Теми статей
Обрати теми

Про оподаткування доходів нерезидентів

Редакція БТ
Лист від 14.06.2010 р. № 11556/7/17-0717, 11557/7/17-0717

ПОДАТОК З ДОХОДІВ НЕРЕЗИДЕНТІВ:

іноземець має щороку підтверджувати
свій резидентський статус

 

Листи Державної податкової адміністрації України від 17.05.10 р. № 9594/7/17-0717, від 14.06.10 р. № 11556/7/17-0717, від 11.05.10 р. № 9094/7/17-0717, від 14.06.10 р. № 11557/7/17-0717

«Про оподаткування доходів нерезидентів»

 

Листи

, що сьогодні коментуються, присвячено питанням оподаткування доходів іноземців та осіб без громадянства. Такі фізичні особи з позиції Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.03 р. № 889-IV (далі — Закон про податок з доходів) апріорі є нерезидентами, а отже, з їх доходів податок утримується за ставкою 30 %*. Водночас такі особи для цілей оподаткування можуть набути статусу резидента України, якщо вони відповідають критеріям, наведеним у п.п. 1.20.1 Закону про податок з доходів.

* За винятком дивідендів, процентів, роялті. Такі доходи оподатковуються за ставкою 15 %.

Нагадаємо, що докладно порядок оподаткування доходів нерезидентів ми розглядали у статті «Податок з доходів нерезидентів: аналіз оглядового листа ДПАУ» // «БТ», 2010, № 9, с. 28. Незважаючи на те що ця стаття базується на Оглядовому листі ДПАУ від 23.12.09 р. № 28593/7/17-0717 (далі — Оглядовий лист), який на сьогодні відкликано**, багато в чому його положення залишаються актуальними.

** Листом ДПАУ від 05.03.10 р. № 4676/7/10-1017/770.

Що стосується сьогоднішніх листів, то в них ДПАУ підтверджує свою позицію про те, що податковий агент не має права та не наділений повноваженнями визначати резидентський статус фізичної особи. Визначити податковий статус як резидента України фізична особа має тільки самостійно шляхом звернення до податкового органу із заявою, на підставі чого видається відповідне повідомлення (за формою додатка 2 до наказу № 581)*. Це повідомлення може бути видане безпосередньо фізичній особі — заявнику або надіслано його роботодавцю. Ураховуючи, що ні в Законі про податок з доходів, ні в наказі № 581 не визначено чіткого переліку документів, які фізична особа зобов'язана дати до заяви, ДПАУ намагається заповнити цю лакуну на рівні листів. Досить серйозну спробу в цьому напрямку було зроблено в Оглядовому листі, на сьогодні відкликаному, у зв'язку з чим рекомендуємо звернутися до зазначеної вище консультації. В одному із сьогоднішніх листів (від 14.06.10 р. № 11557/7/17-0717), що коментуються, до підтверджуючих документів, зокрема, віднесено:

— копію паспорта з позначкою про право постійного проживання в Україні та копію посвідки на постійне проживання в Україні;

— довідку з ЖЕК ф. № 3 про строк та місце проживання і склад сім'ї та копії документів, що підтверджують родинні зв'язки з членами сім'ї (за їх наявності);

— копію договору купівлі-продажу (іншого документа на право власності) житла**, що визначене як постійне місце проживання в Україні;

— довідку від роботодавця про період працевлаштування і доходи, нараховані (виплачені, надані) іноземцю в минулому та поточному роках***;

— копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера.

* Наказ ДПАУ «Про затвердження примірних форм Заяви фізичної особи — іноземця про самостійне визначення резидентського статусу та Повідомлення роботодавця про самостійне визначення фізичною особою — іноземцем резидентського статусу» від 05.10.04 р. № 581.

** Якщо житло орендується фізичною особою, то потрібно буде надати договір оренди. На наш погляд, податківці не мають права вимагати від іноземця документ, що підтверджує право власності (користування) житлом, але ДПАУ вже не вперше говорить про це, тому відстояти свою позицію в податковому органі на місцях буде непросто.

*** Довідка про доходи, на нашу думку, необхідна лише в тому випадку, якщо резидентський статус визначається на підставі наявності тісніших економічних зв'язків в Україні при одночасному проживанні іноземця як в Україні, так і в іншій державі. Щоб вважати, що переважні доходи він отримує саме в Україні, він має довести, що вони становлять не менше 75 % його загального доходу. При цьому, як зазначалося в Оглядовому листі, доходи, отримані в іншій державі, має бути підтверджено довідкою податкового органу країни свого останнього резидентства.

У листах, що коментуються, ДПАУ ще раз наголошує на тому, що тільки повідомлення підтверджує резидентський статус фізичної особи. Якщо іноземець не пред'явив вам повідомлення, то податок з його доходів необхідно утримувати за ставкою 30 %. Це стосується і працівників — іноземних громадян, які отримали посвідку на постійне місце проживання в Україні. У листах від 14.06.10 р. № 11557/7/17-0717, від 11.05.10 р. № 9094/7/17-0717 ДПАУ зазначає, що згідно із Законом України «Про імміграцію» від 07.06.01 р. № 2941-III посвідка на постійне місце проживання дає тільки право на постійне проживання в Україні, а не підтверджує факт такого проживання. У зв'язку з цим наявність посвідки на постійне місце проживання в Україні не присвоює фізичній особі резидентський статус автоматично, їй необхідно звертатися до податкового органу для отримання повідомлення.

І останній важливий момент. У всіх сьогоднішніх листах висунуто вимогу про щорічне підтвердження іноземцем резидентського статусу. ДПАУ вважає, що доходи нерезидента оподатковуються за ставкою, установленою для резидента починаючи з місяця, в якому видано повідомлення, і до закінчення звітного року. Резидентський статус, на думку головного податкового відомства, може бути визначено тільки в межах звітного податкового (календарного, тобто з 1 січня і до 31 грудня) року. На наш погляд, це вимога податкових органів є неправомірною, оскільки в Законі про податок з доходів умови про обов'язкове щорічне підтвердження резидентського статусу немає. Зваженішу позицію про строк дії повідомлення було викладено в Оглядовому листі: якщо повідомлення видане на підставах перебування постійного місця проживання в Україні або реєстрації як суб'єкта підприємницької діяльності, то воно діє до дати припинення права на постійне місце проживання або припинення підприємницької діяльності відповідно. У всіх інших випадках (повідомлення отримане на підставі перебування іноземця в Україні не менше 183 днів на рік, знаходження в Україні тісніших життєвих та економічних інтересів) повідомлення діє тільки в межах звітного року. Інакше кажучи, тільки в таких випадках потрібно було щороку оформляти нове повідомлення.

На жаль, відсутність чітких вказівок із цього питання на законодавчому рівні змушує виконувати всі вимоги, що висуваються ДПАУ, щоб не наразитися на штрафні санкції щодо податку з доходів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі