Теми статей
Обрати теми

Про податкові роз'яснення, що не підлягають затвердженню наказом, та їх чинність у спорі з контролюючими органами

Редакція БТ
Лист від 16.03.2010 р. № 2604/6/10-1015/872

ПОДАТКОВЕ РОЗ’ЯСНЕННЯ:

коли ним може скористатися платник податків?

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 16.03.10 р. № 2604/6/10-1015/872

«Про податкові роз'яснення, що не підлягають затвердженню наказом, та їх чинність у спорі з контролюючими органами»

 

Не таємниця, що в умовах інколи дуже неоднозначного законодавства і досить суперечливої практики його застосування платники податків прагнуть заручитися податковим роз'ясненням з того чи іншого питання. Мотиви зрозумілі:

п.п. «д» п.п. 4.4.2 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III звільняє від відповідальності платника податків, який діяв згідно з наданим йому податковим роз'ясненням (за відсутності податкових роз'яснень з цього питання, що мають пріоритет) або узагальнюючим податковим роз'ясненням .

Часто саме посилання на лист податкового органу ставало вирішальним при оскарженні рішення про застосування штрафних санкцій. Спірним залишалося тільки питання про те, чи може платник податків для обґрунтування правомірності своїх дій використовувати роз'яснення податкового органу, надане на запит іншого суб'єкта господарювання. З одного боку, у

п.п. «д» п.п. 4.4.2 Закону № 2181 ідеться про роз'яснення, надані тому платнику податків, щодо якого існує загроза притягнення до відповідальності, з іншого — усім платникам податків гарантовано можливість отримати роз'яснення, надане іншим суб'єктам господарювання. ДПАУ зі зрозумілих причин наполягала на тому, що податковим роз'ясненням на запит конкретного платника податків може скористатися лише цей суб'єкт при розрахунку сум податкових зобов'язань та при проведенні апеляційних процедур (листи ДПАУ від 19.12.03 р. № 10401/6/31-0016, від 06.05.04 р. № 3553/6/15-1116). Але, на наш погляд, наявність роз'яснення, нехай навіть і наданого іншому платнику податків як мінімум свідчить про «неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, унаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу», а отже, про наявність достатніх підстав для прийняття рішення на користь платника податків (п.п. 4.4.1 Закону № 2181). Та й суди найчастіше вважають визначальним власне факт наявності податкового роз'яснення, не приділяючи значення тому, кому з платників податків його було надано.

Збентеження в застосуванні наведеного вище правила як у суб'єктів господарювання, так і в самих контролюючих органів, викликала поява

постанови КМУ від 27.01.10 р. № 86 «Про надання податкових та інших роз'яснень» («БТ», 2010, № 9, с. 6). Нагадаємо: у цій постанові уряд приписав усім контролюючим органам, що підпадають під дію Закону № 2181, надавати податкові роз'яснення та роз'яснення з питань загальнообов'язкового державного соціального страхування платникам податків, зборів (обов'язкових платежів), іншим зацікавленим особам щодо офіційного розуміння окремих положень законодавства виключно у вигляді узагальнюючих податкових роз'яснень і роз'яснень інших органів із затвердженням їх наказами відповідних контролюючих органів.

При буквальному прочитанні виходить, що роз'яснення, надане у вигляді листа-відповіді на запит платника податків, має вважатися таким, що не відповідає за своєю формою вимогам законодавства. І хоча прямо в

постанові № 86 про це не зазначено, але, мабуть, далі має йти висновок, що роз'яснення, надані не у вигляді узагальнюючих роз'яснень і не затверджені наказом, не може бути використано для звільнення суб'єкта господарювання, який діяв згідно з ними, від відповідальності.

Ми, безумовно, проти такого трактування, тим більше що воно суперечить приписам

Закону № 2181, невиправдано звужуючи дію його норм.

Лист, що коментується, свідчить про те, що ДПАУ, на щастя, не має наміру сліпо дотримуватись норм постанови № 86, віддаючи пріоритет нормам Закону № 2181. У листі вона, зокрема, указує, що податкові роз'яснення слід розмежовувати на індивідуальні та узагальнюючі. При цьому податковим роз'ясненням має вважатися будь-яка відповідь контролюючого органу на запит зацікавлених осіб з питань оподаткування. Вимогу ж про затвердження податкового роз’яснення наказом Закон № 2181 висуває лише стосовно узагальнюючих податкових роз'яснень. На продовження думки ДПАУ, висловленої в цьому листі, іде висновок, що надані на запити платників податків відповіді податкових органів, як і раніше, будуть підставою для звільнення суб'єктів господарювання, які діяли згідно з ними, від відповідальності.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі