Теми статей
Обрати теми

Звітність до центру зайнятості: як обійти перешкоди

Редакція БТ
Стаття

ЗВІТНІСТЬ ДО ЦЕНТРУ ЗАЙНЯТОСТІ:

як обійти перешкоди

 

У сьогоднішній статті розповімо про способи подання до центру зайнятості найпоширенішого звіту — Розрахункової відомості про нарахування та перерахування страхових внесків до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. Ви дізнаєтеся, на що слід звернути особливу увагу, подаючи Розрахункову відомість на паперових носіях та в електронному вигляді.

Наталія ГОЛОСКУБОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Закон № 1533

— Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-III.

Закон про ЕЦП

— Закон України «Про електронний цифровий підпис» від 22.05.2003 р. № 852-IV.

Інструкція № 339

— Інструкція про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затверджена наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.12.2000 р. № 339.

Тимчасовий порядок № 17

— Тимчасовий порядок подання електронних звітів до органів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затверджений наказом Держцентру зайнятості від 12.03.2009 р. № 17.

Порядок оформлення поштових відправлень

— Порядок оформлення поштових відправлень із вкладенням матеріалів звітності, розрахункових документів та декларацій, затверджений постановою КМУ від 28.07.97 р. № 799.

 

Порядок і способи подання

Згідно з

Інструкцією № 339 страхувальники зобов’язані щокварталу звітувати перед Фондом загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття про нараховані та перераховані внески. Розрахункову відомість про нарахування та перерахування страхових внесків до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі — Розрахункова відомість) необхідно подавати до 20 числа (за рік — до 25 числа) наступного за звітним кварталом місяця (тобто до 20 квітня, 20 липня і 20 жовтня, 25 січня). Таким чином, останній день подання Розрахункової відомості за 9 місяців 2009 року — 19 жовтня.

Розрахункова відомість

заповнюється наростаючим підсумком з початку року та подається незалежно від того, чи використовувалася праця найманих працівників та чи нараховувалася зарплата у звітному кварталі (лист Мінпраці від 24.06.2008 р. № 343/020/99-08*). Варте уваги, що відповідальності за неподання такої звітності в чинному законодавстві немає (див. там же). Крім того, згідно з останніми змінами**, унесеними до п. 6.7 Інструкції № 339, об’єднання громадян, благодійні, профспілкові та релігійні організації, політичні партії, які протягом звітного року не використовували найману працю, подають до центру зайнятості, в якому вони перебувають на обліку, Розрахункову відомість один раз на рік до 25 січня наступного за звітним року.

* Докладніше див. статтю «Підприємство діяльності не веде — які звіти необхідно подавати» // «БТ», 2009, № 37, с. 16.

** Див. ком. «Внески до Фонду безробіття — змінено Інструкцію та Розрахункову відомість» // «БТ», 2009, № 13, с. 7.

Розрахункова відомість

заповнюється у двох примірниках та подається, як правило, на паперових носіях до центру зайнятості, в якому страхувальник перебуває на обліку. Після її реєстрації в центрі зайнятості один примірник з позначкою посадової особи, яка прийняла Розрахункову відомість, повертається страховику***. За бажанням Розрахункову відомість можна подавати в електронному вигляді в порядку, передбаченому законодавством (п. 6 Закону № 1533 та п. 6.7 Інструкції № 339).

*** Про нюанси заповнення Розрахункової відомості можна дізнатися зі статей «Соцзвітність за I квартал 2009 року: особливості складання» // «БТ», 2009, № 14, с.14 та «Звітність до Фонду безробіття — деякі нюанси заповнення за I квартал 2009 року» // «БТ», 2009, № 14, с. 32.

Залишається відкритим питання, яке часто цікавить наших читачів:

чи можна відправляти Розрахункову відомість поштою? Відразу зауважимо, що ні в Інструкції № 339, ні в Законі № 1533 законодавець не закріпив за страхувальником такого права. Більше того, у листі від 21.06.2002 р. № ДЦ-09-2021 Держцентр зайнятості вказує на недоцільність подання Розрахункової відомості поштою та закликає подавати її особисто. Але, незважаючи на це, на місцях деякі працівники центрів зайнятості не заперечують проти подання Розрахункової відомості поштою, оскільки вважають, що прямої заборони в законодавстві немає.

Отже,

Розрахункову відомість можна подавати до центру зайнятості такими способами:

— на паперових носіях —

особисто;

— на паперових носіях —

поштовими відправленнями;

— в електронному вигляді —

засобами телекомунікаційного зв’язку.

Зупинимося на кожному із зазначених вище способів окремо.

 

Розрахункову відомість подаємо особисто

Порядок подання

Розрахункової відомості регламентовано Інструкцією № 339. Ось основні тези:

1) усі примірники

Розрахункової відомості підписуються керівником та головним бухгалтером підприємства чи організації, виконавцем та засвідчуються печаткою;

2) якщо останній день строку подання

Розрахункової відомості припадає на вихідний, святковий або неробочий день, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.

З якими проблемами може зіткнутися страховик, подаючи

Розрахункову відомість особисто? Наприклад, із відмовою прийняти Розрахункову відомість, якщо її здає не головний бухгалтер або директор підприємства. Відразу зауважимо, що така відмова є неправомірною. Справа в тому, що ні Законом № 1533, ні Інструкцією № 399 не встановлено жодних вимог стосовно посади особи, яка подає (доставляє) звіт до центру зайнятості.

Якщо страхувальник із цього приводу не хоче конфліктувати з працівниками центру зайнятості, то він може скористатися послугами поштового зв’язку або відправити

Розрахункову відомість в електронному вигляді через Інтернет — про це далі.

 

Звіт поштою — є одне «але»

Як уже зазначалося, ні законодавець у

Законі № 1533, ні Мінпраці в Інструкції № 339 не закріпили за страхувальником права подавати Розрахункову відомість поштою. Також варте уваги, що в цьому випадку не можна скористатися таким правом, передбаченим для податкової звітності Законом № 2181, оскільки Розрахункова відомість не є податковою декларацією.

Однак на місцях деякі працівники центрів зайнятості не заперечують проти подання такої звітності поштою. Ми з таким підходом центрів зайнятості теж згодні, оскільки ніде немає заборони на подання

Розрахункової відомості поштою. Адже, як відомо «дозволено все, що не заборонено». Єдине, вибираючи такий спосіб подання, погоджуйте його завчасно з працівниками вашого центру зайнятості. Якщо вони згодні, то при відправленні Розрахункової відомості поштою рекомендуємо в загальній частині керуватися Порядком оформлення поштових відправлень. Незважаючи на те, що цей Порядок визначає механізм відправлення поштових відправлень з податковою звітністю відповідно до ст. 4 Закону № 2181, на наш погляд, ним слід керуватися і при оформленні відправлення всіх видів звітності, у тому числі і соцзвітності. Згідно з п. 6 Порядку оформлення поштових відправлень на поштовому відправленні (листі, посилці, бандеролі) у нижній правій його частині відправник записує найменування та адресу одержувача, у лівій верхній частині — найменування та адресу відправника. У верхній частині проставляється позначка «Звіт» . Після чого відправник:

— заповнює бланк повідомлення про вручення на своє ім’я чи на ім’я особи, якій слід надіслати таке повідомлення після вручення поштового відправлення (настійно рекомендуємо відправляти цю звітність з повідомленням про вручення);

— складає опис вкладення поштового відправлення у 2 примірниках (один примірник для себе, другий — для пошти) із зазначенням найменування одержувача та його адреси, докладного (поіменного) переліку предметів, загальної вартості вкладення та підписує його.

Працівник поштового зв’язку під час прийняття поштового відправлення:

— перевіряє правильність написання адресатів (одержувача та відправника) у повідомленні про вручення, наявність позначки «Звіт»;

— звіряє вкладення поштового відправлення з описом;

— підписує опис та проставляє на ньому

відбиток календарного штемпеля.

Після цього один примірник опису працівник пошти вкладає у поштове відправлення, а другий повертає відправнику. Поштове відправлення він запаковує, зважує, визначає вартість, проставляє на повідомленні про вручення необхідні реквізити і видає відправнику квитанцію.

Зауважимо: для податкової звітності (і для інших видів соцзвітності) передбачено граничний строк подання звітності поштою: не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку її подання, визначеного

п.п. 4.1.4 Закону № 2181. У цьому випадку декларація вважається поданою в момент вручення її пошті, а дата вручення визначається за поштовим штемпелем. Однак оскільки можливість подання Розрахункової відомості не передбачено на законодавчому нормативному рівні, краще відправити її з таким розрахунком, щоб її було вручено центру зайнятості не пізніше граничного строку її подання.

 

Електронна звітність — як виявилося, не все так просто

Звітність до центру зайнятості можна подавати як

на паперових носіях, так і в електронному вигляді за вибором страхувальника. Підтвердження своїх слів знаходимо в п. 6 Закону № 1533, п. 6.7 Інструкції № 339 та п. 2.3 Тимчасового порядку № 17. Крім того, про подання Розрахункової відомості в електронному вигляді виключно на добровільних засадах зазначено в Методичних рекомендаціях щодо заповнення розрахункової відомості про нарахування та перерахування страхових внесків до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, доведених листом Мінпраці від 20.03.2009 р. № ДЦ-03-2140/0/6-09*, та в листі Мінпраці від 22.06.2009 р. № 170/18/99-09. Це ще раз підтверджує, що на сьогодні у платників внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття є право вибору: подавати звітність на паперових носіях або в електронній формі.

* Див. ком. «Розрахункова відомість до Фонду безробіття — Мінпраці розробило Методичні рекомендації щодо її заповнення» // «БТ», 2009, № 15, с. 9.

Згідно з

Тимчасовим порядком № 17 страхувальник відправляє підписаний електронним цифровим підписом (ЕЦП) звіт до центру обробки електронних звітів (ЦОЕЗ) та самостійно перевіряє наявність і отримує відповідні квитанції (квитанцій дві). Це одна з основних вимог до подання звіту в електронному вигляді.

Тільки ось на практиці, як виявилось, не все так просто. Центр зайнятості вимагає подавати звітність

лише через посередника (шляхом формування звітності на інтернет-порталі «iForma»*, розробленому ТОВ «Електронний світ України») і тільки з використанням ключів, виданих Акредитованим центром сертифікації ключів Державної служби зайнятості України (www.ca.dcz.gov.ua). Це підтверджує і Мінпраці в своєму листі від 07.08.2009 р. № ДЦ-08-68680/6-09.

* З 03.09.2009 р. портал отримав нову назву — «Оператор електронної звітності» та нову інтернет-адресу. Цю інформацію розміщено на сайті http://www.iforma.com.ua/web/guest.

Розберемося, наскільки правомірними є ці вимоги центру зайнятості. Почнемо з посередника. У

Тимчасовому порядку № 17 про нього нічого не йдеться, а на практиці без нього здати звіт не можна. Послуга посередника з відправлення звіту через інформаційний портал — платна послуга. Але розробники порталу обіцяють, що після того, як звіт буде їм надіслано, відправник протягом декількох хвилин отримає квитанцію про його відправлення. Пізніше, протягом двох годин, він отримає квитанцію з позначкою про прийняття звіту.

Що стосується Акредитованого центру сертифікації ключів Державної служби зайнятості України (АЦСК ДСЗ України), то цей центр було створено на базі центру зайнятості. Його послуги центр зайнятості позиціонує як єдині допустимі для посвідчення звітності страхувальника. Про те, що посилені сертифікати ключів

ЕЦП, видані будь-яким акредитованим центром сертифікації ключів відповідно до Закону про ЕЦП, є універсальними і центр зайнятості не має права нав’язувати страхувальникам тільки свої послуги ЕЦП, ми писали у статті «Центр зайнятості не має права нав’язувати свої послуги ЕЦП» // «БТ», 2009, № 24, с. 34.

Що в результаті. З одного боку, здавати звіт до центру зайнятості не виходячи з офісу — справа спокуслива. З іншого боку, стикаємося з одними обмеженнями (

тільки через посередника, тільки з використанням спеціальної ЕЦП). І все це коштує грошей.

Ця резонансна проблема дійшла й до уряду. Голова Державного комітету регуляторної політики та підприємництва Олександра Кужель наказала центру зайнятості вирішити проблему подання електронної звітності. За її словами, якщо конфліктне питання не буде знято, то кримінальної справи за корупцію у сфері електронної звітності центру зайнятості не уникнути

(http: //news.liga.net/news/№ 0929869.html).

У зв’язку з цим ми не втрачаємо надії, що центр зайнятості все-таки розробить безкоштовне програмне забезпечення для подання звітів і дозволить використовувати ЕЦП, видані будь-яким Акредитованим центром сертифікації ключів, (

на сьогодні таких центрів 13**), а не тільки АЦСК ДСЗ України.

** З повним переліком акредитованих центрів сертифікації ключів можна ознайомитися на сайті http://czo.gov.ua.

Тим страховикам, які все-таки бажають подавати Розрахункову відомість в електронному вигляді, потрібно знати, що:

1) ЦОЕЗ здійснює приймання електронних звітів від страховиків з 9.00 до 17.00 години щодня, крім вихідних, святкових та неробочих днів (

п. 3.3 Тимчасового порядку № 17);

2) перша квитанція (квитанція про подання електронного звіту) надсилається страхувальнику не пізніше ніж через дві години після відправлення електронного звіту до ЦОЕЗ (

п. 3.3 Тимчасового порядку № 17);

3) електронний звіт вважається поданим, якщо страховик отримав другу квитанцію — квитанцію про прийняття електронного звіту (

п. 3.7 Тимчасового порядку № 17).

На цьому закінчуємо статтю та сподіваємося, що ви для себе доберете найприйнятніший спосіб подання Розрахункової відомості до центру зайнятості. Що стосується порядку заповнення Розрахункової відомості, то його ми докладно розглядали у статтях «Звітність до Фонду безробіття — деякі нюанси заповнення за I квартал 2009 року» // «БТ», 2009, № 14, с. 32 і «Соцзвітність за І квартал 2009 року: особливості складання» // «БТ», 2009, № 14, с. 14. На закінчення невелика, але дуже важлива пам’ятка для страхувальників: жодної відповідальності (ні адміністративної відповідальності, ні будь-яких фінансових санкцій)

за неподання або несвоєчасне подання Розрахункової відомості чинним законодавством не передбачено (на це вказувалося і в уже згадуваному листі Мінпраці від 24.06.2008 р. № 343/020/99-08).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі