Теми статей
Обрати теми

Запобігання відмиванню доходів: нова редакція Закону

Редакція БТ
Стаття

ЗАПОБІГАННЯ ВІДМИВАННЮ ДОХОДІВ:

нова редакція Закону

 

Викладено в новій редакції Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом». Змінами передбачено багато новацій, що заслуговують на детальний розгляд. Зокрема, відтепер нотаріуси, адвокати, аудитори, аудиторські фірми, фізичні особи — підприємці вважаються суб’єктами фінансового моніторингу, а тому вони за певних умов зобов’язані передавати інформацію про своїх клієнтів уповноваженому органу та призупиняти на деякий час фінансові операції, які проводять їх клієнти. І це лише деякі з низки нововведень, що набудуть чинності наприкінці серпня.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Суб'єкти фінансового моніторингу

Отже,

Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом» від 18.05.10 р. № 2258-VI (див. с. 21 цього номера, далі — Закон № 2258) викладено в новій редакції Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом» від 28.11.02 р. № 249-IV (далі — Закон про фінмоніторинг).

Відповідно

до п. 1 розділу VIII Закону № 2258 він набуває чинності через 90 днів з дня його опублікування. Закон № 2258 опубліковано у газеті «Голос України» вiд 22.05.10 р., № 93, отже, він набуває чинності 21 серпня 2010 року.

Як і раніше, система фінансового моніторингу буде складатись з двох рівнів:

первинний та державний. Але в новій редакції Закону про фінмоніторинг розширено коло суб'єктів первинного та державного фінансового моніторингу.

Зверніть увагу, до

суб’єктів первинного фінансового моніторингу будуть відноситися також компанії з управління активами, філії або представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності, які надають фінансові послуги на території України, та спеціально визначені суб'єкти первинного фінансового моніторингу (ст. 5 Закону про фінмоніторинг).

При цьому спеціально визначеними суб'єктами первинного фінмоніторингу, зокрема, є:

нотаріуси, адвокати, аудитори, аудиторські фірми, фізичні особи — підприємці, які надають послуги з бухгалтерського обліку, суб'єкти господарювання, які надають юридичні послуги (за винятком осіб, які надають послуги у рамках трудових правовідносин), якщо братимуть участь у підготовці і здійсненні правочину щодо:

— купівлі-продажу нерухомості;

— управління активами клієнта;

— управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;

— залучення коштів для утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності та управління ними;

— утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівлі-продажу юридичних осіб (

ст. 8).

Але на відміну від інших суб’єктів первинного фінансового моніторингу вони здійснюватимуть покладені на них обов’язки, а саме повідомлятимуть Спеціально уповноважений орган (Державний комітет фінансового моніторингу України) про свої підозри щодо фінансових операцій тільки тоді, коли відповідна інформація стала їм відома за обставин, що не пов’язані з предметом їх професійної таємниці.

При цьому встановлені спеціальні критерії до операцій, які підлягають фінмоніторингу. Так, суб'єкти, які надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна,

виконують такі обов'язки за умови, що сума такої операції дорівнює чи перевищує 400 тис. грн. або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 400 тис. грн.

Фізичні особи — підприємці та юридичні особи, які проводять фінансові операції з товарами

за готівку (виконують роботи, надають послуги), виконують обов'язки суб'єкта первинного фінмоніторингу за умови, що сума такої фінансової операції дорівнює чи перевищує 150 тис. грн. Нотаріуси не повідомляють Спеціально уповноважений орган про свої підозри щодо фінансових операцій у разі, якщо відповідна інформація стала їм відома за обставин, що є предметом таємниці вчинюваних нотаріальних дій, крім випадків посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна, за умови, що сума такої операції дорівнює чи перевищує 400 тис. грн. або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 400 тис. грн.

Адвокати, особи, які надають юридичні послуги, аудитори, аудиторські фірми, фізичні особи — підприємці, які надають послуги з бухгалтерського обліку,

не повідомляють Спеціально уповноважений орган про свої підозри щодо фінансових операцій у разі, якщо відповідна інформація стала їм відома за обставин, що є предметом їх адвокатської таємниці та професійної таємниці, коли вони виконують свої обов'язки щодо захисту клієнта, представництва його інтересів у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів.

До

суб’єктів державного фінансового моніторингу будуть відноситись міністерства фінансів, юстиції, транспорту та зв’язку, економіки, а також державні комісії з цінних паперів та фондового ринку та з регулювання ринків фінансових послуг. Ці органи будуть контролювати суб’єктів господарювання, які мають здійснювати фінансовий моніторинг при здійсненні певних операцій.

 

Порядок дій при здійсненні фінмоніторингу

Закон № 2258,

крім розширення кола суб’єктів фінмоніторингу, розширив і їх функції (завдання, обов’язки та права), які викладені у ст. 7 та 9 Закону про фінмоніторинг.

Так, суб’єкти первинного фінмоніторингу, здійснюючи покладені на них обов’язки, мають

виявляти фінансові операції, що підлягають обов'язковому та внутрішньому фінмоніторингу, ідентифікувати учасників таких операцій, вивчати їх діяльність, проводити оцінки ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму, вести облік цих операцій та відомостей про їх учасників, обов'язково звітувати про них Спеціально уповноваженому органу, а також подавати додаткову інформацію про фінансові операції та їх учасників, що стали об'єктом фінанмоніторингу з боку Спеціально уповноваженого органу та призупиняти фінансові операції (про це поговоримо пізніше).

Крім того, суб’єкти первинного фінмоніторингу мають

стати на облік у Спеціально уповноваженому органі, як саме та в які терміни необхідно це здійснити в Законі про фінмоніторинг не вказано, тому, напевно, потрібно чекати на появу підзаконних нормативно-правових актів.

Варті уваги процедури ідентифікації клієнтів та вивчення їх фінансової діяльності. Ідентифікація клієнтів здійснюється до/або під час встановлення ділових відносин, укладення правочинів, але до проведення фінансової операції, відкриття рахунку, а саме у разі:

— встановлення ділових відносин з клієнтами;

— виникнення підозри в тому, що фінансова операція може бути пов'язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;

— проведення фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу;

— проведення разової фінансової операції без встановлення ділових відносин з клієнтами на суму, що дорівнює чи перевищує 150 тис. грн.

Процедура ідентифікації клієнтів проводиться на підставі поданих клієнтами офіційних документів або засвідчених в установленому порядку їх копій. Якщо такої інформації недостатньо для проведення ідентифікації, то суб’єкт первинного фінмоніторингу може скористатися додатковими даними. Одержати такі дані він може або безпосередньо у свого клієнта, або у державних органів, які протягом 10 робочих днів зобов'язані надавати інформацію про клієнта на вимогу суб’єкта первинного моніторингу (ця інформація надається безоплатно, а перелік органів, які її надають, та порядок надання визначається Кабміном), а також з інших джерел, якщо така інформація є публічною (відкритою).

Суб'єкт первинного фінансового моніторингу має надати інформацію про операцію, яка підлягає обов'язковому або внутрішньому фінмоніторингу протягом

трьох робочих днів з дня її реєстрації (ст. 12 Закону про фінмоніторинг).

Порядок реєстрації фінансових операцій, а також порядок подання Спеціально уповноваженому органу інформації про таку операцію встановлюється:

— Нацбанком — для банків;

— Кабміном — для інших суб'єктів первинного фінансового моніторингу.

 

Фінансові операції, що підлягають моніторингу

Закон про фінмоніторинг

передбачає, що обов'язковому фінмоніторингу підлягає операція, якщо виконуються такі умови:

— сума, на яку вона проводиться, дорівнює чи перевищує

150 тис. грн. (зараз розмір такої граничної суми складає 80 тис. грн.), для суб'єктів господарювання, які проводять азартні ігри, — 13000 грн., або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну вказаним сумам;

— така операція також має одну або більше ознак, визначених

у ст. 15 Закону про фінмоніторинг.

Внутрішньому фінансовому моніторингу

підлягають операції, якщо вони мають одну або більше ознак, визначених ст. 16 Закону про фінмоніторинг, або містять інші ризики, зокрема:

— заплутаний або незвичний характер фінансової операції чи сукупності пов'язаних між собою фінансових операцій, що не мають очевидного економічного сенсу або очевидної законної мети;

— невідповідність фінансової операції характеру та змісту діяльності клієнта;

— виявлення фактів неодноразового проведення фінансових операцій, характер яких дає підстави вважати, що метою їх здійснення є уникнення процедур обов'язкового фінансового моніторингу або ідентифікації, передбачених цим Законом (зокрема дві чи більше фінансових операцій, що проводяться клієнтом протягом одного робочого дня з однією особою та можуть бути пов'язані між собою, за умови, що їх загальна сума дорівнює чи перевищує суму 150 тис. грн.).

 

Зупинення фінансових операцій

Закон про фінмоніторинг

передбачає зупинення фінансових операцій, щодо яких є мотивована підозра, що вони пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів (у діючій редакції таке право надане лише щодо операцій, учасника якої включено до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності). Право зупиняти операції надано не тільки Спеціальному уповноваженому органу, а і суб’єктам первинного моніторингу.

Так, суб’єкти первинного моніторингу відповідно до

ст. 17 Закону про фінмоніторинг мають право зупинити проведення фінансової операції у разі, якщо така операція містить ознаки, що відносять їх до операцій, що підлягають обов'язковому чи внутрішньому фінансовому моніторингу, або учасником чи вигодоодержувачем за нею є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції. У цьому випадку суб'єкти первинного фінансового моніторингу (банки, товарні та фондові біржі, оператори поштового зв’язку тощо) мають право зупинити фінансову операцію на строк до двох робочих днів і в той самий день повідомити про це Спеціально уповноважений орган.

У свою чергу Спеціально уповноважений орган після отримання повідомлення про зупинення операції має право прийняти рішення про подальше зупинення виконання фінансової операції на строк

до 5 робочих днів, або призупиняти тільки видаткові операції за рахунками клієнтів (осіб) на такий же строк (до 5 робочих днів). При цьому про свої дії він повідомляє як суб’єктів первинного фінансового моніторингу, так і правоохоронні органи.

Якщо Спеціально уповноважений орган не підтверджує свої підозри, то він поновлює здійснення операцій. Але якщо підозри підтвердились, або недостатньо часу для зібрання інформації, то строк зупинення фінансової операції може бути продовжено ще

на 7 робочих днів із дня подання відповідних узагальнених матеріалів, але за умови, що загальний строк такого зупинення не перевищуватиме 14 робочих днів.

Тобто, як бачите, суб’єкти первинного моніторингу можуть зупиняти операції на строк до 2 днів, а Спеціально уповноважений орган — до 12 днів.

 

Відповідальність

За порушення вимог

Закону про фінмоніторинг відповідальність несуть не тільки особи, які здійснюють операції з легалізації (відмивання) доходів, а і суб'єкти первинного фінансового моніторингу, які не виконували (неналежно виконували) вимоги цього Закону.

При цьому

до фізичних осіб, винних у здійсненні операції з легалізації (відмивання) доходів, або фінансували тероризм, може бути застосовано кримінальну, адміністративну та цивільно-правову відповідальність, крім того, вони можуть бути позбавлені права провадити певні види діяльності. А юридичні особи, які здійснювали такі операції, можуть бути ліквідовані за рішенням суду.

Що стосується

суб'єктів первинного фінмоніторингу, то штрафні санкції, які на них може бути накладено, наведено у табл. 1.

 

Таблиця 1. Відповідальність суб'єктів первинного фінмоніторингу (ст. 23 Закону про фінмоніторинг)

Вид порушення

Штраф

для юридичних осіб

для фізичних осіб

1. Порушення вимог щодо ідентифікації та вивчення фінансової діяльності осіб

До 500 нмдг (8500 грн.)

До 100 нмдг (1700 грн.)

2. Невиявлення, несвоєчасне виявлення та порушення порядку реєстрації фінансових операцій, що відповідно до законодавства підлягають фінансовому моніторингу

До 800 нмдг (13600 грн.)

До 100 нмдг (1700 грн.)

3. Неподання, несвоєчасне подання, порушення порядку подання або подання Спеціально уповноваженому органу недостовірної інформації про фінансові операції, що відповідно до закону підлягають такому моніторингу

До 2000 нмдг (34000 грн.)

До 100 нмдг (1700 грн.)

4. Порушення порядку зупинення фінансових операцій

До 1000 нмдг (17000 грн.)

До 100 нмдг (1700 грн.)

5. Порушення обов'язків, визначених ст. 6, 8 - 12, 17, 22 Закону про фінмоніторинг та не зазначених у абзацах першому — п'ятому частини третьої ст. 23

до 300 нмдг (5100 грн.)

до 100 нмдг (1700 грн.)

6. Повторне (протягом року) порушення суб'єктами первинного фінансового моніторингу, вимог Закону про фінмоніторинг та/або нормативно-правових актів, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом

До 3000 нмдг (51000 грн.)

До 200 нмдг (3400 грн.)

 

Законом № 2258,

крім того було внесено зміни і до низки нормативно-правових актів, зокрема до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП) та Кримінального кодексу України (далі — ККУ) (див. табл. 2).

 

Таблиця 2.

Кримінальна та адміністративна відповідальність

Вид порушення

Відповідальність

Адміністративна відповідальність

1. Порушення вимог щодо ідентифікації особи, яка здійснює фінансову операцію, порушення порядку реєстрації фінансових операцій, що підлягають первинному фінансовому моніторингу, неподання, несвоєчасне подання або подання недостовірної інформації про такі фінансові операції спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань фінансового моніторингу, а також невиконання вимог щодо зберігання документів, які стосуються ідентифікації осіб, які здійснюють фінансові операції, та документації щодо проведених ними фінансових операцій (нова редакція ч. 1 ст. 1669 КУпАП)

Штраф на посадових осіб суб'єктів первинного фінансового моніторингу та громадян суб'єктів підприємницької діяльності від 100 до 200 нмдг (від 1700 до 3400 грн.) раніше розмір цього штрафу складав від 50 до 100 нмдг (від 850 до 1700 грн.)

2. Ненадання, несвоєчасне надання або надання недостовірної інформації, пов'язаної з аналізом фінансових операцій, що стали об'єктом фінансового моніторингу, довідок та копій документів (у тому числі тих, що становлять банківську або комерційну таємницю) на запит спеціально уповноваженого центрального органу; виконавчої влади із спеціальним статусом з питань фінансового моніторингу (

нова редакція ч. 2 ст. 1669 КУпАП )

Штраф на посадових осіб підприємств, установ, організацій, громадян — суб'єктів підприємницької діяльності, які не є суб'єктами первинного фінансового моніторингу, від 100 до 200 нмдх (від 1700 до 3400 грн.) раніше відповідальність не передбачалася

3. Розголошення в будь-якому вигляді інформації, що відповідно до закону є об'єктом обміну між суб'єктом первинного фінансового моніторингу та спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом з питань фінансового моніторингу, або факту її подання (одержання) особою, якій ця інформація стала відома у зв'язку з її професійною або службовою діяльністю (нова редакція ч. 3 ст. 1669 КУпАП)

Штраф від 300 до 500 нмдг (від 5100 до 8500 грн.), раніше розмір штрафу складав від 100 до 300 нмдг, (від 1700 до 5100 грн.)

4. Невиконання законних вимог посадових осіб суб'єктів державного фінансового моніторингу стосовно усунення порушень законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, або створення перешкод для виконання покладених на них обов'язків (нова ст. 18834 КУпАП)

Штраф на посадових осіб суб'єктів первинного фінансового моніторингу, громадян — суб'єктів підприємницької діяльності від 100 до 200 нмдг (від 1700 до 3400 грн.)

Кримінальна відповідальність

5. Фінансування тероризму, тобто дії, вчинені з метою фінансового або матеріального забезпечення окремого терориста чи терористичної групи (організації), організації, підготовки або вчинення терористичного акту, втягнення у вчинення терористичного акта, публічних закликів до вчинення терористичного акту, сприяння вчиненню терористичного акту, створення терористичної групи (організації) (нова ч. 1 ст. 2585 ККУ)

Позбавлення волі на строк від 5 до 8 років із позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 2 років та з конфіскацією майна

6. Ті самі дії, вчинені повторно або з корисливих мотивів, або за попередньою змовою групою осіб, або у великому розмірі*, або якщо вони призвели до заподіяння значної майнової шкоди (нова ч. 2 ст. 2585 ККУ)

Позбавлення волі на строк від 8 до 10 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 3 років та з конфіскацією майна

7. Фінансування тероризму здійснене організованою групою чи в особливо великому розмірі**, або якщо вони призвели до інших тяжких наслідків*** (нова ч. 3 ст. 2585 ККУ)

Позбавлення волі на строк від 10 до 12 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 3 років та з конфіскацією майна

* Фінансування тероризму визнається вчиненим у великому розмірі, якщо розмір фінансового або матеріального забезпечення перевищує 6000 нмдг.

** Фінансування тероризму визнається вчиненим в особливо великому розмірі, якщо розмір фінансового або матеріального забезпечення перевищує 18000 нмдг.

*** Особа, крім організатора або керівника терористичної групи (організації), звільняється від кримінальної відповідальності за дії, передбачені цією статтею, якщо вона добровільно до притягнення до кримінальної відповідальності повідомила про відповідну терористичну діяльність або іншим чином сприяла її припиненню або запобіганню злочину, який вона фінансувала або вчиненню якому сприяла, за умови, що в її діях немає складу іншого злочину.

 

Як бачите, відповідальність за порушення вимог нового

Закону про фінмоніторинг досить серйозна і поширюється не лише на осіб, які здійснюють відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом, а й на суб'єктів первинного фінмоніторингу. Тому нотаріусам, адвокатам, аудиторам, суб'єктам господарювання, що надають бухгалтерські та юридичні послуги, котрі незабаром також стануть суб'єктами первинного фінмоніторингу, слід уважно ставитись до виконання покладених на них нових обов'язків.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі