Теми статей
Обрати теми

Тема тижня. Приватний підприємець та наймані працівники

Редакція БТ
Стаття

ПРИВАТНИЙ ПІДПРИЄМЕЦЬ І НАЙМАНІ ПРАЦІВНИКИ

 

Використання найманої праці приватним підприємцем має певні особливості порівняно з трудовими відносинами на підприємствах. Матеріал, запропонований у сьогоднішній «Темі тижня», допоможе вам опанувати нюанси взаємовідносин працівника та підприємця. Зокрема, ви знайдете відповіді на такі запитання:

— як укласти трудовий договір, зареєструвати його в центрі зайнятості та внести необхідні зміни;

— як заповнити трудову книжку найманого працівника;

— як правильно звільнити працівника;

— коли чисельність найманих працівників впливає на діяльність підприємця;

— які особливості оподаткування нарахованої зарплати;

— яку звітність необхідно подавати підприємцю у зв’язку з прийняттям на роботу працівників.

Сьогодні роботодавець — приватний підприємець — явище звичне разом з роботодавцями — юридичними особами.

У сьогоднішній статті розглянемо особливості укладення трудового договору між найманим працівником та підприємцем, документальне оформлення трудових відносин, а також особливості нарахування та оподаткування виплат працівникам.

Вікторія ЗМІЄНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

ДОКУМЕНТИ ТЕМИ

КЗпП

— Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

Закон про оплату праці

— Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Порядок № 1266

— Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затверджений постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1266.

Порядок № 100

— Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100.

Порядок № 260

— Порядок реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою, затверджений наказом Мінпраці від 08.06.2001 р. № 260.

Інструкція № 58

— Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена спільним наказом Мінпраці, Мінсоцзахисту і Мін’юсту від 29.07.93 р. № 58.

Інструкція № 21-1

— Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою правління ПФУ від 19.12.2003 р. № 21-1.

Інструкція № 36

— Інструкція про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затверджена постановою правління Фонду соцстраху від нещасних випадків від 12.07.2007 р. № 36.

Інструкція № 339

— Інструкція про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затверджена наказом Мінпраці від 18.12.2000 р. № 339.

Положення № 637

— Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637.

 

ОФОРМЛЕННЯ ТРУДОВИХ ВІДНОСИН

Законодавче регулювання трудових відносин

З точки зору законодавства фізична особа — підприємець (далі — ФОП) як роботодавець не відрізняється від роботодавця — юридичної особи.

ФОП — роботодавцю слід ураховувати, що його працівники, як і працівники підприємств, мають однакові трудові права та обов’язки. Зокрема, працівники ФОП мають право на обмеження робочого дня і робочого тижня, на щорічні оплачувані відпустки, на безпечні умови праці на матеріальне забезпечення в разі хвороби, повної або часткової втрати працездатності, на матеріальну допомогу в разі безробіття, на звернення до суду для вирішення трудових спорів та інші права, установлені законодавством (

ст. 2 КЗпП).

Підприємець має дотримуватись усіх трудових гарантій, передбачених законодавством для найманих працівників. Назвемо основні з них:

1) зарплата працівників ФОП має бути не менше мінімального розміру зарплати при виконанні місячної норми праці (ІІ квартал 2009 року — 625 грн., ІІІ квартал — 630 грн., жовтень — листопад 2009 року — 650 грн., грудень 2009 року — 669 грн.);

2) зарплату слід виплачувати своєчасно — не рідше 2 разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує 16 календарних днів (

ст. 115 КЗпП). Конкретні строки виплати зарплати можна зазначити у трудовому договорі;

3) нормальна тривалість робочого часу згідно зі

ст. 50 КЗпП має становити не більше 40 годин на тиждень, в окремих випадках відповідно до ст. 51 КЗпП установлюють скорочений робочий час;

4) для оплати листків непрацездатності, днів відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, днів відпусток застосовують загальний підхід, передбачений

Порядком № 1266 та Порядком № 100 відповідно;

5) працівник ФОП має право на відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, на неоплачувані відпустки, що надаються згідно зі

ст. 25 і 26 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР;

6) дохід, що нараховується працівникам, необхідно індексувати, а от компенсацію за затримку виплати доходу ФОП нараховувати не зобов’язаний*.

* Мінпраці в листі від 28.08.2001 р. № 18-962 з посиланням на ст. 34 Закону про оплату праці відзначає обов’язкове нарахування компенсації в разі затримки виплати зарплати роботодавцем-ФОП. Однак це не випливає з порядку нарахування компенсації (докладніше див. статтю «Затримка виплати зарплати — розрахунок, нарахування та оподаткування компенсації» // «БТ», 2009, № 19, с. 29).

 

Укладення трудового договору

Послідовність дій при оформленні трудових відносин між ФОП та найманим працівником має приблизно такий вигляд:

Укладення трудового договору в письмовій формі

Допуск до роботи

Реєстрація трудового договору в центрі зайнятості

Заповнення трудової книжки про прийняття на роботу

Під час прийняття на роботу майбутній працівник згідно зі

ст. 24 КЗпП має надати роботодавцю певні документи (табл. 1 на с. 38):

При укладенні трудового договору з ФОП дотримання письмової форми

обов’язкове (ст. 24 КЗпП). Зразок трудового договору між ФОП та найманим працівником затверджено наказом Мінпраці від 08.06.2001 р. № 260, приклад його складання наведено на с. 46.

Зверніть увагу: затверджена форма трудового договору є примірною, тому ФОП за погодженням із працівником можуть уключити до договору інші умови, які не погіршують становище працівника.

На відміну від трудових відносин з юридичною особою,

трудовий договір між працівником та ФОП обов’язково слід зареєструвати в центрі зайнятості (див. наступний розділ).

ФОП зазначає дату укладення трудового договору, а номер йому присвоює працівник центру зайнятості при реєстрації такого договору.

Відповідно до

ст. 26 КЗпП з метою перевірки відповідності працівника роботі, що йому доручається, при укладенні трудового договору за угодою сторін може встановлюватися випробування. Умову про випробування необхідно зазначити у трудовому договорі.

Після укладення трудового договору працівник може стати до роботи.

Складати

наказ (розпорядження) про прийняття на роботу (типова форма № П-1) ФОП, на нашу думку, не потрібно.

По-перше, рішення про прийняття на роботу зафіксоване у трудовому договорі.

По-друге, у

п. 1 наказу Мінстату від 05.12.2008 р. № 489**, яким затверджено цю форму, ідеться про необхідність застосування затверджених цим наказом форм лише підприємствами, установами, організаціями і немає жодного слова про ФОП.

** Див. докладніше ком. «Нові типові форми з обліку праці від Держкомстату» // «БТ», 2009, № 1 — 2, с. 6.

 

Реєстрація трудового договору

Відповідно до

ст. 241 КЗпП у тижневий строк з моменту фактичного допуску працівника до роботи підприємець має зареєструвати трудовий договір у центрі зайнятості за своїм місцем проживання. ФОП та працівник особисто приходять до центру зайнятості та надають документи*, зазначені в табл. 2 (п. 3 Порядку № 260).

* На практиці працівники просять додатково надати їм також копії названих вище документів (крім трудового договору).

 

Таблиця 1.

Перелік документів, які працівник надає при працевлаштуванні на роботу до ФОП

Обов’язкові документи, що надаються роботодавцю працівниками, які влаштовуються на роботу (ст. 24 КЗпП)

Документи, що надаються за бажанням

1

2

Паспорт чи інший документ, що засвідчує особу (ст. 24 КЗпП)

Автобіографія

Характеристика

Трудова книжка — якщо це місце є основним місцем роботи фізичної особи (крім випадків, коли фізична особа влаштовується на роботу вперше) (ст. 24 КЗпП)

Рекомендації

Документи, що свідчать про здобуття спеціальних знань, досвід роботи тощо

Документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію) — якщо робота, на яку претендує працівник, потребує спеціальних знань відповідно до законодавства (ст. 24 КЗпП)

Якщо фізична особа виходячи з рівня заробітної плати претендує на отримання ПСП**, вона подає заяву на її застосування

Документ про стан здоров’я — якщо передбачено законодавством (наприклад, на роботи, пов’язані з виробництвом продуктів харчування, тощо) (ст. 24 КЗпП)

Інші документи, передбачені законодавством, зокрема:

— свідоцтво про загальнообов’язкове державне соціальне страхування — якщо воно є (п. 17 Порядку видачі свідоцтва про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого постановою КМУ від 22.08.2000 р. № 1306);

— картка фізичної особи — платника податків (вона ж — довідка про присвоєння ідентифікаційного номера) — крім осіб, які внаслідок релігійних чи інших переконань відмовилися отримати ідентифікаційний номер та мають відповідну позначку в паспорті;

— документ військового обліку — для військовозобов’язаних та призовників (п. 20 Інструкції з військового обліку військовозобов’язаних і призовників на підприємствах, установах, організаціях і навчальних закладах, затвердженої наказом Міноборони від 27.06.95 р. № 165)

Якщо фізична особа має право на скорочений режим робочого часу або може претендувати на надання додаткових відпусток, то вона надає необхідні документи

** Прийняті скорочення: ПСП — податкова соціальна пільга; ПДФО — податок з доходів фізичних осіб; ФТВП — Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності; ПФ — Пенсійний фонд України; ФБ — Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття; ФНВ — Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.

 

Таблиця 2.

Документи, які необхідно надати при реєстрації трудового договору до центру зайнятості

Документи, які надають для реєстрації трудового договору

ФОП

працівник

до роботи у ФОП уже працював

працевлаштовується вперше

Три примірники заповненого та підписаного трудового договору

Паспорт

Паспорт

Свідоцтво про реєстрацію як суб’єкта підприємницької діяльності

Трудова книжка (крім сумісництва)

Х

Довідка про присвоєння ідентифікаційного номера

Довідка про присвоєння ідентифікаційного номера

 

Звіривши дані поданих документів, працівник центру зайнятості проставляє на всіх примірниках трудового договору позначку про його реєстрацію (див. п. 16 трудового договору на с. 46). Один примірник залишається у ФОП, другий — у працівника, третій — у центрі зайнятості.

Посадова особа центру зайнятості зобов’язана під розпис ознайомити сторони з порядком реєстрації та зняття з реєстрації трудового договору, унесення відповідних записів до трудової книжки та її зберігання (п. 20 типового договору на с. 46).

Реєстрація трудового договору в центрі зайнятості є підставою для внесення ФОП записів до трудової книжки працівника.

 

Заповнення трудової книжки

Після реєстрації договору в центрі зайнятості ФОП уносить запис до трудової книжки працівника про прийняття на роботу. Приклад заповнення трудової книжки про прийняття та звільнення працівника наведено на с. 41.

Оформлені трудові книжки зберігаються безпосередньо у працівників

(п. 2.20-1 Інструкції № 58). Тому ФОП не потрібно вести Книгу обліку руху трудових книжок і вкладишів до них (типова форма № П-10).

Якщо

працівник уперше влаштовується на роботу, то при реєстрації трудового договору він не надає трудову книжку (п. 4 Порядку № 260; див. табл. 2 на с. 38). Варте уваги, що в цьому випадку трудову книжку не заводить найманому працівнику і ФОП, як це передбачено для юридичних осіб у п. 2.12 Інструкції № 58. Такий підхід випливає з формального прочитання пп. 2.12 та 2.20-1 Інструкції № 58 і підтверджується листом Мінпраці від 23.03.2006 р. № ДЦ-12-1528/0/6-06*. При цьому період роботи у ФОП для призначення пенсії підтверджується письмовим трудовим договором.

* Див. ком. «Чи може підприємець завести трудову книжку на працівника: думки Мінпраці та Держпідприємництва розійшлися» // «БТ», 2006, № 23, с. 12.

Якщо найманий працівник працевлаштується до ФОП

на роботу за сумісництвом, то з ним також укладають трудовий договір за встановленою формою. Його реєструють у центрі зайнятості в загальному порядку. Водночас трудову книжку працівник не пред’являє, оскільки згідно з п. 1.1 Інструкції № 58 її ведуть лише за основним місцем роботи. Те, що працівник виконує роботу на умовах сумісництва, слід зазначити у трудовому договорі, наприклад у п. 2 (див. на с. 46), сформулювавши це так: «Робота за цим договором виконується працівником за сумісництвом». За бажанням працівника запис про роботу за сумісництвом може бути внесено до трудової книжки роботодавцем за його основним місцем роботи.

 

Унесення змін до трудового договору

Трапляється, що в період роботи змінюються умови укладеного трудового договору. Прикладом змінених умов можна назвати зміну режиму роботи, установлення чи скасування неповного робочого часу, зміну розміру зарплати тощо.

Ураховуючи, що всі умови роботи докладно прописуються у трудовому договорі,

при їх зміні до діючого трудового договору потрібно внести необхідні зміни і доповнення. Наприклад, підвищення розміру заробітної плати вимагає зміни п. 3 трудового договору; при зміні режиму роботи, тривалості роботи слід унести зміни до п. 4 трудового договору (на с. 46).

Форми документа, яким потрібно оформляти такі зміни і доповнення, на нормативному рівні не передбачено, як це зроблено для форми трудового договору, тому його оформляють у довільній формі. Приклад додаткової угоди до договору ми навели на с. 47.

Що стосується реєстрації таких змін у центрі зайнятості за аналогією з реєстрацією самого трудового договору, то ні

КЗпП, ні Порядком № 260 це не передбачено. Водночас Мінпраці вважає за необхідне зробити це (лист від 23.10.2008 р. № 330/06/186-08**). Для цього:

1.

Зміни і доповнення, що вносяться сторонами трудового договору — ФОП і найманим працівником, слід оформити у вигляді додатка до трудового договору, який підписують обидві сторони. Цей документ потрібно скласти в довільній формі із зазначенням відповідних реквізитів трудового договору в 3 автентичних примірниках — для роботодавця, працівника та центру зайнятості.

2.

Про зміни і доповнення слід письмово повідомити центр зайнятості, написавши, наприклад, лист-супровід, до якого долучають додатки до трудового договору.

3.

Відповідальна особа центру зайнятості проставляє позначку в Книзі реєстрації трудових договорів про внесення змін або доповнень до вже укладеного трудового договору.

** Див. ком. «При зміні умов трудового договору приватний підприємець має повідомити центр зайнятості» // «БТ», 2008, № 48, с. 8. Раніше подібне роз’яснення було наведене в листі Інспекції з контролю за дотриманням законодавства про зайнятість населення Держцентру зайнятості від 30.03.2006 р. № ДЦ12-1660/0/6-06 // «БТ», 2006, № 22, с. 9.

Слід зауважити: строк інформування центру зайнятості про внесені до трудового договору зміни і доповнення

Порядком № 260 не встановлено. Не зазначено його і у згаданому листі. Тому карати ФОП за неінформування навряд чи можна.

Порада: якщо

розмір зарплати встановлено на рівні мінімальної зарплати або залежить від її рівня, то для того, щоб кожного разу не переписувати і не переукладати трудовий договір у разі законодавчого підвищення її розміру, рекомендуємо при укладенні договору зазначити причини та підстави для зміни зарплати працівника. У такому разі, якщо у трудовому договорі є застереження, що з підвищенням на законодавчому рівні розміру мінзарплати до відповідного рівня автоматично підвищується й реальний розмір зарплати, то жодних додаткових угод у разі підвищення зарплати з цієї причини укладати не потрібно.

Що стосується збільшення розміру зарплати в разі її щомісячної індексації, то таке коливання нарахованої зарплати здійснюється не внаслідок змін умов трудового договору. Отже, жодних додаткових угод у такому разі складати не потрібно.

Нагадаємо також: якщо найманий працівник приймає готівкові кошти в оплату за продану від імені ФОП продукцію, роботи, послуги, то на нього в податковій інспекції необхідно зареєструвати окрему

Книгу обліку доходів і витрат (форма № 10).

 

Звільнення працівника

Підстави для розірвання трудового договору між найманим працівником та ФОП прописано в

КЗпП. Як і у роботодавців — юридичних осіб, трудовий договір з найманими працівниками у ФОП може бути розірвано:

— з ініціативи працівника (

ст. 38 і 39 КЗпП);

— з ініціативи роботодавця (

ст. 28, п. 1 — 8 ст. 40, ст. 41 КЗпП);

— з інших підстав (

ст. 7, пп. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 ст. 36, ст. 37 КЗпП)*.

* Докладніше процедуру розірвання трудового договору див. у статті «Звільнення працівників» у рубриці «Тема тижня» // «БТ», 2008, № 27, с. 34.

Прийняття рішення про розірвання трудового договору однакове і для роботодавця — юридичної особи, і для ФОП. Наприклад, якщо працівник бажає звільнитися за власним бажанням (

ст. 38 КЗпП), то він пише заяву на ім’я роботодавця, а останній розриває з ним трудовий договір.

Запис про розірвання

трудового договору згідно з п. 6 Порядку № 260 роботодавець — ФОП уносить до трудового договору з посиланням на відповідну статтю КЗпП (у трудовому договорі, наведеному на с. 46, підставу для розірвання вписують до п. 17 ). Після цього працівник та ФОП зі своїми примірниками трудового договору приходять до центру зайнятості, та відповідальна особа центру зайнятості протягом 3 днів знімає трудовий договір з реєстрації (п. 7 Порядку № 260).

Після того, як запис про зняття з реєстрації внесено до трудового договору, ФОП уносить запис про розірвання до трудової книжки працівника (

п. 8 Порядку № 260). Унесені до трудової книжки записи особистим підписом засвідчуються посадовою особою та скріплюються печаткою центру зайнятості (п. 9 Порядку № 260).

Необхідності у складанні

наказу (розпорядження) про припинення трудового договору (контракту) (типова форма № П-4), як і наказу про прийняття на роботу, у ФОП немає. Подібний за змістом запис ФОП уносить безпосередньо до трудового договору.

Крім того, ФОП зобов’язаний пам’ятати, що він, як будь-який роботодавець, зобов’язаний при звільненні здійснити остаточний розрахунок з працівником, виплативши за потреби компенсацію за невикористані дні відпусток**.

** Див. статтю «Виплати працівникам при звільненні» у рубриці «Шпаргалка бухгалтера» // «БТ», 2009, № 16, с. 23.

Якщо найманий

працівник «зник», тобто тривалий час не з’являється на роботі та не розриває трудовий договір, то спочатку необхідно розшукати такого працівника. Для цього можна надіслати йому письмове повідомлення за місцем його проживання (при поштовому відправленні бажано з повідомленням про вручення та описом вкладень). Якщо працівник не відгукнувся, можна надіслати йому повторне повідомлення, і якщо він не відреагував і на це, то ФОП має право звернутися з позовом про розірванням трудового договору до суду. Підставою для позову є заява роботодавця і документально підтверджений факт, що працівник ніяк не відреагував на неодноразові письмові повідомлення. У ситуації, що склалася, суд може розглянути позов і винести рішення про розірвання трудового договору, незважаючи на відсутність найманого працівника на судовому процесі. Це судове рішення і буде підставою для центру зайнятості розірвати трудовий договір з найманим працівником, який «зник».

Представникам спрощених систем оподаткування необхідно подати до податкового органу заяву про розірвання трудових відносин з найманим працівником.

Підприємець-єдиноподатник разом із заявою здає оригінал

Довідки про трудові відносини фізичної особи з платником єдиного податку, а «фікспатентник» — оригінал патенту для внесення до нього змін про склад найманих працівників.

Приклад заповнення трудової книжки про прийняття і звільнення працівника ФОП наведено на рисунку (текст, виділений напівжирним шрифтом, заповнюється працівником центру зайнятості, решта — ФОП).

 

ВІДОМОСТІ ПРО РОБОТУ

№ запису

Дата

Відомості про прийом на роботу, переведення на іншу роботу і звільнення (із зазначенням причин і посиланням на статтю, пункт закону)

На підставі чого внесено запис (документ, його дата і номер)

число

місяць

рік

1

2

3

4

...

...

...

...

...

...

11

22

01

2009

Фізична особа — підприємець Авіленко Олег Ігорович (ідентифікаційний номер 1234567890)

Прийнятий на роботу [далі зазначається професійна характеристика робіт] за трудовим договором [зазначаються дата та номер договору], зареєстрованим у державній службі зайнятості [зазначається повна назва центру зайнятості]

Трудовий договір [номер], зареєстрований [дата]

12

19

06

2009

Звільнений з роботи [далі зазначається підстава звільнення з посиланням на відповідні статті КЗпП].

[Підпис посадової особи органу державної служби зайнятості, який зареєстрував трудовий договір]

[Печатка центру зайнятості]

Трудовий договір [номер] знято з реєстрації [дата]

 

Приклад заповнення трудової книжки працівника ФОП

Вважаємо, що ФОП самостійно вирішує, чи потрібно йому складати інші, крім трудового договору, документи, пов’язані з оформленням трудових відносин з найманими працівниками. У табл. 3 наведено перелік документів, які, на наш погляд, ФОП краще використовувати.

 

Таблиця 3.

Кадрове діловодство

Назва форми

Примітка

Наказ (розпорядження) про надання відпустки, типова ф. № П-3*

Бажано складати, оскільки допоможе уникнути конфліктних ситуацій у разі виникнення спорів з приводу надання відпусток

Табель обліку використання робочого часу, типова ф. № П-5*

Доцільно вести, якщо розмір зарплати залежить від відпрацьованого часу, а також для обліку робочого часу, що може стати у пригоді в разі подальшого розрахунку окремих виплат, розмір яких визначають з урахуванням раніше відпрацьованого часу

Розрахунково-платіжна відомість працівника, типова ф. № П-6*

Бажано складати, оскільки підтверджує розмір нарахованої працівнику зарплати і здійснених з неї утримань

Відомість на виплату грошей (додаток 1 до Положення № 637)

Вести необхідно, оскільки підтверджує виплату зарплати працівнику

* Затверджені наказом Мінстату від 05.12.2008 р. № 489. У п. 1 наказу йдеться про обов’язкове складання цих форм тільки юридичними особами.

 

Кількість працівників — важливий показник для ФОП

Підприємцям, які перебувають на спрощених системах оподаткування (єдиний податок, фікспатент), слід ураховувати, що для них законодавством установлено обмеження щодо кількості найманих працівників (табл. 4).

Зверніть увагу: роботодавці-ФОП мають виконувати

норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів. Якщо середньооблікова кількість штатних працівників за рік становить 8 та більше осіб, то ФОП має скласти і подати Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за формою № 10-ПІ. Докладніше про працевлаштування інвалідів читайте у статті «Звіт до фонду інвалідів: запитання та відповіді» // «БТ», 2009, № 6, с. 49, а про особливості праці інвалідів — у статті «Працівник-інвалід: нюанси трудових відносин та оподаткування виплат» // «БТ», 2009, № 20, с. 41.

 

Таблиця 4.

Обмеження щодо кількості найманих працівників при застосуванні різних систем оподаткування

Система оподаткування

Максимальна кількість працівників

Розмір доплати за найманого працівника

Документальне оформлення

Єдиний податок

10 осіб. Кількість обчислюють за укладеними трудовими договорами (у податковому органі — за виданими Довідками)

50 % від суми єдиного податку для ФОП за кожного найманого працівника

На кожного найманого працівника податковий орган видає Довідку про трудові відносини фізичної особи з платником єдиного податку (далі — Довідка). Довідка має знаходитися на робочому місці найманого працівника та пред’являтися контролюючим органам на їх вимогу.

При звільненні Довідку повертають до податкового органу*.

Доплату припиняють платити з місяця, наступного за місяцем повернення Довідки

Фіксований патент

5 осіб. Кількість обчислюють за укладеними трудовими договорами

50 % від суми фікспатенту для ФОП за кожного найманого працівника

ФОП повідомляє податковий орган про укладений трудовий договір.

 Податковий орган уносить ці зміни до патенту в триденний строк від дня отримання заяви від ФОП (п. 1 ст. 14 Декрету КМУ від 26.12.92 р. № 13-92).

При звільненні оригінал патенту для внесення до нього змін про склад найманих працівників необхідно подати до податкового органу*. Доплату за звільненого найманого працівника припиняють сплачувати з місяця, наступного за місяцем унесення змін до патенту

Загальна система

Обмежень немає

Жодних доплат щодо ПДФО здійснювати не потрібно

Х

* Для підтвердження припинення трудових відносин з найманим працівником працівники податкового органу на місцях просять надати копію трудового договору із записом про зняття його з реєстрації (про його розірвання).

 

Якщо наймана

працівниця ФОП іде у відпустку по вагітності та пологах, а після неї — у відпустку для догляду за дитиною до 3 років, то, незважаючи на те, що формально працівниця, яка перебуває в декретній відпустці, залишається у штаті ФОП, фактично працювати в нього в цей період вона не буде, і тому доплачувати 50 % єдиного податку за неї ФОП не зобов’язаний. Для цього він має здати Довідку, виписану на таку працівницю, до податкового органу за місцем своєї реєстрації (лист ДПАУ від 16.08.2006 р. № 4334/А/17-0715; лист Держкомпідприємництва від 30.05.2002 р. № 1-221/2951).

На місцях працівники податкових органів для визначення того, з якого місяця не здійснювати доплату єдиного податку, орієнтуватимуться не на день виходу працівниці у відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами, а на дату повернення

Довідки. Якщо працівниця протягом календарного місяця працює хоча б один день, доплатити єдиний податок за неї потрібно в повній сумі (як і за відпрацьований нею місяць, тобто 50 % ставки податку).

Зверніть увагу: якщо з будь-якої причини за працівницю було сплачено 50 % ставки єдиного податку за наступний місяць, то, на думку ДПАУ, сплачена наперед (за податкові періоди, що не настали) за неї доплата 50 % єдиного податку поверненню не підлягає (

лист ДПАУ від 16.08.2006 р. № 4334/А/17-0715).

Згодом, коли працівниця вийде з декретної відпустки та відпустки для догляду за дитиною до 3 років і приступить до трудових обов’язків, на неї знову потрібно буде отримати

Довідку . При цьому спочатку ФОП повинен буде доплатити за неї єдиний податок (по 50 % від ставки) з розрахунку не менше ніж за повний місяць з початку її діяльності. Якщо працівниця повернеться замість звільненого протягом цього ж календарного місяця працівника, то за неї доплачувати єдиний податок не слід, а потрібно лише отримати Довідку (лист ДПАУ від 31.03.2000 р. № 4570/7/17-0517).

 

Особливості нарахування і виплати зарплати

Оподаткування нарахованої зарплати

Нарахування і виплата зарплати* найманим працівникам пов’язане з нарахуванням і сплатою внесків до соцфондів і ПДФО. Правила оподаткування нарахованої зарплати найманих працівників залежно від системи оподаткування, що застосовується, наведені в табл. 5.

* Докладніше про те, коли слід нарахувати внески та ПДФО при виплаті тих або інших нарахувань працівникам, див. статтю «Виплати працівникам: нарахування та утримання, участь у розрахунку середньої зарплати для соцвиплат і відпускних» у рубриці «Шпаргалка бухгалтера» // «БТ», 2009, № 18, с. 21.

 

Таблиця 5.

Правила оподаткування зарплати працівників при різних системах оподаткування ФОП

Система оподаткування

Нарахування

Утримання

ПФ1

ФТВП

ФБ

ФНВ

ПДФО2

ПФ

ФТВП

ФБ

Єдиний податок

33,2 %3, 4

Тариф

15 %

2 %

0,5 або 1 %6

0,6 %

Фіксований патент

33,2 %3, 5

1,4 %

1,6 %

Загальна система

33,2 %3

1,4 %

1,6 %

1

Максимальна величина, з якої у 2009 році сплачують внески до соцфондів, становить 10035 грн. (669 грн. х 15 прожиткових мінімумів на працездатну особу).

2

ПСП до зарплати найманих працівників застосовують у загальному порядку, передбаченому Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

3

Із зарплати працівників — інвалідів ФОП сплачують внесок за ставкою 33,2 %, а не 4 %, як це передбачено для підприємств.

4

Внесок сплачують у частині, не перекритій відрахуваннями до ПФ від суми сплаченого єдиного податку за найманих працівників (42 %). Докладніше про проведення заліку див. статтю «Залік єдиного податку в рахунок сплати внесків до Пенсійного фонду» // «БТ», 2008, № 3, с. 18.

5

Внесок сплачують у частині, не перекритій відрахуваннями до ПФ від суми сплаченого фіксованого патенту за найманих працівників (10 %).

6

0,5 % — якщо зарплата £ прожиткового мінімуму на працездатну особу (у 2009 році — 669 грн.); 1 % — якщо більше прожиткового мінімуму на працездатну особу.

 

Таким чином, ФОП у разі прийняття на роботу першого найманого працівника має

зареєструватися в тих фондах, в яких його ще не зареєстровано як платника внесків, як роботодавець (не плутати з добровільною реєстрацією платником внесків «за себе»), зокрема у ФТВП, ФБ та ФНВ (див. табл. 6 на с. 44). Зверніть увагу: у ПФ роботодавець зареєстрований платником внесків з початку своєї підприємницької діяльності, а в податковому органі щодо сплати ПДФО окрему реєстрацію проходити не потрібно, оскільки ФОП уже перебуває на обліку як платник податків, що підтверджує Довідка про взяття на облік платника податків (ф. № 4-ОПП).

У табл. 6 на с. 44 наведено порядок реєстрації в соцфондах і перелік звітів, які ФОП має надавати у зв’язку з нарахуванням зарплати найманим працівникам.

Порядок складання звітності до соцфондів докладно розглянуто у

статті «Соцзвітність за I квартал 2009 року: особливості складання» // «БТ», 2009, № 14, с. 14.

Сплачувати утримані внески до соцфондів та ПДФО необхідно в ті самі строки, що й роботодавцям — юридичним особам. Докладно цю інформацію див. у

статті «Важливі цифри 2009 року» в рубриці «Шпаргалка бухгалтера»// «БТ», 2009, № 5, с. 23, а при виплаті відпускних — у статті «Відпустка-2009» у рубриці «Тема тижня» // «БТ», 2009, № 22, с. 36.

 

Надання щорічних відпусток, лікарняних тощо

Будь-яких особливостей при наданні щорічних відпусток, оплаті лікарняних, направленні найманого працівника у відрядження, оплаті днів відрядження та інших понесених витрат немає, тому рекомендуємо ознайомитися з такими статтями:

— «Відпустка-2009» у рубриці «Тема тижня» // «БТ», 2009, № 22, с. 36.

Зверніть увагу: роботодавець-ФОП має також складати графік надання відпусток, письмово повідомляти працівників про початок відпустки і бажано факт надання відпустки зафіксувати за допомогою наказу (розпорядження) про надання відпустки (типова ф. № П-3);

«Лікарняні-2009» у рубриці «Тема тижня» // «БТ», 2009, № 17, с. 35;

— «Декрет: нюанси надання та оплати відпустки по вагітності та пологах» // «БТ», 2009, № 23, с. 16;

— «Внутрішньоукраїнські відрядження: цікаві питання в роз’ясненнях офіційних органів» // «БТ», 2009, № 13, с. 42;

— «Підзвітний» штраф: основні правила» // «БТ», 2009, № 12, с. 36.

 

Таблиця 6.

Реєстрація в соцфондах і звітність, що подається ФОП у зв’язку з нарахуванням
зарплати найманим працівникам

Податок, внесок

Порядок реєстрації

Форма звіту

Строк подання

Коли припиняють подавати звітність

1

2

3

4

5

ПДФО

При укладенні першого трудового договору додатково реєструватися в податковому органі не потрібно, оскільки реєстрацію в податковому органі здійснено при реєстрації ФОП як суб’єкта підприємницької діяльності (відомості про держреєстрацію податковому органу передає держреєстратор), що підтверджено довідкою за формою № 4-ОПП

Форма № 1ДФ

Щокварталу, протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу

Якщо за звітний квартал працівникам не нараховувався і не виплачувався дохід

Внески до ПФ

При укладенні першого трудового договору додатково реєструватися не потрібно, оскільки взяття на облік здійснюється при реєстрації як суб’єкта підприємницької діяльності (відповідні відомості до ПФ передає держреєстратор). Це підтверджується повідомленням про взяття на облік платника страхових внесків, в якому зазначено його персональний номер

Розрахунок сум страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування (додаток 23 до п. 11.11 Інструкції № 21-1)

Щомісяця, протягом 20 календарних днів після закінчення звітного місяця

Після припинення використання найманої праці (відсутність найманих працівників) та припинення нарахування їм виплат. Однак таку можливість необхідно погоджувати у своєму відділенні ПФ, оскільки прямої дозвільної норми Інструкція № 21-1 не містить. Як правило, про відсутність найманих працівників ФОП повідомляє ПФ у письмовій формі, додавши копії трудових договорів з позначкою про зняття трудового договору з реєстрації в центрі зайнятості

Комплект звітності до системи персоніфікованого обліку щодо виплат, нарахованих найманим працівникам (докладніше див. статтю «Персоніфікація-2008: пам’ятка бухгалтеру» // «БТ», 2009, № 5, с. 18)

Один раз на рік, до 1 квітня року, наступного за звітним (згідно із затвердженим графіком)

Якщо ФОП за звітний рік найману працю не використовував і не укладав цивільно-правові договори, то, як правило, замість комплекту персоніфікованої звітності, заповненого з прокресленнями, органи ПФ на місцях пропонують скласти довідку про відсутність діяльності та найманих працівників у звітному періоді

Внески до ФБ

При держреєстрації як суб’єкта підприємницької діяльності ФОП у ФБ беруть на облік на підставі відомостей з реєстраційної картки, яку надає держреєстратор.

Але статусу страхувальника ФОП як роботодавець набуває з дня укладення трудового договору з найманим працівником, якого ФОП реєструє в центрі зайнятості, у тижневий строк від дня укладення договору. Роботодавцю видають відповідне повідомлення

Розрахункова відомість про нарахування та перерахування страхових внесків до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (додаток 6 до п. 6.7 Інструкції № 339)

Щокварталу, до 20 (а за рік — 25) числа місяця, наступного за звітним періодом

ФОП знімається з обліку та припиняє подавати звітність після зняття з обліку останнього трудового договору, проведення перевірки та повного розрахунку по коштах (п. 3.8 Інструкції № 339)

Внески до ФТВП

При держреєстрації як суб’єкта підприємницької діяльності у ФТВП такого ФОП беруть на облік на підставі відомостей з реєстраційної картки, яку надає держреєстратор. Але в цей момент ФОП не є страхувальником (персональний номер йому не присвоюють).

Як тільки укладено перший трудовий договір, він реєструється в центрі зайнятості в тижневий строк від дня його укладення. Центр зайнятості повідомляє про це ФТВП. ФОП стає страхувальником у день отримання ФТВП повідомлення від центру зайнятості про реєстрацію трудового договору (без особистої присутності ФОП).

ФТВП видає ФОП повідомлення про взяття на облік страхувальника з присвоєним йому персональним номером

Звіт про нараховані внески, перерахування та витрати, пов’язані із загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності (форма Ф4-ФСС з ТВП)

Щокварталу, не пізніше 20 числа наступного за звітним періодом місяця

Після зняття з обліку платником внесків як роботодавець. Це можливо у випадку припинення використання найманої праці після остаточних розрахунків з ФТВП. Підставою для зняття з обліку є заява ФОП, до якої необхідно додати копії трудових договорів з позначкою про зняття трудового договору з реєстрації в центрі зайнятості (п. 2.16 Інструкції № 16)

Звіт про путівки на санаторно-курортне лікування та путівки до дитячих оздоровчих закладів (форма Ф14, додаток до форми Ф4-ФСС з ТВП)

Разом із щоквартальним звітом за формою Ф4-ФСС з ТВП

Страхувальник-роботодавець не подає звіт, якщо у звітному кварталі не отримував та не видавав працівникам путівки

Внесок до ФНВ

При держреєстрації як суб’єкта підприємницької діяльності у ФНВ такого ФОП беруть на облік на підставі відомостей з реєстраційної картки, яку надає держреєстратор. Але в цей момент ФОП не є страхувальником.

Як тільки укладено перший трудовий договір, він реєструється в центрі зайнятості в тижневий строк від дня укладення договору.

Центр зайнятості повідомляє про це ФНВ. ФОП стає страхувальником у день отримання ФНВ повідомлення від центру зайнятості про реєстрацію трудового договору (без особистої присутності ФОП). Після цього ФНВ надсилає поштою ФОП (п. 3.8 Інструкції № 36) страхове свідоцтво та повідомлення про взяття на облік

Розрахункова відомість про нарахування і перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду (додаток 11 до п. 3.10 Інструкції № 36)

Щокварталу, до 20 (а за рік — 25) числа місяця, наступного за звітним періодом

Після зняття з обліку платником внесків як роботодавець. Це можливо у випадку припинення використання найманої праці. Однак таку можливість необхідно погоджувати у своєму відділенні ФНВ, оскільки прямої дозвільної норми Інструкція № 36 не містить

Відомість розподілу чисельності працівників, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності (додаток 13 до п. 7.9 Інструкції № 36)

Один раз на рік до 25 січня року, наступного за звітним, разом з Розрахунковою відомістю (додаток 11 до п. 3.10 Інструкції № 36)

 

 

img 1
img 2
img 3

 

img 4

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі