Теми статей
Обрати теми

Благоустрій у запитаннях та відповідях: прибирання території, видалення дерев, озеленення

Редакція БТ
Стаття

БЛАГОУСТРІЙ У ЗАПИТАННЯХ ТА ВІДПОВІДЯХ:

прибирання території, видалення дерев, озеленення

 

Красиво жити не заборониш! Але для цього потрібно докласти певних зусиль, а саме витрат часу, трудових ресурсів, грошових коштів. У результаті можна отримати гармонію, що тішить око, у вигляді красивих газонів, квітників, кущів тощо.

У сьогоднішній статті розглянемо низку запитань, що виникають під час благоустрою території.

Микола ШПАКОВИЧ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

З чого розпочати благоустрій?

Перш ніж починати упорядковувати територію, необхідно визначитися з вихідними даними.

1. Потрібно уточнити статус такої території. Чи є вона власністю підприємства, чи перебуває в оренді, чи надана в користування. Щоб уникнути проблем, пов'язаних із правомірністю її перетворення, нехай і на краще. Адже власнику може не сподобатися «самоуправство» орендаря. Як мовиться: «на смак та колір…».

До речі, незайвим буде уточнити межі території, яку підприємство може упорядкувати на власний розсуд, оскільки на місцевості їх не завжди позначено.

2. Визначити статус робіт, що виконуватимуться. Здебільшого територія, що впорядковується, знаходиться в населеному пункті, тому її видозміна є благоустроєм, для якого встановлено певні правила

Законом про благоустрій та іншими нормативними актами. Наприклад, такі дії, як вирубування або висаджування дерев, потребують погодження з органами місцевого самоврядування.

3. Реально порівняти очікувані результати і власні сили. Не завжди на підприємстві є людина, яка добре розуміється на агрономії чи має достатній досвід висаджування квітів на клумбі. Адже може виявитися, що очікуваного результату не буде досягнуто (квіти зів'яли, трава не зійшла та інші проблеми). Отже, всі зусилля були марні, а гроші витрачено даремно.

Можливо, для досягнення потрібного результату слід звернутися до професіоналів, які займаються озелененням.

Отже, усі необхідні дозволи та погодження отримано, обсяги робіт, що виконуються власними силами та сторонніми організаціями, розподілено, тож перейдемо до розгляду питань, що виникають під час благоустрою.

 

Послуги з прибирання території — чи є ВВ?

Для прибирання прилеглої території підприємство скористалося послугами сторонньої організації. Чи можна такі послуги включити до валових витрат?

 

Згідно з

ч. 4 п. 1 ст. 13 Закону про благоустрій територія підприємств, установ, організацій, а також закріплена за ними територія на умовах договору є об'єктом благоустрою. Розташовані на такій території зелені насадження; покриття доріг, алей, тротуарів, пішохідних доріжок; засоби зовнішнього освітлення та інші об'єкти є елементами благоустрою (п. 1 ст. 21 Закону про благоустрій).

Підприємства як суб'єкти у сфері благоустрою населених пунктів зобов'язані

утримувати в належному стані території, надані їм у встановленому законом порядку, та закріплені за ними на умовах договору об'єкти благоустрою (п. 2 ст. 18, п. 3 ст. 24 Закону про благоустрій). Перелік робіт, що належать до утримання об'єктів благоустрою, наведено в додатку 5 до п. 1.8 Порядку № 154 .

Крім того,

п.п. 4.1.1 Правил пожежної безпеки також передбачає необхідність постійного утримання території підприємства в чистоті та систематичного прибирання її від сміття, відходів виробництва, тари, опалого листя.

Таким чином, проблем із доведенням зв'язку витрат на утримання території в належному порядку (інакше кажучи, на її прибирання) з господарського діяльністю у платників податку на прибуток виникати не повинно.

У єдиноподатника такі витрати не вплинуть на оподаткування, хіба що платники ПДВ зможуть урахувати відповідні суми ПДВ у складі податкового кредиту.

Якщо ділянку надано за договором оренди, у ньому бажано застерегти, хто здійснюватиме благоустрій (у тому числі і прибирання) прилеглої території — орендодавець чи орендар. Як правило, такі обов'язки покладаються на орендаря.

Для обґрунтування зв'язку витрат на благоустрій з господарською діяльністю можна видати наказ по підприємству, в якому аргументувати необхідність та обов'язковість проведення таких робіт. Як варіант у ньому можна застерегти, що благоустрій території провадиться для залучення більшої кількості відвідувачів, підвищення конкурентоспроможності, створення образної впізнаванності підприємства внаслідок проведення планових заходів щодо благоустрою, з метою виконання вимог того чи іншого нормативно-правового акта.

Підприємство самостійно визначає те, в який саме спосіб воно утримуватиме свою територію в належному порядку, — чи це здійснюватиметься власними силами, чи підприємство скористається послугами сторонніх організацій. Наприклад, поточне прибирання території може здійснюватися техперсоналом підприємства, а для проведення сезонних робіт, що потребують спеціального обладнання або навичок (вивезення опалого листя) можуть залучатися спеціалізовані підприємства.

 

Оплата праці за прибирання території

Прибирання території провадиться нерегулярно (кілька разів на рік). Для її проведення залучаються всі працівники підприємства. Як правильно оплатити таку роботу, якщо вона здійснюється в робочий час?

 

Як правило, генеральне прибирання території підприємства провадиться нерегулярно (один або два рази в рік), тому немає сенсу утримувати спеціальний персонал, що його виконуватиме. Для цих робіт можуть залучатися працівники, до посадових обов'язків яких не завжди входить прибирання, або в робочий час — шляхом «заміни» (на кілька годин) прямих обов'язків, передбачених трудовим договором, або шляхом залучення працівників до виконання не властивих їм функцій у вихідний день. Відповідно до

ст. 33 КЗпП тимчасове переведення на іншу роботу працівника, не передбачену в трудовому договорі, допускається тільки за його згодою.

Слід ураховувати, що згідно з

ч. 1 ст. 71 КЗпП робота у вихідні дні заборонена. Допускається залучення окремих працівників для роботи у вихідні тільки за згодою первинної профспілкової організації або профспілкового представника (якщо такі є на підприємстві), і тільки у виняткових випадках, перелічених у ч. 2 ст. 71 КЗпП. Безумовно, серед зазначених там ситуацій прибирання території не фігурує, але, на наш погляд, з натяжкою можна пристосувати п. 3, що передбачає проведення невідкладних, непередбачених робіт, від негайного виконання яких залежить у подальшому нормальна робота підприємства, адже чинне законодавство зобов'язало підтримувати територію підприємства та виробничих приміщень у належному стані (Закон про благоустрій, Правила пожежної безпеки).

Проведення такого заходу має бути оформлено належним чином і, як і будь-яку іншу роботу, оплачено, причому оплата не може бути нижча, ніж за основну роботу (якщо роботи виконуються в робочий час). Якщо ж ідеться про роботу у вихідний день, то згідно зі

ст. 72 КЗпП така робота має компенсуватися за погодженням сторін або іншим днем відпочинку, або подвійною оплатою, розрахунок якої провадиться відповідно до ст. 107 КЗпП.

Нагадаємо, що подвійна оплата здійснюється в такому порядку:

— працівникам, яким установлено годинні або денні ставки, — у подвійному розмірі годинної або денної ставки;

— працівникам, які одержують місячний оклад, — у розмірі одинарної годинної або денної ставки понад оклад, якщо робота у вихідний день провадилася в межах місячної норми робочого часу, та в розмірі подвійної годинної або денної ставки понад оклад, якщо робота провадилася понад місячну норму.

Зазначені правила для працівників-відрядників (у подвійному розмірі відрядної розцінки) в ситуації з проведенням прибирання території не підходять. Тому для такої категорії працівників необхідно провести розрахунок за тарифною ставкою, з якої визначено відрядну розцінку.

Таким чином, незважаючи на те що всі учасники заходу з прибирання території виконуватимуть однакову роботу, оплата провадитиметься кожному за його ставкою.

У зв'язку з тим, що

ст. 31 КЗпП забороняє вимагати від працівників виконувати роботи, не передбачені у трудовому договорі, можна оформити наказ як документ, що дозволяє працівникам, які виявили бажання, взяти участь у заході, що провадиться з ініціативи відповідної служби (наприклад, завгоспа).

Уникнути труднощів коректного оформлення трудових відносин з працівниками та оплати їх праці в такій ситуації допоможе укладення договорів підряду з працівниками, які займатимуться прибиранням. У цьому випадку прибирання може провадитися й у вихідні дні — жодних заборон та обмежень із цього приводу щодо підрядників чинне законодавство не містить. Крім того, виключно за домовленістю сторін вирішується питання з розміром оплати за таку роботу.

 

Дозвіл на видалення дерев

Чи потрібно отримувати спеціальний дозвіл на видалення аварійних дерев, розташованих на території підприємства, якщо земельна ділянка знаходиться в населеному пункті?

 

Особливе становище серед елементів благоустрою займають зелені насадження. Згідно з

п. 1 ст. 28 Закону про благоустрій охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів при проведенні будь-якої діяльності.

Видалення дерев, кущів, газонів та квітників має здійснюватися відповідно до

Порядку видалення дерев, тобто лише за рішенням органу виконавчої влади, на підставі заяви юридичної або фізичної особи, шляхом видачі ордера (п. 2 Порядку видалення дерев). Виняток становлять випадки, передбачені в пп. 7 — 10 Порядку видалення дерев: ліквідація аварійних дерев (сухостоїв), у процесі ліквідації наслідків стихійних лих та надзвичайних ситуацій, видалення дерев на територіях кладовищ і меморіальних комплексів, а також на земельних ділянках, що перебувають у приватній власності, та на присадибних ділянках.

Таким чином, якщо потрібно видалити дерево на земельній ділянці, що перебуває у приватній власності, звертатися до будь-яких інстанцій за спеціальним дозволом не потрібно (незалежно від того, чи є таке дерево аварійним) — вистачить рішення власника цієї ділянки. Сплачувати при цьому так звану відновну вартість такого дерева також не потрібно, оскільки її мало бути сплачено власником ще при передачі йому земельної ділянки у власність

(пп. 10, 11 Порядку видалення дерев).

Також без дозволу можливе

негайне видалення пошкоджених дерев або кущів (їх частин) у разі, коли стан таких пошкоджених зелених насаджень загрожує життю, здоров'ю громадян, а також їх майну чи майну юридичних осіб (ч. 4 ст. 28 Закону про благоустрій, п. 8 Порядку видалення дерев). Але після проведення таких робіт необхідно скласти Акт обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню* в установленому порядку.

* Зразок такого Акта наведено в додатку 1 до Методики № 127.

В інших випадках видалення зелених насаджень провадиться на підставі ордера, що видається за рішенням виконавчого органу міської, селищної або сільської ради. Щоб отримати такий дозвільний документ, зацікавлена особа має звернутися до виконкому із заявою.

Після отримання заяви виконком затверджує склад відповідної комісії, до якої включаються, зокрема, представники заявника. Ця комісія має визначити стан зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, та скласти Акт обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню.

Після необхідного погодження в територіальному органі Мінприроди такий Акт повертається комісії, голова якої готує проект рішення виконкому про видалення зелених насаджень.

У рішенні виконкому дається дозвіл на видалення дерев, зазначаються їх кількість та сума відновної вартості**, яку потрібно сплатити.

** Розмір відновної вартості розраховується відповідно до Методики № 127.

Копію рішення виконкому видають заявнику для сплати відновної вартості зелених насаджень. Тільки після того, як підприємство пред'явить документ, що підтверджує оплату, йому видадуть Ордер на видалення дерев (додаток 2 до Методики № 127).

 

Видалення дерев власними силами

Чи можна видалити власними силами аварійне дерево або для цього потрібно звертатися до спеціалізованих підприємств?

 

Роботи з видалення дерев є досить небезпечними. Згідно з п. 2.2 Правил охорони праці № 51 до таких робіт допускаються особи, які досягли 18-річного віку, пройшли медичне обстеження, ознайомлені з вимогами індивідуальної гігієни та виробничої санітарії, мають відповідну спеціальну підготовку та атестовані на знання цих Правил.

Якщо на підприємстві є такі працівники (що трапляється досить рідко), то видалення аварійних дерев підприємство може здійснити самостійно.

Якщо ж на підприємстві таких працівників немає, то для видалення дерев слід звернутися до суб'єктів підприємництва, які надають такі послуги.

 

Послуги з видалення дерева — чи є ВВ?

Чи можна включити до валових витрат витрати, пов'язані з видаленням дерева на прилеглій до будівлі території (відновна вартість, послуги комунального підприємства)?

 

Якщо дерево розташоване на земельній ділянці, що перебуває у приватній власності, то воно, найімовірніше, належить до основних фондів або як самостійний об'єкт, або як один з елементів такого об'єкта (якщо об'єктом основних фондів є алея чи будівля разом з прилеглою територією). У такому разі видалення об'єкта багаторічних зелених насаджень не потребує отримання дозволу і сплати відновної вартості. Таку операцію буде відображено в обліку як списання або основних засобів (дерева як об'єкта основних фондів групи 3), або як витрат, пов'язаних з ремонтом (утриманням) основних засобів (алеї чи будівлі).

Якщо ж дерево розташоване на земельній ділянці, що перебуває в оренді або в користуванні (про що свідчить сплата відновної вартості), то, на наш погляд, однозначно стверджувати, що знесення дерева пов'язане з господарською діяльністю і відповідно підприємство має право на включення понесених витрат до валових витрат, можна в таких випадках:

— по-перше, якщо дерево є аварійним та загрожує нормальній роботі підприємства (його падіння може завдати шкоди здоров'ю людей чи збитку майну);

— по-друге, якщо знесення дерева провадиться в межах робіт із благоустрою території та їх зв'язок з госпдіяльністю очевидний або такий зв'язок можна довести (наприклад, благоустрій провадиться з метою забезпечення нормального світлового режиму в приміщеннях, формування представницького вигляду та іміджу підприємства, залучення відвідувачів, створення ділової репутації тощо).

Для обґрунтування господарськості послуг з видалення дерева бажано видати наказ керівника, в якому обґрунтувати необхідність проведення робіт із благоустрою (з посиланням на вимоги відповідних нормативних документів), до складу яких може входити й видалення дерева. При цьому такі послуги можна буде включити до складу валових витрат.

Питання із включенням до складу валових витрат відновної вартості також неоднозначне. Справа в тому, що такий платіж хоча і є обов'язковим, але його не можна включати до складу валових витрат як податок (він не є податком). За своєю сутністю він ближчий до відшкодування шкоди (витрат на садіння та утримання), а такі суми до складу валових витрат включати не можна.

Однак ДПАУ в п. 2 листа від 03.02.05 р. № 670/ч/15-1114 із цього приводу висловлювала досить ліберальну думку: якщо витрати, пов'язані з вирубуванням зелених насаджень, передбачено у зведеному кошторисі розрахунку вартості будівництва, то такі витрати з метою подальшої амортизації збільшують балансову вартість об'єкта основних фондів.

Тому перш ніж уключати відновну вартість видалених зелених насаджень до складу валових витрат, настійно рекомендуємо заручитися індивідуальним податковим роз'ясненням.

 

Як облікувати витрати на створення квітника

Як правильно відобразити в податковому та бухгалтерському обліку витрати на створення зелених насаджень?

 

Підприємства зобов'язані забезпечити благоустрій земельних ділянок, наданих їм на праві власності чи праві користування (п. 1 ст. 24 Закону про благоустрій). Привабливими елементами благоустрою є зелені насадження (газони, квітники, алеї тощо).

При створенні та утриманні зелених насаджень слід керуватися Правилами озеленення.

Залежно від вартості та терміну служби об'єкта благоустрою витрати на їх створення можуть формувати балансову вартість основних фондів згідно з пп. 8.4.1, 8.4.2 Закону про податок на прибуток (якщо вартість об'єкта перевищує 1000 грн., а термін служби перевищує 365 днів) або відноситися на валові витрати на підставі п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток.

Якщо прилегла територія озеленюється однорічними рослинами чи багаторічними насадженнями, що належать до малоцінних активів (вартістю до 1000 грн.), то витрати на їх придбання відразу включаються до валових витрат і перераховуються за п. 5.9 Закону про податок на прибуток до моменту висаджування. На думку податківців, якщо в бухгалтерському обліку застосовується 100 % метод амортизації податкової малоцінки, то в перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток такі об'єкти беруть участь до моменту введення в експлуатацію. Якщо ж у бухгалтерському обліку використовується 50 % амортизація, то в момент уведення в експлуатацію з перерахунку виключається тільки 50 % їх балансової вартості.

Дорогі

(понад 1000 грн.) багаторічні зелені насадження (у тому числі багаторічні квітники, газони тощо) належать до основних фондів групи 3 (за залишковим принципом, оскільки, їх немає у складі інших груп) та збільшують її балансову вартість. У деяких випадках (наприклад, під час будівництва будівлі) витрати на благоустрій прилеглої території можна віднести до об'єкта основних фондів групи 1.

Хоча зелені насадження, що використовуються для цілей благоустрою, за своєю сутністю належать до біологічних активів,

П(С)БО 30 «Біологічні активи» на них не поширюється, оскільки вони не пов'язані із сільськогосподарською діяльністю (п.п. 3.3 П(С)БО 30). Тому такі зелені насадження обліковуються відповідно до вимог П(С)БО 7 «Основні засоби» або П(С)БО 9 «Запаси» .

У бухгалтерському обліку вартість

насіння та однорічних рослин, придбаних для озеленення (облаштування клумби або квітника), списується на витрати діяльності (Дт 91, 92, 93, 94 — Кт 20).

Багаторічні насадження

обліковуються на однойменному субрахунку 108. Малоцінні* об'єкти озеленення обліковуються як малоцінні необоротні матеріальні активи на субрахунку 112. Підприємство самостійно вибирає одиницю обліку — це може бути як окреме дерево, так і окрема озеленена ділянка. Якщо вартість витрат на озеленення враховується у вартості об'єкта, що будується, то такі витрати через субрахунок 151 або 152 збільшать балансову вартість об'єкта, що обліковуватиметься на субрахунку 103 «Будинки та споруди».

* Вартісний критерій розмежування основних засобів та малоцінних матеріальних активів установлюється наказом про облікову політику підприємства. Як правило, тут орієнтуються на податковий облік та встановлюють його на рівні 1000 грн.

На цьому завершимо розгляд питань, пов'язаних з весняними турботами щодо благоустрою території підприємств. Для повноти картини рекомендуємо також звернутися до нашої торішньої публікації на цю тему «Благоустрій території: не примха, а обов'язок» // «БТ», 2009, № 18, с. 35.

 

Документи статті

КЗпП

— Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про благоустрій

— Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.05 р. № 2807-IV.

Порядок видалення дерев

— Порядок видалення дерев, кущів, газонів та квітників у населених пунктах, затверджений постановою КМУ від 01.08.06 р. № 1045.

Правила пожежної безпеки

— Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МНС від 19.10.04 р. № 126.

Правила охорони праці

№ 51 — Правила охорони праці під час проведення робіт з видалення дерев та пнів у населених пунктах України, затверджені наказом ДержкомЖКГ від 30.11.95 р. № 51.

Правила озеленення

— Правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджені наказом МінЖКГ від 10.04.06 р. № 105.

Порядок № 154

— Порядок проведення ремонту та утримання об'єктів міського благоустрою, затверджений наказом ДержкомЖКГ від 23.09.03 р. № 154.

Методика № 127

— Методика визначення відновної вартості зелених насаджень, затверджена наказом МінЖКГ від 12.05.09 р. № 127.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі