Теми статей
Обрати теми

Що на нас чекає у 2011 році: найістотніші зміни

Редакція БТ
Стаття

ЩО НА НАС ЧЕКАЄ У 2011 РОЦI:

найістотніші зміни

 

В останньому номері нашої газети за рік, що минає, ми традиційно проводимо аналіз змін у законодавстві, які відбудуться з початком нового року. Безумовно, головною подією у бухгалтерському житті стане введення в дію Податкового кодексу, однак є ще чимало не менш важливих новацій, які так само слід урахувати в своїй роботі.

У цій статті ми нагадаємо про такі нововведення.

Микола ШПАКОВИЧ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Єдиний соцвнесок

З 1 січня 2011 року запроваджується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (ЄВС), який замінить собою чотири внески: до ПФУ, ФТВП, ФБ та ФНВ.

Умови, розміри, порядок нарахування і сплати ЄВС визначаються

Законом про ЄВС. У Темі тижня «Єдиний внесок на соцстрахування» // «БТ», 2010, № 37, с. 38 ми докладно розповіли про платників ЄВС, його розміри, порядок нарахування та сплати. До детального вивчення цієї теми ми повернемося вже на початку наступного року.

 

Податки за ПКУ

З 01.01.11 р. вступить в силу

ПКУ, відповідно до якого за новими правилами будуть справлятись майже всі податкові платежі.

Про новації у справлянні ПДВ ми розповідали у

статті «Податковий кодекс: вивчаємо зміни у ПДВ» // «БТ», 2010, № 51, с. 14. Основні зміни у справлянні інших податків ми окреслили у статті «Податковий кодекс підписано Президентом: стислий огляд прийдешніх змін» // «БТ», 2010, № 50, с. 36, а докладно аналізувати їх будемо вже у наступному році.

Нагадаємо, що податок на прибуток у I кварталі 2011 року буде справлятись відповідно до положень

Закону про податок на прибуток (про зміни див. у розділі «Оподаткування прибутку підприємств» на с. 40). А єдиний податок (юридичними особами і підприємцями) буде сплачуватись відповідно до положень Указу № 746 до внесення змін у розділ ХIV «Спеціальні податкові режими» ПКУ.

 

Узгодження чинного законодавства з ПКУ

Для узгодження положень чинного «неподаткового» законодавства з

ПКУ наші законодавці Законом № 2756 унесли зміни аж у 65 законодавчих актів. Ці зміни наберуть чинності разом із ПКУ — з 01.01.11 р. (за винятком окремих положень щодо змін у Законі про РРО). Тож розглянемо основні, на наш погляд, зміни, які зачіпають інтереси більшості наших читачів.

Місцезнаходження та нові вимоги до правочинів

. Підкориговано поняття «місцезнаходження юридичної особи», під яким тепер розуміється фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку (ст. 93 ЦКУ). Відповідно до п. 45.2 ПКУ податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про яке містяться у Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України.

Щоб правочин був чинним, його зміст

не повинен суперечити інтересам держави і суспільства (ст. 203 ЦКУ). Недодержання цієї вимоги є підставою для визнання судом такого правочину недійсним. Крім того, визначено правові наслідки вчинення такого правочину за наявності умислу, а саме стягнення за рішенням суду в дохід держави одержаного за таким правочином (ч. 3 ст. 228 ЦКУ).

Ознаки фіктивної діяльності

. Визначено ознаки фіктивної діяльності, що дають підстави для припинення юридичної особи чи діяльності фізичної особи — підприємця, зокрема реєстрація на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи; не проведено обов'язкову реєстрацію у державних органах; реєстрація з подальшою передачею у володіння чи управління підставним особам; реєстрація без відома та згоди засновника (ст. 551 ГКУ).

Строки застосування адміністративно-господарських санкцій не поширюються на штрафні санкції, передбачені

ПКУ та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на податкові органи (ч. 2 ст. 250 ГКУ). Зокрема, це стосується порушень у сфері застосування РРО, обігу готівки, виробництва і обігу алкогольних напоїв і тютюнових виробів.

Звільнення від кримінальної відповідальності

. Підкоригована ч. 4 ст. 212 ККУ, якою передбачалось звільнення від кримінальної відповідальності особи, яка вперше вчинила ухилення від сплати податків у значних або великих розмірах, однак до притягнення її до відповідальності сплатила такі податки і штрафні санкції. Тепер таке амністування застосовується незалежно від кількості таких порушень та суми ухилення.

Виїмка документів лише за рішенням суду

. Примусова виїмка оригіналів первинних фінансово-господарських та/або бухгалтерських документів має проводиться лише за вмотивованою постановою судді (ч. 4 ст. 178 КПКУ). Тобто, якщо такої постанови немає, то правоохоронні органи не мають права вилучати оригінали документів.

Плата за користування надрами

. За користування надрами будуть справлятись:

— плата за користування надрами для видобування корисних копалин (

ст. 263 ПКУ);

— плата за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин (

ст. 264 ПКУ);

— рентна плата за видобуток нафти, природного газу і газового конденсату (

розділ Х ПКУ);

— збір за видачу спеціальних дозволів на користування надрами (встановлюється Кабміном відповідно до

п. 7 ст. 8 Кодексу про надра).

Відповідно, не будуть справлятись ті, що справлялись раніше, платежі за користування надрами, зокрема, відрахування за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету (

ст. 28 Кодексу про надра).

Особливий порядок розгляду адмінсудами подань податкових органів

. Установлено особливий порядок розгляду подань щодо:

— зупинення видаткових операцій платника податків на рахунках;

— підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна;

— стягнення коштів за податковим боргом.

Таке подання має надаватись до суду протягом 24 годин з моменту встановлення підстав для такого подання. Якщо судом відкрито провадження у такій справі, то суд приймає у 3-денний строк, але не пізніше ніж протягом 96 годин з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення заявника до суду, постанову по суті заявлених вимог, яка підлягає негайному виконанню.

Апеляційний перегляд таких постанов, а також касаційне оскарження відбувається за загальною процедурою (

ст. 1833 КАСУ).

Розмір орендної плати за землю

. Iз ст. 21 Закону про оренду землі виключені положення щодо встановлення мінімального та максимального розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності.

Однак такі обмеження тепер встановлено у

п. 288.5 ПКУ, зокрема, орендна плата не може бути меншою:

— розміру земельного податку для земель сільськогосподарського призначення;

— 3-кратного розміру земельного податку для інших категорій земель.

При цьому орендна плата не може перевищувати:

— 3 % нормативної грошової оцінки для земельних ділянок, наданих для об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії;

— 12 % нормативної грошової оцінки для інших земельних ділянок.

У разі визначення орендаря на конкурентних засадах допускається перевищення цих обмежень.

Виробництво і торгівля алкоголем та тютюном

. Обов'язок щодо надання інформації для реєстрації платниками акцизного податку осіб, які отримали ліцензію на виробництво спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів (протягом 5 днів після видачі) тепер покладено на орган, який видав ліцензію (п.п. 212.3.1 ПКУ). Раніше такий обов'язок покладався на платника (ст. 6 Закону № 481).

Установлено обмеження щодо об'єму флаконів у які упаковуються парфумерні рідини — не більше 255 куб. см, а спирт етиловий, що використовується як лікарський засіб (крім бальзамів), — 100 куб. см (

ч. 3 ст. 12, ч. 2 ст. 14 Закону № 481).

Скасовано штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію платником акцизного податку.

Збільшено до 5000 грн. (у 5 разів) мінімальний розмір штрафної санкції за торгівлю алкогольними напоями за цінами, нижчими за мінімальні.

Крім того, установлено нові штрафні санкції:

— за вивезення спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів з території акцизного складу або транспортування такої продукції без відмітки представника органу державної податкової служби на товарно-транспортній накладній про погодження відпуску — у розмірі 200 % вартості вивезеної або транспортованої продукції, але не менше 15000 грн.;

— за порушення вимог щодо реалізації (передачі) ферментованої тютюнової сировини лише на експорт або виробникам тютюнових виробів — у розмірі 50 % вартості партії відвантаженого товару (

ч. 2 ст. 17 Закону № 481).

Відтепер у

ч. 4 ст. 17 Закону № 481 чітко зазначено, що право приймати рішення про стягнення штрафів, передбачених ч. 2 ст. 17 Закону № 481, надано, крім інших, і податковим органам.

Крім того, варто зауважити, що Мінекономіки внесло зміни до

Правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами, затверджених наказом Мінекономіки від 24.07.2002 р. № 218, якими передбачено, що з 01.01.11 р. заборонено продаж тютюнових виробів в упаковках, що містять менше ніж 20 сигарет або цигарок.

Застосування РРО.

Визначено поняття «модем» — пристрій, призначений для передачі копії сформованих РРО розрахункових документів і фіскальних звітних чеків у електронній формі по дротових або бездротових каналах зв'язку.

Фізичні особи — підприємці, які сплачують фіксований або єдиний податок, можуть проводити розрахункові операції без застосування РРО та РК навіть якщо здійснюють продаж підакцизних товарів, якщо їм це дозволено (

пп. 5 і 6 ст. 9 Закону про РРО).

Особи, які отримали пільговий торговий патент, можуть проводити розрахункові операції без застосування РРО та РК навіть якщо зареєстровані платниками ПДВ (

п. 8 ст. 9 Закону про РРО).

Унесено зміни у штрафи, які застосовуються за порушення вимог

Закону про РРО.

Так, за проведення розрахункових операцій з використанням РРО або РК на неповну суму; непроведення розрахункових операцій через РРО; невідповідності суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, зазначеній у денному звіті (загальній сумі продажу за РК); нероздрукування розрахункового документа, або проведення розрахункової операції без використання РК на окремому господарському об'єкті такого суб'єкта господарювання (

п. 1 ст. 17 Закону про РРО) передбачено такі штрафи:

— за порушення, вчинене вперше — 1 гривня;

— за порушення, вчинене вдруге — 100 % вартості товарів (послуг), проданих з такими порушеннями;

— за кожне наступне порушення — у 5-кратному розмірі вартості товарів (послуг), проданих з такими порушеннями.

Тобто розмір штрафу залежатиме від кількості таких порушень, установлених протягом календарного року. Раніше за такі порушення відразу застосовувався штраф у 5-кратному розмірі.

Серед інших змін варто відзначити виключення

ст. 23 Закону про РРО, якою передбачалась штрафна санкція за відсутність цінників на товари.

Зміни у структурі органів ДПС

. Судячи із змін, які внесено до Закону про ДПС, у структурі податкових органів буде створено спеціалізовані державні податкові інспекції. Обов'язки та відповідальність податкових органів тепер будуть визначатись ПКУ, а не Законом про ДПС.

Крім того, варто нагадати, що

Указом № 1085 Державну податкову адміністрацію України з 09.12.10 р. реорганізовано у Державну податкову службу України.

Відомості про юрособу

. Серед відомостей щодо юридичної особи, які містяться у Єдиному державному реєстрі, тепер будуть і дані про перебування юридичної особи в процесі провадження у справі про банкрутство, санації, зокрема відомості про розпорядника майна, санатора (абз. 24 ч. 2 ст. 17 Закону про держреєстрацію). Установлено порядок надання судами такої інформації реєстратору та внесення її до Єдиного державного реєстру.

Розповсюдження статистичної інформації

. До статистичної інформації, на яку не розповсюджується заборона стосовно її поширення органами державної статистики, віднесено інформацію щодо загальних сум заборгованості з виплати (нарахування) заробітної плати підприємств, установ і організацій (абз. 3 ч. 2 ст. 22 Закону про статистику). Отже, така інформація може поширюватись (надаватись користувачам) органами статистики без обмежень.

Спрощений бухоблік і фінзвітність.

Підприємствам, які мають право ведення спрощеного обліку доходів і витрат та не зареєстровані платниками ПДВ, дозволено узагальнювати інформацію в регістрах бухгалтерського обліку без застосування подвійного запису (ч. 3 ст. 3 Закону про бухоблік).

Підприємство самостійно визначає доцільність застосування міжнародних стандартів (крім випадків, коли їх застосування передбачено законодавством).

Копії

первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку можуть бути вилучені у підприємства за рішенням відповідних органів. Вилучення оригіналів таких документів дозволяється лише за рішенням суду (ч. 9 ст 9. Закону про бухоблік).

Юридичні особи, що відповідають критеріям, визначеним

п. 154.6 ПКУ, зобов'язані складати та подавати до відповідних органів фінансову звітність, передбачену для суб'єктів малого підприємництва, один раз на рік (ч. 7 ст 11 Закону про бухоблік).

На наш погляд, тут ідеться про платників, які

мають право сплачувати податок на прибуток за нульовою ставкою (не обов'язково скористались таким правом).

Декларування доходів держслужбовцями.

Змінено порядок надання інформації про майновий стан і доходи суддями, особами, які претендують на обіймання посади державного службовця або посади в органах місцевого самоврядування, держслужбовцями, посадовими особами органів місцевого самоврядування, кандидатами у депутати (всіх рівнів), народними депутатами та депутатами місцевих рад, кандидатами на пост Президента України, на посаду прем'єр-міністра України, на посаду сільського, селищного, міського голови.

Такі особи подають декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію) до органу ДПС за своєю податковою адресою, а до відповідного органу — довідку органу ДПС, про подану декларацію.

 

Оподаткування прибутку підприємств

«Згадуємо» збитки 2009 року.

У декларації з податку на прибуток за I квартал 2011 року можна відобразити «заморожену» частину збитків 2009 року (див. статтю «Збитки у декларації з податку на прибуток за 3 квартали» // «БТ», 2010, № 44, с. 20).

Нові пільги

. У Законі про податок на прибуток з 01.01.11 р. з'являться нові пільги, зокрема:

1. Дозволяється включити до складу валових витрат суму коштів, перерахованих організаторам

фізкультурно-оздоровчих або спортивних заходів чи суб'єктам сфери фізичної культури і спорту, але не більше 3 % оподатковуваного прибутку 2010 року (Закон про податок на прибуток доповнено п.п. 5.2.19 відповідно до Закону № 1724).

2. Не включається до складу валових доходів сума коштів або вартість майна, отримані суб'єктами кінематографії (виробниками фільмів) і спрямовані на

виробництво національних фільмів. Такі кошти включаються до складу валових доходів за датою підписання акта про передачу національних фільмів замовнику за умови цільового використання коштів у порядку, визначеному Кабміном (Закон про податок на прибуток доповнено пп. 4.2.21 і 11.3.8 відповідно до Закону № 1909). Аналогічна пільга передбачена у п. 19. підрозділу 4 розділу ХХ ПКУ (буде діяти з 01.04.11 р. до 01.01.16 р.).

При цьому можна включити до валових витрат суму коштів або вартість майна, у тому числі вартість сценічно-постановочних засобів, перерахованих (переданих) суб'єктом кінематографії (виробником, розповсюджувачем, демонстратором) на виробництво національних фільмів. Причому витрати на виробництво національного фільму та придбання майнових прав інтелектуальної власності на національний фільм не підлягають амортизації та повністю відносяться до складу валових витрат звітного періоду (

пп. 5.2.20 і 8.1.3 Закону про податок на прибуток).

Крім того, до складу валових витрат можна буде включити будь-які витрати із страхування ризиків, пов'язаних із виробництвом національних фільмів. Причому розмір таких витрат обмежено показником 10 % валових витрат звітного періоду. Нагадаємо, що загальне обмеження для страхових витрат складає 5 % від валових витрат звітного періоду (

п.п. 5.4.6 Закону про податок на прибуток).

3. Звільняється від оподаткування прибуток підприємств, отриманий ними від надання

готельних послуг у готелях категорій «п'ять зірок», «чотири зірки» та «три зірки» у разі, якщо такі готелі (у тому числі новозбудовані чи реконструйовані або в яких проведено капітальний ремонт чи реставрація існуючих будівель і споруд) були введені в експлуатацію до 01.09.12 р. (п.п. 7.13.12 Закону про податок на прибуток). Аналогічна пільга передбачена в абз. «а» п. 17 підрозділу 4 розділу ХХ ПКУ.

Валові витрати щодо соціальних внесків

. У зв'язку із запровадженням з 01.01.11 р. ЕВС до валових витрат будуть включатись нараховані суми такого внеску замість внесків на пенсійне та інші види державного (соціального) обов'язкового страхування (п.п. 5.7.1 Закону про податок на прибуток).

Фінансова звітність

. Починаючи з 01.01.11 р. платники податку на прибуток — великі та середні підприємства повинні разом із декларацією про прибуток подавати квартальну або річну фінансову звітність. Малі підприємства* подають лише річну фінансову звітність (п. 46.2 ПКУ).

* Малими визнаються підприємства, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік не перевищує 50 осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період не перевищує 70 млн грн. (п. 7 ст. 63 ГКУ).

Не виключено, що, посилаючись на цю норму, податківці вимагатимуть фінансову звітність разом з декларацією з податку на прибуток за 2010 рік, хоча, на наш погляд, ця норма має поширюватись на звітність за податкові періоди 2011 року.

 

«Розморожуємо» податковий кредит

Особливий порядок перенесення від’ємного значення ПДВ установлений

п. 3 р. II «Прикінцеві положення» Закону № 2275* останній раз буде застосовуватись при заповненні декларації за грудень (IV квартал) 2010 року.

* Див. статтю «Нові правила оподаткування: аналізуємо разом» // «БТ», 2010, № 26, с. 9 та Тему тижня «Звітність з ПДВ-2010» // «БТ», 2010, № 36, с. 36.

Отже, від'ємне значення ПДВ, вказане у р. 26 такої декларації, можна буде повністю (незалежно від того, сплачене воно постачальникам чи ні) включити до р. 23.2 декларації з ПДВ за січень 2011 року (якщо форма декларації до того часу не зміниться). А от бюджетному відшкодуванню, як і раніше, підлягає лише частина від'ємного значення, яка сплачена постачальникам або до бюджету (при імпорті), а також сума ПДВ, включеного до податкових зобов'язань у декларації за попередній період, за отримані від нерезидента послуги на митній території України (п.п. «а» п. 200.4 ПКУ).

 

Боротьба з корупцією — дубль 3 теж невдалий

З 01.01.11 р. очікувалося** введення в дію

трьох антикорупційних законів:

— Закон № 1506

визначав основні заходи, спрямовані на попередження і протидію корупції, відшкодування шкоди, заподіяної в результаті корупційних правопорушень, відновлення порушених прав, свобод або інтересів фізичних або юридичних осіб, держави;

— Закон № 1508

доповнював перелік корупційних діянь, за які передбачено адміністративну та кримінальну відповідальність фізичних осіб;

— Закон № 1507

запроваджував відповідальність юридичних осіб за вчинення від їх імені та в їх інтересах «корупційних» злочинів (зокрема, ліквідацію юридичної особи).

** Уведення їх в дію вже двічі переносилось з 01.01.10 р. спочатку на 01.04.10 р., а потім — на 01.01.11 р.

Проблеми, пов'язані з набуттям чинності цими законами, ми докладно розглядали у статті «Корупціонер у законі»: посилення відповідальності за корупцію» // «БТ», 2010, № 3, с. 18.

Однак 21.12.10 р. ці закони скасовано Верховною Радою для того, щоб розглянути

законопроект від 17.12.10 р. № 7487 (внесений Президентом), у якому Закон № 1506 викладено у новій редакції.

 

Закінчується мораторій на перевірки

Закінчується строк дії мораторію на здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності органами державної влади та органами місцевого самоврядування щодо суб'єктів малого підприємництва, введений

ч. 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону № 1759-VI.

Крім того, 31.12.10 р. закінчується строк дії тимчасових обмежень щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (планових та позапланових перевірок), встановлений

постановою КМУ від 21.05.09 р. № 502.

Тобто у 2011 році контролюючі органи, на які покладено функції щодо такого контролю, можуть у випадках, передбачених законодавством, проводити як планові, так і позапланові перевірки, в тому числі і суб'єктів малого підприємництва.

 

Допомога при народженні дитини

Законом № 1723

передбачено, що з 01.01.11 р. ст. 12 Закону № 2334 буде викладена в новій редакції, яка передбачає, що допомога при народженні дитини буде нараховуватися у розмірах прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років, встановлених на день народження дитини у сумі кратній:

— 22 розмірам прожиткового мінімуму — на першу дитину;

— 45 розмірам прожиткового мінімуму — на другу дитину;

— 90 розмірам прожиткового мінімуму — на третю і кожну наступну дитину.

У проекті Держбюджету-2011 (від 10.12.10 р. № 7000) прожитковий мінімум на дитину віком до 6 років передбачено у розмірі 816 грн., відповідно, якщо цей показник буде затверджено на такому ж рівні, то суми виплат, розраховані за таким принципом, складуть:

— 17952 грн. (22 х 816) — на першу дитину;

— 36720 грн. (45 х 816) — на другу дитину;

— 73440 грн. (90 х 816) — на третю і кожну наступну дитину.

Крім того,

Законом № 1723 передбачено внесення змін до ст. 11 Закону № 2334, що передбачають припинення виплати допомоги на дитину у таких випадках:

— позбавлення отримувача допомоги батьківських прав;

— відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав;

— тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання;

— припинення опіки або звільнення опікуна від його повноважень щодо конкретної дитини;

нецільового використання коштів і незабезпечення отримувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини;

у разі виникнення інших обставин.

Варто зауважити, що у Верховній Раді зареєстровано

законопроект від 15.09.10 р. № 7131, яким передбачається виплата допомоги у сумах: 25 тис. грн., 50 тис. грн., та 100 тис. грн. відповідно, а Закон № 1723 запропоновано визнати таким, що втратив чинність.

Отже, остаточні висновки про розміри такої допомоги робити ще рано, скоріше за все, це питання проясниться після прийняття держбюджету на 2011 рік.

 

Розвиток фізкультури та спорту

Для стимулювання розвитку фізкультурної діяльності та спорту з 01.01.11 р.

Законом № 1724 буде викладено нову редакцію Закону про фізкультуру і спорт.

У розділі «Оподаткування прибутку підприємств» цієї статті ми вже згадували про нові пільги для платників податку на прибуток, які фінансують фізкультурно-оздоровчі або спортивні заходи.

Крім того, з 01.01.11 р. запроваджується новий вид відпустки: відпустка для підготовки та участі в змаганнях, яка буде надаватись працівникам, які беруть участь у всеукраїнських та міжнародних спортивних змаганнях. Тривалість, порядок, умови надання та оплати таких відпусток має встановити Кабмін (

ст. 771 КЗпП, ст. 161 Закону про відпустки).

 

Регулювання діяльності автостанцій

З 01.01.11 р. набере чинності

Порядок регулювання діяльності автостанцій, затверджений наказом Мінтрансзв'язку від 27.09.10 р. № 700, який визначає процедуру атестації автостанцій, вимоги до них, механізм визначення розміру автостанційного збору та вартості послуг, що надаються автомобільним перевізникам.

Умовою функціонування автостанції як суб'єкта, що надає автостанційні послуги, є наявність свідоцтва про атестацію. Атестація автостанцій проводиться безоплатно один раз на п'ять років.

Автостанції, відкриті до 01.01.11 р., підлягають атестації до 01.04.11 р.

 

Операції з платіжними картками

Наберуть чинності окремі норми

Положення про порядок емісії спеціальних платіжних засобів і здійснення операцій з їх використанням, затвердженого постановою Правління НБУ від 30.04.10 р. № 223. Зокрема, видача готівки в іноземній валюті через банкомати в межах України із застосуванням спеціального платіжного засобу (платіжної картки) буде здійснюватись в сумі, що не перевищує в еквіваленті 5 тис. грн. за одну добу за офіційним курсом НБУ.

Нагадаємо, що відповідно до постанови КМУ від 29.09.10 р. № 878* перейти на обов’язкове приймання платіжних карток потрібно:

1) суб’єктам господарювання (крім суб’єктів малого підприємництва), які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення понад 100 тис. осіб — до 01.07.11 р.;

2) суб’єктам малого підприємництва, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення понад 100 тис. осіб — до 31.12.11 р.;

3) суб’єктам господарювання, уключаючи суб’єктів малого підприємництва, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення від 25 до 100 тис. осіб — до 31.12.11 р.

* Див. ком. « Платіжні картки: розширено перелік суб’єктів господарювання, які мають обов’язково їх приймати при розрахунках» // «БТ», 2010, № 41, с. 4.

 

Нові форми звітності

Фінансова звітність.

Наказом Мінфіну від 10.06.10 р. № 382 («БТ», 2010, № 38, с. 4) затверджено зміни до П(С)БУ 4 «Звіт про рух грошових коштів», зокрема, викладено у новій редакції форму Звіту про рух грошових коштів (ф. № 3) у якому подається інформація про суму чистого надходження або чистого видатку грошової маси у підприємства за рік у розрізі операційної, інвестиційної та фінансової діяльності. Суттєво змінився і порядок її заповнення.

Оновлену форму необхідно буде використовувати для складання річної фінансової звітності за 2010 рік.

Статистична звітність.

Змінюється низка форм статистичної звітності, які будуть надаватись після 01.01.11 р.

Зауважимо, що

Загальний табель (перелік) форм державних статистичних спостережень на 2010 рік , затверджений наказом Держкомстату від 22.12.09 р. № 485, установлював перелік форм державних статистичних спостережень лише на 2010 рік. Очевидно, що аналогічний документ буде прийнято Держкомстатом і на 2011 рік. Найпопулярніші форми статзвітності, які змінено, наведено в таблиці на с. 43.

Ми розглянули основні зміни, про які нам відомо на момент підготовки цього номера. Безумовно, цілу низку важливих показників, які потрібні для роботи у наступному році, буде затверджено у Державному бюджеті України на 2011 рік. Про них ми розкажемо на сторінках нашої газети вже у 2011 році.

 

Оновлені форми статистичної звітності

Назва форми статзвітності

Період, за який подається

Документ, яким затверджено форму

№ 1П-НПП (річна) «Звіт про виробництво промислової продукції»

Зі звіту за 2010 рік

Наказ Держкомстату від 12.07.10 р. № 266

№ 1П-НПП (коротка) (річна) «Звіт про виробництво промислової продукції»

№ 1-П (місячна) «Терміновий звіт про виробництво промислової продукції (товарів, послуг) за видами»

Зі звіту за січень 2011 року

№ 1-ПЕ (місячна) «Місячний звіт про економічні показники за видами економічної діяльності, що відносяться до добувної, переробної промисловості, виробництва і розподілення електроенергії, газу, тепла та води»

№ 1П-НПП (коротка) (квартальна) «Звіт про виробництво промислової продукції»

Зі звіту за січень — березень 2011 року

№ 1-опт (річна) «Звіт про продаж і запаси товарів (продукції) в оптовій торгівлі»

Зі звіту за 2010 рік

Наказ Держкомстату від 15.07.10 р. № 281

№ 11-мтп (паливо) (річна) «Фактичні витрати палива на виробництво окремих видів продукції і робіт»

№ 11-мтп (вер) (річна) «Утворення та використання вторинних енергетичних ресурсів»

№ 4-мтп (піврічна) «Звіт про залишки та використання енергетичних матеріалів і продуктів перероблення нафти»

№ 4-мтп (св) (піврічна) «Звіт про залишки та використання енергетичних матеріалів і продуктів перероблення нафти»

№ 11-мтп (піврічна) «Звіт про результати використання палива, теплоенергії та електроенергії»

№ 11-ер (піврічна) «Звіт про витрати палива, теплоенергії та електроенергії»

№ 1-опт (місячна) «Звіт про обсяг оптового товарообороту»

Зі звіту за січень 2011 року

№ 4-мтп (місячна) «Звіт про залишки та використання енергетичних матеріалів і продуктів перероблення нафти»

№ 1-опт (квартальна) «Звіт про продаж і запаси товарів (продукції) в оптовій торгівлі»

Зі звіту за I квартал 2011 року

№ 5-ЗЕЗ (місячна) «Звіт про експорт (імпорт) товарів, що не проходять митного декларування»

Зі звіту за січень 2011 року

Наказ Держкомстату від 16.07.10 р. № 283

№ 14-ЗЕЗ (квартальна) «Звіт про придбання (продаж) товарів для забезпечення життєдіяльності транспортних засобів, потреб пасажирів і членів екіпажу»

Зі звіту за I квартал 2011 року

№ 9-ЗЕЗ (квартальна) «Звіт про експорт (імпорт) послуг»

№ 1-ПВ (місячна) «Звіт з праці»

Зі звіту за січень 2011 року

Наказ Держкомстату від 28.07.10 р. № 307

№ 1-ПВ (квартальна) «Звіт з праці»

Зі звіту за I квартал 2011 року

№ 7-торг (річна) «Звіт про наявність торгової мережі та мережі ресторанного господарства»

Зі звіту за 2010 рік

Наказ Держкомстату від 26.08.10 р. № 352

№ 12-торг (річна) «Про наявність і використання торгової мережі на ринках та реалізацію сільськогосподарської продукції на них»

№ 1-торг (місячна) «Звіт про товарооборот»

Зі звіту за січень 2011 року

№ 1-торг (нафтопродукти) (місячна) «Про продаж світлих нафтопродуктів і газу»

№ 3-торг (квартальна) «Звіт про продаж і запаси товарів у торговій мережі та мережі ресторанного господарства»

Зі звіту за I квартал 2011 року

№ 1-підприємництво (річна) «Звіт про основні показники діяльності підприємства»

Зі звіту за 2010 рік

Наказ Держкомстату від 30.08.10 р. № 365

№ 1-підприємництво (коротка) — річна «Звіт про основні показники діяльності підприємства»

№ 1-підприємництво (квартальна) «Звіт про основні показники діяльності підприємства»

Зі звіту за I квартал 2011 року

 

Документи та скорочення статті

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

ГКУ

— Господарський кодекс України від 16.01.03 р. № 436-IV.

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.03 р. № 435-IV.

ККУ

— Кримінальний кодекс України від 05.04.01 р. № 2341-III.

КПКУ

— Кримінально-процесуальний кодекс України від 28.12.60 р.

КАСУ

— Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.05 р. № 2747-IV.

КЗпП

— Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р. № 322-VIII.

Кодекс про надра

— Кодекс України про надра від 27.07.94 р. № 132/94-ВР.

Закон про ЄВС

— Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 р. № 2464-VI (див. додаток «Документи» // «БТ», 2010, № 35).

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про РРО

— Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» у редакції від 01.06.2000 р. № 1776-III.

Закон про оренду землі

— Закон України «Про оренду землі» в редакції від 02.10.03 р. № 1211-IV.

Закон про ДПС

— Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.

Закон про держреєстрацію

— Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.03 р. № 755-IV.

Закон про статистику

— Закон України «Про державну статистику» в редакції від 13.07.2000 р. № 1922-III.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Закон про відпустки

— Закон України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР.

Закон про фізкультуру і спорт

— Закон України «Про фізичну культуру і спорт» від 24.12.93 р. № 3808-XII.

Закон № 2756

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» від 02.12.10 р. № 2756-VI (див. додаток «Документи» // «БТ», 2010, № 51, с. 19).

Закон № 481

— Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP.

Закон № 2275

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 20.05.10 р. № 2275-VI.

Закон № 1506

— Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції» від 11.06.09 р. № 1506-VI.

Закон № 1508

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення» від 11.06.09 р. № 1508-VI.

Закон № 1507

— Закон України «Про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень» від 11.06.09 р. № 1507-VI.

Закон № 1759

— Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення умов ведення бізнесу в Україні» від 15.12.09 р. № 1759-VI.

Закон № 1723

— Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» щодо виплати допомоги при народженні дитини» від 17.11.09 р. № 1723-VI.

Закон № 2334

— Закон України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» в редакції від 22.03.01 р. № 2334-III.

Закон № 1724

— Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про фізичну культуру і спорт» та інших законодавчих актів України» від 17.11.09 р. № 1724-VI.

Закон № 1909

— Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про кінематографію» та інших законів України щодо підтримки виробництва національних фільмів» від 18.02.10 р. № 1909-VI.

Указ № 746

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, облікута звітності суб'єктів малого підприємництва» в редакції від 28.06.99 р. № 746/99.

Указ № 1085

— Указ Президента України «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» від 09.12.10 р. № 1085/2010.

ЄВС

— єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

ПФУ

— Пенсійний фонд України.

ФТВП

— Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

ФБ

— Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

ФНВ

— Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.

РРО

— реєстратор розрахункових операцій.

РК

— розрахункова книжка.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі