Теми статей
Обрати теми

Переробники знову без спецрежиму ПДВ, а аграрії — без м’ясо-молочної дотації

Редакція БТ
Стаття

ПЕРЕРОБНИКИ ЗНОВУ БЕЗ СПЕЦРЕЖИМУ ПДВ,

а аграрії — без м’ясо-молочної дотації

 

Непередбачуваність нашого законодавства не перестає, м’яко кажучи, дивувати. Черговим неприємним «сюрпризом» стало визнання Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання негативним наслідкам впливу світової фінансової кризи на розвиток агропромислового комплексу» від 04.02.2009 р. № 922-VI неконституційним. Наслідки припинення дії цього Закону обговоримо в цій статті.

Анатолій БОБРО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон № 922

— Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання негативним наслідкам впливу світової фінансової кризи на розвиток агропромислового комплексу» від 04.02.2009 р. № 922-VI .

Закон № 639

— Закон України «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 31.10.2008 р. № 639-VI.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про ФСП

— Закон України «Про фіксований сільськогосподарський податок» від 17.12.98 р. № 320-XIV.

Закон № 1877 —

Закон України «Про державну підтримку сільського господарства України» від 24.06.2004 р. № 1877-IV.

Порядок № 291 —

Порядок обліку та використання коштів, спрямованих на виплату дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі, затверджений постановою КМУ від 02.04.2009 р. № 291.

Порядок № 166 —

Порядок заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 166.

Лист № 27063

— лист ДПАУ «Про спеціальний режим обкладення ПДВ» від 04.12.2009 р. № 27063/7/16-1417.

 

Наслідки втрати чинності Законом № 922

Як ми вже писали,

рішенням Конституційного Суду України від 24.11.2009 р. № 29-рп/2009* Закон № 922 визнано неконституційним і таким, що втратив чинність, з дня прийняття КСУ цього рішення (тобто з 24 листопада 2009 року).

* Див. калейдоскоп документів «Спецрежим для переробних підприємств: Закон визнано неконституційним» // «БТ», 2009, № 49, с. 11.

Як відомо,

Законом № 922 було внесено зміни до: Закону № 1877, Закону № 639, Закону України «Про Кабінет Міністрів України» від 16.05.2008 р. № 279-VI і Закону про ПДВ**.

** Про основні новації в зазначених законах див. ком. «Прийнято закон про підтримку аграріїв на час світової фінансової кризи» // «БТ», 2009, № 12, с. 4.

Сьогодні, з урахуванням прийняття КСУ рішення про неконституційність

Закону № 922, про внесені ним новації можна говорити, на жаль, тільки в минулому часі. Зокрема, якщо раніше стосовно Закону № 1877 ішлося про доповнення його п.п. 9.2.6, яким Аграрному фонду для поповнення спецфонду держбюджету було надано право реалізації зерна з установленою регульованою ціною, то сьогодні ці норми вже не діють.

Не діє тепер і

п. 11 розд. III Закону № 639 , який установлював, зокрема, порядок отримання комерційними банками від Нацбанку рефінансування на підтримку ліквідності та був пов’язаний з дотриманням банком низки умов щодо пролонгації кредитів сільгосптоваровиробникам. Отже, непролонгація кредитів, виділених аграріям, тепер формально не перешкоджає банкам в отриманні ними рефінансування від НБУ.

Зі скасуванням

Закону № 922 , керуючись п. 2 розд. III Закону № 639, сьогодні доводиться говорити про відновлення колишнього обмеження (до 1 січня 2011 року) строку дії:

спецрежиму сільгоспПДВ згідно зі ст. 81 Закону про ПДВ;

порядку відображення сільгосппідприємствами — суб’єктами спецрежиму сільгосп-ПДВ та одночасно — платниками податку на прибуток у складі валових доходів і валових витрат результату податкового обліку ПДВ щодо спецрежимної діяльності, відображеного у спецдекларації з ПДВ. Інакше кажучи, порядку відображення позитивної та від’ємної різниці між сумами ПДВ, нарахованими таким сільгосппідприємством на ціну поставлених ним сільгосптоварів протягом звітного чи попередніх звітному періодів, та сумами ПДВ, сплаченими (нарахованими) ним протягом звітного періоду на ціну виробничих факторів, як того вимагають пп. 4.2.1 і 5.3.3 Закону про податок на прибуток;

застосування сільгосппідприємствами оподаткування в порядку сплати фіксованого сільськогосподарського податку, установленого Законом про ФСП.

Не діє тепер і

п. 12 розд. III Закону № 639 , яким було передбачено заборону на продаж земель сільськогосподарського призначення до 1 січня 2010 року.

Проте тут доречно нагадати, що купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення окремих категорій власників і тепер не допускається згідно з

п. 15 розд. X Земельного кодексу України.

 

Спецрежим ПДВ для переробників: ламати — не будувати

Молоко- та м’ясопереробним підприємствам щодо можливості застосування ними спецрежиму ПДВ у поточному році залишається тільки поспівчувати.

Спочатку «добро» від законодавців — прийняття

Закону № 922, що відновив п. 11.21 Закону про ПДВ (набрав чинності з дня опублікування — 17.03.2009 р.).

Потім «подарунок» від Кабміну —

постанова КМУ «Про реалізацію пункту 11.21 Закону України «Про податок на додану вартість» від 02.04.2009 р. № 291*, що затвердив Порядок № 291.

* Див. ком. «Дотації сільгосптоваровиробникам: Кабмін затвердив новий Порядок виплат за поставлені ними молоко та м’ясо в живій вазі» // «БТ», 2009, № 16, с. 4.

Далі відповідні кроки ДПАУ:

наказ «Про внесення змін до податкової звітності з податку на додану вартість» від 28.04.2009 р. № 221**, що затвердив форму податкової декларації з податку на додану вартість (переробного підприємства).

** Див. ком. «Нова форма декларації з ПДВ: ДПАУ затвердила нову форму для переробників і знову внесла зміни до загальної та скороченої форм декларації з ПДВ» // «БТ», 2009, № 20, с. 5.

Майже сім місяців довелося очікувати

наказу Мінагрополітики, Мінфіну, Держказначейства і ДПАУ від 28.10.2009 р. № 767/1258/452/591***, яким вони нарешті виконали приписану їм п. 11 Порядку № 291 вимогу про встановлення форми звіту про рух грошових коштів на небюджетних рахунках переробних підприємств.

*** Див. ком. «Затверджено нову форму Звіту про рух грошових коштів на небюджетних рахунках переробних підприємств» // «БТ», 2009, № 49, с. 8.

І весь цей порядок спецрежиму ПДВ для переробників, що так довго вибудовувався і неквапно «обростав» необхідними підзаконними актами, відразу розвалився, як картковий будиночок, позбавлений основи —

Закону № 922.

Виходить, що

п. 11.21 Закону про ПДВ просто «не пощастило»: він, як мовиться, «опинився не в тому місці...», тобто в Законі № 922, який, як виявилося згодом, «неправильний» за формою. Зауважимо: сутність норм п. 11.21 не ставилася під сумнів і не оспорювалася. Сподіватимемося, що скасований фактично «за компанію» разом з іншими нормами Закону № 922 спецрежим ПДВ для переробних підприємств надалі буде відновлено.

 

Переломна дата — 24 листопада

Сьогодні

для переробних підприємств утрата чинності Законом № 922 фактично означає неможливість застосування ними п. 11.21 Закону про ПДВ, яким було встановлено, що сума ПДВ, яка має сплачуватися до бюджету переробними підприємствами всіх форм власності за реалізовані ними молоко та молочну продукцію, м’ясо і м’ясопродукти, у повному обсязі спрямовується виключно на виплати дотацій сільгосптоваровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі.

На рішення КСУ із завидною оперативністю відреагувала ДПАУ. Якщо раніше при встановленні спецрежиму ДПАУ довго зволікала з розробленням форми спецдекларації з ПДВ переробних підприємств, унаслідок чого під час звітної кампанії за березень 2009 року навіть була змушена запропонувати платникам деякий сурогатний порядок подання звітності, про що йдеться в

листі ДПАУ від 13.04.2009 р. № 7767/7/16-1117*, то на скасування спецрежиму ДПАУ відгукнулася негайно. У листі № 27063/7/16-1417, точніше, у Пам’ятці про пільговий режим обкладення ПДВ переробних підприємств, що є додатком до цього листа, стосовно можливості чи неможливості застосування молоко- і м’ясопереробними підприємствами в поточному році спецрежиму ПДВ виділено такі періоди:

з 01.01.2009 р. по 16.03.2009 р. включно — спецрежим не діяв, оскільки відсутня законодавча норма щодо виплати переробними підприємствами дотацій сільськогосподарським товаровиробникам;

з 17.03.2009 р. по 23.11.2009 р. включно — спеціальний режим обкладення ПДВ переробних підприємств, установлений п. 11.21 Закону про ПДВ, діяв;

— починаючи з

24.11.2009 року спецрежим знову не діє і переробні підприємства здійснюють розрахунки з бюджетом на загальних підставах.

* Див. ком. «Як заповнити декларацію з ПДВ переробним підприємствам за березень (I квартал) і за квітень (II квартал) 2009 року — роз’яснює ДПАУ» // «БТ», 2009, № 16, с. 7.

Таку думку податківців важко оспорювати. Отже, переробні підприємства за результатами діяльності за листопад 2009 року суми податкових зобов’язань і податкового кредиту, що виникли у зв’язку з переробкою поставлених сільгосптоваровиробниками молока та м’яса в живій вазі та поставкою виготовленої з них готової продукції, мають відобразити в такому порядку:

— за період

з 1 по 23 листопада включно — у спецдекларації з ПДВ. Визначена до сплати сума ПДВ перераховується переробними підприємствами на їх небюджетні рахунки для подальших дотаційних виплат сільгосптоваровиробникам — постачальникам молока та м’яса в живій вазі;

— за період

з 24 по 30 листопада включно — у загальній декларації з ПДВ. Сума ПДВ за такою декларацією, зрозуміло, підлягає сплаті до бюджету.

Мало того, у

листі № 27063 ДПАУ ще й наголошує: сільгосптоваровиробники мають право отримувати дотації від переробних підприємств тільки в разі поставки ними молока та м’яса в живій вазі власного виробництва. Підтверджуючі документи: ветеринарна довідка (свідоцтво), оформлені в установленому порядку; довідка місцевої сільської (селищної) ради про належність худоби продавцю; копія довідки органів статистики про види діяльності (для юридичних осіб). Уточнимо, що вимога про надання таких документів не відповідає законодавству. Пунктом 1 Порядку № 291 дійсно встановлено, що цей порядок не поширюється, зокрема, на операції з поставки молока, молочної продукції, м’яса та м’ясопродуктів, виготовлених переробними підприємствами із сировини не власного виробництва сільгосптоваровиробника. Але ні Порядком № 291, ні іншим нормативно-правовим актом (зауважимо, що листи до таких не належать), не передбачено обов’язку надання сільгосптоваровиробниками зазначених підтверджуючих документів.

Стосовно порядку складання переробними підприємствами спецдекларації вважаємо за доречне нагадати норми

п.п. 5.7.2 Порядку № 166, згідно з якими в цій декларації відображаються суми податкового кредиту, що виникають у зв’язку з переробкою та поставкою готової продукції, виготовленої з поставлених сільгосптоваровиробниками молока та м’яса в живій вазі. У разі якщо товари (послуги), основні фонди, виготовлені чи придбані, використовуються переробним підприємством частково для виготовлення такої готової продукції, а частково — для інших товарів (послуг), то сума сплаченого (нарахованого) податкового кредиту розподіляється виходячи з частки використання таких товарів (послуг), основних фондів у операціях з виготовлення готової продукції та відповідно в інших операціях. Зазначений розподіл відбувається в тому періоді, в якому здійснюється відповідне виготовлення та/або придбання, а розподілені суми включаються до рядків 10, 12, 13 і довідково відображаються в рядках 101, 121, 131 декларації.

На закінчення зауважимо: великою мірою, у ситуації із втратою переробниками спецрежиму ПДВ стороною, яка реально постраждала у фінансовому плані, виявилися аграрії-тваринники, оскільки їх позбавили дотаційних виплат за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі. Як це відповідає декларованій державою політиці «підтримки» сільського господарства, зокрема, тваринництва, запитання риторичне...

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі