Теми статей
Обрати теми

Про ведення податкового обліку приросту (убутку) балансової вартості запасів

Редакція БТ
Лист від 27.10.2009 р. № 23569/5/15-0217

ПЕРЕХІД З ЄДИНОГО ПОДАТКУ

на загальну систему: ДПАУ роз'яснила, як «камералити» залишки запасів

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 27.10.2009 р. № 23569/5/15-0217

«Про ведення податкового обліку приросту (убутку) балансової вартості запасів»

 

Лист

, що коментується, присвячено питанню відображення в податковому обліку даних про залишки запасів при переході з єдиного податку на загальну систему оподаткування.

Нагадаємо: ДПАУ неодноразово вказувала на те, що при переході зі спрощеної на загальну систему оподаткування вартість товарів, придбаних при роботі на єдиному податку (витрати на придбання яких не включалися до валових витрат),

не можна враховувати при перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток* (див., наприклад, лист від 06.02.2007 р. № 2169/7/15-0217 і п. 4.4 листа від 06.07.2009 р. № 14060/7/15-0217**).

* Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

** Див. статтю «Роз'яснення з податку на прибуток: нарізка актуальних питань від ДПАУ» // «БТ», 2009, № 29, с. 40.

У листі, що коментується, ДПАУ пішла ще далі та конкретизувала, як податківці на місцях можуть «виправити таку помилку» платника під час камеральної перевірки (див. «ДПАУ про вилучення єдиноподатних запасів з перерахунку»).

 

ДПАУ про вилучення єдиноподатних запасів з перерахунку

Витяг із листа, що коментується

«<...> під час проведення камеральної перевірки у випадку виявлення факту відображення платником податку у колонці 3 «на початок звітного періоду» таблиці 1 додатка К 1/1 до декларації з податку на прибуток балансової вартості товарних запасів, придбаних на спрощеній системі, необхідно з'ясувати у такого платника, чи відбувалися протягом звітного періоду придбання товарних запасів та їх вибуття.

Якщо придбання та вибуття платником не проводилися або придбані товарні запаси вибули у звітному періоді, камеральною перевіркою зменшується значення даних у колонках 3 «на початок звітного періоду»*** та 5 «на кінець звітного періоду» таблиці 1 додатка К 1/1 до декларації з податку на прибуток на однакові суми.

В інших випадках розрахунок приросту (убутку) балансової вартості [товарів. — Прим. ред.], придбаних на загальній системі оподаткування, здійснюється без урахування вартості запасів, придбаних на спрощеній системі».

*** Узагалі колонка 3 називається «на початок звітного року», але для колишнього єдиноподатника дійсно мають ураховуватись дані на початок першого звітного періоду (кварталу, з якого здійснено перехід на загальну систему оподаткування). —

Прим. ред.

 

Такий підхід є несправедливим з точки зору механізму оподаткування прибутку підприємства, оскільки призводить до оподаткування доходу (усієї суми виручки без зменшення її на витрати, пов'язані з придбанням товарів). До речі, у питанні оподаткування «перехідних» послуг у

журналі «Вісник податкової служби України», 2008, № 14, с. 34 податківці висловлювалися за включення витрат, пов'язаних з отриманням коштів за послуги, надані при роботі на єдиному податку та оплачені на загальній системі оподаткування, до складу валових витрат.

Однак щодо товарних запасів ДПАУ знову підтвердила свою фіскальну позицію, тому часто простіше уникнути такої ситуації (позбутися перехідних залишків), аніж доводити податківцям своє право на такі витрати****.

**** Докладніше див. статтю «Перехідні операції при зміні системи оподаткування зі спрощеної на загальну» // «БТ», 2009, № 49, с. 18.

Зауважимо: у тому випадку, якщо платник до переходу на єдиний податок був платником податку на прибуток і в той час придбав запаси, що залишилися в нього на момент повернення на загальну систему, то такі запаси

можна включити (відновити) в розрахунку приросту (убутку).

Безумовно, без даних платника про формування та використання товарних запасів зробити остаточний висновок про те, які запаси було придбано в який період, практично неможливо*. Тому застосовувати запропонований підхід «автоматично» без надання платником додаткової інформації податківці не можуть (не повинні). Водночас питання про надання будь-яких документів платником уже виходить за межі камеральної перевірки (див. статтю «Камеральні перевірки у світлі боротьби із запізнілими податковими накладними» // «БТ», 2009, № 31, с. 31).

* Винятком є, мабуть, лише ситуація, коли на момент переходу на єдиний податок у підприємства не було запасів у залишку, а на момент переходу на загальну систему

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі