Теми статей
Обрати теми

Екозбір — що потрібно знати для складання звітності за I квартал 2009 року

Редакція БТ
Стаття

Екозбір

що потрібно знати для складання звітності за I квартал 2009 року

 

Наприкінці 2008 року було внесено зміни до порядку сплати та подання Податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища. Їх потрібно враховувати при поданні звітності за I квартал 2009 року. Нагадаємо ще раз про цей збір та вкажемо особливості, які потрібно враховувати платникам податку в цьому році.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон № 1264 —

Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.91 р. № 1264-ХII.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» вiд 21.12.2000 р. № 2181-III.

Інструкція № 162 —

Інструкція про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, затверджена наказом Мінприроди та ДПАУ від 19.07.99 р. № 162/379.

Порядок № 303

— Порядок встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору, затверджений постановою КМУ від 01.03.99 р. № 303.

Постанова № 1050

— постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору» від 03.12.2008 р. № 1050.

Порядок № 80 —

Порядок обліку платників податків, зборів (обов’язкових платежів), затверджений наказом ДПАУ від 19.02.98 р. № 80.

Лист № 7787

— лист ДПАУ «Про порядок складання звітного (нового звітного, уточнюючого) податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища за I квартал 2009 року» від 14.04.2009 р. № 7787/7/15-0817.

 

Платники екозбору та об’єкти оподаткування

З 1 січня 2009 року у зв’язку з набранням чинності низкою нормативно-правових актів було змінено деякі моменти справляння збору за забруднення навколишнього природного середовища (далі — екозбір), зокрема суб’єкти сплати, об’єкти стягнення збору, процедуру подання звітності та сплати збору тощо.

Розпочнемо розгляд нововведень

із змін, що стосуються складу платників збору. Як відомо, платниками екозбору відповідно до п. 2 Інструкції № 162 є: суб’єкти господарювання, незалежно відформ власності, уключаючи їх об’єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої територіальної громади; бюджетні, громадські та інші підприємства, установи і організації; постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи в Україні; громадяни, які здійснюють на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони викиди і скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище та розміщення відходів.

Але у зв’язку з унесенням змін

Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо поводження з радіоактивними відходами» від 17.09.2008 р. № 515-VI до ст. 44 Закону № 1264 з 1 січня 2009 року перелік платників екозбору доповнився:

 

Нові категорії платників

Об’єкт оподаткування

Організації, що експлуатують ядерні установки атомних електростанцій та утворюють радіоактивні відходи (уключаючи вже накопичені)

Обсяги та активність радіоактивних відходів, а також показники виробництва електричної енергії за певний період

Інші суб’єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії, перелік яких визначається Кабміном, що утворюють радіоактивні відходи (уключаючи вже накопичені)

Активність радіоактивних матеріалів на момент їх придбання

Виробники радіоактивних відходів, які тимчасово зберігають радіоактивні відходи понад установлений строк

Обсяги та активність радіоактивних відходів, що зберігаються пропорційно терміну зберігання радіоактивних відходів понад установлений строк

 

У зв’язку з цими нововведеннями виникає проблема, оскільки зміни були внесені лише до

ст. 44 Закону № 1264, а в Інструкцію № 162 та в Порядок № 303, що регулюють порядок реєстрації платників, сплати, та подання звітності, відповідних змін поки що не внесено. Тому питання стягнення екозбору з цих платників залишається невизначеним.

 

Звітування та сплата збору

Вагомими є також зміни, що стосуються порядку звітування і сплати екозбору. Вони були внесені

постановою № 1050* до Порядку № 303. Згідно з ними починаючи з І кварталу 2009 року потрібно подавати Податковий розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища, форму якого затверджено наказом ДПАУ від 17.03.2005 р. № 111 (у редакції наказу ДПАУ від 03.04.2008 р. № 206; далі — Податковий розрахунок) та сплачувати збір:

за місцем знаходження стаціонарних джерел забруднення — у разі здійснення викидів стаціонарними джерелами забруднення та скидів;

за місцем знаходження спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів — у разі розміщення відходів;

— за місцем перебування платника збору на податковому обліку — у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення.

* Див. ком. «Екозбір: подаємо Розрахунок і сплачуємо по-новому» // «БТ», 2008, № 50, с. 5.

Раніше подання

Податкового розрахунку щодо викидів стаціонарними джерелами забруднення, скидів і розміщення відходів та сплата збору за таке забруднення навколишнього середовища відбувалося за місцем податкової реєстрації платника (місцем перебування на податковому обліку в органах ДПС). Місце подання розрахунку та сплати екозбору залишилося незмінним лише для пересувних джерел забруднення.

Але слід зазначити, що ДПАУ в

листі № 7787 наголосила на тому, що у випадку коли платник збору перебуває на податковому обліку у місті з районним поділом, то такий платник може подавати один Податковий розрахунок за викиди, скиди усіма своїми джерелами забруднення та/або розміщення відходів, якщо ці джерела та/або спеціально відведені місця для розміщення відходів знаходяться на території вказаного міста. При цьому у Податковому розрахунку необхідно вказати код згідно з Класифікатором об’єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) за місцем перебування платника збору на податковому обліку.

Ці зміни в основному стосуються підприємств або структурних підрозділів, що зареєстровані як юридична особа, але в яких забруднення навколишнього середовища стаціонарними джерелами, а також скиди і розміщення відходів здійснюються за місцезнаходженням безбалансових структурних підрозділів, що не мають банківських рахунків і розташовані на території іншої територіальної громади, ніж підприємства. Нагадаємо: до змін, ці підприємства звітували та сплачували збір за всі здійснені такими відокремленими структурними підрозділами викиди, скиди і розміщення відходів за своїм місцем податкової реєстрації (місцем перебування на податковому обліку в органах державної податкової служби)

.

Для того щоб ці платники збору виконали нові вимоги щодо подачі звітності та сплати збору, вони

можуть стати на облік як платник окремих податків за місцезнаходженням своїх джерел забруднення навколишнього природного середовища, розташованих на територіях інших територіальних громад, ніж платник податків. Такі дії передбачено пп. 9.2 та 7.11 Порядку № 80, де вказано: якщо відповідно до законодавства в платника податків, окрім обов’язків щодо подання податкових декларацій (розрахунків, звітів) та/або нарахування, утримання або сплати (перерахування) податків, зборів, інших обов’язкових платежів на території територіальної громади за своїм місцезнаходженням, виникають такі обов’язки на території іншої територіальної громади, то в органі ДПС, відповідному цій території, такий платник податків зараховується до категорії платників окремих податків.

Щоб зареєструватися платником окремих податків за місцезнаходженням своїх джерел забруднення навколишнього природного середовища, розташованих на територіях інших територіальних громад, ніж платник податків,

юридичній особі згідно з п. 4.9 Порядку № 80 потрібно до органу ДПС за місцем знаходження джерела забруднення подати:

— заяву за ф. № 1-ОПП (

додаток 1 до Порядку № 80), з позначкою «зарахування до категорії платника окремих податків»;

— копію свідоцтва (документа) про державну реєстрацію (легалізацію);

— копію документа, що підтверджує присвоєння ідентифікаційного коду за ЄДРПОУ.

Крім того, потрібно пам’ятати, що одночасно з поданням заяви платником податків — юридичною особою пред’являються оригінали перелічених документів.

Узяття на облік платника податків органом ДПС провадиться не пізніше наступного робочого дня з дня отримання заяви від платника податків, цей день і буде вважатися датою внесення даних до Єдиного банку даних юридичних осіб.

Наступного робочого дня після взяття платника податків на облік орган ДПС надсилає йому довідку за

формою № 4-ОПП (додаток 4 до Порядку № 80) або за згодою платника видає таку довідку на руки.

Якщо ж джерела забруднення навколишнього природного середовища (стаціонарне джерело або здійснює скиди та розміщення відходів), розташованих на територіях інших територіальних громад, ніж платник податків,

має фізична особа — підприємець, то їй також потрібно подавати звітність і сплачувати збір за місцем розміщення джерел забруднення. Для цього фізична особа як і юридична, може зареєструватися в органі ДПС, для реєстрації до органів ДПС подають (п. 5.3 Порядку № 80):

— заяву за формою № 5-ОПП (

додаток 5 до Порядку № 80) з позначкою «зарахування до категорії платника окремих податків»;

— копію свідоцтва про державну реєстрацію (одночасно з поданням заяви — підприємець пред’являє оригінал такого свідоцтва).

Узяття на облік платником податку фізичної особи, здійснюється не пізніше наступного робочого дня з дня отримання заяви, у цей же день відбувається внесення даних про такого платника до Реєстру фізичних осіб. Видача довідки фізичній особі про взяття її на облік проводиться в ті ж строки, що і юридичній.

Якщо ж у реєстрації за місцем знаходження джерела забруднення юридичній або фізичній особі буде відмовлено, то цю відмову можна буде оскаржити, не забувши при цьому надіслати звітність з екозбору до ДПС, яка здійснила відмову поштою з дотриманням вимог

Порядку оформлення поштових відправлень із вкладенням матеріалів звітності, розрахункових документів і декларацій, затвердженого постановою КМУ від 28.07.97 р. № 799.

Слід зазначити, що відповідно до

Методичних рекомендацій щодо повноти охоплення обліком платників окремих видів податків, затверджених наказом ДПАУ від 19.12.2008 р. № 784*, платника окремих податків може бути взято на облік на підставі поданого розрахунку, чи факту сплати.

* Див. ком. «Облік платників окремих видів податків — з’явилися Методрекомендації» // «БТ», 2009, № 4, с. 6.

Крім того, необхідно пам’ятати і про те, що згідно з оновленим

п. 9 Порядку № 303 у випадку, коли місце подачі податкового розрахунку не збігається з місцем перебування на податковому обліку платника екозбору (фізичної чи юридичної особи), платник екозбору повинен подати протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, копії відповідних податкових розрахунків до органу ДПС, в якому цей платник екозбору перебуває на обліку.

Тобто платник екозбору, в якого місце розташування джерела забруднення не співпадає з місцем знаходження на податковому обліку, повинен до органів ДПС подавати два

Податкових розрахунки: оригінал — за місце розташування джерела забруднення та копію — за місцем знаходження на податковому обліку платника екозбору.

 

Проведення індексації

Звертаємо увагу платників, що у 2009 році, як і раніше, потрібно проводити індексацію нормативів екозбору, оскільки у 2008 році зафіксовано інфляцію 122,3 %.

Нагадаємо, що проводити індексацію екозбору потрібно за такою формулою:

Ні = Нп х І : 100,

де Ні — проіндексований норматив збору в поточному році, гривень з копійками (з округленням до двох десяткових знаків) за 1 тонну (1 одиницю);

Нп — проіндексований норматив збору у попередньому році, гривень з копійками (з округленням до двох десяткових знаків) за 1 тонну (1 одиницю);

І — індекс споживчих цін (індекс інфляції) за попередній рік у %.

З цієї формули випливає, що

для проведення індексації нормативів екозбору за поточний рік необхідно взяти вже проіндексовані раніше відповідні нормативи за попередній рік та збільшити їх на індекс споживчих цін (індекс інфляції) за попередній рік.

При індексації нормативів на 2009 рік прямо використовувати цю формулу можна лише тоді, коли підприємство проводило індексацію нормативів на 2008 рік. У цьому випадку вона проводиться шляхом множення проіндексованого нормативу екозбору на 2008 рік (графа 3

Податкового розрахунку екозбору за 2008 рік) на індекс інфляції 2008 року (1,223), як зазначено у формулі.

Якщо ж індексацію нормативів з різних причин у 2008 році не проводили, то для її проведення у 2009 році необхідно норматив збору із

додатка 1 до Порядку № 303 помножити на:

— коефіцієнт 2,373;

— індекс інфляції за 2006 рік (1,116);

— індекс інфляції за 2007 рік (1,166);

— індекс інфляції за 2008 рік (1,223).

При виконанні цих дій потрібно пам’ятати, що

після виконання кожної операції множення потрібно здійснювати округлення проіндексованого нормативу екозбору до двох десяткових знаків, як того вимагає постанова КМУ від 14.11.2007 р. № 1317. Це також підтверджують і податківці у консультації, опублікованій у журналі «Вісник податкової служби України», 2009, № 13, с. 15.

У

Податковому розрахунку проіндексований норматив екозбору повинен відображатися у графі 3 «Проіндексовані нормативи збору». Протягом року його значення не буде змінюватися (норматив розраховується на рік), а при здійсненні індексації в наступному році, якраз із цієї графи і буде братися проіндексований норматив збору за попередній рік.

Наприклад,

для бензину етилованого встановлено норматив збору 6 грн./тонну (табл. 1.4 додатка 1 до Порядку № 303).

Проіндексований норматив екозбору для цього виду забруднюючих речовин, що має бути вказано у

графі 3 Податкового розрахунку екозбору за 2009 рік, розраховують так:

6 х 2,373

14,24 (грн./тонну);

14,24 х 1,116 15,89 (грн./тонну);

15,89 х 1,166 18,53 (грн./тонну);

18,53 х 1,223 22,66 (грн./тонну).

 

Порядок заповнення Розрахунку

Податковий розрахунок

екозбору складається один раз на квартал наростаючим підсумком з початку року. Подати його до податкового органу необхідно протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного кварталу. Зазначимо, що у разі коли граничний день подання Податкового розрахунку збігається з вихідним днем, дозволяється його подати на наступний робочий день, а тому граничні терміни подання Податкового розрахунку у 2009 році такі: за І квартал — 12 травня, за півріччя — 10 серпня, за 9 місяців — 9 листопада 2009 року та за рік — 9 лютого 2010 року. На це вказувала також ДПАУ у листі від 24.01.2009 р. № 1246/7/15-0817*).

* Див. ком. «Екозбір: зміни, які необхідно врахувати у 2009 році» // «БТ», 2009, № 8, с. 8.

Сама форма

Податкового розрахунку не змінювалася з минулого року, тому стисло нагадаємо основні правила заповнення**:

** Детальніше див. статтю «Заповнюємо розрахунок екозбору за півріччя за оновленою формою» //«БТ», 2008, № 29, с. 17 та шпаргалку бухгалтера «Екозбiр: довідкова інформація» // «БТ», 2008, № 40, с. 23.

 

№ графи

Назва графи

Дані, які зазначаються

1

Назви забруднюючих речовин, види пального та їх технологічні ознаки

Зазначаються: назви забруднюючих речовин, види пального, клас небезпечності, орієнтовно безпечний рівень впливу сполук (мг/куб. метрів), концентрація забруднюючих речовин (мг/літр), клас небезпеки відходів та рівень небезпечності відходів згідно з переліком наведеним у додатку 1 до Порядку № 303

2

Фактичні обсяги викидів, використаного пального, скидів, розміщення відходів, тонн (одиниць)

Фактичні обсяги викидів, використаного пального, розміщених відходів, обсяг зазначається в тоннах (1 т = 1000 кг), для обладнання та приладів, що містять ртуть, елементи з іонізуючим випромінюванням, люмінесцентних ламп указують кількість одиниць обладнання та приладів. Округлюються значення до трьох знаків після коми

3

Проіндексовані нормативи збору (нормативи збору) у поточному році, грн. коп. /т (грн. коп. / одиницю)

Потрібно записати базове значення нормативу (тобто нормативи з Порядку № 303), помножені на 2,373 та на індекс інфляції 2006 р. (1,116), 2007 р. (1,166), 2008 р. (1,223), з округленням до двох десяткових знаків після коми

4

Коригуючі коефіцієнти (коефіцієнти)

Коефіцієнти беруться з табл. 2.1 — 2.5 Порядку № 303

5

6

Ліміти скидів розміщення відходів, тонн (одиниць)

Ліміти скидів або розміщення відходів у тоннах; для обладнання та приладів, що містять ртуть, елементи з іонізуючим випромінюванням, люмінесцентних ламп — указують кількість одиниць

7, 8, 9

Дані графи заповнюються відповідно до формул наведених у самій формі Податкового розрахунку

 

При заповненні

Податкового розрахунку потрібно враховувати, що постановою № 1050 збільшено розмір коефіцієнта, який застосовується при розрахунку суми екозбору для підприємств для яких не затверджено ліміти скидів та розміщення відходів, чи які допустили понадлімітні обсяги скидів та розміщення відходів.

Нагадаємо, що до внесення змін, розмір екозбору у разі відсутності в платника лімітів і допущення понадлімітних скидів чи розміщення відходів стягувався у

п’ятикратному розмірі, а тепер він розраховуватиметься в установленому порядку в десятикратному розмірі, тобто із застосуванням коефіцієнта 10.

Якщо ж ви звернете увагу на формулу розрахунку, що наведена у графі 8 «Суми збору, обчисленого за понадлімітні обсяги» (заповнюється, якщо к. 2 > к. 6 (к. 2 - к. 6) х к. 3 х к. 4 x к. 5 х 5), то побачите, що там стоїть коефіцієнт 5, але це вас не повинно бентежити, оскільки зміни, які внесені

постановою № 1050 до Порядку № 303 у формі Податкового розрахунку поки що не враховані. А тому для недопущення помилки при заповненні графи 8 «Суми збору, обчисленого за понадлімітні обсяги» Податкового розрахунку, замість коефіцієнта 5 у формулі розрахунку, потрібно застосовувати коефіцієнт 10.

Звернемо увагу на те, що ДПАУ у

листі № 7787 зазначає, що відповідно до п.п. 4.4.2 Закону № 2181 у разі якщо платник вважає за необхідне у звітному (новому звітному, уточнюючому) податковому розрахунку за діючою формою викласти іншу назву колонки, рядка Податкового розрахунку або їх виправити, доповнити відповідно до вимог Порядку № 303, то він має право це самостійно виправити, що буде узгоджуватися з нормами чинного законодавства та змістом Порядку № 303.

Тому у

графі 8 Податкового розрахунку платник може самостійно виправити у назві цієї колонки коефіцієнт 5 на коефіцієнт 10, що застосовується у разі відсутності у платника збору затверджених у встановленому порядку лімітів скидів та розміщення відходів чи допущення понадлімітних обсягів скидів та розміщення відходів відповідно до п. 8 Порядку № 303.

Крім того, ДПАУ рекомендує у

рядку 5 заголовної частини Податкового розрахунку «Код органу місцевого самоврядування за місцем податкової реєстрації платника за КОАТУУ» самостійно доповнити назву цього рядку «або Код органу місцевого самоврядування (сільська, селищна, міська рада) за місцезнаходженням стаціонарних джерел забруднення та/або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів за КОАТУУ», що дасть можливість уточнити місце подачі Податкового розрахунку за наявності у платника збору стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць, які розміщені не за місцем знаходження платника збору на податковому обліку.

Слід зазначити також і те, що

Податковий розрахунок не потрібно подавати, якщо підприємство (підприємець) з початку року не здійснював викиди, скиди забруднюючих речовин або розміщення відходів.

Якщо ж з початку року така діяльність здійснювалася, а в якомусь із кварталів припинилася, то подавати

Податковий розрахунок потрібно. При цьому в ньому лише дублюються показники попереднього звітного періоду, оскільки сам Податковий розрахунок складається наростаючим підсумком з початку року (див. лист від 07.12.2007 р. № 15310/5/15-0516*, п.п. 7.11.2 Порядку № 80).

* Див. ком. «Податок з реклами та екозбір: як подавати звітність при «нестабільному» об’єкті оподаткування» // «БТ», 2008, № 4, с. 4.

 

Приклад

Підприємство, що розташовано в Київському районі м. Харкова, має два безбалансові структурні підрозділи, які здійснюють розміщення відходів. Один структурний підрозділ знаходиться у Орджонікідзевському районі м. Харкова, другий — у с. Веселе Харківської обл.

За І квартал 2009 року структурні підрозділи розмістили відходи з невстановленим класом небезпеки. Крім того, підприємство здійснило викиди пересувними джерелами забруднення — використало для легкового автомобіля неетилований бензин.

При цьому коригуючі коефіцієнти до ставок нормативу збору за розміщення відходів для структурного підрозділу, розміщеного у с. Веселе Харківської обл. дорівнюють: 3 (коефіцієнт із табл. 2.4 додатка 2 до Порядку 303) та 1

(коефіцієнт із табл. 2.5 додатка 2 до Порядку 303).

Ураховуючи, що підприємство і перший структурний підрозділ знаходяться у різних районах м. Харкова, то, керуючись рекомендаціями податківців (

лист № 7787) підприємство за місцем своєї податкової реєстрації має подати Податковий розрахунок — 1, в якому будуть зазначені дані про:

— розміщенні відходів структурним підрозділом, що знаходиться у

Орджонікідзевському районі міста Харкова;

— викиди пересувними джерелами забруднення (використаний неетилований бензин).

Крім того, підприємство має подати ще один

Податковий розрахунок — 2 за місцем розміщення структурного підрозділу у с. Веселе Харківської обл. У ньому будуть зазначені дані про розміщення відходів саме цим структурним підрозділом. Копію Податкового розрахунку — 2 потрібно надати і до органу ДПС, в якому підприємство перебуває на податковому обліку.

Приклад заповнення

Податкового розрахунку-2 наведено нижче (припустимо, що структурний підрозділ у с. Веселе Харківської обл. розмістив відходи у кількості 1,352 т).

 

img 1

 

На цьому все. Сподіваємося, що ця стаття містить достатньо інформації, щоб правильно і без проблем відзвітувати за звітний період за забруднення навколишнього природного середовища.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі