Теми статей
Обрати теми

Звіт до Фонду інвалідів: важливі особливості

Редакція БТ
Стаття

ЗВІТ ДО ФОНДУ ІНВАЛІДІВ:

важливі особливості

 

Напередодні подання Звіту до Фонду інвалідів ми вирішили розповісти про особливості заповнення цієї форми звітності. На перший погляд «інвалідний» Звіт скласти не так уже й важко, проте розрахунок показників, що наводяться в ньому, має нюанси, де ціна питання — дуже серйозні фінансові санкції за недотримання нормативу щодо працевлаштування інвалідів.

Як правильно розрахувати показники «інвалідного» Звіту, якими штрафними санкціями можуть загрожувати помилки в цій формі та як можна мінімізувати суму санкцій за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів — на ці та інші запитання ми відповімо в сьогоднішній статті.

Влада КАРПОВА, консультант газети «Бухгалтерський тиждень», канд. екон. наук,
сертифікований бухгалтер-практик (CAP)

 

Хто має подавати звіт до Фонду інвалідів

Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за ф. № 10-ПІ

(далі — Звіт) до Фонду соціального захисту інвалідів (далі — Фонд) подають такі особи (ст. 19 Закону про соцзахист інвалідів, п. 1 Порядку подання звіту, п. 1.1 Інструкції № 42):

— юридичні особи: підприємства, установи, організації (у тому числі громадські організації інвалідів);

— фізичні особи, які використовують найману працю, за умови, що за основним місцем роботи в цих осіб працюють 8 та більше осіб. Згідно з

п. 3 Порядку реєстрації роботодавці, в яких чисельність працюючих за основним місцем роботи збільшилася до 8 та більше осіб, реєструються у відділенні Фонду до 1 лютого року, наступного за роком збільшення кількості працюючих.

З урахуванням того, що для «інвалідних» цілей чисельність працівників визначають за показником

середньооблікової кількості штатних працівників (СКШП), реєструватися у Фонді та подавати Звіт зобов'язані ті особи, в яких за результатами звітного року СКШП перевищила 8 осіб. Причому зареєструватися потрібно до 1 лютого року, наступного за роком створення чи збільшення кількості працівників. Звіт подається роботодавцями до 1 березня року, наступного за звітним. У 2010 році звіт необхідно подати не пізніше 27 лютого*. При цьому його може бути відправлено поштою рекомендованим листом аж до останнього дня подання Звіту, оскільки датою подання Звіту вважатиметься дата на поштовому штемпелі (п. 2 Порядку подання звіту).

* Нагадаємо, що розпорядженням КМУ від 26.11.2009 р. № 1412-р рекомендовано перенести робочі дні, зокрема, з 6 січня (середа) на 27 лютого (субота).

Будь-якої відповідальності за нереєстрацію у Фонді законодавством не передбачено. Таким чином, якщо роботодавець не встигне зареєструватися у строк до 1 лютого року, наступного за звітним, але подасть звіт вчасно до 1 березня, його мають зареєструвати у Фонді без стягнення будь-яких санкцій за порушення порядку реєстрації.

А як діяти в ситуації, коли роботодавець уже був зареєстрований у Фонді, але за підсумками звітного року СКШП у нього не досягла 8 осіб? На нашу думку, у цьому випадку подавати Звіт не потрібно. Підтвердженням цього може бути лист Фонду від 26.03.2007 р. № 1/6-172, у п. 4 якого було зроблено висновок: «якщо середньооблікова чисельність працівників за всі місяці роботи дорівнює «шести», то роботодавці не повинні подавати форму <...> 10-ПІ<…>».

Є свої особливості подання

Звіту роботодавцями, котрі мають відокремлені підрозділи. Згідно з п. 1.2 Інструкції № 42 та п. 3 Порядку подання звіту в цьому випадку заповнюється один зведений звіт з урахуванням даних відокремлених підрозділів. При цьому окремо реєструватися відокремленим підрозділам у відділеннях Фонду за своїм місцезнаходженням не потрібно (лист Фонду від 03.05.2007 р. № 1/5-393**). Щоправда, у цьому листі Фонд зробив застереження про те, що не потрібно провадити реєстрацію «відокремлених підрозділів, розташованих на території відповідних відділень, які не мають статусу юридичної особи». На нашу думку, таке формулювання може трактуватися двояко:

не вимагають реєстрації у Фонді відокремлені підрозділи (філії), розташовані на одній з головним підприємством території. Таким чином, виходить: якщо філія та головне підприємство знаходяться на різних територіях, відокремленому підрозділу слід зареєструватися в територіальному відділенні Фонду за своїм місцезнаходженням;

відокремлені підрозділи (філії) не потребують реєстрації в територіальному відділенні Фонду, розташованому за його місцезнаходженням, тобто філію взагалі не потрібно реєструвати.

** Див. ком. «Філії та Фонд соціального захисту інвалідів: реєструється тільки головне підприємство» // «БТ», 2007, № 31, с. 10.

На наш погляд, точним, що відповідає вимогам чинного законодавства, є друге твердження.

 

Особливості заповнення Звіту

У

ряд. 01 «Середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб)» Звіту відображають показник СКШП за рік. Цей показник визначається згідно з Інструкцією № 286. СКШП розраховується на підставі щоденних даних про облікову кількість штатних працівників. Облікова кількість штатних працівників за кожен день має відповідати даним табельного обліку використання робочого часу працівників.

Згідно з

п. 2.1 Інструкції № 286 до облікової кількості штатних працівників уключаються всі наймані особи, які уклали письмово трудовий договір (контракт) і виконують постійну, тимчасову або сезонну роботу один день та більше, а також власники підприємства, якщо вони отримують зарплату на цьому підприємстві. Так визначає склад штатних працівників і Фонд (лист від 26.04.2007 р. № 1/6-209).

Що стосується власників підприємства, то вони враховуються лише в тому випадку, коли працюють на підприємстві саме за основним місцем роботи.

Конкретний склад осіб, які включаються до розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників, наведено в

пп. 2.4, 2.5 Інструкції № 286. Із цих осіб не беруть участі в розрахунку чисельності лише працівники, які перебувають у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами, а також у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею відповідного віку, передбаченого чинним законодавством або колективним договором підприємства, включаючи тих, які всиновили новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку (п.п. 3.2.2 Інструкції № 286).

Крім того,

не включаються до розрахунку особи, перелічені в п. 2.6 Інструкції № 286, у тому числі сумісники та особи, які працюють за договорами підряду.

З

пп. 2.3 і 2.5 Інструкції № 286 випливає, що штатники, у принципі, ураховуються в розрахунку середньооблікової чисельності незалежно від часу їх фактичної присутності на роботі. Однак оскільки в п. 3.2 Інструкції № 286 зазначається, що облікова чисельність за кожен день має відповідати даним табельного обліку, на що звертає увагу і Фонд (див. п. 8 Порядку проведення перевірок, лист Фонду від 21.04.2008 р. № 1/6-126/03-01 ), то розрахунок слід підтвердити табелем обліку робочого часу.

Для того щоб розрахувати СКШП за рік, потрібно:

1)

визначити СКШП за кожен місяць (См). Згідно з п.п. 3.2.1 Інструкції № 286 цей показник визначається так:

См

= (К1 + К2 +... КN) : N,

де К1, К2, К N — кількість штатних працівників облікового складу за кожен календарний день звітного місяця (з першого по останнє число місяця, включаючи вихідні, святкові та неробочі дні);

N — кількість календарних днів у звітному місяці.

За цією процедурою розраховують середньооблікову чисельність і підприємства, що перебувають у періоді простою. Зокрема, згідно з

Інструкцією № 286 в обліковій кількості штатних працівників за кожен календарний день ураховуються особи, які фактично працювали, а також відсутні на роботі з будь-яких причин, тобто всі працівники, які перебувають у трудових відносинах, незалежно від виду трудового договору (п. 2.3). Це підтверджується і п.п. 2.4.1 Інструкції № 286, відповідно до якого до облікової кількості включаються штатні працівники, які фактично вийшли на роботу, включаючи тих, які не працювали через простій. І хоча в період простою працівники можуть не бути на роботі, з урахуванням норм п. 2.3 Інструкції № 286 можна дійти висновку, що штатні працівники враховуються при розрахунку СКШП за кожен місяць незалежно від того, чи були вони фактично присутні на роботі.

Виняткові правила передбачено тільки для сезонних, новостворених та ліквідовуваних підприємств — вони кількість штатних працівників розраховують виходячи з періоду роботи підприємства, але при цьому ділять цей показник на загальну кількість календарних днів у звітному місяці (

п.п. 3.2.4 Інструкції № 286);

2) підсумувати отримані результати См за всі місяці роботи підприємства та поділити одержану суму на 12

(на кількість місяців у році). Це й буде показник СКШП за рік (Ср):

Ср = (См1 + См2 + ... См12) : 12,

де См1, См2, См12 — показники СКШП за відповідний місяць календарного року.

Цю процедуру розрахунку використовують і ті підприємства, що відпрацювали неповний рік, зокрема, новостворені та сезонні підприємства. Вони включають до розрахунку показники тих місяців, в яких підприємство працювало, але отриманий результат усе одно ділиться на 12

(п.п. 3.2.6 Інструкції № 286).

Тим часом не зовсім урегульовано розрахунок цього показника для ситуацій, в яких підприємство припиняло виробництво з ініціативи адміністрації (тобто якщо воно перебуває у вимушеному простої). Відповідно до

п.п. 3.2.6 Інструкції № 286 у такому разі має застосовуватися інший порядок розрахунку, але який саме, не говориться. За логікою, у цій ситуації місяці, в яких підприємство не працювало через простій, також повинні включатися до розрахунку. Адже працівники, які перебувають у періоді простою, на загальних підставах ураховуються при розрахунку показника СКШП за кожен місяць. З цього можна зробити висновок, що й місяці, в яких підприємство «простоювало», на загальних підставах уключаються до розрахунку показника СКШП за рік.

Зверніть увагу: згідно з

п. 3.4 Інструкції № 42 для цілей відображення у Звіті показник ряд. 01 округляється за загальновстановленими правилами математики (якщо після коми стоїть число 5 і більше, воно округляється у бік збільшення). І це незважаючи на те, що Інструкція № 286 при округленні під час розрахунку СКШП вимагає застосовувати правило парної цифри*. У зв'язку з цим зауважимо, що працівники Фонду полюбляють звіряти показник СКШП за рік, зазначений роботодавцем у Звіті з праці (ф. № 1-ПВ) та в «інвалідному» Звіті. Але, як бачимо, ці показники можуть відрізнятися внаслідок застосування до них різних правил округлення того самого показника (СКШП).

* Правило парної цифри таке: якщо остання значуща цифра «5», то найближча зліва від неї непарна цифра збільшується на одиницю, а парна залишається без змін (1,5 2; 4,5 4 ).

Приклад 1.

Підприємство було створене 01.02.2009 р. Показник СКШП за місяць (См) у період з лютого по грудень 2009 року становив 8 осіб.

СКШП за рік дорівнює:

Ср = (8 ос. х 11 міс.) : 12 міс. = 7,3 ос.

7 ос.

Як бачимо, незважаючи на те що більшість місяців у звітному році в підприємства показник СКШП за місяць (См) дорівнював 8 осіб, показник СКШП за рік був менше 8, тому реєструватися у Фонді та подавати

Звіт такому підприємству не потрібно.

 

Приклад 2.

Сезонне підприємство відпрацювало у звітному році 1 місяць, в якому показник СКШП склав 88 осіб. СКШП за рік визначається так:

Ср = (88 ос. х 1 міс.) : 12 міс. = 7,3 ос.

» 7 ос.

Як і в попередньому прикладі, тут «інвалідний» норматив не перевищено. Це означає, що

Звіт подавати не потрібно.

 

Приклад 3.

Підприємство перебувало у періоді простою з ініціативи адміністрації з 01.02.2009 р. по 31.12.2009 р. Показник СКШП за січень — грудень 2009 року склав 88 осіб.

СКШП за рік дорівнює:

Ср = (88 ос. х 12 міс.) : 12 міс. = 88 ос.

Отже, у цьому випадку підприємство зобов'язане подавати

Звіт за 2009 рік.

У цілому ж із викладеного вище можна зробити висновок: у «непростійних» варіантах граничний «інвалідний» норматив (8 ос.) не буде порушений, якщо сума «місячних» показників СКШП з розрахунку на рік (Х) дорівнюватиме:

Х:12 = 7,49 ос. або Х = 89 ос.

 

Показник

ряд. 02 «з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб)» Звіту є складовою частиною загального показника ряд. 01 Звіту, у зв'язку з чим його розрахунок здійснюється в тому ж порядку, тільки виходячи з кількості працюючих інвалідів.

Нескладний розрахунок показує, що інваліда буде враховано як цілу одиницю у

Звіті лише в тому випадку, якщо він відпрацює протягом звітного року 6 та більше місяців: 6 міс. : 12 міс. = 0,5 1 (ос.), що підтверджує і Фонд (див. листи від 27.01.2009 р. № 1/6-30/06, від 21.04.2008 р. № 1/6-126/03-01, п. 2, 3 листи від 26.03.2007 р. № 1/6-172). Причому можливі різні варіації (комбінації). Наприклад, необхідні 6 місяців у сумі можуть дати і трьох інвалідів, які відпрацювали по 2 місяці кожен. Або один інвалід на одному підприємстві відпрацював 6 місяців і на іншому — теж 6 місяців. У цьому випадку «інвалідний» норматив буде виконано відразу на двох підприємствах.

Виняток становить лише ситуація, при якій роботодавець — фізична особа — підприємець сам є інвалідом, тоді він указується в

ряд. 02 Звіту як ціла одиниця незалежно від періоду роботи (п. 3.2 Інструкції № 42). І хоча тут є деяка неузгодженість, пов'язана з тим, що таку особу не слід відображати в ряд. 01 Звіту (адже вона не є найманим працівником), а ряд. 02 Звіту, як зазначалося вище, є складовою частиною ряд. 01. Водночас п. 3.2 Інструкції № 42 прямо дозволяє це*.

* Докладніше про цю проблему див. коментар до наказу Мінпраці від 12.11.2008 р. № 527 // «БТ», 2008, № 50, с. 5.

У розрахунку показника середньооблікової чисельності інвалідів повинні брати участь усі інваліди, на яких у роботодавця ведеться трудова книжка, у тому числі:

— які працюють неповний робочий день, при цьому вони враховуються як цілі одиниці (див. листи Фонду від 08.08.2007 р. № 1/8-81, від 04.10.2006 р. № 03-02/436 );

— сезонні працівники, з якими укладено трудовий договір (див. лист Фонду від 26.04.2007 р. № 1/6-209);

— надомники (див. лист Фонду від 08.11.2004 р. № 06ю-456/1911-602/2);

— працюючі інваліди пенсійного віку (див. листи Фонду від 08.09.2008 р. № 1/8-89/06; від 08.08.2007 р. № 1/8-81, від 15.09.2006 р. № 06ю-251/1657-327/2).

Група інвалідності для розрахунку значення не має, однак, на думку Фонду

(п. 1 листа від 26.03.2007 р. № 1/6-172), інвалідність необхідно підтвердити такими документами, як:

— копія довідки МСЕК про групу та причину інвалідності;

— копія пенсійного посвідчення чи посвідчення одержувача державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії.

Атестацію робочого місця інваліда тепер провадити не потрібно, що підтвердив Мінпраці

(лист від 12.03.2007 р. № 804/0/10-07/19) і Фонд (п. 3 листа від 03.08.2009 р. № 1/6-377/06).

Не можуть бути прийняті на роботу і, отже, враховуватися при розрахунку середньооблікової чисельності інваліди, які мають висновки МСЕК щодо їх непрацездатності, що підтвердив і Фонд у

листі від 01.06.2007 р. № 1204/19/71-07. Не враховуються в розрахунку цього показника й інваліди-сумісники (див. лист Мінпраці від 12.03.2007 р. № 804/0/10-07/19, п. 4 листа Фонду від 28.02.2007 р. № 1/6-110).

У

ряд. 03 Звіту відображається кількість інвалідів — штатних працівників, яких має бути працевлаштовано відповідно до ст. 19 Закону про соцзахист інвалідів. Якщо середньооблікова чисельність працівників (ряд. 01 Звіту) становить від 8 до 37* осіб (включно), то в цьому рядку ставиться одиниця. При перевищенні цієї чисельності показник ряд. 03 визначається шляхом множення даних ряд. 01 Звіту на 4 % (з округленням за арифметичними правилами). Підприємства, що мають відокремлені підрозділи, самостійно приймають рішення щодо виконання розрахованого нормативу або за рахунок головного підприємства, або за рахунок відокремлених підрозділів (лист Фонду від 14.08.2007 р. № 1/6-367).

* Це граничний показник чисельності (Х), що визначається так: Х х 4 % = 1,49 або Х = 37 осіб.

 

Приклад 4.

За даними прикладу 3 СКШП за рік дорівнює 88 осіб (ряд. 01 Звіту).

Виходячи з цих даних підприємство має зазначити

в ряд. 03 Звіту такий норматив чисельності інвалідів:

88 ос. х 4 % = 3,52 4 ос.

 

У

ряд. 04 «Фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн.)» Звіту відображається сума фактичних нарахувань заробітної плати за звітний рік штатним працівникам (у тис. грн.). До цього показника включаються всі виплати, що входять до фонду основної й додаткової зарплати згідно з Інструкцією № 5.

Середньорічна зарплата одного штатного працівника, що відображається в

ряд. 05 «Середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн.)» Звіту, розраховується за формулою:

Ряд. 05 = (ряд. 04х 1000) : ряд. 01.

Цей показник при перевірці Фонд порівнює з даними форми статистичної звітності № 1-РС «Звіт про витрати на утримання робочої сили», затвердженої

наказом Держкомстату від 20.11.2006 р. № 524 (див. лист Фонду від 27.01.2009 р. № 1/6-30/06**). Хоча, як зазначалося вище, через застосування різних правил округлення показники в цих формах можуть не збігатися.

** Див. ком. «Звіт до Фонду інвалідів: нюанси заповнення роз'яснює Фонд» // «БТ», 2009, № 24, с. 7.

 

Приклад 5.

Сума нарахованої заробітної плати за час простою штатним працівникам, зазначеним у прикладі 3, склала 1056 тис. грн.

У

ряд. 05 Звіту в цьому випадку вказується показник: 1056 тис. грн. х 1000 : 88 ос. = 12000 грн.

 

Сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць (

ряд. 06 Звіту) розраховується так:

— для роботодавців, у яких середньооблікова чисельність працівників склала 15 і більше осіб:

ряд. 06 = (ряд. 03 - ряд. 02) х ряд. 05 ;

— для роботодавців, у яких середньооблікова чисельність працівників склала від 8 до 15 осіб:

ряд. 06 = ряд. 05 : 2.

Приклад 6.

За даними прикладу 5 показник ряд. 06 Звіту розраховується так:

4 ос. х 12000 грн. = 48000 грн.

«Інвалідні» санкції підлягають сплаті у строк

до 15 квітня року, наступного за роком, в якому сталося порушення, а підприємства, що мають відокремлені підрозділи, сплачують їх централізовано до територіального відділення Фонду за місцем реєстрації (лист Фонду від 09.02.2007 р. № 1/6-81).

На сьогодні можна вважати вирішеною проблему зі сплатою інвалідних санкцій «єдиноподатниками», оскільки необхідність проведення таких дій підтвердили, зокрема, Держпідприємництва (див.

лист від 09.03.2006 р. № 1780) і суди (див. довідку ВАдСУ від 15.07.2008 р.). Не вдасться уникнути сплати санкцій і за відсутності прибутку (див. п. 3 Порядку сплати АГД, довідка ВАдСУ від 15.07.2008 р.).

Сума інвалідних санкцій відображається в бухгалтерському обліку на рах. 948 «Визнані штрафи, пені, неустойки» (див.

лист МФУ від 16.03.2009 р. № 31-34000-10-10/7149), а в обліку з податку на прибуток не включається до валових витрат (п.п. 5.3.5 Закону про податок на прибуток).

 

Які штрафи накладаються за «інвалідні» порушення

Положеннями

ч. 2 ст. 1881 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність у вигляді штрафу в розмірі від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 до 340 грн.) за два види «інвалідних» порушень:

1)

невиконання нормативу робочих місць (штраф накладається на посадову особу, яка має право приймати на роботу і звільняти працівників, а також на фізичну особу, яка використовує найману працю);

2)

неподання до Фонду Звіту (штраф накладається на посадову особу, зобов'язану подавати Звіт).

Такої ж позиції у частині накладення адмінштрафів дотримується і Фонд (див.

листи від 16.05.2008 р. № 1/6-155/06, від 06.07.2007 р. № 1/6-313, п. 1 листа від 17.04.2006 р. № 06ю-75/667). Тому для уникнення непорозумінь роботодавцю слід призначити особу, до обов'язків якої входить подання Звіту. Нею може виступати й сам директор. Ураховуючи ж те, що директора наділено і правомочністю щодо працевлаштування осіб, за наявності двох зазначених вище адмінправопорушень він може наполягати на застосуванні одного штрафу в максимальному розмірі (340 грн.), посилаючись на норми ч. 2 ст. 36 КУпАП. Протоколи про адміністративні правопорушення складають представники Фонду (див. наказ Мінпраці від 14.03.2007 р. № 99), а справи розглядають районні суди (ст. 221 КУпАП).

Виходячи з роз'яснень офіційних органів (див.

листи Мін'юсту від 17.07.2007 р. № 22-14-493, від 01.12.2003 р. № 22-34-1465) можна вважати, що неподання Звіту і несплата «інвалідних» санкцій належать до триваючих правопорушень, тому адмінштраф за це порушення може бути накладено не пізніше ніж через три місяці з дня виявлення правопорушення (ч. 2 ст. 38 КУпАП).

Окремих санкцій за помилки, допущені у

Звіті, законодавством не передбачено. Але якщо такі порушення призведуть до недонадходження інвалідних санкцій, відповідальність буде застосовано за це порушення.

Несплачену суму адміністративних санкцій Фонд згідно зі

ст. 20 Закону про соцзахист інвалідів може стягти у примусовому порядку через адміністративний суд (див. довідку ВАСУ від 15.07.2008 р.), включаючи нараховану пеню в розмірі 120 % від облікової ставки НБУ, що діє на момент сплати. Причому уникнути відповідальності, посилаючись на пропуск строків давності зі ст. 250 ГКУ, у цьому випадку не вийде, оскільки згідно зі ст. 20 Закону про соцзахист інвалідів вони не застосовуються, що підтверджують і суди.

На перевірки Фонду поширюється

Закон про перевірки, що підтвердив Держпідприємництва в листі від 27.08.2009 р. № 10287. Підтверджує цей висновок і те, що на сьогодні Кабмін постановою від 03.12.2009 р. № 1288 затвердив Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності суб'єктами господарювання, які мають виконувати норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів, та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю).

У зв'язку з цим ці перевірки підпадають і під мораторій на проведення планових та позапланових перевірок, установлений до 2011 року

Законом про спрощення ведення бізнесу, який застосовується щодо суб'єктів малого підприємництва, віднесених до високого та середнього ступеня ризику.

Зауважимо, що до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику віднесено, зокрема, суб'єктів, які не нараховують і не сплачують адміністративно-господарські санкції і пеню, а також не подають

Звіт (п. 3 Критеріїв).

При цьому слід урахувати, що відповідно до

п. 7 Порядку № 201 центри зайнятості щороку до 1 березня року, наступного за звітним, інформують відділення Фонду про роботодавців, в яких за основним місцем роботи працюють 8 та більше осіб. Отже, Фонд може бути повідомлено «іншими каналами» про осіб, які не подали Звіт.

 

Як мінімізувати штрафи до Фонду

Досі залишається відкритим питання, чи мають накладатися штрафи в разі, якщо роботодавець здійснив усі залежні від нього заходи щодо працевлаштування інвалідів, але виконати норматив це не зміг. Про здійснення таких дій свідчитимуть, зокрема, оголошення про прийняття на роботу інвалідів, подання до Фонду зайнятості звітів про наявність «інвалідних» вакансій. У

п. 1 листа від 28.02.2007 р. № 1/6-117 Фонд погоджувався з тим, що санкції в такому разі застосовуватися не повинні*. Хоча у свіжішому листі від 03.08.2009 р. № 1/6-377/06 Фонд зауважив: «державна служба зайнятості відповідно до Закону України «Про зайнятість населення» лише сприяє працевлаштуванню інвалідів, які перебувають на обліку та зареєстровані як безробітні. Тому обов'язок щодо працевлаштування інвалідів відповідно до встановленого Законом нормативу покладається виключно на підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю». З цього можна дійти висновку, що подання звітів про наявність вакансій від «інвалідних» штрафів з точки зору Фонду не врятовує.

* Про те, які документи суд розглядає та приймає у вигляді доказів невиновності підприємства, можна дізнатися з ухвали ВАдСУ від 01.04.2008 р. у справі № К-973/07.

Водночас при проведенні зазначених вище дій є високі шанси відстояти свою правоту в суді, оскільки ВАдСУ в довідці від 15.07.2008 р. зауважив: «Якщо відповідачем вжито всіх передбачених чинним законодавством заходів щодо забезпечення працевлаштування інвалідів, на нього не може бути покладена відповідальність». Аналогічну точку зору виклав і ВСУ у постанові від 26.08.2008 р. у справі № 08/159.

Позитивні для роботодавця судові рішення в цьому питанні такі:

постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 11.09.2008 р. № 4/407 та ухвала ВАдСУ від 20.01.2009 р. у справі № К-15389-08. У них суди, проаналізувавши Закон про соцзахист інвалідів, доходять висновку: якщо роботодавець інформував службу зайнятості про вакансії та бажання працевлаштувати інваліда, але служба зайнятості не направила інваліда, то провини роботодавця немає, отже, адміністративно-господарські санкції він сплачувати не повинен.

Є також і варіанти «обходу» інвалідних відрахувань. Зокрема, підприємство може прийняти за основним місцем роботи інваліда-надомника, скажімо, на 0,1 ставки або встановити інваліду неповний робочий день (тиждень) з оплатою 1 години роботи на тиждень. А те, що мінімальну тривалість неповного робочого часу законодавством не визначено, підтвердив і Фонд у

листі від 04.10.2006 р. № 03-02/436.

Для мінімізації кількості працівників можна використовувати приватного підприємця — інваліда, переводячи на нього 37 осіб та залишивши на основному підприємстві 14 осіб. Тоді за не створене для інваліда місце доведеться сплачувати не одну середньорічну зарплату, а половину цієї суми. Перспективною є співпраця і з громадськими організаціями інвалідів (див.

Порядок працевлаштування в госпоб’єднаннях).

Загалом, простір для оптимізації інвалідних санкцій є.

 

Документи статті

ГКУ

— Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про соцзахист інвалідів

— Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII.

Закон про перевірки

— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Закон про спрощення ведення бізнесу

— Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення умов ведення бізнесу в Україні» від 15.12.2009 р. № 1759-VI.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Інструкція № 286

— Інструкція зі статистики чисельності працівників, затверджена наказом Держкомстату від 28.09.2005 р. № 286.

Інструкція № 42

— Інструкція щодо заповнення форми № 10-ПІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів», затверджена наказом Мінпраці України від 10.02.2007 р. № 42.

Порядок подання звіту

— Порядок подання установами, організаціями та фізичними особами, які використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70.

Порядок реєстрації

— Порядок реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, які використовують найману працю, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70.

Порядок працевлаштування в госпоб’єднаннях

— Порядок зарахування кількості робочих місць для працевлаштування інвалідів до нормативу таких робочих місць у господарських об'єднаннях, до складу яких входять підприємства громадських організацій інвалідів, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70.

Порядок проведення перевірок

— Порядок проведення перевірок підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, які використовують найману працю, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70.

Порядок № 201

— Порядок взаємодії органів праці та соціального захисту населення, центрів зайнятості, відділень фонду соціального захисту інвалідів, центрів професійної реабілітації інвалідів та навчальних закладів системи Мінпраці щодо працевлаштування інвалідів, затверджений наказом Мінпраці від 03.05.2007 р. № 201.

Порядок сплати АГД

— Порядок сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, які використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затверджений наказом Мінпраці від 03.05.2007 р. № 201.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі