Теми статей
Обрати теми

Про адміністрування податку з доходів фізичних осіб від здійснення підприємницької діяльності

Редакція БТ
Лист від 20.07.2009 р. № 15169/7/17-0417

ДОХОДИ ПІДПРИЄМЦІВ:

оглядовий лист ДПАУ

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 20.07.2009 р. № 15169/7/17-0417

«Про адміністрування податку з доходів фізичних осіб від здійснення підприємницької діяльності»

 

Лист

ДПАУ, що коментується, є черговим оглядовим листом, в якому ДПАУ роз’яснила питання оподаткування доходів фізичних осіб — підприємців (далі — ФОП).

Відразу звертаємо увагу: в останньому абзаці

листа, що коментується, ДПАУ зауважила, що всі раніше надані податкові роз’яснення (крім узагальнюючих податкових роз’яснень) з питань, які включено до оглядового листа, що коментується, діють у частині, що не суперечить цьому оглядовому листу.

1. Необхідність надання ФОП своїм покупцям документів, що підтверджують оподаткування здійснюваної діяльності

.

Питання про необхідність надання ФОП своїм контрагентам документів, що підтверджують оподаткування своєї діяльності, з метою уникнення подвійного оподаткування доходів, отриманих від підприємницької діяльності, є досить актуальним. Справа в тому, що ДПАУ вважає за необхідне, щоб такі документи ФОП видавав своїм покупцям, а ті, у свою чергу, мають пред’являти ці документи працівникам податкового органу при перевірках (

листи ДПАУ від 13.03.2006 р. № 2241/6/17-0716 і від 06.02.2007 р. № 174/7/17-0717). Дійшло до того, що, на думку ДПАУ, у контрагентів ФОП мають бути не лише копії свідоцтв про держреєстрацію та про сплату єдиного податку (чи патенту), а також і копії платіжних документів, що підтверджують сплату відповідного податку! Ми вважаємо подібні вимоги ДПАУ неправомірними (докладніше див. кон. «Чи потрібно підприємству вимагати у підприємця документи, що підтверджують його статус» // «БТ», 2009, № 32, с. 46).

У

листі ДПАУ, що коментується, не продубльовано повною мірою ідею зазначених вище фіскальних листів із цього питання і йдеться лише про надання документів ФОП, а не про обов’язкову їх наявність у підприємства (інших ФОП), яке виплачує доходи ФОП.

Тому з урахуванням наявності застереження про те, що раніше надані роз’яснення діють у частині, яка не суперечить роз’ясненням оглядового

листа, що коментується, вважаємо: контрагенти ФОП не зобов’язані залишати в себе копії таких документів і пред’являти їх перевіряючим. Обережним платника податків рекомендуємо такі копії все-таки зберігати в себе.

2. Можливість зменшення валового доходу на суму амортизації основних фондів

. У ФОП, який працює на загальній системі оподаткування, ПДФО справляється з різниці між валовим доходом і документально підтвердженими витратами, безпосередньо пов’язаними з отриманням доходу.

Згідно зі

ст. 13 Декрету КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92 до складу витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, відносять витрати, що включаються до складу валових витрат виробництва (обігу) або підлягають амортизації відповідно до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Крім того, склад витрат, на які можна зменшити валовий дохід ФОП, наведено в

додатку 7 до Інструкції про оподаткування доходів фізичних осіб від заняття підприємницькою діяльністю, затвердженої наказом ДПАУ в редакції від 14.02.2001 р. № 53. Згідно з цим додатком ФОП не веде бухгалтерський облік, але при віднесенні до складу витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, має орієнтуватися на перелік витрат, наведених у ст. 5 Закону про податок на прибуток, а щодо основних фондів — у ст. 8 «Амортизація».

Крім того, у

додатку 7 до Інструкції № 12 стосовно амортизаційних відрахувань ДПАУ висуває додаткову порівняно з Декретом вимогу: до витрат можна включити суму амортизаційних відрахувань, нарахованих шляхом застосування норм амортизації до балансової вартості груп основних фондів, тільки в разі ведення бухгалтерського обліку балансової вартості груп згідно з порядком, що встановлюється Мінфіном.

У

листі, що коментується, ДПАУ вказує: ФОП бухгалтерський облік не ведуть, а норми П(С)БО 7 «Основні засоби» застосовуються лише підприємствами. Незважаючи на відсутність у листі, що коментується, конкретних висновків із цього питання, подібні висновки свідчать про те, що ДПАУ продовжує відстоювати свою фіскальну позицію про неможливість зменшення на суму амортизаційних відрахувань оподатковуваного доходу, яку вона раніше озвучила в листі від 03.03.2006 р. № 1205/0/17-0415.

Ми з таким підходом не згодні та повністю поділяємо думку Держпідприємництва, викладену в

листі від 06.02.2007 р. № 851. Докладніше про це див. статті «Підприємець та основні фонди: право на амортизацію та податковий кредит з ПДВ» // «БТ», 2008, № 38, с. 18 та «Основні фонди у приватного підприємця на загальній системі» // «БТ», 2007, № 20, с. 40.

3. ФОП на фіксованому податку

. У сьогоднішньому оглядовому листі ДПАУ нагадала загальний порядок здійснення діяльності на умовах сплати фіксованого податку, у тому числі про використання найманої праці ФОП-фікспатентником.

Крім того, ДПАУ зауважила, що в

разі перевищення граничного рівня валового доходу (119 тис. грн.) ФОП має перейти на загальну систему оподаткування з наступного після такого перевищення місяця (кварталу, року) і сплатити ПДФО із суми перевищення відповідно до Закону про податок з доходів. Подібну позицію ДПАУ раніше висловила щодо єдиноподатника в разі перевищення допустимого обсягу з єдиного податку (500 тис. грн.)*.

* Див. лист ДПАУ від 14.07.2009 р. № 14735/7/17-0417// «БТ», 2009, № 32, с. 9.

Щоправда, на практиці реалізувати це можливо тільки в разі, якщо ФОП «засвітить» суму перевищення в декларації. І тут важливо, що для фікспатентників ведення обліку доходів і витрат не обов’язкове — вони облік доходів і витрат можуть вести в довільній формі виключно для того, щоб знати обсяг свого доходу (тобто Книгу за формою № 10 вести не зобов’язані).

ДПАУ також зауважила: якщо у ФОП-фікспатентника виявлять

не зазначеного в патенті найманого працівника, то такий підприємець позбавляється права застосовувати фіксовану ставку податку протягом 12 календарних місяців та має сплатити штраф у розмірі повної суми фіксованого податку з розрахунку на місяць за кожну особу, відомості про яку не внесено до патенту (наприклад, за двох неоформлених працівників доведеться сплатити штраф у розмірі 200 грн. (100 грн. х 2 особи) при ставці фіксованого податку в сумі 100 грн.

4. Можливість поєднання двох систем оподаткування: єдиного податку і фікспатенту

. Як справедливо зауважила ДПАУ, ФОП не може протягом одного податкового періоду (року чи кварталу) одночасно займатися підприємницькою діяльністю за спрощеною системою оподаткування та зі сплатою фіксованого податку.

Від себе додамо

: ФОП може поєднувати загальну систему оподаткування та фіксований патент, а от єдиний податок і загальну систему поєднувати також не можна.

5. ФОП перебуває у відпустці для догляду за дитиною до 3 років — як отримати довідку для призначення допомоги

. Для призначення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею 3 років ФОП має подати до органу соцзахисту, який призначає допомогу, довідку про те, що він не здійснює підприємницьку діяльність, видану органом Держподатслужби.

У

листі, що коментується, ДПАУ зазначає: довідку про те, що ФОП не здійснює підприємницьку діяльність, може бути видано лише в разі державної реєстрації припинення такої діяльності (тобто при ліквідації ФОП). ДПАУ також указує, що такого поняття, як «призупинення підприємницької діяльності на деякий строк з будь-яких причин» у законодавстві немає. Навіть не здійснюючи підприємницьку діяльність, ФОП має подавати декларації або звіт єдиноподатника.

Оскільки в разі нездійснення діяльності ФОП його доходи будуть нульовими, то і в довідці податковий орган це покаже. У свою чергу, органи соцзахисту не наполягають на тому, щоб ФОП припиняв свою діяльність, — їм вистачає довідки про те, що підприємець діяльність не здійснює (лист Мінпраці від 19.05.2008 р. № 1220/5/123-08*).

* Див. ком. «Допомогу по догляду за дитиною до трьох років жінки-підприємниці можуть отримувати за умови, що в цей період вони не ведуть підприємницьку діяльність» // «БТ», 2008, № 27, с. 7.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі