Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування підпункту 9.12.1 пункту 9.12 статті 9 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб»

Редакція БТ
Лист від 15.06.2010 р. № 889/11/13-10

ПЕРЕВИЩЕННЯ ГРАНИЧНОГО РОЗМІРУ ВИРУЧКИ

у єдиноподатника обкладається податком
з доходів фізичних осіб

 

Лист Вищого адміністративного суду України від 15.06.10 р. № 889/11/13-10

 «Щодо застосування підпункту 9.12.1 пункту 9.12 статті 9 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб»

 

У листі, що коментується, ВАдСУ розглянув проблемні моменти застосування спрощеної системи оподаткування зі сплатою єдиного податку для суб'єктів малого підприємництва (СМП) — фізичних осіб, щодо яких існує суперечлива судова практика. На жаль, ВАдСУ зробив фіскальні висновки для платників єдиного податку.

1. Оподаткування суми перевищення 500 тис. грн.

На думку ВАдСУ, у разі порушення фізичною особою — підприємцем умов перебування на спрощеній системі оподаткування, у тому числі при перевищенні граничної суми виручки (500 тис. грн. за рік), із суми перевищення сплачується податок з доходів фізичних осіб*. ВАдСУ зробив ці висновки виходячи з такого:

— порушення умов використання спрощеної системи оподаткування, визначених

ст. 1 Указу Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» у редакції від 28.06.99 р. № 746/99 (далі — Указ), є юридичним фактом, що унеможливлює застосування для суб'єкта малого підприємництва правил оподаткування, передбачених для платників єдиного податку;

— тільки при дотриманні умов перебування на спрощеній системі оподаткування зі

ст. 1 Указу доходи, отримані від підприємницької діяльності, що обкладаються єдиним податком, не включаються до складу сукупного оподатковуваного доходу за підсумками звітного року такого платника податку та осіб, які перебувають з ним у трудових відносинах;

— оскільки

Указ не містить положень, що регулюють питання оподаткування сум, які перевищують граничний розмір виручки, вони оподатковуються з використанням правил загальної системи оподаткування.

* Аналогічну позицію було викладено і в листах ДПАУ від 14.07.09 р. № 14735/7/17-0417 («БТ», 2009, № 32, с. 9), від 04.09.08 р. № 8352/Х/17-0714 («БТ», 2008, № 43, с. 12), від 10.09.08 р. № 17-0718/2714 («БТ», 2009, № 9, с. 4), від 13.08.07 р. № 4005/г/17-0715 («БТ», 2007, № 39, с. 31), Мін'юсту від 15.08.07 р. № 20-9-7599 («БТ», 2007, № 41, с. 7).

На нашу думку, ці висновки є вельми спірними. Адже чинне законодавство не передбачає одночасного застосування СМП спрощеної та загальної систем оподаткування, що підтверджували і представники податкового відомства (див., наприклад, консультацію в журналі «Вісник податкової служби України», 2007, № 4, с. 52). Як зауваживВАдСУ в листі, що коментується, згідно зі ст. 5 Указу в разі порушення умов, установлених ст. 1 Указу, платник єдиного податку зобов'язаний перейти на загальну систему оподаткування тільки починаючи з наступного звітного періоду (кварталу). З цього виходить, що до початку наступного кварталу СПД продовжує залишатися на спрощеній системі оподаткування і сплачувати податок з доходів фізичних осіб він не зобов’язаний**.

** Докладніші контраргументи на користь цієї позиції див. у ком. «Якщо виручка підприємця-єдиноподатника перевищила 500 тис. грн., ДПАУ вимагає сплачувати податок із суми перевищення» до листа ДПАУ від 04.09.08 р. № 8352/Х/17-0714 // «БТ», 2008, № 43, с. 12.

Таких позитивних висновків для підприємців-єдиноподатників доходили й офіційні органи (див. листи Держкомпідприємництва від 17.08.07 р. № 6129, від 22.09.08 р. № 8032, від 19.03.09 р. № 2904, від 05.05.09 р. № 5138 ). Суди також переважно підтримували в цьому питанні підприємців*, хоча траплялися і фіскальні судові рішення**. Тепер же з урахуванням того, що викладену позицію ВАдСУ буде доведено до відома суддів апеляційного та окружних адміністративних судів апеляційного округу при здійсненні правосуддя, слід чекати збільшення фіскального тиску на єдиноподатників, які перевищили граничний поріг, а в судових інстанціях відстояти позицію про необкладення цих сум податком з доходів буде вкрай важко.

* Див., наприклад, ухвали Харківського апеляційного адміністративного суду від 22.01.09 р. у справі № 22-а-312/09, від 05.02.09 р. у справі № 22-а-2529/09, від 06.04.09 р. у справі № 22-а-3079/09, від 08.04.09 р. у справі № 22-а-5385/09, від 09.04.09 р. у справі № 22-а-7590/09, Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 25.03.09 р. у справі № 2-а-2462/08/3/0170, від 08.05.2009 у справі № 2-а-3858/08/1/0170.

** Див. ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.04.09 р. у справі № 3/335/08-АП, Львівського апеляційного адміністративного суду від 01.06.09 р. у справі № 22а-8875/08/9104, Донецького апеляційного адміністративного суду від 25.06.09 р. у справі № 22-а-26403/08.

Тому краще таких ситуацій уникати, а про можливі варіанти вирішення цієї проблеми можна дізнатися зі статті «Виручка єдиноподатника наближається до 500 тис. грн.: шукаємо вихід із ситуації» // «БТ», 2007, № 44, с. 29.

Зауважимо, що і Проект податкового кодексу передбачає: сума перевищення граничної виручки також оподатковується за ставкою 15 % уже у кварталі перевищення.

2. Комісійні операції.

До граничного обсягу виручки, при перевищенні якого СМП втрачає право перебування на спрощеній системі оподаткування, у платника єдиного податку — комісіонера включається сума виручки від продажу переданих йому на комісію товарів. Такої ж точки зору дотримуються і податківці (див. лист ДПАУ від 19.02.10 р. № 1653/6/31-4018 // «БТ», 2010, № 9, с. 7).

Ця позиція також небездоганна, і деякі офіційні органи дотримуються іншого підходу до цієї проблеми***. Пояснення цього просте: в

Указі дається одне визначення виручки для СПД — фізичних та юридичних осіб — платників єдиного податку, а стосовно останніх навіть ДПАУ підтверджувала, що суми продажу комісійних товарів є транзитними і до виручки для цілей обчислення єдиного податку не включаються (див. лист від 19.02.10 р. № 1653/6/31-4018)****.

*** Див. листи Комітету ВРУ з питань фінансів і банківської діяльності від 11.04.01 р. № 06-10/206777, Держкомпідприємництва від 23.09.08 р. № 8060. Хоча в листі від 25.03.10 р. № 3668 Держкомпідприємництва вже не дискутує з податківцями з приводу виручки комісіонерів.

**** Докладніше про цю проблему див. статтю «Єдиноподатнику-комісіонеру: легальні способи боротьби за виручку та позитивні рішення суду» // «БТ», 2009, № 47, с. 19.

Та й ВАдСУ не так давно зауважив, що транзитні суми не входять до складу виручки комісіонера — фізичної особи — платника єдиного податку (див. ухвалу ВАдСУ від 26.05.09 р. у справі № К-4875/08, від 23.07.09 р. у справі № К-1867/09). Утім, ВАдСУ доходив і протилежних висновків (див., наприклад, ухвалу ВАдСУ від 23.12.08 р. у справі № К-11744/08), і саме цю позицію недавно підтримав ВСУ в постанові від 31.03.09 р. у справі № 21-1067.

Отже, після виходу

листа, що коментується, єдиноподатникам-комісіонерам відстояти «правильну» позицію в судових інстанціях, напевне, буде практично неможливо.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі