Теми статей
Обрати теми

Про обкладення податком на додану вартість операцій з поставки туристичних послуг

Редакція БТ
Лист від 08.10.2009 р. № 22113/7/16-1517-26

ПДВ У ТУРИЗМІ:

податкові зобов’язання за передоплатою визначають виходячи з розрахункової величини витрат

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 08.10.2009 р. № 22113/7/16-1517-26

«Про обкладення податком на додану вартість операцій з поставки туристичних послуг»

 

Цей

лист ДПАУ присвячено порядку нарахування податкових зобов’язань з ПДВ туроператором, який здійснює діяльність у сфері виїзного туризму.

1. Податкові зобов’язання при отриманні передоплати

. Відповідно до п. 8.1 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР (далі — Закон про ПДВ) при поставці туроператором турпродукту (турпослуг) з місцем їх безпосереднього надання за межами митної території України базою оподаткування є винагорода, а саме різниця між вартістю поставленого ним турпродукту (турпослуг) та вартістю витрат, понесених таким туроператором у результаті придбання (створення) такого турпродукту (турпослуг). При цьому вартість витрат, понесених туроператором, визначається як сукупність витрат, понесених ним у зв’язку із замовленням фізичними або юридичними особами, що передбачені відповідними угодами, укладеними згідно з чинним законодавством.

Якщо турфірма повністю оплатила всі витрати, безпосередньо пов’язані з конкретним турпродуктом, то при отриманні оплати за нього зовсім не важко обчислити суму винагороди, яка є базою обкладення ПДВ. Однак частіше трапляється ситуація, коли туроператор отримує передоплату за турпродукт, і за правилом першої події він має нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ, але точно визначити суму зобов’язань він не може, оскільки ще не повністю сформовано витрати на цей турпродукт. Як діяти в цьому випадку?

Найбезпечніший варіант, який тут вбачається, — це нарахування ПДВ виходячи з усієї суми отриманої передоплати за турпродукт із подальшим коригуванням зобов’язань у бік зменшення, коли буде відома сума витрат на придбання (створення) цього турпродукту. Ураховуючи, що спеціальних правил стосовно дати виникнення податкових зобов’язань для виїзного туризму у

ст. 8 Закону про ПДВ немає, а визначення зобов’язань навмання виходячи з передбачуваних витрат туроператора не передбачено цим Законом, запропонований варіант, на наш погляд, є досить логічним.

Проте ДПАУ цілком несподівано надала досить лояльне роз’яснення з цього питання: автори

листа пропонують при отриманні передоплати визначати суму податкових зобов’язань виходячи з розрахункового розміру витрат з подальшим коригуванням (див. «ДПАУ роз’яснює, як нарахувати ПДВ при продажу «закордонного» турпродукту, якщо сума винагороди ще не відома»).

 

ДПАУ роз’яснює, як нарахувати ПДВ при продажу «закордонного» турпродукту, якщо сума винагороди ще не відома

Витяг із листа, що коментується

«У випадку, коли туроператор одержує передоплату за ще не сформований турпродукт, датою збільшення податкових зобов’язань з ПДВ відповідно до

підпункту 7.3.1 <...> Закону [Закону про ПДВ.Прим. ред.] буде перша подія — надходження коштів. При цьому податкові зобов’язання нараховуються виходячи із розрахункового розміру винагороди, а вже потім, коли турпродукт буде сформовано і можна буде точно визначити суму понесених витрат, необхідно провести відповідний перерахунок податкових зобов’язань. Таке коригування потрібно відобразити в рядку 8.4 розділу І декларації з ПДВ і в додатку 1 до декларації «Розрахунок коригування сум ПДВ до податкової декларації з податку на додану вартість».

 

Безумовно, туроператорів, зайнятих виїзним туризмом, це роз’яснення порадує, адже воно дозволяє не відволікати оборотні кошти (нехай навіть і тимчасово) на сплату ПДВ. Але водночас хочемо вас попередити, що цю думку ДПАУ навряд чи можна назвати беззастережною, адже в

пп. 8.1 і 8.2 Закону про ПДВ ідеться про понесені туроператором витрати в результаті придбання (створення) турпродукту. У зв’язку з цим рекомендуємо скористатися листом ДПАУ, що коментується, для отримання персонального роз’яснення на ваш запит від вашого податкового органу*.

* Про те, як це робиться, читай у статті «Пишемо запит до податкової та інших контролюючих органів» // «БТ», 2007, № 7, с. 33.

2. Податковий кредит і виїзний туризм.

У сьогоднішньому листі ДПАУ знову звертає увагу на те, що суми вхідного ПДВ стосовно витрат, безпосередньо пов’язаних із придбанням (створенням) «закордонного» турпродукту, не беруть участі у формуванні податкового кредиту. Ми з цим згодні. Водночас зауважимо, що при визначенні суми винагороди — бази обкладення ПДВ суми такого вхідного ПДВ мають ураховуватися в загальній сумі витрат, понесених на придбання (створення) турпродукту. Інакше кажучи, сума винагороди туроператора визначається таким чином:

Винагорода з ПДВ = договірна (контрактна) вартість турпродукту з ПДВ - сума витрат з ПДВ.

У свою чергу, сума ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету туроператором, обчислюється так:

Сума ПДВ = винагорода з ПДВ : 6.

3. Винагорода турагента.

Порушено в листі, що коментується, і питання про склад витрат туроператора, що впливають на базу обкладення ПДВ. Так, ДПАУ вважає, що при продажу турпродукту через турагентів сплачувана таким турагентам винагорода включається до витрат туроператора, понесених на придбання (створення) турпродукту. Слід зауважити, що це твердження є досить спірним, адже сплата турагентам винагороди — це витрати, пов’язані з продажем турпродукту, а не з його створенням (придбанням), тому знову ж таки для безпечного користування цим у роботі рекомендуємо отримати персональне податкове роз’яснення з цього питання.

Про ці та інші нюанси оподаткування діяльності туроператора читайте у статті «Турдіяльність» // «БТ», 2008, № 32, с. 35.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі