Теми статей
Обрати теми

Тема тижня. Декларація з податку на прибуток за 2008 рік

Редакція БТ
Стаття

ДЕКЛАРАЦІЯ З ПОДАТКУ НА ПРИБУТОК ЗА 2008 РІК

 

При складанні річної декларації з податку на прибуток у бухгалтера є остання можливість (без подання уточнюючих розрахунків) відкоригувати похибки, допущені у квартальних деклараціях та декларації за 11 місяців 2008 року для того, щоб правильно визначити прибуток чи збиток, отриманий за такий непростий минулий рік. Ці показники безпосередньо впливатимуть на деякі валововитратні показники 2009 року.

У цій статті крок за кроком по рядках розглянемо декларацію та нагадаємо про порядок складання річних додатків.

Як правило, стратегічні питання про включення певної суми до валових доходів чи валових витрат вирішуються перед здійсненням господарської операції. А питання тактичного порядку про те, в якому рядку декларації відображати конкретну суму, виникають у бухгалтера вже в період заповнення декларації. Коментарі до кожного рядка декларації допоможуть без особливих зусиль скласти річну декларацію за 2008 рік.

Микола ШПАКОВИЧ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон № 1251

— Закон України «Про систему оподаткування» від 25.06.91 р. № 1251-XII.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Закон № 1957

— Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 01.07.2004 р. № 1957-IV.

Закон № 349

— Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 24.12.2002 р. № 349-IV.

Закон № 889

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

Закон про держбюджет-2009

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-VI.

Закон № 1788

— Закон України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.91 р. № 1788-XII.

Порядок № 143

— Порядок заповнення декларації з податку на прибуток підприємства, затверджений наказом ДПАУ від 29.03.2003 р. № 143.

Порядок № 28

— Порядок подання звітів про утримання та внесення до бюджету податку на доходи нерезидентів, затверджений наказом ДПАУ від 16.01.98 р. № 28, у редакції від 29.03.2002 р. № 140.

Порядок № 761 —

Примірний порядок проведення камеральної перевірки та здійснення контролю за стягненням податку на прибуток, затверджений наказом ДПАУ від 05.12.2008 р. № 761.

 

ДЕКЛАРАЦІЯ: ШПАРГАЛКА ЩОДО ЗАПОВНЕННЯ

Про порядок заповнення і строки подання декларації з податку на прибуток підприємства написано вже чимало, тому на порядку заповнення її реквізитів і строках подання ми не зупинятимемося. Головне питання, на яке звернемо увагу в сьогоднішній статті, — це правильність розподілу доходів і витрат між рядками декларації. Крім того, слід звернути увагу на деякі нюанси, що нечасто зустрічаються, оскільки прописні істини вже давно відомі навіть новачкам у бухгалтерському ремеслі.

Отже, візьмемо за основу табличку, наведену в

ч. 3 п. 3.1 Порядку № 143, в якій ДПАУ зазначила норми Закону про податок на прибуток, якими слід керуватися при заповненні кожного рядка декларації, і стисло прокоментуємо їх, щоб заощадити час читачів на прийняття правильного рішення при заповненні декларації. Для зручності користування результати покажемо у вигляді таблиці.

Після того, як «переглянемо» всі рядки декларації, перейдемо до розгляду додатків Р1 — Р3, що подаються тільки з річною декларацією, тому незайвим буде нагадати про порядок їх складання.

 

Код рядка

Норма Закону про податок на прибуток

Опис

1

2

3

01

Ст. 4, п. 5.9

Відображається валовий дохід від усіх видів діяльності. Показник цього рядка визначається як сума показників рядків декларації з 01.1 по 01.6. У складі показника цього рядка мають знайти відображення також доходи від пільгованих чи звільнених від оподаткування видів діяльності згідно з пп. 7.12, 7.13, п. 7.20, п. 18.1, ст. 19*. Сума такого пільгового прибутку відображається в рядку 10 декларації та вираховується із загального об’єкта оподаткування, зазначеного в рядку 08.

Крім того, слід ураховувати, що в окремих випадках (при здійсненні бартерних операцій, операцій з пов’язаними особами, а також з неплатниками податку на прибуток чи платниками за зниженою ставкою) розмір валового доходу має визначатися виходячи зі звичайних цін

01.1

П.п. 4.1.1

Тут зазначаються доходи (у тому числі отримані аванси) від продажу товарів (робіт, послуг), а саме: — готової продукції власного виробництва;

— купівельних товарів;

— виробничих запасів (сировини, матеріалів, палива, напівфабрикатів, комплектуючих виробів, МШП** тощо); — податкової малоцінки (матцінності вартістю менше 1000 грн. і строком експлуатації понад 365 календарних днів із дати введення їх в експлуатацію);

— робіт;

— послуг (у тому числі оренда податкової малоцінки).

Не відображаються в рядку 01.1 доходи, для яких передбачено спеціальні рядки (01.2 — 01.6).

У разі повернення покупцями товарів чи перегляду суми компенсації за товари, роботи, послуги після їх продажу показник рядка 01.1 декларації не коригується, для цієї мети призначено рядок 02.1 (у тому випадку, якщо ці події відбулися в різних кварталах поточного року)

01.2 К1/1

П. 5.9

Рядок 01.2 заповнюється на підставі даних таблиці 1 «Розрахунок приросту (убутку) балансової вартості запасів» додатка К1/1 до декларації. У цьому рядку відображається приріст балансової вартості запасів. Причому в перерахунку беруть участь лише запаси, вартість яких включається до валових витрат. Тому вартість деяких запасів унаслідок специфіки їх обліку братиме участь у перерахунку не повністю. До них, зокрема, належать ПММ для легкових автомобілів (до ВВ уключається лише 50 % їх вартості, п.п. 5.4.10), товари з офшорних зон (до ВВ потрапляє 85 %, п. 18.3), запаси для рекламних акцій (2 % від прибутку минулого року — до ВВ, п.п. 5.4.4), товари для медпунктів, створених для огляду працівників, і запаси на утримання об’єктів соціальної інфраструктури (50 % — до ВВ, п. 5 р. II Закону № 1957).

Балансову вартість запасів слід визначати за правилами бухобліку. Не заперечує проти такого підходу і ДПАУ (див. коментар до листа від 29.01.2007 р. № 1564/7/15-0217 // «БТ», 2007, № 7, ст. 10).

Не перераховується за п. 5.9 вартість запасів, що використовуються для виконання довгострокових договорів, якщо платник застосовує щодо них особливі правила оподаткування, установлені п. 7.10

01.3 К2

П. 7.10

Цей рядок заповнюють виконавці довгострокових контрактів. Тут відображається валовий дохід таких платників, визначений розрахунково в таблиці 1 «Доходи і витрати, пов’язані з виконанням довгострокових договорів» додатка К2 (рядок 01.3). Правила оподаткування довгострокових договорів також застосовуються до операцій з передплати періодичних видань, оперативного лізингу (оренди), оренди землі та оренди житлових приміщень у випадку попередньої оплати таких операцій на строк, що перевищує звітний період (п.п. 7.10.12). Однак відображати доходи від цих операцій у додатку К2 та рядку 01.3 не потрібно, адже вони не є довгостроковими договорами

01.4 К3

 

П. 7.6

 

У цьому рядку відображається прибуток від операцій з цінними паперами, фондовими і товарними деривативами, корпоративними правами. Цей показник формується в рядку 01.4 додатка К3 «Розрахунок фінансових результатів операцій з цінними паперами та деривативами». Загальний фінансовий результат від операцій з цінними паперами, що відображається в рядку 01.4 додатка К3, визначається підсумовуванням тільки додатних значень (сум прибутку) від операцій щодо кожного з видів цінних паперів. Від’ємний же фінансовий результат (збитки), який виник при проведенні операцій щодо кожного окремого виду (видів) цінних паперів, при визначенні фінансового результату за звітний період не зменшує прибуток, отриманий за іншими видами цінних паперів.

Однак із податкового обліку такі збитки не виключаються, а враховуються в наступних податкових періодах при визначенні фінансових результатів операцій з відповідними видами цінних паперів. Відображаються такі збитки в рядках 1.3, 2.3, 3.3, 4.3, 5.3, 6.3, 7.3 додатка К3.

Витрати щодо кожного виду цінних паперів і деривативів відображаються в рядках 1.2, 2.2, 3.2, 4.2, 5.2, 6.2, 7.2 додатка К3 у періоді їх придбання. Для заповнення цих рядків не потрібно чекати продажу відповідних цінних паперів і деривативів. Адже витрати на придбання одних цінних паперів уже в періоді придбання можуть зменшити дохід від продажу інших цінних паперів одного виду, якщо такий відбувся.

Декілька слів про векселі, отримані як засіб платежу. Податківці наполягають (листи ДПАУ від 02.03.2005 р. № 1799/6/15-1116 і від 14.05.2005 р. № 9265/7/15-1117) на тому, що платник податку може відобразити витрати за такими векселями тільки за результатами періоду, в якому вексель продається. Ми ж вважаємо, що такі векселі потрібно враховувати в загальному порядку. Адже обмеження на застосування «загальних правил» (останній абз. п.п. 7.6.1) установлено тільки для операцій з емісії корпоративних прав чи інших цінних паперів, тобто тільки для емітентів. З останнім твердженням погоджується і ДПАУ в листі від 21.04.2005 р. № 3335/6/12-0216. Докладніше див. статтю «Векселі: обліковуємо операції видачі та погашення» // «БТ», 2007, № 48, с. 38

01.5 К1/1

П. 8.9

У цьому рядку відображається прибуток від продажу землі, розрахунок якого провадиться в таблиці 4 додатка К1/1 за правилами, установленими п. 8.9. Сума такого прибутку визначається шляхом зменшення суми доходу, отриманого від продажу землі (рядок 01.5.1 таблиці 4), на суму проіндексованих витрат, пов’язаних з придбанням землі (рядок 01.5.2 таблиці 4 х рядок 01.5.3 таблиці 4). Коефіцієнт індексації розраховують за формулою згідно з п.п. 8.3.3.

Збиток від продажу земельної(их) ділянки(ок) до складу валових витрат не включається, у декларації та її додатках не відображається.

При продажу землі, отриманої у власність у процесі приватизації, платник податку включає до складу валових доходів додатну різницю між сумою доходу, отриманого в результаті такого продажу, та сумою оціночної вартості такої землі, визначеної згідно з установленою методикою вартісної оцінки земель з урахуванням коефіцієнтів її функціонального використання на момент такого продажу

01.6

 

Пп. 4.1.2 — 4.1.6, крім п.п. 4.1.5

 

Тут відображаються інші доходи, які не було відображено в жодному з попередніх «дохідних» рядків 01.1 — 01.5 декларації, але які включаються до валових доходів згідно із Законом про податок на прибуток:

1) доходи від здійснення операцій з надання фінансових послуг, торгівлі борговими зобов’язаннями та вимогами (п.п. 4.1.2);

2) дохід, який платник податку має розрахувати в разі розірвання договору довгострокового страхування життя чи недержавного пенсійного забезпечення (пп. 4.1.3, 7.2.4);

3) курсові різниці, що включаються до валового доходу в податковому обліку при перерахунку валютної заборгованості та/або валютних коштів, що обліковуються на банківському рахунку платника та/або в його касі на кінець звітного періоду (пп. 4.1.3, 7.3.3);

4) сума гривень, отримана у зв’язку з продажем іноземної валюти (пп. 4.1.3, 7.3.5);

5) прибуток від продажу ОФ: перевищення виручки від продажу об’єкта ОФ групи 1 над його балансовою вартістю, перевищення виручки від продажу об’єкта ОФ груп 2, 3 або 4 над балансовою вартістю відповідної групи (п.п. 4.1.3, п. 7.5, пп. 8.4.3, 8.4.4);

6) прибуток від продажу нематеріальних активів: перевищення виручки від продажу нематеріального активу над його балансовою вартістю (п.п. 4.1.3, п. 7.5, п.п. 8.4.3);

7) доходи від продажу невиробничих фондів (п.п. 8.4.1);

8) доходи від спільної діяльності та у вигляді дивідендів, отримані від нерезидентів (пп. 4.1.4, 7.8.6); 9) доходи від володіння борговими вимогами, проценти, роялті (п.п. 4.1.4);

10) доходи від здійснення операцій лізингу (оренди) (пп. 4.1.4, 7.9.6);

11) суми отриманої безповоротної фінансової допомоги (пп. 1.22.1, 4.1.6):

— суми коштів, отримані за договорами дарування, іншими подібними договорами, що не передбачають відповідної компенсації чи повернення таких коштів (крім бюджетних дотацій чи субсидій) або без укладення таких договорів;

— сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після її списання, якщо її було попередньо включено до валових витрат кредитора;

— сума заборгованості, не стягнена після закінчення строку позовної давності;

— сума кредиту або депозиту без установлення строків повернення, за винятком кредитів, отриманих під довгострокові облігації, та депозитів до запитання в банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку суму кредиту, але не сплачених (списаних);

— суми умовних процентів, нарахованих на суми поворотної фінансової допомоги, отриманої від платника податку на прибуток;

— вартість товарів (робіт, послуг), безоплатно наданих платнику податків у звітному періоді;

12) суми отриманої поворотної фінансової допомоги (за умови неповернення її на кінець звітного періоду) від осіб, які не є платниками податку на прибуток або застосовують іншу ставку податку (п.п. 4.1.6);

13) суми заборгованості, що підлягає включенню до валових доходів згідно з пп. 12.3 і 12.4 (п.п. 4.1.6);

14) вартість матеріальних цінностей, отриманих згідно з договорами зберігання (відповідального зберігання) та використаних у власній виробничій або господарській діяльності (п.п. 4.1.6);

15) суми штрафів, неустойки чи пені, фактично отриманих за рішенням сторін договору або за рішенням відповідних державних органів, суду (п.п. 4.1.6);

16) суми сплаченого державного мита, раніше включені до валових витрат і повернені за рішенням суду (п.п. 4.1.6);

17) доходи від продажу електричної енергії (уключаючи реактивну) (п.п. 4.1.6);

18) суми отриманих дотацій та субсидій із фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування чи бюджетів (п.п. 4.1.6);

19) суми акцизного збору, сплачені (нараховані) покупцями підакцизних товарів (за їх рахунок) на користь платника такого акцизного збору, уповноваженого законом вносить його до бюджету (п.п. 4.1.6);

20) збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію (п.п. 4.1.6); 21) доходи від довірчих операцій (п.п. 7.9.3);

22) доходи від продажу заставного майна (п.п. 7.9.5);

23) суми страхового відшкодування за умови, якщо збитки було включено до валових витрат (п.п. 5.4.6), у разі компенсації витрат за зруйновані, украдені, ліквідовані об’єкти ОФ групи 1 (пп. 8.4.8, 8.4.9);

24) доходи з інших джерел (п.п. 4.1.6)

02

Формула

Сума, на яку здійснюється коригування валових доходів, являє собою суму показників трьох рядків декларації — 02.1, 02.2 і 02.3

02.1

П. 5.10

У цьому рядку продавці відображають результати змін компенсації за продані товари, роботи, послуги (уключаючи їх повернення). Інакше кажучи, якщо відбувається зменшення компенсації за продані товари, роботи, послуги чи повернення проданих товарів, або перехід права власності на реалізовані результати робіт (послуг) до продавця, то валовий дохід має бути зменшено і відповідне коригування відображається зі знаком «-». Якщо за угодою сторін відбувається збільшення компенсації вартості проданих товарів (робіт, послуг), то валовий дохід збільшується і коригування відображається зі знаком «+».

Якщо така зміна компенсації відбувається в частині звітного періоду, за який декларація ще не подавалася (для річної декларації — у грудні), то цей рядок можна не заповнювати: згорнута сума валового доходу (тобто сума після коригувань) відображається в рядку 01.1.

У рядку 02.1, на нашу думку, також слід відображати суми авансу, що повертаються, зі знаком «-», незважаючи на те що такі суми не згадуються в п. 5.10

02.2

П.п. 4.1.5

Тут відображають суми помилково завищеного (зі знаком «-») або заниженого (зі знаком «+») у попередніх звітних періодах валового доходу, які було виявлено платником податку самостійно.

Якщо самостійно виявлена помилка призвела до недоплати податку до бюджету, то платник має нарахувати 5 % штраф, що відображається в рядку 22 декларації. Сума штрафу сплачується в ті ж строки, що й загальне податкове зобов’язання з податку на прибуток.

Помилкові показники, виправлені через рядок 02.2 поточної декларації протягом звітного року, відображаються у відповідних рядках подальших декларацій у тому самому помилковому розмірі.

Існує альтернативний спосіб виправлення самостійно виявлених помилок — шляхом подання уточнюючого розрахунку. Якщо помилки виправляються через УР, то в декларації це виправлення не показується. При цьому заповнення декларації після подання УР протягом одного звітного року потрібно здійснювати таким чином:

1) у тих рядках, в яких було допущено помилки, слід відображати виправлені показники (а не помилкові);

2) у рядку 15 слід урахувати суму зобов’язання, сплачену за даними УР;

3) сума 5 % самоштрафу, нарахованого за УР, у рядку 22 декларації не відображається

02.3 К4

Ст. 12

У цьому рядку відображається збільшення валового доходу в порядку врегулювання сумнівної (безнадійної) заборгованості.

Рядок заповнюється на підставі показника рядка 02.3 додатка К4, що заповнюється на кожний договір окремо.

Сума пені, нарахована у випадках, передбачених ст. 12, не відображається в цьому рядку, її місце — у рядку 23 декларації та рядку 23 додатка К4. Зауважимо, що п.п. 12.1.4 встановлено обов’язок платника податку — продавця подати разом з декларацією за звітний період ще й повідомлення про збільшення валового доходу (валових витрат) із посиланням на відповідні положення пп. 12.1.1 і 12.1.2, роль якого виконує додаток К4 до декларації, а також інші первинні документи, що підтверджують наявність дебіторсько-кредиторської заборгованості. Сума заборгованості зі строком позовної давності, що минув, у цьому рядку не відображається.

Докладніше про податковий облік сумнівної заборгованості див. у статті «Урегулювання сумнівної заборгованості» // «БТ», 2009, № 1 — 2, с. 31

03

Формула

Скоригований валовий дохід визначається як сума рядків 01 та 02

04

Ст. 5

Валові витрати за всіма видами діяльності визначаються як сума показників рядків декларації з 04.1 по 04.13. У складі показника цього рядка мають знайти відображення також витрати щодо пільгованих або звільнених від оподаткування видів діяльності згідно з пп. 7.12, 7.13, 7.20, 18.1, ст. 19 (див. коментар до рядка 01).

Крім того, слід ураховувати, що витрати, понесені платником податку у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у пов’язаної особи, неплатника податку на прибуток/платника за пільговою ставкою або за бартером, визначаються виходячи з договірних цін, але не вище звичайних цін

04.1

П. 5.1, п.п. 5.2.1

У цьому рядку відображаються витрати (у тому числі перераховані аванси, з урахуванням обмежень, установлених п.п. 11.2.3) на придбання товарів (робіт, послуг) для використання в господарській діяльності:

— виробничих запасів (сировини, матеріалів, палива, напівфабрикатів, комплектуючих виробів, МШП тощо);

— електричної енергії, уключаючи реактивну;

— податкової малоцінки (матцінності вартістю менше 1000 грн. і строком використання понад 365 календарних днів);

— купівельних товарів;

— робіт;

— послуг (тут також відображається оренда податкової малоцінки).

Не відображаються в цьому рядку витрати, для яких передбачено спеціальні рядки 04.2 — 04.13 декларації. При поверненні платником товарів продавцю чи перегляді суми компенсації за товари (роботи, послуги) після їх купівлі як у бік зменшення, так і в бік збільшення, показник рядка 04.1 декларації не коригується. Для таких сум у декларації відведено рядок 05.1. До речі, зменшення валових витрат при поверненні авансу, на нашу думку, також слід відображати в рядку 05.1

04.2 К1/1

П. 5.9

Тут відображається перевищення балансової вартості запасів на початок року над балансовою вартістю запасів на кінець звітного періоду (убуток). Рядок 04.2 заповнюється на підставі даних таблиці 1 «Розрахунок приросту (убутку) балансової вартості запасів» додатка К1/1. Особливості перерахунку за п. 5.9 розглянуто нами у коментарі до рядка 01.2.

За результатами звітного періоду підприємство визначає або убуток, або приріст запасів, тому одночасне заповнення рядків 01.2 і 04.2 неможливе

04.3

П. 5.6, крім абз. 2 — 3 пп. 5.6.2; 7.8.7

У цьому рядку відображаються витрати на оплату праці найманих працівників. Зокрема, тут показують: — витрати на виплату працівникам основної та додаткової заробітної плати, інших заохочувальних і компенсаційних виплат, установлені за домовленістю сторін, відшкодування вартості товарів (робіт, послуг); — витрати на виплату авторських винагород;

— виплати у зв’язку з виконанням робіт (послуг) згідно з договорами цивільно-правового характеру.

Додатково до перелічених вище виплат у рядку 04.3 відображаються витрати, зумовлені абз. 1 п.п. 5.6.2:

— обов’язкові виплати, передбачені законодавством (зокрема, сума вихідної допомоги; суми оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності — лист ДПАУ від 11.05.2004 р. № 8365/7/15-1117);

— компенсація вартості послуг, що надаються працівникам у випадках, передбачених законодавством;

— внески платника податку на обов’язкове страхування життя чи здоров’я працівників у випадках, передбачених законодавством.

Якщо платник податку виплачує фізичним особам дивіденди за привілейованими акціями, то такі витрати прирівнюються до витрат на оплату праці згідно з п.п. 7.8.7 і відображаються в рядку 04.3.

Нагадаємо, що до цього рядка з 2008 року не потрапляють суми заробітної плати, нарахованої працівникам, які здійснюють поліпшення об’єктів ОФ. Такі витрати відображаються в обліку платника податків за правилами, установленими п.п. 8.7.1 (див. коментар до листів ДПАУ від 05.03.2008 р. № 4284/7/15-0317 // «БТ», 2008, № 11, с. 9 і від 26.08.2008 р. № 17203/7/15-0217 // «БТ», 2008, № 36, с. 6)

04.4

 

П.п. 5.7.1

 

Тут відображаються суми внесків на обов’язкове державне соціальне (у тому числі й пенсійне) страхування, нараховані на виплати, передбачені в п.п. 5.6.1. Отже, у цьому рядку відображаються внески, що нараховуються «зверху» на відповідні виплати найманим працівникам до:

— Пенсійного фонду (крім сум внеску, нарахованого на суми лікарняних, що включаються до рядка 04.13, — див. коментар до листа ДПАУ від 28.07.2008 р. № 349/4/15-0214 // «БТ», 2008, № 34, с. 4);

— Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності;

— Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття;

— Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.

Не відображаються в цьому рядку суми збору до Пенсійного фонду, що сплачуються при здійсненні окремих видів господарських операцій, таких, як купівля-продаж безготівкової валюти, нерухомості, автомобілів, ювелірних виробів, із вартості послуг стільникового зв’язку. Такі збори відображаються в рядку 04.6. декларації

04.5

Абз. 2 — 3 п.п. 5.6.2, пп. 1.37, 1.42

У цьому рядку відображаються витрати платника податків на добровільні внески, що перераховуються згідно з договором довгострокового страхування життя чи будь-якого іншого виду недержавного пенсійного забезпечення його найманого працівника.

Слід пам’ятати, що до складу валових витрат зазначені внески включаються не в повному обсязі, а в межах ліміту, установленого п.п. 5.6.2, тобто не більше 15 % від заробітної плати, нарахованої найманому працівнику протягом звітного періоду. При цьому сума таких щомісячних платежів для валововитратних цілей не може перевищувати розмірів, визначених у п.п. 6.5.1 Закону № 889. Нагадаємо: у цьому пункті встановлено граничний розмір доходу, що дає право на отримання податкової соціальної пільги. У 2008 році він становив 890 грн. Докладніше див. у статті «Недержавне пенсійне забезпечення — потурбуємося про забезпечену старість працівників» // «БТ», 2008, № 11, с. 13

04.6 Р1

П.п. 5.2.5

У цьому рядку відображаються

суми податків, зборів (обов’язкових платежів), установлені Законом № 1251, що включаються до валових витрат.

При цьому виняток становлять:

— податок на прибуток;

— авансовий внесок з податку на прибуток при виплаті дивідендів;

— податок з доходів нерезидентів;

— податок на додану вартість, уключений до ціни товарів (робіт, послуг), що придбаваються платником податку для виробничого чи невиробничого використання;

— податок з доходів фізичних осіб;

— вартість торгових патентів;

— суми пені, штрафів, неустойок, сплачених за рішенням сторін договору і за рішенням відповідних державних органів, суду.

Перераховані податки (обов’язкові платежі) не потрапляють до рядка 04.6, оскільки не включаються до валових витрат. Не відображаються в рядку 04.6 і суми соцвнесків, для яких передбачено рядок 04.4.

Рядок 04.6 заповнюється на підставі додатка Р1 (докладніше про його заповнення див. на с. 45)

04.7 К2

П. 7.10

Цей рядок заповнюють виконавці довгострокових контрактів, тобто платники, які обрали особливий порядок оподаткування, регламентований п. 7.10. Тут відображаються фактичні валові витрати таких платників. Рядок 04.7 заповнюється на підставі показника рядка 04.7 таблиці 1 «Доходи і витрати, пов’язані з виконанням довгострокових договорів» додатка К2 до декларації. Правила оподаткування довгострокових договорів також застосовуються до операцій з передплати періодичних видань, оперативного лізингу (оренди), оренди землі та оренди житлових приміщень у випадку попередньої оплати таких операцій на строк, що перевищує звітний період (квартал) (п.п. 7.10.12). Однак відображати витрати за такими операціями в додатку К2 та рядку 04.7 не потрібно, адже вони не є довгостроковими договорами, тому витрати за такими операціями відображаються в інших відповідних рядках декларації

04.8 Р2

Пп. 5.2.2 — 5.2.3, 5.2.11, 5.2.13, 5.2.17

У цьому рядку указується сума витрат на добровільне перерахування коштів, передачу товарів (виконання робіт, надання послуг), які платник податків може відобразити у складі валових витрат. Він заповнюється на підставі додатка Р2 (докладніше про його заповнення див. на с. 46).

Що стосується сум коштів чи вартості майна, добровільно перерахованих з метою виробництва національних фільмів та аудіовізуальних творів (п.п. 5.2.18), то формально вони до рядка 04.8 не потрапляють і для них немає місця в додатку Р2. Такі витрати, на наш погляд, логічніше включити до рядка 04.13 декларації

04.9

П. 6.1

До цього рядка переносяться збитки минулого року — від’ємний показник об’єкта оподаткування минулого року (рядок 08 декларації за 2007 рік).

Нагадаємо, що сьогодні вже не діє заборона на відображення у складі валових витрат податкових збитків, накопичених у попередніх періодах. Однак, на думку ДПАУ (див. коментар до листа від 11.04.2008 р. № 7618/7/15-0217 // «БТ», 2008, № 16, с. 7), у деклараціях з податку на прибуток за звітні періоди 2008 року значення рядка 04.9 не може перевищувати абсолютного значення рядка 08 декларації за 2007 рік (тобто збитки 2003 — 2005 рр. реанімувати не можна)

04.10 К1

 

Пп. 5.2.10, 8.7.1, частина 2 п. 9.5

 

Тут відображаються витрати на будь-які види поліпшень як власних, так і орендованих ОФ та нафтогазових свердловин. Цей рядок заповнюється на підставі даних таблиці 3 додатка К1/1 і таблиці 2 додатка К1/2. У разі одночасного заповнення додатків К1/1 та К1/2 до рядка 04.10 декларації переноситься сума рядка 04.10 таблиці 3 додатка К1/1 і рядка 04.10 таблиці 2 додатка К1/2 за відповідний звітний період.

Платники податків, на яких поширюється дія п. 9.5, заповнюють таблицю 2 додатка К1/2 у розрізі кожного об’єкта поліпшень (нафтогазових свердловин). Причому, на відміну від аналогічної таблиці 3 додатка К1/1, у таблиці 2 додатка К1/2 відсутня графа з інформацією про вартість об’єкта поліпшення, оскільки первісна вартість кожної окремої свердловини наводиться у графі 3 таблиці 1 додатка К1/2.

У графі 3 таблиці 2 додатка К1/2 зазначається гранична величина витрат на звітний рік, яку може бути віднесено до складу валових витрат у складі рядка 04.10 декларації, а у графах 4, 5, 6 і 7 таблиці 2 цього додатка відповідно — фактичні обсяги поліпшень наростаючим підсумком з початку року.

Нагадаємо, що до рядка 04.10 потрапляють суми заробітної плати, нарахованої працівникам, які здійснюють поліпшення об’єктів ОФ, оскільки такі витрати враховуються за правилами п.п. 8.7.1 (див. коментар до рядка 04.3)

04.11 Р3

П. 18.3

Тут відображаються валові витрати на придбання товарів (робіт, послуг) через нерезидентів або в нерезидентів, які мають офшорний статус. У цьому випадку можна включити до валових витрат лише 85 % вартості зазначеного придбання.

Розшифрування показника рядка 04.11 річної декларації наводиться в додатку Р3 (докладніше про його заповнення див. на с. 47)

04.12 К1/1

П.п. 5.4.6

У цьому рядку відображаються витрати на обов’язкове і добровільне страхування, крім витрат на довгострокове страхування життя і недержавне пенсійне забезпечення, зазначених у рядку 04.5 декларації. До рядка 04.12 уключаються витрати на страхування:

— ризиків загибелі врожаю, транспортування продукції платника податку;

— цивільної відповідальності, пов’язаної з експлуатацією транспортних засобів, що перебувають у складі ОФ платника податку;

— екологічної та ядерної шкоди, яку може бути завдано платником податку іншим особам;

— майна платника податку;

— кредитних та інших ризиків платника податку, пов’язаних із здійсненням ним господарської діяльності, у межах звичайної ціни страхового тарифу відповідного виду страхування, що діє на момент укладення такого страхового договору.

Водночас до валових витрат не включаються витрати на страхування:

— життя, здоров’я чи інших ризиків, пов’язаних з діяльністю фізичних осіб, які перебувають у трудових відносинах з платником податку, обов’язковість якого не передбачено законодавством;

— будь-які витрати на страхування сторонніх фізичних або юридичних осіб.

Рядок 04.12 заповнюється на підставі таблиці 5 додатка К1/1. У рядку 04.12.1 зазначеної таблиці відображаються витрати на обов’язкові види страхування (без обмежень), а в рядку 04.12.2 — витрати на добровільне страхування, для яких установлено 5 % обмеження. Показник рядка 04.12.2 розраховується за формулою:

ВДС = ІНШ х 5 : 95,

де ВДС — сума витрат на добровільне страхування, що підлягає включенню до складу валових витрат;

ІНШ — сума скоригованих валових витрат, відображена в рядку 06 декларації за звітний період, без урахування витрат на добровільне страхування (тобто це сума рядків 04.1 — 04.11 і рядка 04.13 декларації, а також рядка 04.12.1 таблиці 5 додатка К1/1). Докладніше див. у статті «Страхування майна: облік витрат на страхування» // «БТ», 2008, № 25, с. 20

04.13

 

Ст. 5; ст. 7; пп. 8.1.4, 8.3.7, пп. 8.4.3, 8.4.7, 8.4.8, 8.4.10, 8.9.4; п. 9.5, п. 9.6; п. 22.25

Тут відображаються інші витрати, які не було відображено в жодному з попередніх «витратних» рядків декларації (04.1 — 04.12), але включення яких до валових витрати передбачено Законом про податок на прибуток:

1) суми поворотної фінансової допомоги, повернені неплатникам податку на прибуток (платникам за пільговою ставкою, нерезидентам) (п.п. 4.1.6);

2) сума внеску до Пенсійного фонду, нарахованого на суми лікарняних (п.п. 5.2.5, див. коментар до листа ДПАУ від 28.07.2008 р. № 349/4/15-0214 // «БТ», 2008, № 34, с. 4);

3) витрати, не віднесені до складу валових витрат минулих періодів у зв’язку зі втратою, знищенням або псуванням документів, установлених правилами податкового обліку, та підтверджені такими документами у звітному податковому періоді (п.п. 5.2.6);

4) суми безнадійної заборгованості в частині, не віднесеної до валових витрат, у разі якщо відповідні заходи щодо стягнення таких боргів не привели до позитивного результату (п.п. 5.2.8);

5) витрати, пов’язані з підтвердженням відповідності продукції, систем якості, систем управління якістю, систем управління навколишнім природним середовищем, персоналу встановленим вимогам відповідно до Закону України «Про підтвердження відповідності» від 17.05.2001 р. № 2406-III (п.п. 5.2.15);

6) витрати, пов’язані з розвідкою (дорозвідкою) та облаштуванням нафтових та газових родовищ (за винятком витрат на спорудження будь-яких свердловин, що використовуються для розроблення нафтових та газових родовищ, а також інших витрат, пов’язаних з придбанням (виготовленням) ОФ, що підлягають амортизації на умовах ст. 8) (п.п. 5.2.16);

7) витрати на забезпечення найманих працівників спеціальним одягом, взуттям, обмундируванням, необхідними для виконання професійних обов’язків, а також продуктами спеціального харчування відповідно до Переліку заходів та засобів з охорони праці, витрати на здійснення та придбання яких включаються до валових витрат, затвердженого постановою КМУ від 27.06.2003 р. № 994 (п.п. 5.4.1);

8) витрати, крім тих, що підлягають амортизації, пов’язані з науково-технічним забезпеченням господарської діяльності, на винахідництво та раціоналізацію, проведення дослідно-експериментальних та конструкторських робіт, виготовлення і дослідження моделей та зразків (абз. перший п.п. 5.4.2);

9) витрати на придбання літератури для інформаційного забезпечення та передплату спеціалізованих періодичних видань, проведення аудиту, у тому числі добровільного (абз. другий п.п. 5.4.2);

10) витрати на професійну підготовку, перепідготовку чи підвищення кваліфікації працівників (потенційних працівників) за профілем підприємства в українських навчальних закладах у межах 3 % фонду оплати праці звітного періоду (абз. третій п.п. 5.4.2);

11) витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) чи гарантійні заміни товарів, але не більше 10 % сукупної вартості проданих товарів, щодо яких не минув строк гарантійного обслуговування (п.п. 5.4.3);

12) витрати на проведення передпродажних та рекламних заходів щодо товарів (робіт, послуг), які продаються (надаються) таким платником податку (абз. перший п.п. 5.4.4);

13) витрати на організацію прийомів та презентацій, свят, придбання та розповсюдження подарунків, уключаючи безоплатну роздачу зразків товарів чи безоплатне надання послуг (виконання робіт) з рекламною метою, але не більше 2 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного (податкового) року (абз. другий п.п. 5.4.4);

14) витрати на самостійне зберігання, переробку, захоронення чи оплату послуг зі зберігання, переробки, захоронення та ліквідації відходів від виробничої діяльності платника податку сторонніми організаціями, з очищення стічних вод, інші витрати на збереження екологічних систем, що перебувають під негативним впливом господарської діяльності платника податку (п.п. 5.4.5);

15) витрати на придбання ліцензій та інших спеціальних дозволів, виданих державними органами для ведення господарської діяльності, уключаючи плату за реєстрацію підприємства в органах державної реєстрації (п.п. 5.4.7);

16) витрати на відрядження, що включаються до валових витрат з урахуванням обмежень, установлених п.п. 5.4.8;

17) витрати на утримання, експлуатацію деяких об’єктів соціальної інфраструктури, крім капітальних витрат, що підлягають амортизації, які перебували на балансі платника податку станом на 01.07.97 р. При цьому до складу валових витрат включаються 50 % таких витрат до моменту передачі таких об’єктів на баланс відповідного бюджету чи приватизації згідно із законом (п.п. 5.4.9 Закону про податок на прибуток, п. 5 р. II Закону № 1957);

18) витрати на утримання, експлуатацію та забезпечення основної діяльності пунктів медичного огляду працівників, наявність яких зумовлена законодавством чи колективним договором. При цьому до складу валових витрат включаються 50 % суми таких витрат (п.п. 5.4.10 Закону про податок на прибуток, п. 5 р. II Закону № 1957);

19) витрати на утримання, експлуатацію та забезпечення основної діяльності (крім тих, що підлягають амортизації) (п.п. 5.4.10):

приміщень житлового фонду, що належать юридичним особам, основною діяльністю яких є надання платних послуг з туробслуговування сторонніх громадян або здавання таких приміщень в оренду стороннім громадянам чи організаціям у порядку, визначеному Законом про податок на прибуток;

легкових автомобілів, побутових літальних апаратів, моторних човнів, катерів та яхт, призначених для відпочинку, що належать платникам податків, основною діяльністю яких є надання платних послуг з транспортного чи туристичного обслуговування сторонніх громадян чи організацій, а також якщо ці засоби належать спортивним організаціям та використовуються як спортивне спорядження;

— витрати на придбання ПММ для легкових автомобілів та оперативну оренду легкових автомобілів у розмірі 50 % понесених витрат;

20) витрати щодо виплачених або нарахованих процентів (з урахуванням обмежень, установлених пп. 5.5.2 — 5.5.5) (п.п. 5.5.1);

21) курсові різниці щодо заборгованості у валюті та/або валютних коштах, що значаться на банківському рахунку платника (у касі) на кінець звітного періоду (п.п. 7.3.3);

22) балансова вартість проданої іноземної валюти (п.п. 7.3.5);

23) витрати на конверсійні (обмінні) послуги банку (п.п. 7.3.7);

24) витрати за орендними операціями (п.п. 7.9.6);

25) збиток від продажу об’єктів ОФ групи 1: сума перевищення балансової вартості окремого об’єкта над виручкою від продажу (п.п. 8.4.3);

26) збиток від продажу нематеріального активу: сума перевищення балансової вартості активу над виручкою від продажу (п.п. 8.4.3);

27) балансова вартість груп 2, 3 та 4, якщо на початок звітного кварталу така група не містить матеріальних цінностей (це не стосується поліпшень орендованих ОФ) (п.п. 8.4.7);

28) сума витрат, пов’язаних з придбанням (виготовленням) проданих невиробничих фондів (без урахування зносу) та їх поліпшенням (п.п. 8.1.4);

29) балансова вартість об’єкта ОФ групи 1, що ліквідується (пп. 8.4.8, 8.4.10);

30) залишкова вартість окремого об’єкта ОФ групи 1, що досягла 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 грн.) (п.п. 8.3.7);

31) витрати, які може відобразити орендар у випадку повернення об’єкта ОФ групи 1 згідно з правилами, установленими п.п. 8.8.2;

32) балансова вартість окремого об’єкта ОФ групи 1, в якому відображалася вартість капітальних поліпшень якості землі, у разі продажу землі як окремого об’єкта власності або відчуження в інший спосіб (п.п. 8.9.4);

33) суми коштів, унесені платником податків на рахунки учасників фондів банківського управління або за договором пенсійних вкладів, але не більше 10 % валових доходів звітного періоду (п. 22.25);

34) інші суми, що підлягають віднесенню до складу валових витрат (наприклад, витрати на підтримку виробництва національних фільмів, зазначені в п.п. 5.2.18, оскільки їм немає місця в рядку 04.8 декларації та додатка Р2 до неї)

05

Формула

Сума, на яку здійснюється коригування валових витрат, являє собою суму показників рядків 05.1, 05.2 і 05.3

05.1

П. 5.10

У цьому рядку покупці відображають результати змін компенсації за придбані товари, роботи, послуги (включаючи їх повернення).

Якщо відбувається зменшення компенсації за придбані товари, роботи, послуги або їх повернення, то валові витрати покупця має бути зменшено і відповідне коригування відображається зі знаком «-». Якщо ж відбувається збільшення компенсації вартості придбаних товарів (робіт, послуг), то валові витрати покупця збільшуються — коригування відображається зі знаком «+».

Якщо така зміна компенсації відбувається в одному звітному періоді, то цей рядок не заповнюється: згорнута сума валових витрат (тобто сума після коригувань) відображається в рядку 04.1 (див. коментар до рядка 02.1). У цьому рядку, на нашу думку, також слід відображати суми авансу, що повертаються, зі знаком «-»

05.2

П.п. 5.2.7

Тут платник податків відображає суми помилково завищених (зі знаком «-») або занижених (зі знаком «+») у попередніх звітних періодах валових витрат і амортизаційних відрахувань, які було ним виявлено самостійно.

Якщо самостійно виявлена помилка призвела до недоплати податку до бюджету, то платник має нарахувати 5 % штраф, що відображається в рядку 22 декларації. Сума штрафу сплачується в ті ж строки, що й загальне податкове зобов’язання з податку на прибуток.

Помилкові показники, виправлені через рядок 05.2 поточної декларації протягом звітного року, відображаються у відповідних рядках подальших декларацій у тому ж помилковому розмірі. Виправлення валововитратних та амортизаційних помилок також можливе через УР. Порядок виправлення аналогічний тому, що застосовується при виправленні валових доходів (див. коментар до рядка 02.2)

05.3 К4

Ст. 12

У цьому рядку відображається збільшення валових витрат у порядку врегулювання сумнівної (безнадійної) заборгованості.

Рядок заповнюється на підставі показника рядка 05.3 додатка К4, що заповнюється на кожний договір (див. коментар до рядка 02.3)

06

Формула

Скориговані валові витрати визначаються як сума показників рядків 04 і 05

07 К1

П.п. 7.9.4, ст. 8, ст. 9

Тут відображається сума амортизаційних відрахувань. Цей рядок заповнюється на підставі даних таблиці 2 додатка К1/1 та/або таблиці 1 додатка К1/2 підприємствами, чия діяльність пов’язана з видобуванням корисних копалин. У разі одночасного заповнення додатків К1/1 і К1/2 до рядка 07 декларації переноситься сума показників рядка 07 таблиці 2 додатка К1/1 і рядка 07 таблиці 1 додатка К1/2

08

П. 3.1, формула

Об’єкт оподаткування визначається як різниця між скоригованими валовими доходами (рядок 03), валовими витратами (рядок 06) та амортизаційними відрахуваннями (рядок 07). Навіть якщо об’єкт оподаткування виявився менше нуля, то в рядку 08 зазначається відповідне значення зі знаком «-».

Якщо об’єкт оподаткування за підсумками 2008 року виявився від’ємним, його значення (без знака «-») переноситься до рядка 04.9 декларації за І квартал 2009 року (див. коментар до рядка 04.9).

І ще одне важливе зауваження. Воно стосується тих, хто разом з оподатковуваною діяльністю веде діяльність, прибуток від якої звільнено від оподаткування (пп. 7.11, 7.12, 7.13).

Такі платники згідно з п. 7.20 не повинні враховувати у складі валових витрат витрати, понесені у зв’язку з отриманням звільнених доходів, а амортизацію, нараховану на ОФ, що використовуються для отримання звільнених доходів, не враховують у зменшення валового доходу. Вони мають вести окремий облік валових доходів, валових витрат і амортизаційних відрахувань щодо пільгової діяльності. Однак декларацію з податку на прибуток побудовано інакше. Звільнені доходи, пов’язані з ними витрати і амортизація все-таки включаються до рядків 03, 06 і 07, змішуючись із загальними валовими доходами, валовими витратами та амортизацією. Отже, у рядку 08 буде зазначено загальний об’єкт оподаткування з урахуванням звільненого від оподаткування прибутку. А його виключення відбувається по рядку 10 декларації

09

П. 11 Перехідних положень Закону № 349

У цьому рядку проставляється прокреслення, оскільки в ньому свого часу відображалися так звані старі збитки, тобто отримані ще до внесення змін до Закону про податок на прибуток Законом № 349. Останніми для відображення таких збитків були 2004 і 2005 роки, та й те відповідні держбюджетні закони на ці роки перешкоджали цьому

10 К5

П. 7.12, п. 7.13, п. 7.20, п. 18.1,  ст. 19

Цей рядок призначено для того, щоб «витягти» прибуток (збиток), звільнений від оподаткування, із загальної суми прибутку (збитку), зазначеної в рядку 08. Хоча такий механізм і суперечить Закону про податок на прибуток, підсумковий результат виходить правильним.

Розрахунок суми прибутку від видів діяльності, звільнених від оподаткування на підставі п.п. 7.12.1, п. 7.13, п. 18.1, ст. 19, провадиться в додатку К5 (рядок 10 таблиці 1).

Якщо платник податків здійснює кілька видів діяльності, звільнених від оподаткування, то облік доходів, витрат, приросту (убутку) запасів та амортизаційних відрахувань ведеться щодо кожного пільгового виду діяльності окремо. Для розмежування результатів таких пільгових видів діяльності в додатку К5 рядки позначено літерами «А» і «Б», за необхідності можна додати рядок і з іншими літерами. Кожній літері відповідає окремий вид пільгової діяльності. У таблиці 2 додатка К5 зазначаються підстави для застосування таких пільг.

При заповненні рядка 10 потрібно враховувати, що збитки від пільгової діяльності не можуть згортатися з оподатковуваним прибутком, отже, його значення може бути від’ємним (п. 2 додатка 1 до Порядку № 761 // «БТ», 2008, № 51, с. 4)

11

Формула

Так само, як значення рядка 10, показник рядка 11 може бути від’ємним. У декларації до рядків, які не можуть бути від’ємними (рядки 12, 14), є виноска «**», в якій однозначно вказано на додатний характер показників цих рядків. До рядка 11 такої виноски немає.

І ще один момент. У Законі про податок на прибуток зустрічається такий показник, як оподатковуваний прибуток попереднього періоду чи року (пп. 5.2.2, 5.2.3, 5.2.13 і т. д.). Значення рядка 11 і є тим показником, на який слід орієнтуватися в таких випадках.

Показник рядка 11 (якщо він додатний) розбивається на два показники залежно від ставки податку, передбаченого для оподаткування відповідного прибутку (рядки 11.1 і 11.2). Якщо ж показник рядка 11 — від’ємний, то в рядках 11.1 і 11.2 необхідно поставити прокреслення

11.1

П. 10.1

У цьому рядку вказується частина прибутку, оподатковуваного за базовою ставкою 25 % від об’єкта оподаткування

11.2

П. 7.13, п. 18.1

У цьому рядку зазначається частина прибутку, оподатковуваного за пільговими ставками (відповідний розмір ставки платник самостійно вказує у графі 1 рядка 11.2 декларації)

12

Розрахунок

Нарахована сума податку на прибуток розраховується як сума рядків 12.1 і 12.2, тобто спочатку необхідно визначити показники рядків 12.1 і 12.2, а потім їх сума зазначається в рядку 12. Значення рядка 12 може бути лише додатним.

Маленьке зауваження для платників консолідованого податку: показник рядка 12 — той показник, з якого слід виходити при розрахунку суми, що підлягає сплаті за місцезнаходженням філій (якщо точніше, то показник рядка 12 потрібно зменшити на показники рядків 13.1 — 13.3 і 13.5.1 додатка К6). Зрозуміло, якщо в рядку 12 проставлено прокреслення, то жодного розподілу не буде

12.1

П. 10.1

Показник рядка 12.1 розраховується шляхом множення базової ставки 25 % на показник рядка 11.1

12.2

Пп. 7.13, 18.1

Показник рядка 12.2 розраховується шляхом застосування відповідної пільгової ставки до показника рядка 11.2

13 К6

Пп. 7.8.3 — 7.8.4, п. 16.3, п.п. 2.1.3, п. 18.1, ст. 19

Для розрахунку суми, на яку зменшується нарахований податок на прибуток, призначено додаток К6, показник рядка 13 таблиці 1 якого переноситься до рядка 13 декларації.

У додатку К6 розраховуються (зазначаються) такі показники:

— вартість торгових патентів (у межах прибутку від відповідного виду діяльності, що патентується) (рядок 13.1 таблиці 1 і таблиці 3), докладніше див. у статті «Торгові патенти: податковий та бухгалтерський облік» // «БТ», 2008, № 3, с. 38;

— податок, сплачений з прибутку (крім пасивного), отриманого за кордоном (рядок 13.2 таблиці 1);

— податок, сплачений з пасивного прибутку за кордоном, за наявності міжнародного договору (рядок 13.3 таблиці 1);

— сума податку, нарахованого платником за місцезнаходженням його філій (рядок 13.4 таблиці 1 і таблиці 2), докладніше див. у статті «Філії: податок на прибуток і ПДВ» // «БТ», 2008, № 12, с 14;

— сума авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів, що відноситься на зменшення нарахованої суми податку (рядок 13.5.1 таблиці 1), докладніше див. у статті «Дивіденди в обліку та звітності емітента» // «БТ», 2008, № 4, с. 28.

Сума цих показників формує показник рядка 13 таблиці 1 додатка К6

14

Формула

Показник рядка 14 так само, як і показник рядка 12, може бути лише додатним. Оскільки декларація заповнюється наростаючим підсумком, то рядок 14 міститиме дані всіх попередніх періодів цього року. До речі, значення рядка 14 протягом року може не тільки збільшуватися, а і зменшуватися. Цілком можлива ситуація, коли в декларації за рік її показник виявиться меншим від показника за 11 місяців чи іншого періоду. Адже збільшення, скажімо, валових витрат у IV кварталі (або грудні) може бути стрімкішим, ніж збільшення валових доходів. У результаті податкове зобов’язання року буде меншим, ніж податкове зобов’язання попередніх періодів.

Показник цього рядка за мінусом показника рядка 15 відображається по особовому рахунку платника в податковому органі

15

П. 16.4

Сума нарахованого податку за попередній податковий період поточного року — показник рядка 14 попередньої декларації в межах року. Цей рядок призначено для «очищення» податкового зобов’язання від даних попередніх періодів поточного року (у декларації за рік тут буде відображено значення ряд. 14 11-місячної декларації). Завдяки цьому до бюджету перераховується податок лише з того прибутку, який було отримано за останній квартал (за грудень для річної декларації)

16

П. 21.3

Рядок 16 призначено для відображення в ньому переплати, якщо платник податків не бажає отримати цю суму на поточний рахунок. Вона лише зменшує податкове зобов’язання періоду. Причому в цьому рядку вказується не лише безпосередньо переплата, тобто сплата податку в більшій, ніж задекларовано за підсумками періоду, сумі (наприклад, задекларовано 20000 грн., а до бюджету перераховано 30000 грн.), а й та переплата, що утворилася через принцип наростаючого підсумку в разі, коли податкове зобов’язання поточного періоду виявилося менше податкового зобов’язання попередніх періодів

17

Формула

У цьому рядку показується сума податку, яку потрібно сплатити до бюджету після всіх зменшень. Значення цього рядка так само, як і рядків 12 і 14, може бути лише додатним. Його дані не проводяться по особовому рахунку

18

П. 21.3

Як зазначалося, суму переплати платники податків можуть повернути на свій поточний рахунок. Для цього і призначено рядок 18 декларації. У платника податків є альтернатива: якщо він хоче врахувати переплату в рахунок майбутніх платежів, то заповнює рядок 16, а якщо хоче отримати її на поточний рахунок, то заповнює рядок 18. При цьому йому необхідно подати до податкового органу відповідну заяву

19

Пп. 10.2, 13.1 — 13.2, 13.6

Рядок 19 — перший з тих рядків, у яких відображаються так звані додаткові показники. Незважаючи на їх, здавалося б, довідковий характер, при їх заповненні також необхідно бути вкрай уважним, оскільки всі вони проводяться по особовому рахунку податковим органом. Причому таке проведення здійснюється з урахуванням значень цих рядків за попередній період (тобто за мінусом). Інакше по особовому рахунку постійно «вискакувала» б недоплата, адже декларація, у тому числі додаткові рядки, заповнюється наростаючим підсумком.

У рядку 19 зазначається сума податків, утриманих із:

— доходів фізичних осіб, нарахованих у вигляді процентів (рядок 19.1);

— доходів нерезидентів (рядок 19.2);

— доходів у вигляді фрахту (рядок 19.3).

Показник рядка 19 дорівнює сумі показників рядків 19.1 — 19.3

19.1 К7

П.п. 9.2.2. Закону № 889

Рядок 19.1 на сьогодні не може бути заповнено. Це пояснюється тим, що утримання податку з доходів фізичних осіб із сум нарахованих процентів регламентовано п.п. 9.2.2 Закону № 889, а він набуває чинності лише з 01.01.2010 р. Зрозуміло, що і таблицю 1 додатка К7 також не може бути заповнено до цього моменту. А ось таблиця 2 цього додатка заповнюється і призначена для відображення суми відрахувань до держбюджету оператора державної лотереї згідно з п.п. 10.2.3. Однак її дані до декларації не потрапляють, вона має своєрідний довідковий характер

19.2

Пп. 13.1 — 13.2, 13.6

Утримання податку з доходів нерезидента регламентовано п. 13.1. Не будемо тут перелічувати всі види доходів, з яких потрібно утримувати податок, зауважимо лише, що в загальному випадку ставку податку встановлено в розмірі 15 %. Податок сплачується за рахунок таких доходів (тобто утримується резидентом) під час такої виплати. Однак, якщо інші правила встановлено нормами міжнародних угод, то мають застосовуватися останні. Крім того, стосовно деяких доходів нерезидентів інші ставки встановлено власне Законом про податок на прибуток (наприклад, резиденти, які здійснюють виплати нерезидентам від наданих рекламних послуг на території України, сплачують податок за ставкою 20 % суми таких виплат за власний рахунок).

Для доходів нерезидентів у вигляді фрахту в декларації передбачено спеціальний рядок 19.3.

Не слід забувати, що особи, які виплачують доходи нерезидентам протягом строку, передбаченого законодавством для квартального звітного періоду, подають до податкового органу за своїм місцезнаходженням звіти про виплачені доходи, утримання та внесення до бюджету податку на доходи нерезидентів за попередній квартал (п. 1.3 Порядку № 28)

19.3

П. 13.5

Як уже зазначалося, у цьому рядку вказуються доходи нерезидентів у вигляді фрахту. Сума фрахту, що виплачується нерезиденту за договорами фрахту, оподатковується за ставкою 6 % у джерела виплати таких доходів за рахунок цих доходів. Причому базою для оподаткування є базова ставка фрахту.

Щодо фрахту так само, як і щодо інших доходів, виплачених нерезидентам, необхідно подати відповідний звіт (див. коментар до рядка 19.2)

20

Пп. 7.8.2, 7.9.4

Як відомо, при виплаті дивідендів слід нарахувати і сплатити авансовий внесок з податку на прибуток. Для відображення цих сум призначено два рядки: рядок 20 декларації та рядок 13.5 додатка К6 до декларації. На наш погляд, показники цих рядків мають збігатися. У зв’язку з цим назву рядка 20 не можна назвати вдалого, адже, судячи з неї, у рядку 20 слід указувати нараховану суму авансового внеску, а в рядку 13.5 додатка К6 — сплачену

21

П. 4 Прикінцевих положень Закону № 349, Закону про держбюджет на відповідний рік

Цей рядок у 2008 році заповнюють лише унітарні державні та комунальні підприємства, які сплачують так звані держдивіденди.

Порядок сплати держдивідендів у 2008 році було визначено постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2008 р. № 158 // «БТ», 2008, № 11, с. 5. Крім того, платники держдивідендів повинні разом з фінансовою звітністю подавати ще й відповідний Розрахунок, форму якого затверджено наказом ДПАУ від 12.05.2008 р. № 294.

Ст. 59 Закону про держбюджет-2009 також передбачено сплату окремими платниками держдивідендів у 2009 році (докладніше див. у статті «Держбюджет-2009: огляд змін» // «БТ», 2009, № 1 — 2, с. 13)

22

П. 17.2 Закону № 2181

Якщо платник податків припустився помилки та вирішив виправити її в поточній декларації, то в рядку 22 зазначається сума 5 % «самоштрафу» (зрозуміло, якщо така помилка призвела до недоплати). Якщо в тому самому періоді було завищено і валові доходи, і валові витрати чи амортизацію, то суму недоплати може формувати лише різниця цих величин. Тому не завжди додатне значення рядка 02.2 чи від’ємне значення рядка 05.2 призводить до виникнення недоплати, а отже, і до сплати 5 % штрафу.

Крім того, якщо в помилковому періоді рядок 14 було заповнено з прокресленням і після виправлення помилки додатне значення податкового зобов’язання так і не з’явилося, то немає підстав говорити про виникнення недоплати, а отже, і про сплату 5 % штрафу. Про те, що підставою для нарахування 5 % штрафу є факт заниження зобов’язань, згадується і в абз. 5 п. 4 додатка 1 до Порядку № 761

23 К4

П.п. 12.1.2

Якщо продавець товарів (робіт, послуг) не одержує від покупця оплату, то у випадках, визначених п.п. 12.1.1, він має право збільшити валові витрати. Однак якщо в майбутньому обставини змінюються, то згідно з п.п. 12.1.2 він зобов’язаний збільшити валові доходи. У такому разі йому потрібно на суму додаткового податкового зобов’язання нарахувати пеню і включити її до складу валових доходів (докладніше див. статтю «Урегулювання сумнівної заборгованості» // «БТ», 2009, № 1—2, с. 31).

Пеня розраховується за строк від першого дня податкового періоду, наступного за періодом, протягом якого відбулося збільшення валових витрат відповідно до п.п. 12.1.1, до останнього дня податкового періоду, на який припадає збільшення валового доходу, і сплачується незалежно від значення податкового зобов’язання платника податку за відповідний звітний період. Показник рядка 23 розкривається в додатку К4

 

* У таблиці, якщо не зазначено нормативно-правовий акт, то йдеться про Закон про податок на прибуток.

** У таблиці використано такі скорочення: МШП — малоцінні, швидкозношувані предмети; ВВ — валові витрати, УР — уточнюючий розрахунок, ОФ — основні фонди.

 

ДОДАТОК Р1

У

додатку Р1 «Суми нарахованих податків, зборів (обов’язкових платежів), що включаються до валових витрат» відображаються суми внесених (нарахованих) податків та зборів (обов’язкових платежів), що включаються до складу валових витрат на підставі п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток. Додаток Р1 являє собою таблицю, в якій зібрано всі «валововитратні» податкові платежі, що включаються до рядка 4.6 декларації.

При заповненні додатка Р1 варто звернути увагу на заповнення деяких рядків. Так, у

рядку 4.6.2 «Мито» не повинне відображатися мито, сплачене при імпортуванні товару, адже воно потрапить до валових витрат у складі первісної вартості товару і відобразиться в рядку 04.1 декларації. А от експортне мито має бути відображено в цьому рядку.

Показник

рядка 4.6.4 «Плата за землю (земельний податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності)», крім суми плати (податку) за землю, включає суму орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, оскільки така орендна плата має статус податкового платежу.

Тепер про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомості

(рядок 4.6.15) та легкових автомобілів (рядок 4.6.18). ДПАУ вважає, що пенсійний збір при купівлі таких об’єктів ОФ включається до валових витрат підприємства за умови, що об’єкти, які придбаваються, використовуватимуться в господарській діяльності платника податків (див. лист від 19.12.2006 р. № 23881/7/15-0317 і консультацію представників ДПАУ в журналі «Вісник податкової служби України», 2007, № 64). Отже, якщо зазначені об’єкти не використовуватимуться в госпдіяльності, то пенсійні збори до валових витрат включати не можна.

Зауважте:

рядок 4.6.22 «Податок з реклами» заповнюють виключно ті юридичні особи, які надають послуги з установлення та розміщення реклами. Замовники ж суму такого податку відображають разом із вартістю послуг у складі рядка 04.1 декларації. Це саме стосується інших місцевих податків, що справляються і сплачуються до бюджету податковими агентами.

Більшість показників додатка Р1 можна порівняти з даними інших звітів, як рекомендує ДПАУ своїм працівникам, які проводитимуть камеральні перевірки декларацій з податку на прибуток. Алгоритми такого порівняння за всіма річними додатками Р1 — Р3 наведено в

п. 3 додатка 1 до Порядку № 761 // «БТ», 2008, № 51, с. 4, 56.

Також зауважимо, що не всі платежі, які можуть включатися до валових витрат на підставі

п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток, перелічено в додатку Р1. Наприклад, ДПАУ в листі від 28.04.2007 р. № 8820/7/15-0317 // «БТ», 2007, № 20, с. 10 погодилася, що витрати на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ст. 13 Закону № 1788, з метою оподаткування прирівнюються до збору на обов’язкове державне пенсійне страхування і включаються до складу валових витрат згідно з п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток. Однак відповідного рядка в додатку Р1 немає, тому не залишається нічого, як включати їх до рядка 04.13 декларації як інші витрати, передбачені ст. 5 Закону про податок на прибуток.

 

ДОДАТОК Р2

У додатку Р2

«Витрати на добровільне перерахування коштів, передачу товарів (виконання робіт, надання послуг)» розшифровано склад витрат на добровільне перерахування коштів, передачу товарів (виконання робіт, надання послуг) і встановлено алгоритм розрахунку їх сум, які включаються до складу валових витрат.

До зазначених витрат належать:

— суми коштів, перераховані до державного чи місцевих бюджетів (показник рядка В1), неприбутковим організаціям, зазначеним у

п. 7.11 Закону про податок на прибуток, а також юридичним особам — засновникам третейських судів (показник рядка В2), які відповідно до п.п. 5.2.2 Закону про податок на прибуток включаються до складу валових витрат у межах від 2 % до 5 % оподатковуваного прибули попереднього року;

— суми коштів, перераховані підприємствами всеукраїнських об’єднань осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на яких працює за основним місцем роботи не менше 75 % таких осіб (рядок 2 додатка Р2 заповнюється тільки згаданими підприємствами), цим об’єднанням на їх благодійні цілі (такі витрати відповідно до

п.п. 5.2.3 Закону про податок на прибуток включаються до складу валових витрат у межах 10 % оподатковуваного прибутку попереднього року);

— витрати на безоплатне надання певним категоріям працівників вугільної промисловості вугілля на побутові потреби в межах установлених норм згідно з

п.п. 5.2.11 Закону про податок на прибуток (рядок 3 додатка Р2 заповнюється тільки підприємствами вугільної промисловості);

— суми коштів, перераховані організаціям роботодавців та їх об’єднанням, у вигляді вступних, членських та цільових внесків, у межах 0,2 % фонду оплати праці платника податку за звітний рік (рядок 04.3 декларації — показник, що зазначається в рядку Б додатка Р2) (

п.п. 5.2.11 Закону про податок на прибуток);

— суми коштів, перераховані установам науки, освіти, культури, заповідникам, музеям-заповідникам для цільового використання з метою охорони культурної спадщини, які відповідно до

п.п. 5.2.13 Закону про податок на прибуток включаються до складу валових витрат у межах від 2 до 10 % оподатковуваного прибутку попереднього року.

Зауважимо, що всупереч

Закону про податок на прибуток, який прив’язує перелічені валові витрати до оподатковуваного прибутку як попереднього року (п.п. 5.2.2), так і попереднього періоду (пп. 5.2.3, 5.2.13), додаток Р2 побудовано таким чином, що прив’язка здійснюється тільки до оподатковуваного прибутку попереднього року.

У консультації працівників податкового відомства (

див. журнал «Вісник податкової служби України», 2008, № 6) було зазначено, що під терміном «попередній звітний період» стосовно п.п. 5.2.13 Закону про податок на прибуток слід розуміти календарні квартал, півріччя, три квартали, рік. Однак в Узагальнюючому податковому роз’ясненні, затвердженому наказом ДПАУ від 27.08.2008 р. № 552 // «БТ», 2008, № 36, с. 5, так само, як і в додатку Р2, як попередній податковий період розглядається тільки попередній рік. До речі, у згаданому податковому роз’ясненні наведено приклади заповнення додатка Р2.

 

ДОДАТОК Р3

Додаток Р3

«Розрахунок валових витрат при здійсненні операцій з нерезидентом, який має офшорний статус» складається лише тими платниками податку, які протягом звітного року придбавали товари (роботи, послуги) у нерезидентів, що мають офшорний статус, або здійснювали розрахунки через таких нерезидентів.

Спеціальні правила податкового обліку операцій з нерезидентами, розташованими на території офшорних зон, установлено

п. 18.3 Закону про податок на прибуток. Згідно з цим підпунктом у разі укладення договорів, що передбачають здійснення оплати товарів (робіт, послуг) на користь, нерезидентів, які мають офшорний статус, або при здійсненні розрахунків через таких нерезидентів або через їх банківські рахунки, незалежно від того, чи здійснюється така оплата (у грошовій чи іншій формі) безпосередньо або через інших резидентів чи нерезидентів, витрати платників податку на оплату вартості таких товарів (робіт, послуг) включаються до складу їх валових витрат у сумі, що становить 85 % вартості цих товарів (робіт, послуг).

Перелік офшорних зон установлено

розпорядженням КМУ від 24.02.2003 р. № 77-р.

У графі 2 додатка Р3 зазначаються реквізити договору з нерезидентом, який має офшорний статус, а також назва та місцезнаходження такого нерезидента. Кожному такому договору відводиться окремий рядок.

У графі 3 додатка Р3 вказується загальна сума витрат на придбання товарів (робіт, послуг) в офшорного нерезидента. Слід зауважити, що авансові виплати нерезидентам не відображаються в цій графі. Адже згідно з вимогами

п.п. 11.2.3 Закону про податок на прибуток датою збільшення валових витрат платника податку при здійсненні операцій з нерезидентами є дата оприбуткування товарів, а для робіт (послуг) — дата фактичного їх отримання від нерезидентів незалежно від наявності їх оплати. Сюди ж потрапляють суми процентів, сплачені нерезидентам, які мають офшорний статус (див. коментар до листа ДПАУ від 01.09.2006 р. № 16369/7/15-0517 // «БТ», 2006, № 45, с. 6).

Суму витрат, яку дозволено включити до валових витрат, — показник графи 4 додатка Р3 одержують, помноживши дані графи 3 на 0,85.

Підсумкова сума показників графи 4 за всіма договорами з офшорними нерезидентами дає показник рядка 04.11 додатка Р3, що переноситься до рядка 04.11 декларації.

У такому ж порядку провадиться розрахунок показників рядка 04.11 декларацій з податку на прибуток за квартал, півріччя, три квартали та 11 місяців, але додаток Р3 подається тільки разом з річною декларацією.

Ми приділили увагу кожному рядку декларації з податку на прибуток і розглянули річні додатки до неї. Безумовно, було б корисно проілюструвати заповнення декларації комплексним прикладом, з усіма додатками, але обсяг газети, на жаль, обмежений. Сподіваємося, що на більшість запитань щодо визначення показників декларації та її додатків ми відповіли, а заповнити власне декларацію на підставі наявних показників буде неважко.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі