Теми статей
Обрати теми

Деякі питання адміністрування податку на додану вартість

Редакція БТ
Розпорядження від 09.09.2009 р. № 1120-

запізнілі ПОДАТКОВІ НАКЛАДНІ —

черговий етап боротьби?

 

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 р. № 1120-р

«Деякі питання адміністрування податку на додану вартість»

 

Розпорядженням

(див. нижче), що коментується, Кабмін скасував п. 2 розпорядження КМУ від 01.07.2009 р. № 757-р* і розпорядження КМУ від 17.07.2009 р. № 838-р**, що викликали шквал обурення серед платників ПДВ. Нагадаємо: їх дію раніше було зупинено Указом Президента України від 04.09.2009 р. № 706/2009***. Крім цього, розпорядження містить ще кілька важливих положень.

* Див. ком. «Декларувати податковий кредит слід у період виникнення податкового зобов’язання з ПДВ — так вважає Кабмін» // «БТ», 2009, № 29, с. 7.

** Див. ком. «Податковий кредит з ПДВ: Кабмін продовжує боротися з податковими накладними, що запізнилися» // «БТ», 2009, № 30, с. 4.

*** Див. ком. «На захист платників ПДВ став Президент України» // «БТ», 2009, № 37, с. 4.

1

. Кабмін підтвердив, що платник ПДВ усе-таки має право відображати податковий кредит з ПДВ за податковими накладними, отриманими в попередніх звітних періодах. Однак у цьому випадку мають ураховуватися строки давності, установлені Законом України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III (далі — Закон № 2181)****. Мабуть, тут має йтися про виправлення помилок.

**** У загальному випадку строк давності становить 1095 днів (п. 5.1 Закону № 2181).

От тільки ДПАУ, схоже, намагається реанімувати деякі положення із скасованих розпоряджень (див.

лист від 21.09.2009 р. № 20400/7/16-1517 на с. 47 цього номера).

2

. Нарахування податкового кредиту за податковими накладними, отриманими в попередніх періодах (тобто з порушенням п.п. 7.5.1 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР, далі — Закон про ПДВ) є підставою для проведення позапланової виїзної перевірки такого платника податковими органами.

З останнім твердженням можна подискутувати, адже підстави для проведення позапланових перевірок податковими органами викладено у

ст. 111 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII, і згадок про накладні, що запізнилися, там немає. Безумовно, за бажанням можна застосувати деякі підстави з наявних у зазначеній статті, наприклад, установлення факту порушення податкового законодавства під час перевірок інших платників, якщо не буде надано письмове пояснення та їх документальне підтвердження. Однак, на наш погляд, проводити перевірки для того, щоб установити факт порушення п.п. 7.5.1 Закону про ПДВ, без застосування будь-яких штрафних санкцій за таке порушення податківці не будуть. Утім, про це ми дізнаємося з роз’яснень ДПАУ із цього приводу, якщо їх буде надано.

3. Кабмін, як і раніше, хоче анулювати ПДВ-реєстрацію в разі виписування податкових накладних, за якими не задекларовано податкові зобов’язання, але формулює свої наміри м’якше, ніж раніше: Кабмін зауважив, що податкові органи

мають право вжити заходів для анулювання реєстрації такого платника.

Нагадаємо, що підстави для анулювання ПДВ-реєстрації викладено в

п. 9.8 Закону про ПДВ. Із розпорядження, що коментується, не випливає, що встановлення власне факту невідображення податкових зобов’язань є підставою для анулювання ПДВ-реєстрації. На нашу думку, таке анулювання можливе тільки за наявності підстав, зазначених у п. 9.8 Закону про ПДВ.

Єдиним нововведенням можна назвати надання права платнику, ПДВ-реєстрацію якого скасовано, оскаржити в установленому законодавством порядку таке рішення в Міжвідомчій експертній раді щодо вирішення спірних питань про застосування податкового законодавства. У такому разі дія рішення про анулювання ПДВ-реєстрації призупиняється на час розгляду скарги, але не більше ніж на 30 днів. При поданні такої скарги, на наш погляд, слід керуватися

ст. 17 Закону України «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР і подавати скаргу протягом одного року з моменту прийняття оскаржуваного рішення, але не пізніше одного місяця з моменту ознайомлення з таким рішенням.

Утім, таке рішення можна оспорити і в судовому порядку. У такому разі позов потрібно подати протягом одного року з моменту, коли особа дізналася або мала дізнатися про порушення її прав (

ст. 99 КАдСУ), а дію рішення буде призупинено до набрання законної сили рішенням суду.

Розпорядження, що коментується, набрало чинності з дня прийняття — 09.09.2009 р.

 

 

Кабінет Міністрів України

 

Деякі питання адміністрування податку на додану вартість

 

Розпорядження від 9 вересня 2009 року № 1120-р

 

1. Визнати такими, що втратили чинність,

пункт 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 липня 2009 р. № 757 «Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов’язкових платежів)» <...> та розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 липня 2009 р. № 838 «Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість» <...>.

2. У разі виникнення у платника податку права на податковий кредит на підставі податкових накладних, отриманих у попередніх звітних періодах, платник самостійно в установлений

Законом України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» строк вносить у декларацію з податку на додану вартість відомості, зазначені у такій податковій накладній та реєстрі отриманих і виданих податкових накладних, відповідно до підпункту 7.2.8 пункту 7.2 статті 7 Закону України «Про податок на додану вартість».

Нарахування податкового кредиту з використанням податкової накладної, отриманої у попередніх звітних періодах, з порушенням вимог

підпункту 7.5.1 пункту 7.5 статті 7 Закону України «Про податок на додану вартість» є підставою для проведення позапланової виїзної перевірки такого платника податку органами державної податкової служби.

3. Органи державної податкової служби в разі встановлення факту виписування податкових накладних, згідно з якими платник податку на додану вартість — постачальник товарів (робіт, послуг) не задекларував податкові зобов’язання, мають право вжити заходів для анулювання реєстрації такого платника відповідно до

Закону України «Про податок на додану вартість».

Платник податку має право оскаржити в установленому законодавством порядку рішення про анулювання реєстрації в Міжвідомчій експертній раді з вирішення спірних питань щодо застосування податкового законодавства та у суді.

У разі оскарження платником податку рішення про анулювання реєстрації у зазначеній Міжвідомчій раді його дія зупиняється на строк, необхідний для розгляду відповідної скарги, але не більш як на 30 календарних днів, а в разі оскарження рішення в суді — до набрання рішенням суду законної сили.

 

Прем’єр-міністр України Ю. ТИМОШЕНКО

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі