Який штраф загрожує за несплату податку та неподання звітності за наявності об'єкта оподаткування?
При перевірці ДПІ було встановлено, що підприємство-їдальня мало сплачувати збір за спеціальне використання водних ресурсів, тоді як податковий розрахунок збору до ДПІ не подавався (підприємство вважало, що вода використовується виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб). У якому розмірі до підприємства буде застосовано штрафні санкції, якщо податкове повідомлення було отримано у травні 2010 року, а податкові зобов'язання донараховано за 2009 рік (вихідні дані див. нижче)?
(м. Чернігів)
У
п. 2 Узагальнюючого податкового роз'яснення щодо ресурсних та інших платежів, затвердженого наказом ДПАУ від 25.03.10 р. № 185, було підкреслено, що в тих випадках, коли підприємство використовує воду не лише для санітарно-гігієнічних потреб, а і для приготування страв у їдальні, воно має сплачувати збір за спецводокористування за весь обсяг забраної води.Отже, підприємство, будучи платником збору за спецводокористування, не подавало звітність і не сплачувало такий збір до бюджету.
У цій ситуації податківці застосують штраф за
пп. 17.1.1 (за неподання декларації) і 17.1.2 (самостійне визначення податкового зобов'язання контролюючим органом) Закону № 2181*. При цьому штраф за п.п. 17.1.1 застосовується за кожен звітний період, за який не подано відповідний Розрахунок, а штраф за п.п. 17.1.2 розраховується в порядку, описаному в Узагальнюючому роз'ясненні № 210**:— визначається кількість повних чи неповних
місяців затримки подання Розрахунку (починаючи з місяця, в якому має бути подано Розрахунок, і закінчуючи місяцем, в якому було вручено відповідне податкове повідомлення-рішення);— обчислюється розрахункова сума штрафних санкцій як 10 % від суми податкового зобов'язання, яке мало бути зазначене в неподаному Розрахунку, помноженої на кількість місяців затримки;
— визначається гранична сума цих санкцій — вона має становити значення не менше 170 грн. і не більше 50 % від суми податкового зобов'язання, що підлягало відображенню в неподаному Розрахунку (за кожний податковий період окремо).
* Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.
** Узагальнююче податкове роз'яснення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення податкового законодавства юридичними особами, затверджене наказом ДПАУ від 01.04.10 р. № 210.
Тим часом при незначних сумах донарахувань може виявитися, що «мінімальна» межа перевищить «максимальну». Виходячи з Узагальнюючого роз'яснення № 210 та Інструкції № 110 податківці в таких випадках орієнтуються на «мінімальну» суму 170 грн., а не на «максимальну» суму.
Нарахування штрафних санкцій за неподання Розрахунку щодо збору за спеціальне використання водних ресурсів
Період, за який не подано Розрахунок | Кількість місяців неподання Розрахунку | Сума податкового зобов'язання, визначеного перевіркою, грн. | Сума штрафних санкцій (без урахування граничних розмірів), грн. (гр. 2 х гр. 3 х 10 %) | Сума штрафних санкцій (з урахуванням граничних розмірів) (1) мінімальний розмір/максимальний розмір |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
I квартал 2009 року (строк подання — до 11.05.09 р.) | 13 | 100 | 130 | 170/50 |
Півріччя 2009 року (строк подання — 10.08.09 р.) | 10 | 180 | 180 | 170/90 |
9 місяців 2009 року (строк подання — 09.11.09 р.) | 7 | 150 | 105 | 170/75 |
2009 рік (строк подання — 09.02.10 р.) | 4 | 190 | 76 | 170/95 |
Разом | х | 620 | 491 | 680/310 |
1 Має бути не менше 170 грн. і не більше 50 % від суми, зазначеної у гр. 4. |
Як бачимо, у цьому випадку «мінімальний» розмір перевищив максимальний і податківці, очевидно, донарахують суму виходячи з «мінімального» розміру (680 грн.). Хоча сміливі платники можуть спробувати оспорити в судових інстанціях такий порядок, апелюючи до того, що штраф має застосовуватися виходячи з «максимальної» межі (у нашому випадку — 310 грн.). Тим більше, що позитивні судові прецеденти є (див.
постанову ВГСУ від 13.07.05 р. у справі № 31/219).Хоча гарантувати позитивний результат дуже важко, оскільки і в судовій практиці траплялися рішення, в яких підтверджувалася легітимність застосування саме «мінімальної» межі (див., наприклад,
постанову окружного суду АР Крим від 11.02.10 р. № 2а-13004/09/4/0170, в якій при сумі основного платежу 396 грн. суд визнав правомірними нарахування штрафів за неподання розрахунку в розмірі 12240 грн.!).Крім того, за кожен факт неподання декларації буде застосовано штраф за
п.п. 17.1.1 Закону № 2181 у розмірі 170 грн. х 4 = 680 грн., а на посадових осіб підприємства накладено адміністративний штраф за ст. 1631 КУпАП за порушення порядку ведення податкового обліку в розмірі від 5 до 10 нмдг (від 85 до 170 грн.).
Влада КАРПОВА