Теми статей
Обрати теми

Про оподаткування заробітної плати нерезидентів

Редакція БТ
Лист від 22.09.2009 р. № 9345/6/17-0716

ПДФО ІЗ ЗАРПЛАТИ НЕРЕЗИДЕНТІВ —

ДПАУ продовжує відстоювати ставку 30 %

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 22.09.2009 р. № 9345/6/17-0716

«Про оподаткування заробітної плати нерезидентів»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ роз’яснила порядок оподаткування нарахованої заробітної плати фізособі-нерезиденту.

Спочатку нагадаємо історію проблеми, якій присвячено

лист, що коментується. Згідно з п. 2.1 Закону про податок з доходів* платником податку з доходів фізичних осіб (ПДФО) разом з резидентами є також нерезиденти, які отримують доходи з джерелом їх походження з України. При цьому для нерезидентів п. 7.3 установлено подвійний розмір ставки — 30 %, за винятком доходів, визначених у п.п. 9.11.3. У свою чергу, згідно з п.п. 9.11.3 з урахуванням ланцюжка посилань, що випливають з нього («п.п. 9.11.3 п.п. 9.11.1 п. 1.3»), яку також визнала ДПАУ у своєму Податковому роз’ясненні № 50**, зарплату нерезидентів слід було оподатковувати за ставкою, зазначеною в п. 7.1 Закону про податок з доходів, тобто за ставкою 15 %, незалежно від джерела її виплати.

* Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

** Податкове роз’яснення щодо застосування окремих норм Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» у частині оподаткування іноземців та нерезидентів, затверджене наказом ДПАУ від 29.01.2004 р. № 50.

Крім того, згідно з

п.п. 9.11.3 до доходів у вигляді відсотків, дивідендів або роялті «застосовується відповідна ставка податку, встановлена цим Законом для нарахування таких доходів резиденту». Це означає, що доходи у вигляді дивідендів та роялті обкладаються за ставкою 15 % (п. 7.1), а доходи у вигляді відсотків — за ставкою 5 % (п. 7.2). Дивно, але в листі, що коментується, ДПАУ вимагає за ставкою 15 % обкладати не тільки дивіденди та роялті, але й відсотки***.

*** Зазначимо, що згідно з п.п. 22.1.4 Закону про податок з доходів доходи у вигляді відсотків не оподатковуються до 01.01.2013 р.

Проте незабаром ДПАУ змінила свою позицію щодо оподаткування зарплати нерезидентів (

листи ДПАУ від 03.11.2005 р. № 10522/6/17-3116 і від 01.10.2007 р. № 11925/5/17-0716), зазначивши: за ставками, установленими для резидентів, обкладають тільки доходи нерезидентів у вигляді дивідендів, відсотків та роялті.

У сьогоднішньому

листі, що коментується, ДПАУ продовжує відстоювати свою озвучену раніше позицію, згідно з якою для утримання із заробітної плати нерезидента ПДФО за ставкою 15 % такий нерезидент має набути статус податкового резидента України. Для цього іноземний громадянин повинен подати до податкового органу Заяву фізичної особи — іноземця про самостійне визначення резидентного статусу (додаток 1 до наказу ДПАУ від 05.10.2004 р. № 581). І після того, як податковий орган видасть його роботодавцю Повідомлення роботодавця про самостійне визначення фізичною особою — іноземцем резидентного статусу (додаток 2 до наказу ДПАУ від 05.10.2004 р. № 581), іноземець набуде статус податкового резидента, а його роботодавець зможе обкладати нараховану зарплату працівнику-іноземцю за ставкою 15 %. Якщо це не зроблено, то зарплату працівнику-іноземцю слід обкладати за ставкою 30 %.

Такий підхід суперечить раніше виданому ДПАУ із цього питання

Податковому роз’ясненню № 50. Проте, незважаючи на те що таке податкове роз’яснення не скасовано та не змінено, ДПАУ це не бентежить. Автори листа, що коментується, зазначають: цей наказ — Податкове роз’яснення № 50 не має чинності нормативно-правового акта та не має пріоритету над Законом. Водночас, хотілося б нагадати податківцям, що ніхто не скасовував п.п. «д» п.п. 4.4.2 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III, згідно з яким платника податків, який користувався податковим роз’ясненням, не може бути притягнено до відповідальності, навіть якщо в подальшому таке податкове роз’яснення було змінено чи скасовано, надано нове податкове роз’яснення, що суперечить попередньому, яке не було скасовано (відкликано).

Ураховуючи те, що

Податкове роз’яснення № 50 згідно з п. 1.8 Порядку надання податкових роз’яснень* має статус узагальнюючого (затверджено наказом ДПАУ) та згідно з п.п. 2.2 цього Порядку має пріоритет над іншими податковими роз’ясненнями (у нашому випадку — над роз’ясненнями у формі листів, у тому числі листа, що коментується), роботодавці мають право використовувати Податкове роз’яснення № 50 до його зміни або скасування** та застосовувати ставку ПДФО 15 % до зарплати працівника-нерезидента без отримання відповідного Повідомлення.

* Порядок надання роз’яснень окремих положень податкового законодавства, затверджений наказом ДПАУ від 12.04.2003 р. № 176.

** До речі, у листі, що коментується, ДПАУ говорить про підготовку внесення змін до нього.

Крім того, вважаємо, що, роз’яснюючи це питання у своїх листах інакше, ніж у Податковому роз’ясненні № 50, ДПАУ порушила п. 1.9 Порядку надання податкових роз’яснень, згідно з яким податкові органи при підготовці податкових роз’яснень мають користуватися узагальнюючими податковими роз’ясненнями, чого в цьому випадку дотримано не було.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі