Філії та ПДВ: наслідки скасування ПДВ-реєстрації та подальший облік ПДВ

Редакція БТ
Стаття

ФІЛІЇ ТА ПДВ:

наслідки скасування ПДВ-реєстрації та подальший облік ПДВ

 

Ще зовсім недавно філії й не підозрювали, що їм доведеться розпрощатися зі своєю реєстрацією платниками ПДВ. Але ДПАУ була непохитна, і з 1 січня 2009 року всі без винятку філії перестали бути самостійними платниками ПДВ.

У сьогоднішній статті розповімо про податкові наслідки такого «добровільно-примусового» анулювання ПДВ-реєстрації та приділимо увагу подальшому філійному обліку ПДВ.

Наталія ГОЛОСКУБОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон про ПДВ —

Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Інструкція № 17

— Інструкція про порядок видачі міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, підприємствам, установам, організаціям, господарським об’єднанням та громадянам дозволів на право відкриття та функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів, а також порядок видачі дозволів на оформлення замовлень на виготовлення печаток і штампів, і затвердження Умов та правил проведення діяльності з відкриття і функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів, затверджена наказом МВС України від 11.01.99 р. № 17.

Положення № 79

— Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом ДПАУ від 01.03.2000 р. № 79.

Порядок № 244

— Порядок ведення Реєстру отриманих та виданих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 30.06.2005 р. № 244.

Порядок № 165 —

Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165.

 

Трохи історії

На початку 2008 року ДПАУ почала звертати увагу, що філії статусу юридичної особи не мають

(п. 3 ст. 95 ЦКУ), а тому не відповідають визначенню «платник податку», наведеному в п. 1.3 Закону про ПДВ, оскільки не є «особами» в розумінні п. 1.2 Закону про ПДВ. У зв’язку з цим у податкових органів відсутні підстави для реєстрації філії як платника ПДВ. Платниками ПДВ можуть бути лише головні підприємства — юридичні особи. Зауважимо, що Закон про ПДВ у цій частині не змінювався з 1997 року. Це означає, що філії ніколи не повинні були реєструватися платниками ПДВ. Але, незважаючи на це, податківці на місцях реєстрували філії платниками ПДВ, а інколи навіть змушували їх стати платниками ПДВ. Перший «тривожний дзвінок» від ДПАУ надійшов у 2002 році. Достатньо пригадати лист від 30.01.2002 р. № 1707/7/16-1217, в якому ДПАУ визнала реєстрацію філій як платників ПДВ не обов’язковою, однак це не означало абсолютну неможливість такої реєстрації.

І ось тепер, через 11 років, ДПАУ вирішила виправити свою ж помилку. Своїми листами вона почала зобов’язувати

регіональні ДПА письмово звернутися до кожної філії — платника ПДВ з пропозицією добровільного анулювання її реєстрації платником ПДВ з початку нового бюджетного року, а саме з 01.01.2009 р. (лист ДПАУ від 09.04.2008 р. № 7330/7/16-1417*). Для цього вона рекомендувала філіям подати до податкового органу Заяву про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість за формою № 3-ПДВ не пізніше 21.12.2008 р. У грудні 2008 року ДПАУ перейшла до рішучіших заходів: у своєму листі від 01.12.2008 р. № 24738/7/16-1517 вона зауважила, що при неподанні філіями заяви про анулювання реєстрації платника ПДВ таке анулювання здійснюватиметься з ініціативи податкового органу.

* Див. ком. «ДПАУ пропонує філіям анулювати їх реєстрацію платниками ПДВ» // «БТ», 2008, № 20, с. 9.

Зауважимо, що позицію ДПАУ про визнання реєстрації філій, які не мають статусу юридичної особи, платниками ПДВ оспорювати безглуздо**. Справа в тому, що аргументи дуже вагомі. Вони базуються на незмінних нормах

Закону про ПДВ. А оскільки це неминуче, то потрібно знати, які податкові наслідки чекають на філії після скасування їх реєстрації як платників ПДВ.

** Про те, що філії не можуть бути самостійними платниками ПДВ, оскільки згідно з п. 1.2 Закону про ПДВ не відповідають визначенню поняття «особи», ми писали у статті «Філії: сплата окремих податків та зборів» // «БТ», 2008, № 20, с. 15.

 

Наслідки скасування ПДВ-реєстрації

ДПАУ наприкінці 2008 року почала звертати увагу філій на податкові наслідки, які на них чекають після скасування їх реєстрації як платників ПДВ (

листи від 06.11.2008 р. № 10887/6/16-1515-26 і від 01.12.2008 р. № 24738/7/16-1517). Зокрема, вона вказувала на те, що при анулюванні ПДВ-реєстрації філії мають застосувати норму п. 9.8 Закону про ПДВ, а саме визнати умовний продаж товарних залишків чи основних фондів, що перебувають в обліку на день анулювання, і забути про бюджетне відшкодування та про від’ємне значення податку (показник рядка 26 декларації), задеклароване в останній податковій декларації. Такі висновки випливали з вимоги погашати суму бюджетного відшкодування та від’ємного значення ПДВ податковими зобов’язаннями, нарахованими на вартість товарних залишків чи основних фондів, що перебувають в обліку на день анулювання, щодо яких визнано умовний продаж (абзац двадцятий листа від 01.12.2008 р. № 24738/7/16-1517).

Редакція з такими висновками була не згодна. Ми говорили, що при анулюванні ПДВ-реєстрації у філії ми маємо справу з так званим злиттям двох платників. Пізніше ДПАУ все-таки побачила особливості «добровільно-примусового» анулювання для таких нестандартних платників ПДВ. І у своєму

листі від 31.12.2008 р. № 27539/7/16-1517***, пославшись на незмінність прав власності головного підприємства на майно, закріплене за філією, відсутність цивільно-правових угод, що підлягають обкладенню ПДВ, між філією та головним підприємством — юридичною особою, а також ураховуючи норми п. 1.4, ст. 2, 7 і 9 Закону про ПДВ, вилучила абзаци сімнадцятий — двадцятий з листа ДПАУ від 01.12.2008 р. № 24738/7/16-1517. Таким чином, ДПАУ погодилася з тим, що при скасуванні реєстрації філії як платника ПДВ про жодний умовний продаж товарних залишків чи основних фондів не може бути й мови. Аргумент — відсутність переходу права власності.

*** Див. ком. «Анулювання ПДВ-реєстрації філій: ліберальне роз’яснення ДПАУ про податкові наслідки» // «БТ», 2009, № 3, с. 8.

Сподіваємося, що цим ДПАУ визнала право філії на бюджетне відшкодування за результатами останнього податкового періоду. Що ж стосується перенесення від’ємного значення (показника рядка 26 декларації), відображеного в останній декларації з ПДВ філії, до рядка 23.2 декларації головного підприємства, то тут ситуація не прояснилася. Незважаючи на те що з

листа від 01.12.2008 р. № 24738/7/16-1517 це обмеження вилучено, у листі ДПАУ від 06.11.2008 р. № 10887/6/16-1515-26 воно наявне (про зміни в цьому листі нам не відомо). У зв’язку з цим рекомендуємо отримати індивідуальне роз’яснення вашого податкового органу з приводу перенесення показника рядка 26 декларації, відображеного в останній декларації з ПДВ філії, до рядка 23.2 декларації головного підприємства.

 

Подальший податковий облік ПДВ

Після того, як філія втратила статус платника ПДВ, головне підприємство може:

1) або самостійно вести весь облік ПДВ, уключаючи виписування та отримання податкових накладних, у тому числі і щодо філії, ведення

Реєстру отриманих та виданих податкових накладних (далі — Реєстр);

2) або делегувати права виписування податкових накладних і ведення окремого

Реєстру філії, цим частково переклавши облік ПДВ на філію, але при цьому сплачувати ПДВ за результатами діяльності має юридична особа.

Незалежно від обраного способу, головному підприємству слід пам’ятати, що:

— декларацію з ПДВ до податкового органу подає лише головне підприємство — платник ПДВ

;

— при розрахунку 300-тисячної

реєстраційної межі головне підприємство, крім своїх операцій з поставки товарів (послуг), має також ураховувати операції своїх філій;

операції з передачі товарів (послуг) та/або основних фондів від головного підприємства до філії та навпаки не є об’єктом обкладення ПДВ, оскільки при такій передачі не відбувається передача права власності на такі товари (послуги), основні фонди (відсутня поставка).

До речі, саме на ці моменти звертає увагу ДПАУ у своєму

листі від 06.04.2009 р. № 7124/7/16-1517.

Якщо облік ПДВ повністю веде головне підприємство (перший варіант), то особливих запитань не виникає. Головне підприємство виписує податкові накладні, реєструє їх у

Реєстрі , заповнює декларацію з ПДВ і сплачує ПДВ до бюджету. Запитання виникають, коли головне підприємство делегує права виписування податкових накладних філії. Тому наступний розділ статті присвятимо порядку виписування податкових накладних філіями, яким головне підприємство делегувало таке право.

 

Якщо податкові накладні виписує філія

Якщо філія самостійно здійснює поставку товарів (послуг) і провадить розрахунки з постачальниками/споживачами, то зареєстрований платник ПДВ, до складу якого входить така філія,

може делегувати їй право виписування податкових накладних (п. 2 Порядку № 165) і ведення Реєстру (п. 2 Порядку № 244). Для цього головне підприємство — платник ПДВ має кожній філії присвоїти окремий код (номер, шифр). Про своє рішення головне підприємство письмово повідомляє податковий орган за місцем своєї реєстрації.

При складанні податкової накладної філією порядковий номер такої податкової накладної згідно з

п. 3 Порядку № 165 потрібно проставляти у вигляді числового дробу: у чисельнику — порядковий номер, а у знаменнику — присвоєний головним підприємством код (номер, шифр). Номери Реєстрів присвоюються також з урахуванням установленого для філії коду (номера, шифру): у чисельнику проставляється порядковий номер Реєстру, а у знаменнику — код (номер, шифр) філії (п. 5 Порядку № 244).

При заповненні реквізитів

«Особа (платник податку) — продавець» і «Місцезнаходження продавця» податкової накладної філії не зашкодить зазначити не лише найменування та місце розташування головної особи (платника ПДВ), а і своє найменування та місце розташування. Так, у своїх листах від 27.01.2006 р. № 682/6/16-1116, від 12.02.2009 р. № 1574/5/16-1516, від 02.03.2009 р. № 2647/6/16-1516-26, № 1863/6/16-1516-26, № 4177/7/16-1517-26, від 06.04.2009 р. № 7124/7/16-1517 ДПАУ наполягає на одночасному заповненні найменування головного підприємства і філії та рекомендує (за бажанням) указувати водночас місцезнаходження філії та головного підприємства.

Наприклад

, ТОВ «Стандарт» (платник ПДВ), розташоване за адресою: м. Київ, вул. Київська, 7, делегувало своїй філії ХФ ТОВ «Стандарт» (м. Харків, вул. Харківська, 100) право виписування податкових накладних.

Графи податкової накладної ХФ ТОВ «Стандарт» буде заповнено таким чином:

«Особа (платник податку) — продавець»: ТОВ «Стандарт» / ХФ ТОВ «Стандарт»;

«Місцезнаходження продавця»: 04000 м. Київ, вул. Київська, 7 / 61000 м. Харків, вул. Харківська, 100.

На податковій накладній, виписаній філією, може бути проставлено відбиток печатки головного підприємства (

див. журнал «Вісник податкової служби України», 2009, № 12, с. 27). Але не виключено, що головне підприємство виготовить для філії окрему печатку. Це зручно, коли філія територіально відокремлена від головного підприємства і при цьому самостійно здійснює поставку товарів (послуг) та провадить розрахунки з постачальниками/споживачами. У цьому випадку в тексті такої печатки має бути зазначено слово «Філія» (п.п. 3.2.7 Інструкції № 17). Більше того, ДПАУ у своєму листі від 02.03.2009 р. № 2647/6/16-1516-26 зауважила, що така спеціальна печатка філії, крім інших установлених ознак, може містити:

— окремий номер, що відповідає номеру, шифру чи коду філії;

— назву філії, її ідентифікаційний код;

— індивідуальний податковий номер платника ПДВ — головного підприємства, яким філії делеговано право виписування податкових накладних.

Виписані філією податкові накладні реєструються в окремому

Реєстрі (п. 2 Порядку № 244). За підсумками звітного періоду філія заповнює декларацію з ПДВ. Один примірник декларації вона передає головному підприємству, а другий залишає в себе. Головне підприємство включає до загальної декларації з ПДВ (за якою провадяться розрахунки з бюджетом) дані філії та свої і подає декларацію зі зведеними даними до податкового органу. У принципі, способи передачі інформації від філії до головного підприємства можуть бути й іншими (наприклад, передача зведених даних у вигляді звіту в довільній формі), але ми все-таки рекомендуємо оформити філії «внутрішню» декларацію з ПДВ.

І ще один момент, про який слід пам’ятати.

Для самостійного виписування податкових накладних у філії має бути засвідчена податковим органом копія

Свідоцтва платника ПДВ. Така копія має ту саму юридичну силу, що й оригінал. Для засвідчування копій Свідоцтв головне підприємство подає до податкового органу відповідну заяву за ф. № 2-РК (додаток 10 до Положення № 79) і долучає необхідну кількість копій та оригінала самого Свідоцтва (п. 9.7 Закону про ПДВ, п.п. 14.4 Положення № 79). Засвідчені копії Свідоцтва видаються податковим органом протягом трьох робочих днів з дати отримання заяви. На кожній копії Свідоцтва податковий орган має в лівій верхній частині зробити спеціальний запис «Копія (підлягає поверненню до податкового органу)». У нижній частині копії вказуються: найменування податкового органу, дата, П. І. Б. посадової особи податкового органу, яка засвідчує копію Свідоцтва, проставляється підпис такої особи та печатка податкового органу.

Копії

Свідоцтва про реєстрацію, засвідчені податковим органом, має бути розміщено в доступних для огляду місцях у приміщенні платника податку та в усіх його відокремлених підрозділах. Це встановлено п. 9.7 Закону про ПДВ і п. 14.4 Положення № 79. Правила такого розміщення та відповідальність за порушення цих правил установлюються центральним податковим органом (абзац другий п. 9.7 Закону про ПДВ). Тільки на сьогодні ДПАУ не затвердила правила та не визначила відповідальність. Однак рекомендуємо не ігнорувати цю вимогу. Адже покупцю буде комфортніше придбавати товар, бачачи, що у продавця наявне свідоцтво платника ПДВ. Розмістити копію Свідоцтва роздрібному підприємству можна, наприклад, у «Куточку споживача», оптовому підприємству — у відділі продажів на дошці оголошень.

І головне: обов’язок щодо складання декларації з ПДВ, а також відповідальність за правильність обчислення і сплати ПДВ до бюджету покладаються на платника ПДВ — головне підприємство. Інакше кажучи, за всі помилки, допущені філією при виписуванні податкової накладної, відповідальність несе головне підприємство.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі