикладі.Приклад.
Підприємство «Водолій» використовує воду для виробництва напоїв, а також для інших виробничих цілей. Інформацію про використання води за I квартал 2009 року наведено в табл. 1.
Таблиця 1.
Споживання води підприємством «Водолій» за I квартал 2009 року Джерело | Статус джерела | Норматив збору, коп. за 1 куб. м (додаток 2 до Закону № 309) | Установлений річний ліміт, куб. м | Фактично використано, куб. м | |
усього | у складі напоїв | ||||
А | Поверхневий водний об’єкт загальнодержавного значення | 26,99 | 1200 | 250 | 100 |
Б | Підземні води загальнодержавного значення | 20,75 | 600 | 120 | — |
В | Поверхневий водний об’єкт місцевого значення | 15,22 | 800 | 210 | — |
Г | Підземні води місцевого значення | 20,75 | 400 | 105 | 80 |
Д | Підземні води місцевого значення | 20,75 | 400 | 100 | — |
Е | Підземні води місцевого значення | 20,75 | 400 | 0 | — |
Нормативи збору за спецводокористування в частині використання води, що входить до складу напоїв:
— поверхневої — 3 грн. за 1 куб. м;
— підземної — 3,5 грн. за 1 куб. м.
Згідно з рекомендаціями ДПАУ підприємство розрахувало ліміти водоспоживання для використання води для виробництва напоїв таким чином.
Стосовно джерела А:
— для виробництва напоїв — 480 куб. м (1200
х (100 : 250));— для інших потреб — 720 куб. м (1200 - 480).
Стосовно джерела Г:
— для виробництва напоїв — 305 куб. м (400
х (80 : 105));— для інших потреб — 95 куб. м (400 - 305).
При заповненні полів 1 — 7 вступної частини
Розрахунку (загальних даних про платника) запитань не повинно виникнути. Єдине нововведення, на яке слід звернути увагу, це графа 1.1.Т «порядковий № за рік» поля 1. У цій графі слід зазначити порядковий номер Розрахунку (послідовно наростаючим підсумком у межах одного звітного року). У першому Розрахунку, що подається за I квартал 2009 року, у полі 1.1.Т буде зазначено цифру «1»; якщо за цей період буде подано ще і звітний новий Розрахунок, то в полі 1.1.Т необхідно буде проставити цифру «2». У цьому випадку в наступному Розрахунку (за II квартал 2009 року) в полі 1.1.Т необхідно буде вказати вже цифру «3».Також зауважимо: хоча поле 4 називається «Повне найменування (П. І. Б.) платника», згідно з приміткою 1 в ньому можна записувати повне та/або скорочене (за наявності) найменування, зазначене у статутних документах. Безумовно, указувати відразу два найменування (повне та скорочене) немає сенсу, на наш погляд, досить одного з них (головне, щоб воно відповідало статутним документам).
Якщо в
Розрахунку за I квартал 2009 року не виправлятимуться податкові зобов’язання попередніх податкових періодів і не надаватимуться будь-які пояснення окремих результатів фінансово-господарської діяльності, то в табличній частині Розрахунку буде заповнено лише розділи I і III. Фрагмент Розрахунку, заповненого на підставі даних наведеного прикладу, показано в табл. 2.Зверніть увагу на нюанси, які слід ураховувати при заповненні деяких показників.
По-перше
, у графі 4 зазначається норматив збору в копійках за 1 куб. м, тому нормативи збору за спецвикористання води, що входить до складу напоїв, (у додатку 2 до Закону № 309 ці нормативи установлені у гривнях за 1 куб. м), необхідно перерахувати в копійки (помножити на 100). У результаті отримаємо для поверхневих вод норматив 300 копійок за 1 куб. м (гр. 4 рядка 2.1.1.1 табл. 2), а для підземних вод — норматив 350 копійок за 1 куб. м (гр. 4 рядка 2.2.2.1 табл. 2).По-друге
, якщо чітко дотримуватися формул, наведених у графах 7 — 9, то розраховані показники буде отримано в копійках, однак у заголовках цих граф зазначено, що суми збору має бути вказано у гривнях з копійками. Тому показники граф 7 — 8, а для теплоелектростанцій і графи 9, обчислені відповідно до зазначених у них формул, потрібно перевести у гривні (поділити на 100). При цьому показники у гривнях з копійками має бути округлено до двох десяткових знаків.По-третє
, як зазначено у примітці 6 до Розрахунку, за потреби кількість рядків у розділі I може бути збільшено. Така необхідність виникає, коли у платника є більше двох однотипних джерел. Так, для джерела Е, що не використовувалося в I кварталі 2009 року, додано додатковий рядок (рядок 1.2.2.3 табл. 2).У решті заповнення
Розрахунку зводиться до математичних розрахунків з усіма відомими.На цьому перше знайомство з новою формою Розрахунку закінчуємо. Найближчим часом ми повернемося до цього звіту і розглянемо порядок виправлення помилок за допомогою Перерахунку податкового зобов’язання збору за спецводокористування. Бажаємо всім читачам без помилок скласти і в установлені строки* подати всю звітність за I квартал 2009 року.
* Нагадуємо, що граничний термін подання квартальної звітності — 12 травня 2009 року.
Таблиця 2.
Фрагмент Розрахунку підприємства «Водолій» за I квартал 2009 року № з/п | Назви водних об’єктів та показники | Обсяг фактично використаної води з урахуванням втрат у системах водопостачання; обсяг води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату, куб. м | Нормативи збору, коп./куб. м | Коефіцієнти, що застосовуються до нормативів збору3 | Установлений річний ліміт використання води, куб. м | Суми збору, обчисленого в межах ліміту4, грн. коп., к. 3 або к. 6 (якщо к. 3 > к. 6) х к. 4 х к. 5 | Суми збору, обчисленого понад лімітні обсяги4, грн. коп., заповнюється, якщо к. 3 > к. 6 (к. 3 - к. 6) х к. 4 х к. 5 х 5 | Усього нараховано збору4, грн. коп., к. 7 + к. 8 або к. 7 або к. 3 х к. 4 х к. 55 | у тому числі | |
до державного бюджету4, грн. коп. | до місцевих бюджетів4, грн. коп. | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
І | Нарахована сума збору з початку року, усього (р. 1 + р. 2 + р. 3) (крім вод для потреб гідроенергетики та водного транспорту) | 1012,02 | 420,63 | 591,39 | ||||||
1 | спеціальне водокористування в частині використання води, усього (р. 1.1 + р. 1.2) | 177,40 | 75,27 | 102,13 | ||||||
1.1 | водні об’єкти загальнодержавного значення, усього (р. 1.1.1 + р. 1.1.2), у тому числі: | 94,09 | 75,27 | 18,82 | ||||||
1.1.1 | поверхневі водні об’єкти6: | 58,26 | 46,61 | 11,65 | ||||||
1.1.1.1 | Джерело А | 150 | 26,99 | 1,439 | 720 | 58,26 | — | 58,26 | 46,61 | 11,65 |
1.1.1.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
1.1.2 | підземні води та джерела6: | 35,83 | 28,66 | 7,17 | ||||||
1.1.2.1 | Джерело Б | 120 | 20,75 | 1,439 | 600 | 35,83 | — | 35,83 | 28,66 | 7,17 |
1.1.2.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
1.2 | водні об’єкти місцевого значення, усього (р. 1.2.1 + р. 1.2.2), у тому числі: | 83,31 | — | 83,31 | ||||||
1.2.1 | поверхневі водні об’єкти6: | 45,99 | — | 45,99 | ||||||
1.2.1.1 | Джерело В | 210 | 15,22 | 1,439 | 800 | 45,99 | — | 45,99 | — | 45,99 |
1.2.1.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
1.2.2 | підземні води та джерела6: | 37,32 | — | 37,32 | ||||||
1.2.2.1 | Джерело Г | 25 | 20,75 | 1,439 | 95 | 7,46 | — | 7,46 | — | 7,46 |
1.2.2.2 | Джерело Д | 100 | 20,75 | 1,439 | 400 | 29,86 | — | 29,86 | — | 29,86 |
1.2.2.3 | Джерело Е | — | 20,75 | 1,439 | 400 | — | — | — | — | — |
2 | використання вод, які входять до складу напоїв, усього (р. 2.1 + р. 2.2) | 834,62 | 345,36 | 489,26 | ||||||
2.1 | водні об’єкти загальнодержавного значення, усього (р. 2.1.1 + р. 2.1.2), у тому числі: | 431,70 | 345,36 | 86,34 | ||||||
2.1.1 | поверхневі водні об’єкти6: | 431,70 | 345,36 | 86,34 | ||||||
2.1.1.1 | Джерело А | 100 | 300,00 | 1,439 | 480 | 431,70 | — | 431,70 | 345,36 | 86,34 |
2.1.1.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2.1.2 | підземні води та джерела6: | — | — | — | ||||||
2.1.2.1 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2.1.2.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2.2 | водні об’єкти місцевого значення, усього (р. 2.2.1 + 2.2.2), у тому числі: | 402,92 | — | 402,92 | ||||||
2.2.1 | поверхневі водні об’єкти6: | — | — | — | ||||||
2.2.1.1 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2.2.1.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2.2.2 | підземні води та джерела6: | 402,92 | — | 402,92 | ||||||
2.2.2.1 | Джерело Г | 80 | 350,00 | 1,439 | 305 | 402,92 | — | 402,92 | — | 402,92 |
2.2.2.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
3 | використання теплоелектростанціями поверхневої води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату, усього (р. 3.1 + р. 3.2) | — | — | — | ||||||
3.1 | поверхневі водні об’єкти загальнодержавного значення6 | — | — | — | ||||||
3.1.1 | — | — | — | — | Х | Х | Х | — | — | — |
3.1.2 | — | — | — | — | Х | Х | Х | — | — | — |
3.2 | поверхневі водні об’єкти місцевого значення6 | — | — | — | ||||||
3.2.1 | — | — | — | — | Х | Х | Х | — | — | — |
3.2.2 | — | — | — | — | Х | Х | Х | — | — | — |
II | Нарахована сума збору за попередній звітний період (квартал, півріччя, 9 місяців), усього (р. 2.1 + р. 2.2 + р. 2.3) | — | — | — | ||||||
2.1 | спеціальне водокористування в частині використання води | — | — | — | ||||||
2.2 | використання вод, які входять до складу напоїв | — | — | — | ||||||
2.3 | використання теплоелектростанціями поверхневої води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату | — | — | — | ||||||
III | Нарахована сума збору за звітний квартал, усього (р. 3.1 + р. 3.2 + р. 3.3) | 1012,02 | 420,63 | 591,39 | ||||||
3.1 | спеціальне водокористування в частині використання води (р. 1 р. І - р. 2.1 р. ІІ)
| 177,40 | 75,27 | 102,13 | ||||||
3.2 | використання вод, які входять до складу напоїв (р. 2 р. І - р. 2.2 р. ІІ)
| 834,62 | 345,36 | 489,26 | ||||||
3.3 | використання теплоелектростанціями поверхневої води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату (р. 3 р. І - р. 2.3 р. ІІ)
| — | — | — |