Теми статей
Обрати теми

Про роз’яснення деяких питань земельного законодавства

Редакція БТ
Лист від 26.06.2009 р. № 7949/17/11-09

ЗЕМЕЛЬНИЙ ПОДАТОК:

тепер Держкомзем роз’яснює, коли починати сплату

 

Лист Державного комітету України із земельних ресурсів від 26.06.2009 р. № 7949/17/11-09

«Про роз’яснення деяких питань земельного законодавства»

 

Ми знову повертаємося до розгляду моменту виникнення обов’язків зі сплати земельного податку та орендної плати за землі держ- і комвласності, який було порушено в коментарі до

листа ДПАУ від 14.05.2009 р. № 9954/7/15-0717 (далі — лист № 9954; див. «БТ», 2009, № 24, с. 10).

Причиною появи чергових роз’яснень контролюючих органів з цього питання, мабуть, стали зміни в

порядку переходу і посвідчення права власності та користування землею, унесені Законом України від 05.03.2009 р. № 1066-VI* (далі — Закон № 1066). Цього разу ми ознайомимо наших читачів з думкою Держкомзему (див. «З якого моменту сплачувати земельний податок та орендну плату»).

* Докладніше див. ком. «Земельна ділянка: які документи підтверджують право власності та право користування» // «БТ», 2009, № 15, с. 4.

 

З якого моменту сплачувати земельний податок та орендну плату

Витяг із

листа, що коментується

«Таким чином, правова

підстава для сплати орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності виникає з моменту реєстрації договору оренди землі, а земельного податку — після реєстрації права власності на земельну ділянку, що проводиться у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів Україні від 06.05.2009 р. № 439** <…>».

 

** Див. калейдоскоп документів «Позначка про перехід права власності на землю — Порядок від Кабміну» // «БТ», 2009, № 21, с. 11.

 

Відразу застережемо: у

листі, що коментується, Держкомзем порушив не всі проблемні питання, які розглянула ДПАУ в листі № 9954***. Зокрема, за бортом залишилося питання сплати земельного податку за державні та комунальні землі. Щоправда, відсутність цього питання Держкомзем із лишком компенсував розглядом іншого, не менш проблемного, — моменту виникнення обов’язків зі сплати орендної плати за ті самі держ- і комземлі.

*** Нагадаємо: податківці розглянули операції купівлі-продажу як держ- і комземлі, так і приватної.

Власне кажучи, стосовно продажу приватної землі ми дійшли саме таких висновків у коментарі до

листа № 9954. Та й податківці в цьому листі начебто погодилися з тим, що обов’язок зі сплати земельного податку при продажу землі переходить з моменту проставляння органами Держкомзему позначки про реєстрацію права власності****. Щоправда, незрозумілою залишилося застереження податківців у листі № 9954 «якщо інше не визначено в цій угоді (має містити момент переходу права власності на земельну ділянку) ». Нагадаємо, що згідно зі змінами, унесеними Законом № 1066, момент переходу права власності названо істотною умовою договору купівлі-продажу землі. Судячи з усього, ДПАУ звернула на це увагу. Однак чи змінює це справу, якщо момент переходу права власності на приватну землю прямо застережено у ст. 125 Земельного кодексу України — момент реєстрації такого права. Вважаємо, що ні. Тому при виникненні обов’язків зі сплати земельного податку слід орієнтуватися на дату проставляння позначки органами Держкомзему, що є датою реєстрації права власності.

**** Здійснюється відповідно до постанови КМУ від 06.05.2009 р. № 439 // «БТ», 2009, № 21, с. 11.

Тепер перейдемо

до оренди держ- і комземлі. Як відомо, місцеві органи влади часто зволікають з укладенням договорів оренди землі, унаслідок чого виникає запитання: чи потрібно платникам податків сплачувати орендну плату за період з моменту винесення рішення місцевої ради про передачу землі в оренду і до укладення та держреєстрації договору оренди?

Податківці одностайно стверджують, що потрібно

. Свідченням цього можуть бути листи ДПАУ від 17.12.2003 р. № 6397/С/17-0515, від 27.07.2009 р. № 15834/7/15-0717, а також консультація у журналі «Вісник податкової служби України», 2008, № 43, с. 21.

Держкомзем, навпаки, вважає, що обов’язок зі сплати орендної плати за держ- і комземлі виникає з моменту держреєстрації договору оренди, тобто з моменту його належного оформлення. До речі, така думка Держкомзему не новина — він і раніше висловлювався в такому ж ключі (див. його

лист від 03.04.2008 р. № 14-17-12/3362).

Нам більше імпонує саме ця позиція. Адже недаремно у

ст. 13 Закону України «Про плату за землю» від 03.07.92 р. № 2535-XII законодавець визначив, як ідентифікувати платників орендної плати — за договорами оренди земельних ділянок.

Однак хочемо застерегти наших читачів, від категоричних спорів з податківцями. Справа в тому, що суди інколи підтримують саме останніх (див.

постанову ВГСУ від 07.04.2005 р. у справі № 7/204-А). Тому позитивної позиції Держкомзему може бути недостатньо для вирішення цього питання на вашу користь.

До речі, якщо до укладення договору оренди землі ви все-таки наважитеся внести плату за землю, то здійснюйте це у вигляді земельного податку, а не орендної плати, з поданням відповідної декларації. З одного боку, проти цього не заперечує ДПАУ (див. згадані вище листи). З іншого — це дозволить віднести такі суми до складу валових витрат. Що стосується орендної плати за землю без укладеного договору оренди, то її не може бути віднесено до складу валових витрат (див. із цього приводу «ВПСУ», 2005, № 27, с. 32).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі