НОВА
пенсійна звітність
У другій публікації ви знайдете відповіді на всі запитання, що можуть виникнути при складанні та поданні роботодавцем нового щомісячного пенсійного звіту — додатка 4 до Порядку № 26-1. Уперше додаток 4 необхідно буде подати за січень 2010 року не пізніше 22 лютого 2010 року.
Звичайно, об'єднання в одному щомісячному звіті розрахунку нарахованих роботодавцем внесків та персоніфікованих даних щодо кожного працівника, і до того ж подання його до ПФУ протягом 20 днів після закінчення звітного місяця, трохи лякає. АЛЕ! У сьогоднішній статті ми докладно описали порядок заповнення кожного реквізиту звітних Таблиць, що включаються до складу додатка 4. А наочний приклад, що охоплює різні ситуації, допоможе без проблем застосувати запропонований матеріал на практиці. Отже, озброюйтеся сьогоднішньою статтею і сміливо ставайте до справи!
У сьогоднішній «Темі тижня» розповімо про всі нові форми пенсійних звітів і докладно проаналізуємо порядок заповнення роботодавцями щомісячного додатка 4.
Вікторія ЗМІЄНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Чим регламентовано
З 1 січня 2010 року набрав чинності
Порядок № 26-1, що встановлює механізм подання пенсійної звітності за звітні періоди починаючи з 01.01.2010 р. Таким чином, уперше звітувати за новим Порядком № 26-1 необхідно буде за результатами січня 2010 року.У зв'язку з набуттям чинності новим
Порядком № 26-1 постановою № 26-1 було:1)
скасовано дію Порядку № 7-6 (п. 4 постанови № 26-1). Однак при складанні персоніфікованої звітності за 2009 рік слід використовувати «старі» форми звітів та порядок, передбачені саме Порядком № 7-6. Також старим Порядком № 7-6 необхідно буде продовжувати користуватися щодо обліку застрахованих осіб та персоніфікованого обліку за періоди до 01.01.2010 р. (п. 6 постанови № 26-1)*;* Про це читайте у статті «Персоніфікація-2009 — востаннє за старою формою» на с. 9 цього номера.
2) унесено зміни до Інструкції № 21-1: з неї вилучено пп. 11.11 — 11.16 та звітні форми, наведені у додатках 23, 25, 26, 27, 31, 32 і 34. Відзвітувати за весь 2009 рік підприємцям за формою додатків 25 і 26 (до 1 квітня 2010 року) необхідно буде за «старими» формами.
До Порядку № 26-1 наведено 8 додатків, чотири з яких ( додатки 1, 2, 3 і 8) — це довідники, що використовуються для заповнення звітів (див. додаток «Документи» на с. 15), і чотири — це нові форми звітів, що подаються до ПФУ** (додатки 4, 5, 6 і 7).
**
Використані скорочення: ПФУ — Пенсійний фонд України; ФТВП — Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності; ФОП — фізична особа — підприємець; ЦП-договори — договори цивільно-правового характеру; ЕЦП — електронний цифровий підпис.
Форми нових звітів
Перелік нових форм звітів, а також найменування форм, аналогом яких вони є, подано в табл. 1 на с. 36.
Таким чином,
усі страхувальники-роботодавці, у тому числі ФОП, починаючи зі звіту за січень 2010 року на своїх найманих працівників та осіб, які працюють у них за ЦП-договорами, зобов'язані подавати додаток 4 до Порядку № 26-1 «Звіт про суми нарахованої заробітної плати (грошового забезпечення, доходу) застрахованих осіб та суми нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до органів Пенсійного фонду України».ФОП, які не використовують працю найманих працівників,
додаток 4 не подають, а вперше «за себе» звітуватимуть за результатами 2010 року — до 1 квітня 2011 року***.*** Подібне роз'яснення розмістив на своєму сайті ПФУ (www.pfu.gov.ua).
Тому в межах сьогоднішньої статті ми розглянемо тільки порядок заповнення
додатка 4 для звичайних страхувальників-роботодавців.
Основні правила подання додатка 4
Додаток 4
за результатами кожного місяця мають подавати всі страхувальники, крім (п. 2.1 Порядку № 26-1):— ФОП «за себе» незалежно від системи оподаткування;
— осіб, які уклали договір на добровільну участь у системі пенсійного страхування;
— осіб, які здійснюють доплату до суми страхових внесків так, щоб загальна сума сплачених коштів за відповідний місяць була не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
Перелік страхувальників
наведено у ст. 14 Закону № 1058. До страхувальників із числа роботодавців відносять підприємства та ФОП, які використовують працю фізичних осіб за трудовим договором і ЦП-договором тощо.Додаток 4
складається з титульної сторінки та 10 Таблиць, що являють собою звітні форми. З цих десяти Таблиць звичайні страхувальники-роботодавці зобов'язані будуть подавати лише п'ять: Таблиці 1, 5, 6, 7 і 8.Додаток 4
— це синтез двох старих форм звітності: щомісячного додатка 23 до п.п. 11.11 Інструкції № 21-1 та щорічної персоніфікованої звітності, що тепер робить персоніфіковану звітність щомісячною.Для зручності в табл. 2 на с. 38 наведемо правила подання
додатка 4.
Таблиця 2.
Правила подання додатка 4 Показник | Пояснення |
Базовий звітний період | Календарний місяць |
Строк подання | Не пізніше ніж через 20 календарних днів від дня закінчення базового звітного періоду (п. 2.1 Порядку № 21-1)
|
Перенесення строку | Якщо останній день строку подання звіту припадає на вихідний, святковий та інший неробочий день, то його переносять на перший після нього робочий день (п. 2.7 Порядку № 26-1). Так, при поданні звіту за січень 2010 року останнім днем буде 22 лютого 2010 року, оскільки 20 лютого — вихідний день
|
Перенесення строку | Керівникам відповідних органів ПФУ на місцях дозволено продовжити строки подання нових звітних форм за січень, лютий та березень 2010 року до 7 календарних днів на підставі заяви страхувальника (п. 3 постанови № 26-1)
|
Форма подання (п. 1.3 Порядку № 26-1) | 1) в електронній формі з використанням ЕЦП через центр обробки електронних звітів згідно з Порядком № 7-7. У такому разі звіт на паперових носіях не подається. 2) на паперових носіях, засвідчених підписом керівника/страхувальника та скріплених печаткою (за наявності), разом з електронною формою на електронних носіях інформації. Електронний варіант засвідчувати ЕЦП не потрібно; 3) на паперових носіях, якщо у страхувальника кількість застрахованих осіб не більше 10 |
Куди подають звіт | До органу ПФУ за місцем узяття страхувальника на облік (п. 2.8 Порядку № 26-1). Звіт за звітний період, протягом якого відбулася зміна місцезнаходження або місця проживання (з першого до останнього календарного числа звітного періоду), подається до органу ПФУ за новим місцем узяття на облік (п. 2.13 Порядку № 26-1) |
Відповідальність | У разі вчинення порушень при поданні додатка 4 страхувальника можуть притягти до відповідальності на підставі п. 5 ч. 9 ст. 106 Закону № 1058 (див. таб. на с. 13)
|
Що стосується можливості не подавати
додаток 4 тими підприємствами, які не використовують працю фізичних осіб за трудовими договорами і ЦП-договорами (тобто не є страхувальниками), то ні в Порядку № 26-1, ні в Методрекомендаціях про це взагалі не йдеться*.* До 01.01.2010 р. такі підприємства могли не подавати щомісячний додаток 23 (листи ПФУ від 03.12.2007 р. № 19395/03-30, від 18.03.2008 р. № 4674/03-30 і від 12.08.2009 р. № 14714/03-30), а до відділу персоніфікованої звітності достатньо було скласти і подати довідку про відсутність діяльності та найманих працівників у звітному періоді в довільній формі (див. статтю на с. 9 цього номера).
Не виключено, що й новий додаток 4 підприємствам, у яких немає найманих працівників (тобто які не є страхувальниками), ПФУ дозволить не подавати взагалі (див., наприклад, конс. «Юридичні особи без найманих працівників не подають звітність до Пенсійного фонду» на с. 8).
Що стосується подання у складі додатка 4 Таблиць, заповнених із прокресленнями в разі відсутності інформації, то із Порядку № 26-1 можливо зробити висновок, що Таблиці 5, 7 і 8 подавати не потрібно (пп. 3.4, 3.6 і 3.7 Порядку № 26-1), а щодо Таблиць 1 і 6 нічого не сказано. Будемо чекати на роз'яснення ПФУ.
Правила заповнення реквізитів, загальних для всіх Таблиць додатка 4
Порядок заповнення нових пенсійних звітних форм описаний частково в
Порядку № 26-1 (див. с. 15), а докладніше — у Методрекомендаціях**.** Ці Методрекомендації є внутрішнім документом ПФУ для внутрішнього використання, яким керуються працівники ПФУ в процесі роботи з новими звітними формами. Його початковий варіант був розміщений на сайті деяких районних ПФУ (див. наприклад, сайт управління ПФУ в Красноармійському районі Донецької обл. — Pfu.dn.ua) і місцевих органів управління.
Для зручності в табл. 3 наведемо правила подання
додатка 4.
Таблиця 3.
Правила заповнення загальних для всіх форм реквізитів Показник | Пояснення |
1 | 2 |
ПРАВИЛА ЗАПОВНЕННЯ ПАПЕРОВОГО НОСІЯ | |
Кількість паперових звітів | На паперових носіях звіт формують у 2 примірниках, один з яких з позначкою органу ПФУ зберігається у страхувальника (п. 2.8 Порядку № 26-1)
|
Мова, формат заповнення | — українською мовою;
|
Заповнення полів із клітинками (п. 2.21 Порядку № 26-1) | — кожен з необхідних символів каліграфічно вписується до відповідної окремої клітинки; |
ЗАГАЛЬНІ РЕКВІЗИТИ ТАБЛИЦЬ | |
«Вихідний № у страхувальника» | Вписується реєстраційний номер відповідно до журналу реєстрації вихідної документації страхувальника, якщо страхувальник здійснює реєстрацію вихідної кореспонденції (п. 2.24 Порядку № 26-1)
|
«Звіт за місяць:» «рік:» | — звітний місяць — 2 цифри; |
«Код ЄДРПОУ/ідентифікаційний номер» | 1) для юридичних осіб — восьмирозрядний номер згідно з ЄДРПОУ; 2) для ФОП — десятирозрядний ідентифікаційний номер згідно з довідкою ДПІ з Держреєстру фізичних осіб; 3) для ФОП, які відмовилися через релігійні переконання від ідентифікаційного номера, про що є позначка в паспорті, — паспортні дані: серія та номер (NN_XXXXXX — дві літери, пробіл, шість цифр). Зверніть увагу: при заповненні даних на застраховану особу, яка відмовилася від ідентифікаційного номера, у Таблицях 5, 6, 7 і 8 зазначаються не паспортні дані, а дані свідоцтва про соцстрахування (див. табл. 5 на с. 41) |
«Філія за реєстрацією в органі Пенсійного фонду» | Реєстраційні дані в органі ПФУ для відокремлених підрозділів, що мають окремий баланс, самостійно нараховують і сплачують страхові внески, а також ведуть розрахунки щодо заробітної плати із застрахованими особами
|
«Назва страхувальника» | 1) для юридичних осіб — коротка назва з реєстраційних документів
|
2) для ФОП — прізвище, ім'я та по батькові
| |
«Керівник» | 1) для юридичних осіб — десятирозрядний ідентифікаційний номер, підпис і прізвище з ініціалами керівника 2) для ФОП — десятирозрядний ідентифікаційний номер, підпис і прізвище з ініціалами ФОП |
«Головний бухгалтер» | 1) для юридичних осіб — за наявності посади десятирозрядний ідентифікаційний номер, підпис та прізвище з ініціалами головного бухгалтера;
|
«Дата формування у страхувальника:» (для Таблиць) | Зазначається дата заповнення Таблиць у такому форматі: для дати «1 лютого 2010 року» у клітинках необхідно вказати: ДД — 01; ММ — 02; РРРР — 2010
|
Титульний аркуш додатка 4
Титульний аркуш є першим аркушем звіту за формою
додатка 4. Його заповнюють і подають, якщо подають хоча б одну Таблицю звіту. При його заповненні зверніть увагу на такі моменти:1) в окремому реквізиті вказується
код органу ПФУ, в якому страхувальника зареєстровано платником страхових внесків (куди він подає звіт);2) у переліку
Таблиць звіту (таблична частина) напроти назви кожної з Таблиць указують:— у
графі «Кількість аркушів» — кількість аркушів документів однієї Таблиці;— у
графі «Кількість рядків» — кількість заповнених рядків на аркушах документів однієї Таблиці для Таблиць 5 — 10 (переноситься з аналогічного реквізиту Таблиці);— у
графі «Усього» — загальну кількість листів документів та загальний підсумок рядків у цих аркушах.Напроти тих
Таблиць, що не подаються, проставляються прокреслення.Підтвердженням подання
додатка 4 є такі дані титульного аркуша:1) заповнені відповідальною особою органу ПФУ із зазначенням свого прізвища з ініціалами та підпису реквізити, розташовані в нижній частині титульного аркуша:
«Реєстраційний № звіту в органі Пенсійного фонду» і «Дата реєстрації в органі Пенсійного фонду»;2) наявність
відривної частини титульного аркуша «Розписка про одержання звіту до Пенсійного фонду», яку заповнює, відриває та передає страхувальнику відповідальна особа органу ПФУ. Тут, крім дати, реєстраційного номера і даних працівника ПФУ, зазначається ще й кількість аркушів отриманого звіту (це кількість аркушів документів із графи «Усього» плюс один аркуш, тобто враховується ще й титульний аркуш). На розписці проставляється печатка для довідок або штамп ПФУ.
Таблиця 1 додатка 4
Таблиця 1 додатка 4 «Нарахування внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»
є аналогом додатка 23 до п. 11.11 Інструкції № 21-1, що подавався до 2010 року щомісяця. Заповнення табличної частини цього звіту, в якій відображають базу для нарахування внесків та суму нарахованих внесків, нічим не відрізняється від заповнення своєї попередниці.Заповнюють
Таблицю 1 у гривнях з копійками, незаповнені рядки прокреслюють.У
Методрекомендаціях наведено поради щодо порівняння сум, зазначених у додатку 4 (див. табл. 4).
Таблиця 4.
Порівняння даних Таблиці 1 і Таблиць 6, 7 додатка 4 Рядок табличної частини Таблиці 1 | Чому має відповідати |
1 | 2 |
Рядок 1.1 «Загальна сума фактичних витрат на оплату праці та інших виплат, пов'язаних з відносинами трудового найму»
| = підсумок гр.* 10 Т. 6 (крім КЗО «4») + підсумок гр. 12 Т. 7 (крім за КЗО «4» з КТН 1, 2, 3) - підсумок гр. 12 Т. 7 (крім за КЗО «4» з КТН 6) |
Рядок 1.1.1 «а) сума оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності»
| = підсумок гр. 12 Т. 7 з КТН 1 |
Рядок 1.1.2 «б) сума допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю»
| = підсумок гр. 12 Т. 7 з КТН 2 |
Рядок 1.2 «Суми доходу, що розподіляються між членами колективних, орендних підприємств, сільськогосподарських кооперативів, фермерських господарств»
| = підсумок гр. 10 Т. 6 за КЗО «4» + підсумок гр. 12 Т. 7 за КЗО «4» з КТН 1, 2, 3 - підсумок гр. 12 Т. 7 за КЗО «4» з КТН 6 |
Рядок 2.1 «для 33,2 %»
| = підсумок гр. 11 Т. 6 за КЗО «1, 4, 10, 11, 12, 19» + підсумок гр. 13 |
Рядок 2.2 «для 4 %»
| = підсумок гр. 11 Т. 6 за КЗО «2» + підсумок гр. 13 Т. 7 за КЗО «2» |
Рядок 2.3 «для 42 %»
| = підсумок гр. 11 Т. 6 за КЗО «3» + підсумок гр. 13 Т. 7 за КЗО «3» |
Рядок 4 «Загальний оподатковуваний дохід (заробітна плата), з якого утримуються внески із застрахованих осіб»
| = ряд. 2 Т. 1; |
Рядок 5 «Утримано 2 %, 1 — 5 %»
| = підсумок гр. 12 Т. 6 + підсумок гр. 14 Т. 7 з КТН 1, 2, 3 - підсумок гр. 14 Т. 7 з КТН 6** |
Рядок 6.2 «0,5 — 5 %»
| = підсумок гр. 14 Т. 7 з КТН 4 |
Рядок 6а «Сума виплати (заробітку, доходу), на яку донараховані страхові внески»
| = підсумок гр. 13 Т. 7 з КТН 4 |
Рядок 7.2 «0,5 — 5 %»
| = підсумок гр. 14 Т. 7 з КТН 5 |
Рядок 7а «Сума виплати (заробітку, доходу), на яку зайво нараховані страхові внески»
| = підсумок гр. 13 Т. 7 з КТН 5 |
* У Таблиці використовуються скорочення: гр. — графа; Т. — Таблиця; КЗО — категорія застрахованих осіб (наведено в додатку 2 до Порядку № 26-1); КТН — код типу нарахувань (для Таблиці 7 — наведено у виносці Таблиці 7, п. 3.6 Порядку № 26-1); ряд. — рядок. ** Гр. 14 Т. 7 для КТН «1, 2, 3, 6» згідно з п. 3.6 Порядку № 26-1 не заповнюється. |
Таблиця 5 додатка 4
Таблицю 5 додатка 4 «Трудові відносини застрахованих осіб»
призначено для реєстрації застрахованих осіб у системі персоніфікованого обліку відомостей. Вона є аналогом скасованої форми «Список осіб, які працюють або працювали в роботодавця у звітному році» (СП), наведеної в додатку 15 до Інструкції № 16-6.Її
подають, якщо протягом звітного періоду:1) укладався трудовий договір* із застрахованою особою;
2) розривався трудовий договір із застрахованою особою;
3) були зміни у прізвищі, імені, по батькові чи в ідентифікаційному номері застрахованих осіб.
* Щодо відображення у Таблиці 5 даних про застрахованих осіб, які не є найманими працівниками та з якими протягом звітного місяця укладено ЦП-договори, то ні в Порядку № 26-1, ні в Методрекомендаціях про них нічого не сказано. Але працівники ПФУ на місцях роз'яснюють, що їх треба включати у цю Таблицю.
Якщо цих випадків не було, то подавати Таблицю 5 не потрібно (п. 3.4 Порядку № 26-1). Таким чином, якщо протягом січня 2010 року роботодавець не приймав і не звільняв працівників, а також не було змін у їхніх даних, то Таблицю 5 у складі додатка 4 заповнювати і подавати не потрібно, а на титульному аркуші напроти цієї Таблиці слід поставити прокреслення.
Якщо протягом звітного місяця одна застрахована особа одночасно і приймалася на роботу, і звільнялася з неї, то на неї заповнюють один рядок, зазначивши в ньому і дату прийняття (графа 9), і дату звільнення (графа 10).
Таблиця 5. Правила заповнення окремих реквізитів Таблиці 5
Реквізит | Правила заповнення |
«Тип:» | Проставляється позначка «Х» в одній з клітинок:
|
«Номер облікової картки ЗО за ДРФО ДПА» | Ідентифікаційний номер застрахованої особи з Держреєстру фізичних осіб. Для застрахованих осіб, які з релігійних переконань відмовилися від ідентифікаційного номера та мають про це позначку в паспорті, указують дані свідоцтва про загальнообов'язкове державне соцстрахування: серію та номер (NNN_XXXXXX — три літери, пробіл, шість цифр). Якщо застрахована особа відмовилася від свідоцтва про соцстрахування, то слід вказати дані паспорта: серія та номер (NN XXXXXX — дві букви, пробіл, шість цифр)* |
«Прізвище ім'я, | Указується повністю прізвище, ім'я та по батькові на підставі україномовної сторінки паспорта застрахованої особи*
|
«Кількість заповнених рядків на аркуші» | Кількість заповнених рядків, тобто кількість застрахованих осіб, щодо яких унесено дані про трудові відносини* |
* У такому ж форматі заповнюють ці дані і в Таблицях 6, 7 і 8. |
Таблиця 6 додатка 4
Таблицю 6 додатка 4 «Відомості про нарахування заробітку (доходу) застрахованим особам»
призначено для відображення в розрізі кожної застрахованої особи сум нарахованих доходів за звітний календарний місяць (з першого до останнього числа місяця) та утриманих страхованих внесків. Вона є аналогом скасованої форми ІНДАНІ, наведеної в додатку 13 до Інструкції № 16-6.Зверніть увагу: у
Таблиці 6 суму нарахованого внеску «зверху» на зарплату (дохід) застрахованої особи не показують (33,2%, 4% тощо), у ній відображають лише утриманий внесок.
Таблиця 6.
Правила заповнення окремих реквізитів Таблиці 6 Реквізит | Правила заповнення |
1 | 2 |
«Тип:» | Проставляється позначка «Х» в одній з клітинок: |
«Код категорії ЗО» (графа 8) | Заповнюється код з додатка 2 до Порядку № 26-1 (наведено на с. 23 цього номера)*, що відповідає застрахованій особі.Наприклад, для найманих працівників — 1; для інвалідів, які працюють на підприємстві, — 2
|
«Код типу ставки страхового внеску» (графа 9) | Заповнюється код з додатка 1 Порядку № 26-1 (наведено на с. 22 цього номера)*, що відповідає застрахованій особі |
«Загальна сума нарахованого заробітку/доходу (усього з початку звітного місяця)» (графа 10 — чисельник) | Відображають щомісячні загальні суми: У Таблиці 6 (графи 10 і 11) не показують такі нарахування (їх відображають у графах 12 і 13 Таблиці 7), як: |
«Сума нарахованого заробітку/доходу у межах максимальної величини, на яку нараховуються страхові внески» (графа 11 — знаменник) | Відображають нарахований заробіток (дохід), зазначений у графі 10, але в межах максимальної величини доходу, з якої справляються внески до ПФУ. У січні 2010 року — у межах 13035 грн. (869 грн. х 15)
|
«Сума страхових внесків за звітний | Відображають суми фактично утриманих страхових внесків за відповідний звітний місяць із заробітку (доходу), у тому числі і з сум, які у графах 10 і 11 цієї Таблиці не показують: — перерахунків заробітку (доходу), пов'язані з уточненням кількості відпрацьованого часу у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю |
«Ознака наявності трудової книжки» | Проставляється відповідна позначка, якщо у роботодавця знаходиться трудова книжка працівника (основне місце роботи) |
«Ознака наявності спецстажу» | Проставляється відповідна позначка, якщо в застрахованої особи є підстави згідно з чинним законодавством для обліку спеціального стажу та для використання пільг у пенсійному забезпеченні. Під час проставляння такої позначки на таку застраховану особу заповнюють Таблицю 8
|
* Аналогічно цей показник заповнюється і для Таблиці 7. |
Таблиця 7 додатка 4
Таблиця 7 додатка 4 «Суми, нараховані за дні тимчасової непрацездатності, щорічні та додаткові відпуски, та суми, нараховані у минулих періодах»
формується і подається страхувальником за наявності протягом звітного періоду таких нарахувань застрахованим особам:1)
сум оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності (лікарняні за рахунок коштів роботодавця) — у графі 11 таке нарахування відповідає коду типу нарахування (КТН) 1. Графу 14 для такого нарахування не заповнюють;2)
сум допомоги по тимчасовій непрацездатності (лікарняні за рахунок коштів ФТВП) — у графі 11 КТН — 2. Графу 14 не заповнюють;3) відпускних — у
графі 11 КТН — 3. Графу 14 не заповнюють;4)
сум заробітку (доходу), нарахованого на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких здійснюється нарахування (розрахунок) або які підтверджують нарахування (розрахунок) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення в попередніх періодах, на яку страхувальником чи органом ПФУ донараховано страхові внески, — у графі 11 КТН — 4. Графу 14 заповнюють;5)
сум заробітку (доходу), нарахованого на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких здійснюється нарахування (розрахунок) або які підтверджують нарахування (розрахунок) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення в попередніх періодах, на яку страхувальником помилково нараховано страхові внески — у графі 11 КТН — 5. Графу 14 заповнюють;6) сум перерахунку заробітку (доходу) у зв'язку з уточненням кількості відпрацьованого часу у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю — у
графі 11 КТН — 6. Графу 14 не заповнюють. Зверніть увагу: у Методрекомендаціях передбачено тимчасову заборону на внесення в Таблицю 7 сум з кодом типу нарахування 6.Суми в
Таблиці 7 указують за відповідний місяць, на який припадають такі нарахування (відпускні та лікарняні розподіляють за місяцями, на які припадають дні відпустки та хвороби), для чого заповнюють графу 10 у форматі:—
перші 2 цифри — місяць, за який проведено нарахування;—
інші 4 цифри — рік, за який здійснено нарахування.Таким чином, на одну застраховану особу в
Таблиці 7 може бути кілька рядків.Загальну суму перелічених вище доходів застрахованих осіб відображають у
графі 12, а в межах максимальної величини — у графі 13.При заповненні
графи 13 слід ураховувати показник графи 11 Таблиці 6, причому сума графи 13 Таблиці 7 і графи 11 Таблиці 6 не повинна перевищувати розмір максимальної величини, що діє у відповідному місяці.У січні 2010 року:
гр. 11 Т. 6 + гр. 13 Т. 7 ≤ 13035 грн*.* Про проблему розміру максимальної величини див. ст. «На допомогу бухгалтеру по зарплаті: починаємо новий 2010 рік» // «БТ», 2010, № 4, с. 15.
При цьому
графи 13 і 14 Таблиці 7 можуть містити нульові значення (0,00), якщо сума в графі 10 Таблиці 6 за відповідний звітний місяць перевищує максимальну величину.Графу 14 з
КТН 1, 2, 3 і 6 не заповнюють, оскільки внески, утримані з таких виплат, відображаються у графі 12 Таблиці 6 (див. табл. 6 на с. 41).Графи 15
і 16 заповнюють за аналогією з графами 13 і 14 Таблиці 6 (див. табл. 6 на с. 41).
Таблиця 8 додатка 4
Таблицю 8 додатка 4 «Наявність підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства»
призначено для визначення страхувальником:— періодів (строків) трудової чи іншої діяльності, коли відповідно до законодавства встановлюються умови пенсійного забезпечення, що відрізняються від загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, які зараховуються при визначенні права на відповідну пенсію;
— періодів страхового стажу, не пов'язаних з трудовою та/або професійною діяльністю.
Якщо у страхувальника відсутні робочі місця, робота на яких зараховується до спеціального стажу,
Таблицю 8 не формують і не подають.Код підстави для обліку стажу в
графі 7 заповнюють на підставі додатка 8 до Порядку № 26-1 (наведено на с. 29 цього номера).
Приклад
На підприємстві ТОВ «АБВ» установлено п'ятиденний робочий тиждень з двома вихідними днями (субота і неділя). У січні 2010 року підприємство працювало у звичайному режимі — перенесення робочих днів згідно з розпорядженням КМУ від 26.11.2009 р. № 1412-р не здійснювалося.
Таблиця 7.
Дані про нараховані у січні 2010 року виплати працівникам Працівники | Нараховано у січні 2010 року | База обкладення внесками до ПФУ | Сума утриманих внесків (2 %) | |||||
зарплата | ЦП-договір | відпускні | лікарняні | разом | 33,2 % | 4 % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Орленко Петро Петрович | 3200 | — | — | — | 3200 | 3200 | — | 64 |
Умова. Прийнятий на роботу 05.01.2010 р. | ||||||||
Плохих Оксана Анатоліївна | 14000 | — | — | — | 14000 | 13035 | — | 260,7 |
Пояснення до заповнення додатка 4. У зв'язку з тим, що нарахована зарплата перевищила максимальну величину (у січні — 13035 грн.), у Таблиці 6 загальну суму заробітку (14000 грн.) показуємо у графі 10 (чисельник), а рівну максимальній величині (13035) — у графі 11 (знаменник). | ||||||||
Івченко Олег Олегович | 1350 | — | 2100 | 800 | 4250 | 4250 | — | 85 |
Умова. Листок непрацездатності 04.01.2010 — 08.01.2010 (4 роб. дн., оплата за рахунок роботодавця); відпустка 14 кал. дн. (18.01.2010 — 31.01.2010). | ||||||||
Куц Сергій Іванович | 4000 | — | — | 1200 | 7000 | 7000 | — | 140 |
Умова. Листок непрацездатності за 28.12.2009 — 12.01.2010 (4 роб. дн. — за грудень (за рахунок роботодавця); 6 роб. дн. — за січень (за рахунок ФТВП)). | ||||||||
Мех Ольга Олегівна | 5280 | — | 1400 | — | 6680 | 6680 | — | 133,6 |
Умова. Відпустка на 24 кал. дн. з 25.01.2010 по 17.02.2010: відпускні за січень — 1400 грн., за лютий — 3400 грн. | ||||||||
Зуб Михайло Петрович | 6200 | 7000 | — | — | 13200 | 13035 | — | 260,7 |
Умова. Крім трудових відносин, уклав ЦП-договір на виконання робіт. | ||||||||
Гавриш Іван Олегович | 1200 | — | — | — | 1200 | — | 1200 | 24 |
Умова. Інвалід, який працює за сумісництвом, на умовах неповного робочого часу, інвалідність установлено та підтверджено працівником до 2010 року. | ||||||||
Мишко Любов Андріївна | 3800 | — | — | — | 3800 | 800 | 3000 | 76 |
Умова. Працюючий інвалід, інвалідність підтверджено з 11.01.2010 р.; оклад — 3800 грн.; зарплата за період 01.01.2010 — 10.01.2010 = 800 грн.; 11.01.2010 — 31.01.2010 = 3000 грн. | ||||||||
Разом | 39030 | 7000 | 3500 | 3800 | 53330 | 48000 | 4200 | 1044 |
Разом сума нарахованих внесків за ставкою 33,2 % — 15936 грн. (48000 х 33,2 %), за ставкою 4 % — 168 грн. (4200 х 4 %). |
На закінчення бажаємо вам здати новий звіт без проблем, черг та помилок. А якщо раптом у вас виникнуть запитання при заповненні — пишіть нам, і ми допоможемо вам з ними розібратися.
Документи теми
КУпАП
— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.Закон № 1058
— Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV.Постанова № 366
— постанова КМУ «Про сплату внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування фізичними особами — суб'єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування» від 14.04.2009 р. № 366.Постанова № 505
— постанова КМУ «Про порядок сплати і зарахування сум внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сплачених фізичними особами — суб'єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування» від 21.05.2009 р. № 505.Постанова № 26-1
— постанова правління ПФУ «Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України» від 05.11.2009 р. № 26-1 (наведено в додатку «Документи»).Порядок № 26-1
— Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затверджений постановою правління ПФУ від 05.11.2009 р. № 26-1 (наведено в додатку «Документи»).Порядок № 7-6
— Порядок формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 10.06.2004 р. № 7-6.Порядок № 7-7
— Порядок подання звітів до Пенсійного фонду України в електронній формі, затверджений постановою правління ПФУ від 19.04.2007 р. № 7-7.Інструкція № 21-1
— Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою правління ПФУ від 19.12.2003 р. № 21-1.Інструкція № 16-6
— Інструкція про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, інших платежів, а також обліку їх надходження до Пенсійного фонду України, затверджена постановою правління ПФУ від 19.10.2001 р. № 16-6.Методрекомендації
— Опис формата звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України відповідно до Порядку, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 05.11.2009 № 26-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 1136/17152 24.11.2009. УВАГА! Цей документ є документом ПФУ для внутрішнього використання (ним керуються працівники ПФУ в процесі роботи в новими звітними формами), який на сьогодні офіційно не оприлюднено, а тому не виключено, що до нього ще буде внесено зміни. У той же час для вірного розуміння порядку складання звітності за січень, вважаємо корисним використати окремі його положення. Тому ми й використовували цей документ при підготовці сьогоднішньої статті.