Теми статей
Обрати теми

Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року

Редакція БТ
Постанова від 21.05.2009 р. № 502

ПЛАНОВІ ТА ПОЗАПЛАНОВІ ПЕРЕВІРКИ:

Кабмін запровадив до 31 грудня 2010 року
обмеження щодо їх проведення

 

Постанова Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 р. № 502

«Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року»

 

Документ, що коментується, наведено в додатку «Документи»

 

Постановою

, що коментується, Кабмін:

— запровадив

до 31 грудня 2010 року тимчасові обмеження на проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання;

— затвердив процедуру винесення припису про усунення виявлених порушень.

1. Планові перевірки.

Кабмін тимчасово призупинив проведення планових перевірок суб’єктів господарювання, крім перевірок суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику. Нагадаємо, що ч. 2 ст. 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі — Закон про перевірки) орган держнагляду має у віднесеній до його ведення сфері контролю визначити критерії, за якими оцінюється ступінь ризику (високий, середній, незначний). Залежно від ступеня ризику визначається періодичність проведення планових заходів, а органи контролю (нагляду) визначають перелік питань для їх здійснення. На сьогодні за деякими напрямками держнагляду критерії ризику досі не затверджено. У разі незатвердження критеріїв, періодичності проведення планових заходів та переліку питань щодо їх проведення такі суб’єкти господарювання вважаються суб’єктами господарювання з незначним ступенем ризику (ч. 3 ст. 22 Закону про перевірки).

Виняток у

постанові, що коментується, про припинення проведення планових перевірок зроблено також щодо планових заходів держнагляду (контролю) за дотриманням податкового законодавства, правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати до бюджетів, державних нецільових фондів податків та зборів (обов’язкових платежів).

2. Позапланові перевірки

. Установлено обмеження на проведення позапланових перевірок. Обмеження не стосуються двох випадків: перевірок що проводяться за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства, а також на прохання самого суб’єкта підприємництва на підставі його письмової заяви.

3. Процедура винесення приписів.

Кабмін зобов’язав органи держнагляду:

видавати суб’єкту господарювання припис про усунення протягом 30 діб виявлених порушень, підготовлене на підставі акта про проведення перевірки, якщо інший строк не передбачено законом;

приймати рішення про застосування до суб’єктів господарювання фінансових та адміністративних санкцій лише в разі невиконання ними протягом 30 діб від дня отримання приписів про усунення виявлених порушень (крім порушень, які неможливо усунути);

не застосовувати санкції за порушення, які усунено за приписом.

Зауважимо, що на сьогодні зовсім не всі органи держнагляду виносять такі постанови. Найімовірніше, їм доведеться терміново розробляти форми таких приписів та затверджувати порядки їх винесення.

4

. На які контролюючі органи поширюється дія документа?

У тексті

постанови ці органи не названо. Але в ній використовуються терміни, що застосовуються Законом про перевірки (критерії оцінки ступеня ризику, держнагляд (контроль) у сфері госпдіяльності тощо). Тому не виключено, що сфери дії Закону про перевірки та постанови, що коментується, збігаються. А оскільки це так, то запроваджені постановою обмеження «не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю на кордоні, контролю за дотриманням бюджетного законодавства та використанням державного та комунального майна, банківського і страхового нагляду, інших видів спеціального державного контролю за діяльністю суб’єктів господарювання на ринку фінансових послуг, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, а також оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя». З цим, здається, згоден Держпідприємництва (http:// http://www.dkrp.gov.ua). Крім того, згадка в абзаці першому постанови, що коментується, про податкове законодавство дає нам право стверджувати, що обмеження на проведення перевірок поширюється і на податкові органи. Хоча не виключено, що у ДПАУ буде інша думка.

5. Чи легітимна постанова, що коментується?

Як відомо, перелік підстав для проведення позапланових перевірок установлено на рівні законів. Досить пригадати

ст. 6 Закону про перевірки, ст. 111 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII. Припинити дію цих законодавчих норм може лише Верховна Рада України. Висновок: постанову, що коментується, прийнято Кабміном з перевищенням повноважень.

Однак достатньо згадати

постанову від 14.04.2009 р. № 366*. Нею Кабмін зобов’язав приватних підприємців, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний чи фіксований податок), доплачувати до Пенсійного фонду внески до мінімального розміру страхового внеску за себе та членів сім’ї, які беруть участь у підприємницькій діяльності. Легітимною цю постанову назвати теж не можна, оскільки фіксований розмір внеску до Пенсійного фонду для єдиноподатників та фікспатентників має бути встановлено законом, а не постановою. Проте її ніхто досі не скасував. Більше того, Пенсійний фонд уже роз’яснив порядок сплати внесків (лист від 05.05.2009 р. № 7964/30-20**).

* Див. ком. «До уваги приватних підприємців! Кабмін установив мінімальний розмір» // «БТ», 2009, № 18, с. 4.

** Див. ком. «Доплату внесків до Пенсійного фонду підприємці-спрощенці здійснюють щокварталу» // «БТ», 2009, № 19, с. 7.

У зв’язку з цим вважаємо: усупереч перевищенню повноважень урядом, тимчасове обмеження на проведення планових та позапланових перевірок має право на існування. Тим більше, що така тимчасова заборона на проведення позапланових перевірок «на руку» багатьом суб’єктам господарювання. Питання лише в тому, чи дотримуватимуться контролюючі органи такого встановленого мораторію? І що їм загрожує за його порушення?

Для ефективного забезпечення дії постанови в уряді пообіцяли створити «гарячу телефонну лінію», на яку підприємці зможуть зателефонувати і повідомити про факти порушення цього мораторію (http://www.kmu.gov.ua). Як тільки номер телефону стане нам відомий, обіцяємо відразу ж його вам повідомити.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі