Теми статей
Обрати теми

Тема тижня. Новий Реєстр податкових накладних

Редакція БТ
Стаття

НОВИЙ РЕЄСТР ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ

 

1 січня 2010 року відбулася подія, важлива для всіх платників ПДВ, — набув чинності наказ ДПАУ, яким унесено зміни до форми Реєстру отриманих і виданих податкових накладних та Порядку його ведення.

Звичайно, таку подію ми не могли залишити поза увагою і сьогодні пропонуємо статтю, що допоможе вам розібратися з нововведеннями в податковому обліку з ПДВ.

Наталія ГОЛОСКУБОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

З ЯКОЇ ДАТИ СЛІД ВЕСТИ НОВИЙ РЕЄСТР?

26 жовтня 2009 року ДПАУ видала

наказ № 582, яким:

— виклала в новій редакції форму

Реєстру отриманих і виданих податкових накладних (далі — Реєстр);

— унесла зміни до

Порядку № 244.

Наказ № 582

набуває чинності з 1 числа місяця, наступного за місяцем офіційного оприлюднення. Опубліковано його 04.12.2009 р. в інформаційному бюлетені «Офіційній вісник України». Це означає, що наказ набув чинності з 1 січня 2010 року. Отже, саме з цієї дати почав діяти новий порядок ведення Реєстру й саме з цієї дати податкові накладні та подібні до нього документи слід реєструвати в новому Реєстрі.

 

ЗАГАЛЬНІ МОМЕНТИ ВЕДЕННЯ РЕЄСТРУ

Що залишилося без змін

1

. Реєстр, як і раніше, можна вести в документальному (на паперовому носії) або електронному вигляді (використовуючи одну з комп’ютерних систем, запропонованих центральним податковим органом). Прошнуровувати, нумерувати та реєструвати його в податковій інспекції не потрібно.

2.

Платник ПДВ вирішує самостійно, чи подавати Реєстр до податкової інспекції (п. 3 Порядку № 244). Це його право, а не обов'язок.

3.

У Реєстрі зазначаються його порядковий номер, дати початку та закінчення його ведення.

4.

Якщо не зареєстровані платниками ПДВ філії та інші структурні підрозділи платника податку самостійно здійснюють придбання/поставку товарів (послуг) і здійснюють розрахунки з постачальниками/споживачами, то зареєстрований платник податку, до складу якого входять такі філії, може делегувати філії або структурному підрозділу право ведення Реєстру*. Для цього платник податку повинен кожній філії та структурному підрозділу присвоїти окремий код (номер, шифр), про що письмово проінформувати державний податковий орган за місцем його реєстрації як платник ПДВ.

* Нагадаємо: податківці не реєструють платниками ПДВ філії, що не мають статусу юридичної особи (лист ДПАУ від 09.04.2008 р. № 7330/7/16-1417).

5.

Реєстр необхідно зберігати протягом строку давності, установленого Законом № 2181, — 1095 днів (оскільки декларація за ПДВ заповнюється на підставі даних, зазначених у Реєстрі, то вважаємо, що відлік 1095 днів слід починати з дня, наступного за останнім днем граничного строку подання декларації за ПДВ, а в разі, коли таку податкову декларацію було подано пізніше, — за днем її фактичного подання).

6.

При перевірці платник зобов'язаний забезпечити доступ до Реєстру, надавши носій електронної інформації за власний рахунок.

 

Що змінилося

З 01.01.10 р. при заповненні

Реєстру слід звернути увагу на такі нововведення:

1.

У п. 1 Порядку № 244 прописано порядок виправлення помилок. Зазначено, що виправляти помилки необхідно за правилами, передбаченими для бухобліку. Зокрема, застосовуються два способи виправлення помилок: коректурний спосіб і спосіб «сторно».

Нагадаємо,

коректурний спосіб виправлення помилок полягає в такому:

— закреслюють неправильний текст чи цифри. Закреслення здійснюється однією рискою, щоб можна було прочитати закреслене;

— над закресленим надписують правильний текст чи цифри;

— роблять напис «виправлено», зазначають дату внесення виправлень і ставлять підписи осіб, які підписали

Реєстр.

Як ви розумієте, цей спосіб працює, якщо

Реєстр заповнюється від руки. Причому його застосування допускається тільки щодо реквізитів, виправлення яких не призводить до змін показників Реєстру. Швидше за все, виправляти коректурним способом можна гр. 1 — 7 розділу I і гр. 1 — 6 розділу II, а от гр. 8 — 16 розділу I і гр. 7 — 12 розділу II — тільки до підбиття підсумків. Тобто графи розділу I і розділу II, в яких зазначаються вартісні показники (сума ПДВ; вартість без ПДВ; загальна сума з урахуванням ПДВ) та які переносяться до декларації за ПДВ, коректурним способом виправляти не можна.

Помилки за минулий звітний період виправляються способом «сторно».

Цей спосіб передбачає складання бухгалтерської довідки. У Реєстрі виправлення такої помилки проводиться в місяці її виявлення, ліквідовується неправильний запис і відображається правильний з правильною сумою. Щоб ліквідувати неправильний запис, його треба занести до Реєстру червоним чорнилом (пастою кулькових ручок тощо) або чорним чорнилом (пастою кулькових ручок тощо) темного кольору в дужках, що означає віднімання суми

А от підчистки та незастережені виправлення тексту й цифр не допускаються.

У принципі, й раніше платники ПДВ користувалися цими способами для виправлення помилок, допущених у

Реєстрі. Тільки тепер це чітко прописано в Порядку № 244.

2

. Платники ПДВ, які застосовують спеціальний режим оподаткування згідно зі ст. 81і п. 11.21 Закону про ПДВ*, складають за такою спецрежимною діяльністю окремий Реєстр. У ньому на титульному аркуші робиться позначка у спеціальному полі «Спеціальний режим оподаткування» з посиланням на відповідні норми Закону про ПДВ. Інакше кажучи, такі платники ПДВ тепер повинні вести два Реєстри. Один — за звичайною діяльністю, другий — за пільговою діяльністю, за якою застосовується спецрежим. Узагалі, це може бути зручно у плані перенесення зведених показників до загальної та спеціальної декларації за ПДВ.

* Нагадаємо, що Рішенням Конституційного Суду України від

24.11.2009 р. № 29-рп/2009 визнано неконституційним Закон України від 04.02.2009 р. № 922-VI. Це фактично означає, що з цієї дати переробні підприємства не можуть користуватися п. 11.21 Закону про ПДВ, яким установлено спецрежим ПДВ (докладніше див. статтю «Переробники знову без спецрежиму ПДВ, а аграрії — без м'ясо-молочної дотації» // «БТ», 2009, № 51, с. 31).

3.

Як і раніше, кінцевий результат за Реєстром визначається шляхом підбиття підсумків у цілому за місяць для платників податку, в яких звітний (податковий) період дорівнює календарному місяцю. Платникам податку, в яких податковий (звітний) період дорівнює кварталу, слід підбити підсумок окремо за кожен місяць, а потім ще й за квартал. Але тепер, крім загальних підсумкових рядків («Усього за місяць», «Усього за квартал»), слід окремо виділяти підсумки за уточнюючими розрахунками (до Реєстру додано рядок «З них включено до уточнюючих розрахунків за звітний період»).

Про нові особливості заповнення деяких граф розділів I і II розповімо й на конкретних прикладах покажемо їх заповнення в наступних розділах статті.

 

ОСОБЛИВОСТІ ЗАПОВНЕННЯ
ОНОВЛЕНОГО РОЗДІЛУ I

Дата виписки (гр. 3)

Це — нова графа в

Реєстрі (раніше аналога не було). До неї необхідно перенести дату виписки з отриманих: податкової накладної, ВМД, товарного (касового) чека, транспортного квитка, готельного рахунка, рахунка за послуги зв'язку, рахунка за послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, заяви згідно з п.п. 7.2.6 Закону про ПДВ. Саме такий перелік документів наведено в оновленій формі Реєстру.

 

Вид документа (гр. 5)

Цієї графи у старому

Реєстрі не було. У гр. 5 зазначається вид документа згідно зі скороченнями, зазначеними в п. 9.5 оновленого Порядку № 244 (ПН — податкова накладна; РК — розрахунок коригування до податкової накладної; ВМД — вантажна митна декларація; ЧК — товарний (касовий) чек; ТК — транспортний квиток; ГР — готельний рахунок; ПЗ — рахунок за послуги зв'язку; ПО — послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку; ЗП — заява платника відповідно до п.п. 7.2.6 Закону про ПДВ)

Зверніть увагу

: зазначені документи (за винятком, звісно, самої податкової накладної), дають право платнику ПДВ на податковий кредит без податкової накладної. Ці документи перераховано в пп. 7.2.6 і 7.2.7 Закону про ПДВ. Там же вказано обов'язкові реквізити, які повинні містити ці документи (для включення сум ПДВ за ними до податкового кредиту) та особливості їх оформлення.

Проте є операції, які має бути відображено в

Реєстрі, але зазначеними документами вони не оформляються. Такі операції перераховано в п. 9.10 Порядку № 244. До них, зокрема, належать операції з придбання у платника ПДВ товарів (послуг), що не є об'єктами оподаткування, а також з придбання товарів (послуг) у неплатника ПДВ*. У цих випадках у гр. 5 доведеться поставити прокреслення, хоча прямої вказівки з цього приводу Порядок № 244 не містить. Наприклад:

— придбано товар у неплатника ПДВ, оплату проведено за безготівковим розрахунком. На руках у покупця — платника ПДВ: витратна накладна від постачальника та банківська виписка. Жодне із зазначених позначень не підходить (там немає ані витратної накладної, ані банківської виписки);

— банк списує з розрахункового рахунка суму за розрахунково-касове обслуговування. Нагадаємо, що така операція відповідно до

п.п. 3.2.5 Закону про ПДВ не є об'єктом оподаткування. Але незважаючи на це, у Реєстрі вона враховується (п. 9.10 Порядку № 244). Документ, що підтверджує списання суми за розрахунково-касове обслуговування, — банківська виписка (її серед зазначених документів, а отже, й скорочень, немає);

— при розподілі «вхідного» ПДВ між оподатковуваними та звільненими від обкладення ПДВ операціями. Результати такого розподілу слід відобразити в

Реєстрі. У деяких випадках такого розподілу важко визначити не тільки вид документа, але й самого постачальника**;

— тощо.

* У п. 9.10 Порядку № 244 зазначено ще випадок придбання у платника ПДВ

товарів (послуг), звільнених від оподаткування, але в цьому випадку буде податкова накладна, тому у гр. 5 слід зазначити «ПН».

** Докладніше про розподіл податкового кредиту можна дізнатися зі статті «Розподіл «вхідного» ПДВ» // «БТ», 2009, № 9, с. 38.

Якщо

документ уключається до уточнюючого розрахунку, то до зазначених позначень додається літера «У» (ПНУ, РКУ, ВМДУ, ЧКУ тощо).

Крім нових граф

Реєстру , у Порядку № 244 з'явилися нові вимоги щодо заповнення старих граф. На особливу увагу заслуговують гр. 6 (раніше це була гр. 4) і гр. 7 (до змін це була гр. 5).

 

Найменування (П. І. Б. — для фізичних осіб) постачальника (гр. 6)

У старому

Реєстрі це була гр. 4 «назва постачальника». Тепер реквізит «назва» змінено на реквізит «найменування» постачальника. Нагадаємо, найменування ширше поняття, ніж назва. Воно передбачає вказівку організаційно-правової форми (ТОВ, АТ тощо) та назву юрособи («Флора», «Норд» тощо)*. Щодо найменування фізичної особи, то тепер Порядок № 244 прямо вимагає зазначати його прізвище, ім'я, по батькові.

* Див. ст. 90 ЦКУ, ст. 23 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV та Вимоги щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу, затверджені наказом Держкомпідприємництва від 09.06.2004 р. № 65.

У разі придбання товарів за межами митної території України та отримання послуг від нерезидента на митній території України у графі 6

проставляються країна нерезидента та найменування (П. І. Б. /за наявності/ — для фізичної особи) нерезидента.

 

ІПН постачальника (гр. 7)

Крім ІПН постачальника

платника ПДВ, у цій графі тепер слід зазначати умовні ІПН (таблиця. 1). У принципі, використання умовних ІПН — це не новина для платників ПДВ. У 2008 році ДПАУ рекомендувала використовувати їх при заповненні гр. 2 розділу II додатка 5 до декларації за ПДВ. Тепер, як бачимо, черга дійшла й до Реєстру.

 

Таблиця 1.

Умовні ІПН

Умовний ІПН

Підстави для вказівки умовного ІПН

Примітка

100000000000

Касовий чек, в якому ІПН постачальника не зазначено

Умовні ІПН «100000000000» і «200000000000» уже знайомі платникам ПДВ. Податківці рекомендували використовувати їх при заповненні гр. 2 розділу II додатка 5 до декларації за ПДВ (лист ДПАУ від 14.06.2008 р. № 6912/5/16-1516 і консультація в журналі «Вісник податкової служби України», 2008, № 22, с. 10). Єдине, для використання «200000000000» було рекомендовано брати до уваги п. 6.5 Закону про ПДВ, а не тільки п.п. «д» п. 6.5 цього Закону

200000000000

Товари (послуги), придбані в нерезидента, не призначаються для використання в госпдіяльності або придбаваються з метою їх використання для поставки послуг за межами митної території України або

послуг, місце надання яких визначається відповідно до п.п. «д» п. 6.5 Закону про ПДВ

300000000000

Товари (послуги) придбано в нерезидента

До змін при придбанні товару (послуг) у нерезидента в графі ІПН постачальника проставлялася позначка «Х». Тепер необхідно проставляти умовний ІПН. При цьому якщо придбаваються товари, у гр. 5 «вид документа» слід зазначити «ВМД». Якщо послуги (робота) — «ПН»

400000000000

Товари (послуги) придбані у неплатника ПДВ

Нагадаємо нашим читачам, що вносити до Реєстру такі операції — це не новина. Таку вимогу Порядок № 244 містив завжди (див. п. 9.8 старого і п. 9.10 оновленого Порядку). У цьому випадку в нових гр. 10, 12, 14 і 16 (у старому Реєстрі це були гр. 8,10,12 і 14) проставляється позначка «Х»

 

ЗЕД-послуги (гр. 15 і 16)

Цікавими є також гр. 15 і 16 оновленого

Реєстру (до змін це були гр. 13 і 14 відповідно). У гр. 15 зазначається вартість товарів (послуг) і основних фондів без ПДВ. У гр. 16 — сплачена (нарахована) сума ПДВ за товарами (послугами) та основними фондами, визначена виходячи з їх вартості, зазначеної у гр.15. При цьому сума ПДВ, зазначена у гр. 16, до податкового кредиту не включається (пп. 9.9 і 9.10 Порядку № 244). Нібито нічого нового, такий самий порядок щодо заповнення гр. 13 і 14 був і у старому Порядку № 244. Але насторожує форма Реєстру, а саме, зміни в назві цих граф (табл. 2).

 

Таблиця 2.

Зміни в назві граф розділу I

Назва гр. 13 і 14 старого Реєстру

Назва гр. 15 і 16 нового Реєстру

Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження), імпорт товарів (послуг, включаючи одержання від нерезидента):

для поставки послуг, місце поставки яких визначається відповідно до п. 6.5 Закону про ПДВ

Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження), імпорт товарів (послуг, включаючи одержання від нерезидента):

для поставки послуг за межами митної території України або послуг, місце поставки яких визначається відповідно до п.п. «д» п. 6.5 Закону про ПДВ за межами митної території України

 

Зверніть увагу: у нових гр. 15 і 16 мають відображатися операції з придбання, імпорту товарів (послуг) для подальшого їх використання в наданні

послуг:

за межами митної території України;

— місце поставки яких визначається згідно з

п.п. «д» п. 6.5 Закону про ПДВ за межами митної території України.

Нагадаємо, що згідно

п.п. 3.1.1 Закону про ПДВ об'єктом оподаткування є послуги, місце поставки яких знаходиться на митній території України. Послуги з місцем їх поставки за межами митної території України не є об'єктом обкладення ПДВ. Для визначення місця надання (поставки) послуг слід керуватися п. 6.5 Закону про ПДВ. Не зрозуміло тут одне: з якою метою ДПАУ робить акцент саме на п.п. «д» п. 6.5 Закону про ПДВ?

Нагадаємо, що

п.п. «д» п. 6.5 Закону про ПДВ охоплює, такі послуги:

— передання чи надання авторських прав, патентів, ліцензій, а також суміжних прав, у тому числі торгових марок;

— надання рекламних послуг та інших послуг з просування товарів (послуг) на ринку (промовтерства);

— надання послуг консультантами, інженерами, адвокатами, бухгалтерами, аудиторами, актуаріями та інших аналогічних послуг, а також з обробки даних та надання інформації, у тому числі з використанням комп'ютерних систем;

— надання обов'язку утримуватися від проведення окремих видів діяльності частково або повністю;

— надання послуг фізичними особами, які перебувають у відносинах трудового найму з постачальником, на користь іншої особи;

— надання агентських послуг від імені та за рахунок іншої особи, якщо забезпечується надання покупцю послуг, перерахованих у

підпункті «д» п. 6.5 Закону про ПДВ;

— надання в оренду рухомого майна (у тому числі банківських сейфів).

Місце їх надання —

місце реєстрації покупця таких послуг. І що ж робити з операціями з придбання, імпорту товарів (послуг) для подальшого їх використання в наданні послуг, місце поставки яких визначається згідно з пп. «а», «в», «е», «г» п. 6.5 Закону про ПДВ за межами митної території України? Це запитання поки що без відповіді. Сподіваємося, незабаром ДПАУ надасть роз'яснення. Швидше за все, інформацію про них необхідно наводити в цих самих графах Реєстру.

Порядок заповнення всіх інших граф (гр. 2, 4, 8 — 14) не змінився. Їх слід заповнювати так само, як і раніше. На конкретному прикладі розберемося з порядком заповнення граф розділу I

Реєстру.

 

Заповнюємо розділ І Реєстру

Приклад 1. 11.01.10 р. — затверджено Авансовий звіт № 44

. До звіту додано такі документи:

готельний рахунок № 678 від 23.12.2009 р. на суму 600 грн., у тому числі ПДВ — 100 грн.;

транспортний квиток № 27752 від 22.12.2009 р. на суму 174,17 грн., у тому числі ПДВ — 27,19 грн.;

касовий чек № 0221 від 24.12.2009 р. від фізичної особи — підприємця Іванова Івана Івановича на суму 180 грн., у тому числі ПДВ — 30 грн. Придбано канцтовари для використання їх у госпдіяльності підприємства в оподатковуваних операціях за ставкою 20 % (документ — касовий чек);

товарний чек № 352 від 24.12.2009 р. від ФОП — неплатника ПДВ Сича Василя Івановича на суму 1350 грн. Придбано кавоварку (у госпдіяльності підприємства не використовується).

12.01.10 р.

— АКБ «Банк» списав з розрахункового рахунка суму 35 грн. за розрахунково-касове обслуговування*. Документ — банківська виписка № 78.

* Відповідно до п.п. 3.2.5 Закону про ПДВ не є об'єктом оподаткування операції з надання банком послуг з інкасації, розрахунково-касового обслуговування, залучення, розміщення та повернення коштів за договорами позики, депозиту, вкладу тощо. Але незважаючи на це, у Реєстрі такі операції повинні враховуватися (п. 9.10 Порядку № 244).

13.01.10 р.

— придбано товар у ТОВ «Оріон» (Росія) на суму 12000 грн. для використання його у звільнених від оподаткування операціях. Сума ПДВ за цим товаром — 2000 грн., сплачено митному органу в повному обсязі. Документ — ВМД № 0056.

14.01.10 р.

— сума ПДВ — 200 грн. за податковою накладною № 35 від 15.10.2009 р. від ТОВ «Вінд» помилково не включено до податкового кредиту декларації за жовтень. У Реєстрі за жовтень 2009 року податкову накладну також не відображено. Помилку виправлено в січні 2010 року через Уточнюючий розрахунок, який подано до податкового органу 14 січня. Документ — податкова накладна № 35 на суму 1200 грн., ПДВ — 200 грн.

15.01.10 р.

— придбано консультаційні послуги ТОВ «Туз», які буде використано для подальшого надання аудиторських послуг нерезиденту (місце поставки яких визначається згідно з п.п. «д» п. 6.5 Закону про ПДВ за межами митної території України). Документ — податкова накладна № 145 від ТОВ «Туз» на суму 3600 грн., ПДВ — 600 грн.

15.01.10 р.

— повернено товар ТОВ «Бром» на суму 420 грн., ПДВ — 70 грн. Отримано коригування до податкової накладної № 52/6.

На підставі зазначених операцій та отриманих документів заповнимо розділ I «Отримані податкові накладні» (див. рис. 1).

 

Реєстр отриманих та виданих податкових накладних

<...>

Розділ I. Отримані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування до податкової накладної, ВМД, товарний (касовий) чек, транспортний квиток, готельний рахунок, рахунок за послуги зв'язку, рахунок за послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, заява відповідно до підпункту 7.2.6 пункту 7.2 статті 7 Закону тощо

Загальна сума, включаючи ПДВ

Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження), імпорт товарів (послуг, включаючи одержання від нерезидента):

дата отримання

дата
виписки

номер

вид документа

постачальник

з метою їх використання у межах господарської діяльності для здійснення операцій, які:

які не призначаються для їх використання у господарській діяльності

для поставки послуг за межами митної території України або послуг, місце поставки яких визначається відповідно до підпункту «д» пункту 6.5 статті 6 Закону за межами митної території України

найменування (П. І. Б. — для фізичної особи)

індивідуальний податковий номер

підлягають оподаткуванню за ставкою 20 %, 0 %

звільнені від оподаткування, не є об'єктами оподаткування

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

1

11.01.2010

23.12.2009

678

ГР

ТОВ «Готель»

025836582635

600

500

100

2

11.01.2010

22.12.2009

27752

ТК

ДП «Укрзалізниця»

010756978057

174,17

146,98

27,19

3

11.01.2010

24.12.2009

0221

ЧК

Іванов Іван Іванович

100000000000

180

150

30

4

11.01.2010

24.12.2009

352

ЧК

Сич Василь Іванович

400000000000

1350

1350

Х

5

12.01.2010

12.01.2010

78

АКБ «Банк»

145368744567

35

35

Х

6

13.01.2010

13.01.2010

0056

ВМД

Росія, ТОВ «Оріон»

300000000000

12000

10000

2000

7

14.01.2010

15.10.2009

35

ПНУ

ТОВ «Вінд»

220556975368

1200

1000

200

8

15.01.2010

15.01.2010

145

ПН

ТОВ «Туз»

123556956982

3600

3000

600

9

15.01.2010

15.01.2010

52/6

РК

ТОВ «Бром»

132566952366

-420

-350

-70

 

Усього за місяць

18719,17

1481,98

287,19

10000

2000*

1350

—*

3000

600*

 

З них включено до уточнюючих розрахунків за звітний період

-420

-350

-70

<...>

Рис. 1.

Приклад заповнення розділу І Реєстру

 

* Сума ПДВ у гр. 12, 14, 16 до податкового кредиту не включається. —

Прим. ред.

 

ОСОБЛИВОСТІ ЗАПОВНЕННЯ ОНОВЛЕНОГО
РОЗДІЛУ II

Що відображається в розділі II

У

розділі II «Видані податкові накладні» Реєстру відображаються:

— видані податкові накладні;

— розрахунок коригування до податкової накладної;

— ВМД;

— податкові накладні за щоденними підсумками операцій;

— податкові накладні, виписані на суму перевищення звичайної ціни над фактичною.

Раніше розділ II

Реєстру містив 11 граф, зараз їх 12: додалася нова гр. 4 «вид документа».

Розглянемо нюанси заповнення окремих граф.

 

Порядковий номер (гр. 1)

У порядку її заповнення нічого не змінилося, хоча надія була. Нагадаємо нашим читачам, що за загальним правилом

порядковий номер податкової накладної має відповідати порядковому номеру запису в Реєстрі (п. 11.1 Порядку № 244 і п. 3 Порядку № 165). Щоправда, зберегти таку відповідність завжди було складно.

Посудіть самі. Порядковий номер податкової накладної має відповідати порядковому номеру

Реєстру, а як же бути з розрахунком коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної, ВМД? Якщо всі виписані раніше податкові накладні йшли в чіткому порядку (наприклад, № 23 податкових накладної збігався з порядковим номером Реєстру № 23), то в один прекрасний момент, запис коригування або ВМД до Реєстру все змінить. Невже платник, сліпо додержуючись п. 11.1 Порядку № 244 і п. 3 Порядку № 165, пропустить порядковий номер податкової накладної № 24 і наступна податкова накладна (після запису коригування) буде з № 25. На нашу думку, такий формальний підхід не схвалять податківці, та й самому платнику це буде не до душі. Така розбіжність існує давно. Ми чекали, що зміни, унесені до Порядку № 244, це виправлять. Але, як бачимо, цього не сталося — усе залишилося по-старому.

І ще один момент щодо заповнення гр. 1. Як уже було зазначено, у розділі II

Реєстру відображаються: видані податкові накладні, розрахунок коригування до податкової накладної, ВМД, податкові накладні за щоденними підсумками операцій, податкові накладні, виписані на суму перевищення звичайної ціни над фактичною (п. 10 Порядку № 244). Оновлена форма Реєстру це підтверджує. Тільки незрозуміло, чому автори наказу № 582 внесли зміни до форми Реєстру, але не внесли зміни до п.п. 11.1 Порядку № 244. Там зазначено, що у гр. 1 записується порядковий номер податкової накладної (порядковий номер податкової накладної має відповідати порядковому номеру запису в Реєстрі) і розрахунку коригування кількісних і вартісних показників. При цьому, наприклад, про ВМД, нічого не сказано.

 

Вид документа (гр. 4)

У цій графі слід відображати вид документа згідно з такими позначеннями:

ПН — податкова накладна, РК — розрахунок коригування до податкової накладної, ВМД — вантажна митна декларація, ПП — податкова накладна за щоденними підсумковими операціями, ЗЦ — податкова накладна, виписана на суму перевищення звичайної ціни над фактичною.

При цьому, якщо дані документа включаються до Уточнюючого розрахунку за звітний період, то до виду документа додається

літера «У». Наприклад, ПН — податкова накладна, ПНУ — податкова накладна, уключена до уточнюючих розрахунків.

З появою нової гр. 4 порушилася нумерація останніх граф на одиницю, але порядок їх заповнення не змінився. Єдине, у самій формі

Реєстру змінилася назва гр. 5 (раніше це була гр. 4).

 

Найменування (П. І. Б. — для фізичних осіб) покупця (гр. 5)

Тепер у цій необхідно зазначити

найменування покупця — платника ПДВ, а не назву. Повторимося: найменування передбачає вказівку організаційно-правової форми (ТОВ, АТ тощо), а назва — ні. Але згідно з п. 11.2 Порядку № 244 платники ПДВ мають переносити до гр. 5 реквізит з податкової накладної, розрахунку коригування. Тільки от згідно з п.п. «в» п. 7.2.1 Закону про ПДВ у податковій накладній слід зазначати повну або скорочену назву юрособи, що відповідає статутним документам, або П. І. Б. — фізичної особи платника ПДВ. Як наслідок — чергові розбіжності. Тому вважаємо, що не буде помилкою, якщо в Реєстрі ви по-старому зазначите назву покупця, тобто перенесете його з податкової накладної, розрахунку коригування.

А тепер на конкретному прикладі розглянемо порядок заповнення розділу II оновленого

Реєстру.

 

Заповнюємо розділ ІІ Реєстру

Приклад 2. 11.01.10 р.

— реалізовано лікарські препарати ТОВ «Фора» — неплатнику ПДВ* на суму 12000 грн. Документ — податкова накладна № 1 з позначкою на оригіналі «Поставка неплатнику податку», в якій зазначено «Без ПДВ — п.п. 5.1.7 Закону про ПДВ».

* У рядках такої податкової накладної «Індивідуальний податковий номер покупця» і «Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість (покупця)» проставляється позначка «Х», оскільки покупець — неплатник ПДВ.

12.01.10 р.

— отримано передоплату від ТОВ «Коло» на суму 3600 грн., ПДВ — 600 грн. Виписано податкову накладну № 2. На суму перевищення звичайної ціни над фактичною нараховано податкові зобов'язання та виписано податкову накладну № 2/ЗЦ на суму 1200 грн. ПДВ — 200 грн.

13.01.10 р.

— поставлено товари для постачання морських (океанських) суден ТОВ «Веста», що обкладається ПДВ за ставкою 0 %, на суму 13500 грн. Документ — податкова накладна № 3.

14.01.10 р.

— російській фірмі «Проксі» здійснено поставку товарів на суму 8000 грн., що обкладається ПДВ за ставкою 0 %. Документ — податкова накладна № 4 з позначкою на оригіналі «Експортні поставки».

15.01.10 р.

— після поставки товару ТОВ «Форсаж» було переглянуто ціну за договором у бік збільшення. Виписано розрахунок коригування до податкової накладної № 21/1 на суму 600 грн., ПДВ —100 грн.

 

Реєстр отриманих та виданих податкових накладних

<...>

Розділ I. Отримані податкові накладні

<...>

Розділ II. Видані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування до податкової накладної, ВМД,
податкова накладна за щоденними підсумками операцій, податкова накладна,
виписана на суму перевищення звичайної ціни над фактичною

Загальна сума поставки, включаючи ПДВ

Поставка товарів (послуг) та послуги, надані нерезидентом на митній території України, які:

Експорт товарів та супутніх такому експорту послуг (база оподаткування)

дата
виписки

номер

вид
документа

платник податку — покупець

підлягають оподаткуванню за ставкою

звільнені від оподаткування, не є об'єктами оподаткування (сума
поставки)

найменування
(П. І. Б. — для фізичної особи)

індивідуальний податковий номер

20 %

0 %

база оподаткування

сума ПДВ

база оподаткування

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

11.01.2010

1

ПН

ТОВ «Фора»

Х

12000

12000

2

12.01.2010

2

ПН

ТОВ «Коло»

133546942356

3600

3000

600

3

12.01.2010

2/ЗЦ

ЗЦ

ТОВ «Коло»

133546942356

1200

1000

200

4

13.01.2010

3

ПН

ТОВ «Веста»

123556992355

13500

13500

5

14.01.2010

4

ПН

Фірма «Проксі», Росія

Х

8000

8000

6

15.01.2010

21/1

РК

ТОВ «Форсаж»

122224455555

+600

+500

+100

 

Усього за місяць

38900

4500

900

13500

12000

8000

 

З них включено до уточнюючих розрахунків за звітний період

+600

+500

+100

<...>

Рис. 2.

Приклад заповнення розділу І Реєстру

 

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕНАЛЕЖНЕ ВЕДЕННЯ РЕЄСТРУ

Припустимо, ви розібралися ще не з усіма нюансами заповнення нового

Реєстру і допустили помилки при його заповненні. Або взагалі продовжуєте вести Реєстр за старою (скасованою) формою. Чим вам може це загрожувати?

При недотриманні норм

Порядку № 244 керівникам та іншим посадовим особам підприємства загрожує адміністративний штраф за порушення порядку ведення податкового обліку (ст. 1631 КпАП). Розмір цього штрафу становить від 85 до 170 грн. (при повторному порушенні протягом року — від 170 до 255 грн.). Приватним підприємцям цей штраф не загрожує.

Також слід пам'ятати, що за наявності оригінала податкової накладної, її невключення до

Реєстру не є підставою для відмови в зарахуванні суми ПДВ за такою податковою накладною до складу податкового кредиту (абзац третій п.п. 7.2.8 Закону про ПДВ). Це стосується й інших подібних документів (транспортних квитків, готельних рахунків тощо), що дають право на податковий кредит без податкових накладних, не внесених до Реєстру.

 

 

ПІДСУМОК

Насамкінець пропонуємо вашій увазі зведені таблиці, в яких стисло викладено порядок заповнення нового Реєстру. Сподіваємося, що ці таблиці допоможуть вам розібратися в нюансах його заповнення (див. табл. 3 і 4).

 

Таблиця 3.

Порядок заповнення розділу I «Отримані податкові накладні»

Номер графи

Найменування графи

Особливості заповнення

1

2

3

1

Порядковий
номер

Зазначається порядковий номер:
— податкової накладної;
— розрахунку коригування кількісних і вартісних показників;
— інших подібних документів, зазначених у п.п. 7.2.6 Закону про ПДВ (номер касового чека, номери товарного чека, транспортного квитка тощо) і документів, що засвідчують факт придбання товарів;
— вантажної митної декларації (ВМД).
Порядковий номер переноситься на зазначений документ

2

Дата отримання

Зазначається дата отримання (не дата виписки) податкової накладної або іншого документа, зазначеного вище (у гр. 1 Реєстру)

3

Дата виписки

Зазначається дата виписки податкової накладної або іншого документа, зазначеного у гр. 1 Реєстру.

4

Номер

Проставляється номер податкової накладної або іншого документа, зазначеного у гр. 1 Реєстру (це може бути фіскальний номер касового чека, номер товарного чека, готельного рахунка, квитка тощо). Зверніть увагу: проставляти позначку «ВМД» поряд з номером вантажної митної декларації в цій графі, як це було раніше, не треба

5

Вид документа

Зазначається вид документа згідно з такими позначеннями:
ПН — податкова накладна; РК — розрахунок коригування до податкової накладної; ВМД — вантажна митна декларація; ЧК — товарний (каса) чек; ТК — транспортний квиток; ГР — готельний рахунок; ПЗ — рахунок за послуги зв'язку; ПО — послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку; ЗП — заява платника відповідно до п.п. 7.2.6 Закону про ПДВ). Якщо документ уключається до Уточнюючого розрахунку за звітний період, то до цих позначень додається літера «У» (ПНУ, РКУ, ВМДУ, ЧКУ тощо). Не виключено, що у гр. 5 стоятиме прокреслення. Наприклад, товар придбано у неплатника ПДВ. Оплату здійснено за безготівковим розрахунком. На руках у покупця — платника ПДВ: витратна накладна від постачальника та банківська виписка. Жодне із зазначених скорочень не підходить

6

Найменування постачальника

Зазначається найменування (прізвище, ім'я, по батькові — для фізичної особи) постачальника. У разі придбання товарів за межами митної території України та отримання послуг від нерезидента на митній території України у графі 6 проставляються країна нерезидента та найменування (П. І. Б. /за наявності/— для фізичної особи) нерезидента

7

ІПН постачальника

Зазначається індивідуальний податковий номер постачальника (ІПН) — платника ПДВ. Також у гр. 7 слід зазначити й умовні ІПН:
100000000000, якщо підставою для нарахування податкового кредиту буде касовий чек без ІПН постачальника;
200000000000, якщо товари (послуги), придбані в нерезидента, не призначаються для використання в госпдіяльності або придбаваються з метою їх використання для поставки послуг за межами митної території України або послуг, місце надання яких визначається відповідно до п.п. «д» п. 6.5 Закону про ПДВ;
300000000000, якщо товари (послуги) придбані в нерезидента;
400000000000, якщо товари (послуги) придбані у неплатника ПДВ.
Зверніть увагу: як і раніше, позначки «Х» у гр. 7 бути не повинно

8

Загальна сума, уключаючи ПДВ

Заповнюється завжди, у ній проставляється загальна сума з урахуванням ПДВ

9, 11, 13 і 15

Зазначається вартість товарів (послуг) та основних фондів без ПДВ. Дані розрахунку коригування кількісних і вартісних показників (додаток 2 до податкової накладної) зазначаються в Реєстрі зі знаком «+» або «-»

10, 12*, 14* і 16*

Зазначається сплачена (нарахована) сума ПДВ за товарами (послугами) та основними фондами, визначена виходячи з їх вартості, указаної у графах 9, 11,13 і 15 (відповідно). Якщо придбаваються товари (послуги) та основні фонди, звільнені від оподаткування, і ті, що не є об'єктом оподаткування, і придбані в особи не зареєстрованого платником ПДВ, то відповідно проставляється позначка «Х».
Дані розрахунку коригування кількісних та вартісних показників (додаток 2 до податкової накладної) зазначаються в Реєстрі зі знаком «+» або «-»

* Сума ПДВ, зазначена у графах 12, 14 і 16, до податкового кредиту не включається.

 

Таблиця 4.

Порядок заповнення розділу II «Видані податкові накладні»

Номер графи

Найменування графи

Особливості заповнення

1

Порядковий номер

Зазначається порядковий номер:
— податкової накладної (порядковий номер податкової накладної має відповідати порядковому номеру запису в Реєстрі);
— розрахунку коригування кількісних і вартісних показників

2

Дата виписки

Зазначається дата податкової накладної. Згідно з п. 7.3 Закону про ПДВ податкова накладна складається у момент виникнення податкових зобов'язань

3

Номер

Порядковий номер податкової накладної має відповідати порядковому номеру запису в Реєстрі. Хоча на практиці цю вимогу виконати складно

4

Вид документа

У гр. 4 слід зазначити вид документа згідно з такими позначеннями: ПН — податкова накладна, РК — розрахунок коригування до податкової накладної, ВМД — вантажна митна декларація, ПП — податкова накладна за щоденними підсумковими операціями, ЗЦ — податкова накладна, виписана на суму перевищення звичайної ціни над фактичною. Якщо документ включається до Уточнюючого розрахунку, то до абревіатури додається літера «У» (ПНУ, РКУ, ВМДУ тощо)

5

Найменування (прізвище, ім'я, по батькові — для фізичної особи) покупця — платника ПДВ

Згідно з п. 11.2 Порядку № 244 у гр. 5 переносять відповідні реквізити податкової накладної, розрахунку коригування кількісних і вартісних показників

6

ІПН покупця

Цей реквізит переносять з податкової накладної або розрахунку коригування (п. 11.2 Порядку № 244). Тому в цій графі може бути проставлено позначку «Х» — якщо покупець неплатник податку або проставлено ІПН продавця — якщо податкову накладну виписано згідно з п. 8 Порядку № 165

7

Загальна сума поставки з ПДВ

Має бути заповнено завжди. Зазначається загальна сума з ПДВ

8 — 11

Поставка товарів (послуг), наданих нерезидентом на митній території України, що обкладаються ПДВ:
у графі 8 — за ставкою 20 %, а у гр. 9 суму ПДВ;
у графі 10 — за ставкою 0 % (у тому числі експорт послуг);
у графі 11 — що звільнені від оподаткування (ст. 5, 11 Закону про ПДВ) або не є об'єктами оподаткування (п. 3.2 Закону про ПДВ). Дані розрахунку коригування кількісних і вартісних показників (додаток 2 до податкової накладної) зазначаються в Реєстрі зі знаком «+» або «-»

12

Експорт товарів і супутніх послуг такому експорту

Зазначається база оподаткування з експорту товарів і супутніх послуг. Дані розрахунку коригування кількісних і вартісних показників (додаток 2 до податкової накладної) зазначаються в Реєстрі зі знаком «+» або «-»

 

Документи теми

Закон про ПДВ —

Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Порядок № 244 —

Порядок ведення реєстру отриманих і виданих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 30.06.2005 р. № 244 (див. додаток «Документи» // «БТ», 2009, № 48, с. 21).

Порядок № 165

— Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165.

Наказ № 582

— наказ ДПАУ «Про внесення змін до форми Реєстру отриманих і виданих податкових накладних та Порядку ведення реєстру отриманих і виданих податкових накладних, затверджених наказом ДПА України від 30.06.2005 № 244» від 26.10.2009 р. № 582.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі