Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Про податковий облік деяких операцій між головним підприємством та його відокремленими підрозділами

Редакція БТ
Бухгалтерський тиждень Травень, 2009/№ 19
Друк
Лист від 17.04.2009 р. № 8166/7/15-0217

ФІЛІЇ ТА СПЛАТА ПОДАТКУ НА ПРИБУТОК:

ДПАУ вносить ясність до деяких питань

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 17.04.2009 р. № 8166/7/15-0217

«Про податковий облік деяких операцій між головним підприємством та його відокремленими підрозділами»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ порушила два питання щодо сплати податку на прибуток філіями, відділеннями та іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи (далі — філії).

По-перше

, ДПАУ нагадала, що згідно з п.п. 2.1.3 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі — Закон про податок на прибуток) самостійними платниками податку на прибуток можуть бути лише філії, розташовані на території іншої, ніж юридична особа, територіальної громади. Отже, якщо філія та головне підприємство розташовані на території однієї територіальної громади, то платником податку на прибуток (у тому числі і щодо діяльності філії) є головне підприємство.

Якщо ж філія знаходиться на території іншої територіальної громади, то або вона може бути самостійним платником податку на прибуток, або податок на прибуток за неї може сплачуватися консолідовано головним підприємством відповідно до

п.п. 2.1.3 Закону про податок на прибуток.

При цьому, якщо філія сплачує податок на прибуток самостійно, то, на думку ДПАУ,

«до філії застосовуватимуться всі положення законодавства про податок на прибуток...». На наш погляд, така категорична позиція ДПАУ не зовсім відповідає дійсності, адже є деякі винятки для такого роду платників, наприклад, філії не несуть відповідальності за порушення податкового законодавства (штрафні санкції застосовуються до юридичної особи), на що прямо вказує останній абзац п.п. 2.1.3 Закону про податок на прибуток.

Якщо ж юридична особа приймає рішення про консолідовану сплату податку, то такий порядок сплати застосовується

всіма філіями разом з головним підприємством цієї юридичної особи, а не деякими з них. Отже, при консолідованій сплаті податку на прибуток юридичною особою жодна з його філій (у тому числі і щойно зареєстрована) не може бути самостійним платником.

По-друге

, ДПАУ вказала на певні особливості податкового обліку операцій з безоплатної передачі товарів (робіт, послуг) між головним підприємством та його філіями, зауваживши, що такі операції не підпадають під визначення «продаж товарів», передбачене п. 1.31 Закону про податок на прибуток (немає переходу права власності). Крім того, на це прямо вказано в п.п. 4.1.6 Закону про податок на прибуток: згідно з ним не включаються до складу валових доходів суми безповоротної фінансової допомоги і вартість товарів (робіт, послуг), безоплатно отриманих під час операцій між платником податку та його філіями. Про це ДПАУ вже висловлювалася в листі від 16.07.2002 р. № 4475/6/15-1416.

На наш погляд, така позиція ДПАУ не означає, що операції з передачі товарів (робіт, послуг) за компенсацію між головним підприємством та його філіями є продажем, адже в такому разі право власності також не переходить. Тому наявність компенсації за передані товари не спричинить виникнення валових доходів у сторони, що передає, і валових витрат в одержуючої сторони, навіть якщо сторони зареєстровано самостійними платниками податку на прибуток*.

* Докладніше про оподаткування таких операцій див. у статті «Філії: податок на прибуток та ПДВ» // «БТ», 2008, № 12, с. 14.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі