САНКЦІЇ ЗА ПОДАТКОВІ ПОРУШЕННЯ:
штрафи, адміністративна
та кримінальна відповідальність
За порушення податкового законодавства до платника податків можуть застосовуватися штрафні (фінансові) санкції. Крім того, посадових осіб підприємств (установ, організацій) або приватного підприємця можуть притягти до адміністративної або навіть кримінальної відповідальності.
У цій статті розглянемо, за які порушення настає кожен вид відповідальності.
Микола ШПАКОВИЧ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Види відповідальності
Штрафна (фінансова) санкція — плата у фіксованій сумі або у вигляді процентів від суми податкового зобов'язання (без урахування пені та штрафних санкцій), що стягується з платника податків у зв'язку з порушенням ним правил оподаткування, визначених відповідними законами та іншими нормативно-правовими актами.
Фінансова відповідальність може виникнути лише безпосередньо у платників податків — юридичних та фізичних осіб. При цьому не має значення, чи є їх провина у вчиненому правопорушенні.
Здебільшого сума штрафу визначається самим податковим органом і може бути оскаржена платником податків в адміністративному або судовому порядку (докладно про це див.
Шпаргалку бухгалтера «Оскарження податкових зобов'язань» на с. 23 цього номера). У цьому випадку її сплату буде відкладено до закінчення процедури апеляційного узгодження. Докладніше види штрафів та порядок їх застосування ми розглянемо в розділі «Податкові штрафи».Накладення штрафів (фінансових санкцій) не звільняє платників податків (посадових осіб) від адміністративної або кримінальної відповідальності.
До адміністративної та кримінальної відповідальності можуть притягатися лише фізичні особи (посадові особи юридичної особи та фізичні особи — підприємці), котрі вчинили правопорушення, відповідальність за які передбачено в
КУпАП або КК.
Адміністративна відповідальність
За загальним правилом, при вчиненні однією особою двох та більше правопорушень адміністративне стягнення застосовується за кожне порушення окремо (
ч. 1 ст. 36 КУпАП). Проте, якщо особа вчинила кілька видів адмінпорушень, справи про які розглядаються одночасно тим самим органом (посадовою особою), штраф накладається за найсерйозніше із вчинених правопорушень.Справи про адмінправопорушення, передбачені
ст. 1631 — 1634 КУпАП (див. табл. 1), розглядаються судами. Статтею 38 КУпАП за порушення, що розглядаються судом, установлено строк притягнення до адмінвідповідальності — 3 місяці з дня вчинення правопорушення (при триваючому правопорушенні — з дня його виявлення).Справи про адмінправопорушення, передбачені
ст. 1641 КУпАП, розглядаються органами Державної податкової служби України (ДПС). Щодо таких порушень діє загальний строк притягнення до адмінвідповідальності — 2 місяці з дня вчинення правопорушення (при триваючому правопорушенні — з дня його виявлення).
Таблиця 1.
Адмінвідповідальність за порушення податкового законодавства Склад правопорушення | Санкції | |
при першому порушенні | при другому порушенні протягом року | |
1 | 2 | 3 |
Відсутність податкового обліку, порушення керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій установленого законом порядку ведення податкового обліку, у тому числі неподання або несвоєчасне подання аудиторських висновків, подання яких передбачено законами України (ст. 1631 КУпАП) | 5 — 10 нмдг | 10 — 15 нмдг |
Неподання або несвоєчасне подання посадовими особами підприємств, установ та організацій платіжних доручень на перерахування належних до сплати податків та зборів (обов'язкових платежів) (ст. 1632 КУпАП) | 5 — 10 нмдг | 10 — 15 нмдг |
Невиконання керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій, включаючи установи Національного банку України, комерційні банки та інші фінансово-кредитні установи, законних вимог посадових осіб органів державної податкової служби, перелічених у пп. 5 — 8 частини першої ст. 11 Закону № 509 (ст. 1633 КУпАП)* | Попередження | 10 — 15 нмдг |
Неутримання або неперерахування до бюджету сум податку на доходи фізичних осіб при виплаті фізичній особі доходів, перерахування податку з доходів фізичних осіб за рахунок коштів підприємств, установ і організацій (крім випадків, коли таке перерахування дозволено законодавством), неповідомлення або несвоєчасне повідомлення державним податковим інспекціям за встановленою формою відомостей про доходи громадян (ст. 1634 КУпАП)** | Попередження | 3 — 5 нмдг |
Неподання або несвоєчасне подання громадянами декларацій про доходи | Попередження | 5 — 8 нмдг |
* До таких вимог, зокрема, належать: отримання відомостей про суми доходів, виплачених фізичним особам, і утриманих з них податків та зборів (обов'язкових платежів); усунення виявлених порушень податкового законодавства; припинення дій, які перешкоджають здійсненню повноважень посадовими особами органів державної податкової служби. |
Кримінальна відповідальність
Підставою для притягнення до кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, що містить склад злочину. Притягти до кримінальної відповідальності у сфері оподаткування можна тільки за наявності провини у формі умислу. Види такої відповідальності визначено у
ст. 212 КК (див. табл. 2).Від кримінальної відповідальності звільняється особа, яка вперше вчинила діяння, передбачені
ч. 1 — 2 ст. 212 КК , якщо вона до притягнення до кримінальної відповідальності сплатила податки, збори (обов'язкові платежі), а також фінансові санкції та пеню (ч. 4 ст. 212 КК).
Таблиця 2.
Кримінальна відповідальність за податкові злочини Склад злочину | Відповідальність |
Умисне ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), що входять в систему оподаткування*, вчинене службовою особою підприємства, установи, організації, незалежно від форми власності або особою, яке займається підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи чи будь-якою іншою особою, яка зобов'язана їх сплачувати, якщо ці діяння призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів у значних розмірах** (ч. 1 ст. 212 КК) | Штраф 300 — 500 нмдг (5100 — 8500 грн.) |
Ті самі діяння, вчинені за попередньою змовою групою осіб, або якщо вони призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів у великих розмірах*** (ч. 2 ст. 212 КК) | Штраф 500 — 2000 нмдг (8500 — 34000 грн.) |
Діяння, передбачені частинами першою або другою цієї статті, вчинені особою, раніше судимою за ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), або якщо вони призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів в особливо великих розмірах**** (ч. 3 ст. 212 КК) | Позбавлення волі на строк від 5 до 10 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років з конфіскацією майна |
* Зверніть увагу: як зазначив Мін’юст у листі від 05.04.07 р. № 20-14-213, єдиний податок не входить до систем оподаткування, тому особа не може притягатись до кримінальної відповідальності за ухилення від сплати єдиного податку. |
Податкові штрафи
Штрафні санкції за порушення податкового законодавства накладаються на платників податків у розмірах, визначених
ст. 17 Закону № 2181 (див. табл. 3 на с. 16). Крім того, штрафні санкцій за порушення валютного законодавства встановлено окремим законодавством, зокрема, пеня за порушення строків повернення валютної виручки стягується на підставі ст. 4 Закону № 185.Порядок застосування штрафних (фінансових) санкцій органами ДПС установлено в
Інструкції № 110. Щодо порушень правил оподаткування керівником органу ДПС (його заступником) приймається Податкове повідомлення-рішення, а щодо інших порушень (не пов'язаних із порушенням правил оподаткування) приймається Рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій. Форми таких документів наведено в додатках до Порядку № 253.У загальному випадку сума податкового зобов'язання (у тому числі і штрафних санкцій), нарахована контролюючим органом, вважається узгодженою в день отримання платником податкового повідомлення, за винятком випадку, коли платник починає процедуру апеляційного узгодження-оскарження (
п.п. 5.2.1 Закону № 2181).Сплатити суми узгоджених податкових зобов'язань та штрафних санкцій, зазначених у
Податковому повідомленні-рішенні, потрібно протягом 10 календарних днів, наступних за днем узгодження (абз. 3 п.п. 5.3.1 Закону № 2181). Інакше на такі суми нараховуватиметься пеня, а на суму податку (основного платежу) — ще й штрафні санкції згідно з п.п. 17.1.7 Закону № 2181 за несвоєчасну сплату.Сума штрафних санкцій, не пов'язаних з порушенням правил оподаткування, підлягає сплаті до бюджету протягом 30 календарних днів, наступних за днем отримання
рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій, якщо інше не встановлено в законодавчому акті, що регулює нарахування такого штрафу (абз. 2 п.п. 5.3.1 Закону № 2181).Як бачите, за порушення, допущені у сфері оподаткування, передбачено досить серйозну відповідальність. Тому помилки, допущені при нарахуванні податків, краще виправляти самостійно (при цьому суми штрафів будуть мінімальними). Якщо ж порушення виявлено контролюючими органами, то доведеться нести суворіше покарання (у розмірі, передбаченому законодавством). При цьому слід простежити, щоб контролери «не перебрали міру» при розрахунку штрафів або визначенні складу адміністративного правопорушення чи кримінального злочину.
Таблиця 3.
Податкові штрафи Підстава для накладення штрафу | Розмір штрафу | Примітка | ||
порядок розрахунку | мінімальний | максимальний | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Штрафи за неподання податкової звітності | ||||
Неподання податкової декларації* у строки, установлені законодавством | 10 нмдг (170 грн.) за кожен факт неподання або затримки; | Накладається податковим органом після закінчення граничного строку подання податкової | ||
Якщо податковий орган нараховує ПЗ за період, за який не подано податкову декларацію
| 10 % нарахованого ПЗ за кожен повний чи неповний місяць затримки | 10 нмдг (170 грн.) | 50 % нарахованого ПЗ | Накладається додатково до штрафу, передбаченого п.п. 17.1.1 Закону № 2181
|
Штрафи за заниження ПЗ | ||||
Заниження ПЗ у поданій декларації, виявлене за результатами документальної перевірки | 10 % заниженого ПЗ за кожен податковий період, починаючи з періоду виникнення недоплати і закінчуючи періодом, в якому отримане податкове повідомлення | 10 нмдг (170 грн.) сукупно за весь строк недоплати | 50 % донарахованого ПЗ | Накладається за результатами документальної перевірки |
Заниження ПЗ унаслідок арифметичної чи методологічної помилки, виявлене під час камеральної перевірки декларації | 5 % донарахованого ПЗ | 1 нмдг (17 грн.) сукупно за весь строк недоплати | Не встановлено | Накладається за результатами камеральної перевірки |
Якщо платника (посадову особу платника) засуджено за ухилення від сплати податків
| 50 % донарахованого ПЗ | 100 нмдг (1700 грн.) сукупно за весь строк недоплати | Не встановлено | Накладається органом ДПС (після набрання законної сили вироком суду) додатково до штрафів, передбачених п. 17.1 Закону № 2181
|
Якщо платник декларує переоцінені (недооцінені) об'єкти оподаткування, що призводить до заниження ПЗ у великих розмірах**
| Накладається податковим органом за результатами документальної перевірки додатково до штрафів, передбачених п. 17.1 Закону № 2181
| |||
Використання податкової пільги не за призначенням або використання пільги, яку не призначено для такого платника
| З порушника стягується сума ПЗ, що підлягала сплаті без урахування такої пільги, а також штраф
| Накладається додатково до штрафів, передбачених пп. 17.1.1 — 17.1.5 Закону № 2181
| ||
Здійснення грошових виплат або продажу товарів без попереднього нарахування і сплати податку (збору), сплата якого є обов'язковою умовою такої виплати чи продажу
| 200 % від суми ненарахованого і неперерахованого ПЗ | Накладається податковим органом за результатами перевірки в разі неутримання (ненарахування): | ||
Інші штрафи | ||||
Несвоєчасна сплата узгодженої суми ПЗ | Строк прострочення сплати:
| Накладається по закінченні | ||
Відчуження активів, що перебувають у податковій заставі, без попереднього узгодження з податковим органом, якщо його отримання є обов'язковим**** | Сума такого відчуження, визначена за звичайними цінами | Накладається податковим органом за результатами перевірки наявності активів, що перебувають у податковій заставі | ||
Самостійне виправлення помилок, допущених у попередніх періодах | 5 % від суми заниження ПЗ (недоплати) | Нараховується платником самостійно в уточнюючому розрахунку або декларації за наступний податковий період. При цьому пеня не нараховується і адмінвідповідальність не застосовується | ||
* Податковою декларацією є документ, на підставі якого здійснюється нарахування та/або перерахування податку (обов'язкового платежу). Тому за неподання декларації про доходи фізичних осіб, Звіту фізичної особи — платника єдиного податку або ф. № 1ДФ такі штрафи не застосовуються. |
Документи і скорочення статті
КУпАП
— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.КК
— Кримінальний кодекс України від 05.04.01 р. № 2341-III.Закон № 2181
— Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.Закон № 509
— Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.Закон про податок з доходів
— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.03 р. № 889-IV.Закон № 185
— Закон України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» від 23.09.94 р. № 185/94-ВР.Інструкція № 110
— Інструкція про порядок застосування штрафних (фінансових) санкцій органами державної податкової служби, затверджена наказом Державної податкової адміністрації України від 17.03.01 р. № 110.Порядок № 253
— Порядок направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій, затверджений наказом ДПАУ від 21.06.01 р. № 253.ПЗ
— податкове зобов'язання.ПДФО
— податок з доходів фізичних осіб.ПСП
— податкова соціальна пільга.нмдг
— неоподатковуваний мінімум доходів громадян (17 грн.).