Що потрібно знати для складання звітності щодо спецводокористування
за I квартал 2010 року
Підприємство є платником збору за спецводокористування. Як правильно скласти звітність щодо цього збору за I квартал 2010 року?
(м. Харків)
У зв’язку з тим, що до цього часу Закон про держбюджет-2010 не прийнятий, порядок обчислення та сплати збору за спеціальне використання водних ресурсів (далі — збір за спецводокористування) у 2010 році залишається незмінним. Тобто подавати звітність, як мінімум, за I квартал 2010 року платники цього збору будуть за тими самими правилами, що і у 2009 році.
Нагадаємо основні моменти її складання.
1. Об’єктом обчислення збору за спецводокористування є фактичний обсяг води, що використовується водокористувачем, з урахуванням обсягів втрат води в системах водопостачання (п. 5 Порядку № 1494*, п.п. 6.2 Iнструкції № 231**). Визначається обсяг використаної води на підставі даних первинного обліку за показаннями водовимірювальних приладів, а за їх відсутності — за технологічними даними або за даними постачальника води про відпущений платнику обсяг води.
* Порядок справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затверджений постановою КМУ від 16.08.99 р. № 1494.
** Iнструкція про порядок обчислення та справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затверджена спільним наказом МФУ, ДПАУ, Мінекономіки, Мінприроди від 01.10.99 р. № 231/539/118/219.
2. Витрата води при розрахунку розміру збору може бути в межах ліміту і понадлімітною. За воду, спожиту в межах ліміту, збір сплачується у звичайному порядку, а сума збору відноситься до складу валових витрат. За понадлімітне використання водних ресурсів збір обчислюється у п’ятикратному розмірі (п. 12 Порядку № 1494), а сума збору, на думку ДПАУ, яка викладена у листі від 05.06. 09 р. № 11946/7/15-0217, не відноситься до валових витрат. Ми з такою позицією податківців не погоджуємося, з аргументами нашої позиції ви можете ознайомитися в редакційному коментарі до вищезгаданого листа ДПАУ «Збір за понадлімітне водоспоживання до валових витрат не включається? Фіскальне роз’яснення ДПАУ» // «БТ», 2009, № 27, с. 10.
Зверніть також увагу на те, що на 2010 рік (як і в минулому, 2009 році) не передбачено встановлення окремих лімітів для спеціального використання води для виробництва напоїв. Тому виробники напоїв у 2010 році, як і раніше, можуть установити такі ліміти самостійно (на власний розсуд) у межах загального ліміту, передбаченого для конкретного джерела. ДПАУ в листі від 29.05.08 р. № 10916/7/15-0817 рекомендувала підприємствам розрахувати такі ліміти самостійно виходячи з питомої ваги обсягів води, використаної на виробництво напоїв, у загальному обсязі всієї використаної води. Хоча у п. 1 Узагальнюючого податкового роз’яснення щодо ресурсних та інших платежів, затвердженого наказом ДПАУ від 25.03.10 р. № 185 (див. с. 4 цього номера) прямо не сказано про розподіл лімітів, без цього розрахувати збір не можливо. Наприклад, якщо за звітний період при загальному споживанні води 125 куб. м на виробництво напоїв використано 50 куб. м, а загальний річний ліміт установлено в розмірі 500 куб. м, то за рекомендаціями ДПАУ річний ліміт використання води на виробництво напоїв слід установити в розмірі 200 куб. м (500 х (50 : 125)).
3. Нормативи збору за спецводокористування в частині використання поверхневих та підземних вод, наведено в додатку 2 до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.08 р. № 309-VI (далі — Закон № 309). Ці нормативи встановлені в копійках за 1 куб. м.
Для поверхневих вод розмір нормативу залежить від того, з басейну якої з рік здійснюється водозабір. Що ж стосується підземних вод, то тут нормативи диференційовані залежно від області (а в деяких випадках — і від району), в якій видобуваються підземні води.
Якщо ж воду використовують для виробництва
напоїв, то розмір збору є єдиними по України і становить:— для поверхневих вод — 3 грн. за 1 куб. м;
— для підземних вод — 3,5 грн. за 1 куб. м.
Крім цього, варто звернути увагу, що як і в попередніх роках, так і в цьому році, при розрахунку суми збору за спецводокористування платники повинні застосовувати нормативи, установлені в
додатку 2 до Закону № 309 з урахуванням коефіцієнта 1,439*. Цю думку підтвердила і ДПАУ (лист від 11.02.10 р. № 2689/7/15-0817**), тим самим визнавши, що проводити індексацію нормативів збору у 2010 році (принаймні до прийняття Закону про держбюджет-2010) платникам цього збору не потрібно.* Слід звернути увагу, що до нормативів збору застосовується ще й додатковий коефіцієнт: підприємствами житлово-комунального господарства — 0,3, а теплоелектростанціями — 0,005.
** Див. ком. «Збір за спецводокористування: ДПАУ роз'яснила особливості адміністрування у 2010 році» // 2010, № 10, с. 9.
4. Розподіл нарахованого збору між бюджетами у звітності здійснюється згідно зі ст. 32 Водного кодексу України в такому порядку:
— розмір збору за використання води розрахований з водних об’єктів загальнодержавного значення зараховуються до державного бюджету;
— розмір збору розрахований за використання води з водних об’єктів місцевого значення, надходять до місцевих бюджетів та республіканського бюджету АР Крим.
Тобто розподіл суми нарахованого збору залежить від того, які води використовує платник збору: загальнодержавного чи місцевого значення***.
*** Детальніше див. консультацію у рубриці Пошта тижня: «Розподіл суми нарахованого збору за спеціальне водокористування між бюджетами» // «БТ», 2009, № 17, с. 32.
5. Заповнюючи табличну частину Податкового розрахунку збору за спеціальне водокористування в частині використання води, у тому числі використання води теплоелектростанціями з прямотечійною системою водоспоживання, та використання поверхневих і підземних вод, що входять до складу напоїв, форма якого затверджена наказом ДПАУ від 23.12.08 р. № 802, складнощів виникнути не повинно, оскільки підказки, наведені у табличній частині такої форми, є достатньо вичерпними. На увагу заслуговує лише те, що коли чітко дотримуватися формул, наведених у графах 7 — 9, то розраховані показники буде отримано в копійках, однак у заголовках цих граф зазначено, що суми збору має бути вказано у гривнях з копійками. Тому показники граф 7 — 9, обчислені відповідно до зазначених у них формул, потрібно перевести у гривні (поділити на 100). При цьому показники у гривнях з копійками має бути округлено до двох десяткових знаків.
Для наочності наведемо приклад заповнення Податкового розрахунку за спецводокористування.
Приклад.
Підприємство використовує воду для виробництва напоїв, а також для інших виробничих потреб. Iнформацію про використання води за I квартал 2010 року показано в таблиці.
Споживання води за I квартал 2010 року
Джерело | Статус джерела | Норматив збору, коп. за 1 куб. м (додаток 2 до Закону № 309) | Установлений річний ліміт, куб. м | Фактично використано, куб. м | |
усього | у складі напоїв | ||||
А | Підземні води загальнодержавного значення | 20,75 | 800 | 200 | 180 |
Б | Поверхневий водний об’єкт місцевого значення | 15,22 | 1000 | 250 | 100 |
Згідно з рекомендаціями ДПАУ підприємство розрахувало ліміти водоспоживання для використання води для виробництва напоїв таким чином.
Стосовно джерела А:
— для виробництва напоїв — 720 куб. м (800 х (180 : 200));
— для інших потреб — 80 куб. м (800 - 720).
Стосовно джерела Б:
— для виробництва напоїв — 400 куб. м (1000 х (100 : 250));
— для інших потреб — 600 куб. м (1000 - 400).
Фрагмент заповненого
Податкового розрахунку наведено на рисунку на с. 29.
№ з/п | Назви водних об’єктів та показники | Обсяг фактично використаної води з урахуванням втрат у системах водопостачання; обсяг води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату, куб. м | Нормативи збору, коп./куб. м | Коефіцієнти, що застосовуються до нормативів збору3 | Установлений річний ліміт використання води, куб. м | Суми збору, обчисленого в межах ліміту4, грн. коп., к. 3 або к. 6 (якщо к. 3 > к. 6) х к. 4 х к. 5 | Суми збору, обчисленого понад лімітні обсяги4, грн. коп., заповнюється, якщо к. 3 > к. 6 (к. 3 -- к. 6) х к. 4 х к. 5 х 5 | Усього нараховано збору4, грн. коп., к. 7 + к. 8 або к. 7 або к. 3 х к. 4 х к. 55 | у тому числі | |
до державного бюджету4, грн. коп. | до місцевих бюджетів4, грн. коп. | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
I | Нарахована сума збору з початку року, усього (р. 1 + р. 2 + р. 3) (крім вод для потреб гідроенергетики та водного транспорту) | 1377,09 | 912,54 | 464,55 | ||||||
1 | спеціальне водокористування в частині використання води, усього (р. 1.1 + р. 1.2) | 38,82 | 5,97 | 32,85 | ||||||
1.1 | водні об’єкти загальнодержавного значення, усього (р. 1.1.1 + р. 1.1.2), у тому числі: | 5,97 | 5,97 | — | ||||||
1.1.1 | поверхневі водні об’єкти6: | — | — | — | ||||||
1.1.1.1 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
1.1.1.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
1.1.2 | підземні води та джерела6: | 5,97 | 5,97 | — | ||||||
1.1.2.1 | Джерело А | 20 | 20,75 | 1,439 | 80 | 5,97 | — | 5,97 | 5,97 | — |
1.1.2.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
1.2 | водні об’єкти місцевого значення, усього (р. 1.2.1 + р. 1.2.2), у тому числі: | 32,85 | — | 32,85 | ||||||
1.2.1 | поверхневі водні об’єкти6: | 32,85 | — | 32,85 | ||||||
1.2.1.1 | Джерело Б | 150 | 15,22 | 1,439 | 600 | 32,85 | — | 32,85 | — | 32,85 |
1.2.1.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
1.2.2 | підземні води та джерела6: | — | — | — | ||||||
1.2.2.1 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
1.2.2.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2 | використання вод, які входять до складу напоїв, усього (р. 2.1 + р. 2.2) | 1338,27 | 906,57 | 431,70 | ||||||
2.1 | водні об’єкти загальнодержавного значення, усього (р. 2.1.1 + р. 2.1.2), у тому числі: | 906,57 | 906,57 | — | ||||||
2.1.1 | поверхневі водні об’єкти6: | — | — | — | ||||||
2.1.1.1 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2.1.1.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2.1.2 | підземні води та джерела6: | 906,57 | 906,57 | — | ||||||
2.1.2.1 | Джерело А | 180 | 350,00 | 1,439 | 720 | 906,57 | — | 906,57 | 906,57 | — |
2.1.2.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2.2 | водні об’єкти місцевого значення, усього (р. 2.2.1 + 2.2.2), у тому числі: | 431,70 | — | 431,70 | ||||||
2.2.1 | поверхневі водні об’єкти6: | 431,70 | — | 431,70 | ||||||
2.2.1.1 | Джерело Б | 100 | 300,00 | 1,439 | 400 | 431,70 | — | 431,70 | — | 431,70 |
2.2.1.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2.2.2 | підземні води та джерела6: | — | — | — | ||||||
2.2.2.1 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
2.2.2.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
<…> | ||||||||||
III | Нарахована сума збору за звітний квартал, усього (р. 3.1 + р. 3.2 + р. 3.3) | 1377,09 | 912,54 | 464,55 | ||||||
3.1 | спеціальне водокористування в частині використання води (р. 1 р. I - р. 2.1 р. II) | 38,82 | 5,97 | 32,85 | ||||||
3.2 | використання вод, які входять до складу напоїв (р. 2 р. I - р. 2.2 р. II) | 1338,27 | 906,57 | 431,70 | ||||||
3.3 | використання теплоелектростанціями поверхневої води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату (р. 3 р. I - р. 2.3 р. II) | — | — | — |
Фрагмент Податкового розрахунку за I квартал 2010 року
Сергій ДЕЦЮРА