Теми статей
Обрати теми

Якщо штатного бухгалтера немає: хто підписує звітність і несе відповідальність

Редакція БТ
Стаття

ЯКЩО ШТАТНОГО БУХГАЛТЕРА НЕМАЄ:

хто підписує звітність і несе відповідальність

 

Ситуація ведення обліку на підприємстві сторонньою особою: приватним підприємцем — бухгалтером чи аудиторською фірмою — є досить поширеною. Особливості «стороннього» обліку в нормативних актах не застережено, що викликає низку проблем практичного характеру. Тому особливо цікавою є недавно висловлена позиція офіційних органів з приводу порядку підписання звітності та покладання відповідальності на таких осіб. Про це сьогодні й поговоримо.

Влада КАРПОВА, консультант газети «Бухгалтерський тиждень», канд. екон. наук,
сертифікований бухгалтер-практик (CAP)

 

Хто може виконувати функції головного бухгалтера?

У більшості звітних форм передбачено, що підпис під ними проставляють керівник підприємства та головний бухгалтер. У зв'язку з цим насамперед виникає запитання:

чи може вважатися стороння особа (приватний підприємець або представник аудиторської фірми) головним бухгалтером? Ми вважаємо, що ні, і ось чому.

У нормативних актах головний бухгалтер характеризується як особа, яка очолює створену на підприємстві бухгалтерську службу, тобто має підлеглих працівників. Це випливає з

п. 4 ст. 8 Закону про бухоблік, з Довідника та підтверджується роз'ясненнями Мінпраці (листи від 13.01.10 р. № 4/13/116-10, від 04.12.09 р. № 302/06/186-09 і від 26.10. 09 р. № 642/13/84-09), МФУ (лист від 30.07.09 р. № 31-28020-02-10/32483), а також ДПАУ (п. 7.9 Порядку № 552).

Тим часом на практиці ці характеристики дуже часто не дотримуються, оскільки на малих та середніх підприємствах облік, як правило, ведеться одним бухгалтером, який призначається на посаду головного бухгалтера. У цьому випадку має місце деяка неузгодженість нормативних актів, в яких не враховано, що обов'язки, які виконуються єдиним на підприємстві бухгалтером, виходять далеко за межі кваліфікаційної характеристики звичайного бухгалтера і скоріше близькі до посади головного бухгалтера.

Водночас не викликає сумнівів, що

сторонні особи головними бухгалтерами не є, оскільки вони не обіймають таку посаду. Адже вони виконують відповідні обов'язки в межах цивільно-правового, а не трудового договору.

Тому тут може йтися лише про делегування таким особам певних функцій (повноважень) у межах цивільно-правового договору. Таке делегування прямо передбачено

п. 7 ст. 8 Закону про бухоблік, що підтверджується використанням щодо цих осіб терміна «бухгалтер».

Проте слід ураховувати, що в цьому випадку ми також маємо справу з правовою прогалиною, оскільки делегування повноважень бухгалтера передбачено тільки зазначеним вище законом, який регламентує питання ведення на підприємстві бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності. А можливість передачі стороннім особам функцій головного бухгалтера в частині ведення інших видів обліку (податкового, статистичного, «соцстрахівського») нормативними актами не застерігається. Цю законодавчу прогалину можна вирішити за принципом аналогії закону (див.

п. 4 Інформаційного листа ВГСУ від 07.04.08 р. № 01-8/211 ), де передбачається, що застосуванню підлягає норма, яка регулює подібні відносини. Для ситуації, що розглядається, це означає таке: при передачі функцій бухгалтера сторонній особі в межах отриманих повноважень вона може вести не лише бухгалтерський, а й інші види обліку. Аналогічно це питання трактують і більшість держорганів (виняток становить, мабуть, лише Пенсійний фонд України (ПФУ), про що йтиметься далі).

Конкретний

перелік повноважень, що делегуються сторонній особі (аудиторській фірмі або приватному підприємцю), у тому числі й у частині підписання відповідних документів, слід чітко прописати в цивільно-правовому договорі. За основу можна взяти функціональні обов'язки головного бухгалтера, зазначені в Довіднику, оскільки, на думку офіційних органів, обов'язки головного бухгалтера визначаються саме на підставі цього документа (див. листи Мінпраці від 13.01.10 р. № 4/13/116-10, від 26.10.09 р. № 642/13/84-09, МФУ від 09.07.07 р. № 31-34000-30/23-4610/4801, від 27.01.04 р. № 31-04200-30-23/6). При цьому таку форму організації бухгалтерського обліку має бути передбачено в наказі про облікову політику (див. лист МФУ від 14.06.07 р. № 31-34000-30-10/12241).

 

Головбух — посадова особа чи ні?

Можливість притягнення особи до адміністративної та кримінальної відповідальності часто залежить від того, чи є вона посадовою. Тому важливо визначитися з тим, хто потрапляє до категорії таких осіб.

КУпАП таким поняттям не оперує, але сьогодні усталеною можна вважати позицію, згідно з якою поняття «посадова особа» трактується на підставі поняття «службова особа» зі ст. 364 КК. До такого трактування схиляються більшість держорганів (див. п. 1.2 Порядку № 113, листи Мін'юсту від 03.11.06 р. № 22-48-548, Мінпраці від 22.11.06 р. № 309/13/133-06, Фонду соцзахисту інвалідів від 28.09.07 р. № 1/8-101, Держцінінспекції від 24.11.06 р. № 200/7-10/1660, Держкомпідприємництва від 09.07.04 р. № 4655).

Згідно з примітками до

ст. 364 КК до службових, зокрема, віднесені: «особи, які <…> обіймають постійно чи тимчасово <…> в установах чи організаціях посади, пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється <…> повноважною особою підприємства, установи, організації, судом або законом».

Відповідно до

п. 1 постанови Пленуму ВСУ від 26.04.02 р. № 5 до організаційно-розпорядчих обов'язків належать, зокрема, обов'язки щодо здійснення керівництва трудовим колективом, дільницею роботи, виробничою діяльністю окремих працівників. Адміністративно-господарські обов'язки — це обов'язки з управління або розпорядження державним, колективним або приватним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації, забезпечення контролю за цими операціями).

Це визначення використовують більшість держорганів (див.

листи Мін'юсту від 03.11.06 р. № 22-48-548 від 09.08.02 р. № 24-30-2054, Держкомзему від 01.09.04 р. № 6-8-768/410, Мінпраці від 22.11.06 р. № 309/13/133-06, Держкомпідприємництва від 09.07.04 р. № 4655, роз'яснення Держкомісії з ЦП та ФР від 20.10.09 р. № 14), і з нього можна дійти висновку, що головний бухгалтер є посадовою особою.

Саме таких висновків дійшов і

Пленум ВСУ в п. 7 постанови від 08.10.04 р. № 15, де зазначалося, що до службових належать особи, на яких покладено обов'язки з ведення бухгалтерського обліку, подання податкових декларацій, бухгалтерських звітів, балансів, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою обов'язкових платежів до бюджетів та державних цільових фондів (керівники; особи, які виконують їх обов'язки; інші службові особи, яким у встановленому порядку надано право підписання фінансових документів). До посадових осіб було віднесено головного бухгалтера, а за його відсутності — особу, яка має право підпису фінансових документів, і в роз'ясненні Держкомісії з ЦП та ФР від 20.10.09 р. № 14).

Причому слід ураховувати, що посадова особа може виконувати свої функції як на постійній основі, так і тимчасово, у тому числі шляхом реалізації спеціальних повноважень. Виходячи з роз'яснень Мінпраці, наданих у

листі від 22.11.06 р. № 309/13/133-06, до спеціальних повноважень належать такі:

— тимчасове здійснення функцій;

— виконання обов'язків особою, яка виконує їх на підставі

законодавчих та інших нормативних актів (наприклад, наказу, розпорядження ), що є правовим підґрунтям для виконання таких функцій та обов'язків.

Таким чином,

головний бухгалтер, який перебуває з підприємством у трудових відносинах, є посадовою особою і тому несе адміністративну та кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством. Можливість притягнення підприємця-бухгалтера та працівника аудиторської фірми до відповідальності як посадової особи ми розглянемо далі.

 

Якщо облік веде бухгалтер-підприємець

Хто підписує звіти за головного бухгалтера

. Ми вважаємо, що в межах цивільно-правових відносин цілком правомірне делегування (передача) функцій (повноважень) щодо підписання звітності стороннім особам, у тому числі й бухгалтеру-підприємцю. Це підтверджує і більшість держорганів.

Зокрема, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі — ФТВП) у

листі від 15.06.09 р. № 03-27-1242 зробив висновок, що звіт до ФТВП може бути підписано бухгалтером — приватним підприємцем, але за умови, що такі функції передбачено договором або зазначено в дорученні. Аналогічних висновків дійшов і Центр зайнятості в листі від 22.06.09 р. № ДЦ-04-5664/0/6-09 щодо звітності до Фонду безробіття.

На цих позиціях стоїть і Мінфін у своїх

листах від 04.04.01 р. № 053-2948 і від 28.02.03 р. № 041-407-98/23-406/11-1962. У них було зазначено, що фінансову звітність за головного бухгалтера підписує підприємець, а форми іншої звітності ним підписуються в тому випадку, якщо договором про надання послуг передбачено їх складання підприємцем.

Податкові органи

з цього питання своєї думки поки що не висловили . Хоча на практиці податківці часто відмовляють у визнанні податкової звітності декларацією в ситуації, коли така звітність містить «не той підпис». Підстави для цього дають норми абзацу п’ятого п.п. 4.1.2 Закону № 2181 та п. 4.5 Методрекомендацій, відповідно до яких може не бути визнано декларацією податкову звітність, що не містить підпису відповідних посадових осіб. У цьому випадку декларація не проводиться (має статус «До відома»), а на примірнику підприємства проставляється штамп «ОТРИМАНО, попереджено про можливість невизнання». Це підтверджує й судова практика. Наприклад, у постанові Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.01.08 р. у справі № 22-а-450/08 розглядався позов підприємства до ДПІ про скасування рішення про невизнання декларації з ПДВ на підставі того, що в ній було закреслено реквізит «Головний бухгалтер» і проставлено підпис лише керівника підприємства (на підприємстві була відсутня штатна посада головбуха і його обов'язки виконував директор). Суд відмовив у задоволенні позовних вимог, зауваживши, що виправлення у звітності не допускаються.

Під час прийняття звітних форм працівники ДПІ звіряють підписи відповідних посадових осіб на звітах з даними, наявними в них на посадових осіб підприємства (керівника та головбуха). Причому відомості про таких осіб підприємство самостійно подає до ДПІ в

заяві за формою № 1-ОПП (реєстраційні дані юридичної особи). Оскільки під головним бухгалтером у цій заяві розуміється також «бухгалтер чи інша особа, на яку покладено обов'язки з ведення бухгалтерського обліку підприємства», то приватний підприємець — бухгалтер, у принципі, має право підписувати таку звітність. Ці висновки непрямо підтверджуються і листом ДПАУ від 29.10.09 р. № 11145/6/10-5015/3550, в якому до посадових осіб підприємства було віднесено і бухгалтера-підприємця.

Хоча, ураховуючи важливість питання, зацікавленим особам можна дати такі рекомендації:

По-перше

, не завадить надіслати із цього приводу до ДПІ індивідуальний запит.

По-друге

, до реквізиту «Підпис» у податкових деклараціях жодних виправлень уносити не можна, і якщо за головного бухгалтера ніхто не підписується, краще поставити в полі для підпису прокреслення. У такому разі в заяві за формою № 1-ОПП дані на цю особу не повинні заповнюватися. Якщо ж у заяві зазначено дані керівника, то «підпис» за головбуха в податкових деклараціях проставляє саме керівник.

По-третє

, необхідно повідомити ДПІ про особливості ведення обліку на підприємстві (наприклад, у формі листа, долучивши до нього копію наказу, яким повноваження щодо виконання обов'язків бухгалтера покладаються на приватного підприємця). Якщо ДПІ не заперечуватиме проти підпису бухгалтером-підприємцем звітності, то відомості на підприємця слід зазначити в заяві за формою № 1-ОПП і подати їх до ДПІ.

Що стосується порядку підписання звітності, яка подається до

ПФУ, то виходячи з останньої позиції цього органу, викладеної в листі від 18.02.10 р. № 2928/03-20, підпис головного бухгалтера у щомісячному додатку 4 проставляється за наявності такої посади у страхувальника. Це випливає з п. 2.23 розділу II Порядку № 26-1. Тому приватний підприємець — бухгалтер не повинен підписувати щомісячний додаток 4 за головбуха, оскільки в такому разі посади головного бухгалтера на підприємстві не буде.

Зауважимо також, що

приватний підприємець — бухгалтер може підписувати ті первинні документи, до реквізитів яких уключено підпис головного бухгалтера, за умови, що це передбачено договором (лист МФУ від 26.09.06 р. № 31-34000-20-23/20039).

 

Хто несе відповідальність за посадову особу

. Питання можливості притягнення до відповідальності як посадової особи приватного підприємця — бухгалтера розглядалося в листах ДПАУ від 29.10.09 р. № 11145/6/10-5015/3550, Держкомстату від 27.10.09 р. № 19-14/273, Мін'юсту від 01.12.09 р. № 16724-0-33-09-22.

Стосовно бухгалтера — приватного підприємця

ДПАУ в зазначеному вище листі дійшла висновку: якщо особа, котра виконує обов'язки бухгалтера (за цивільно-правовою угодою, довіреністю або на підставі іншої угоди), уповноважена здійснювати функції фахівця з бухгалтерського обліку, про що видано відповідний наказ керівника підприємства, вона притягається до адміністративної відповідальності на загальних підставах.

При цьому, на думку податківців,

бухгалтера може бути притягнено до відповідальності за такими статтями КУпАП:

ст. 1551 «Порушення порядку проведення розрахунків»;

ст. 1631 «Порушення порядку ведення податкового обліку, надання аудиторських висновків»;

ст. 1632 «Неподання або несвоєчасне подання платіжних доручень на перерахування належних до сплати податків та зборів (обов'язкових платежів)»;

ст. 1633 «Невиконання законних вимог посадових осіб органів державної податкової служби»;

ст. 1634 «Порушення порядку утримання та перерахування податку з доходів фізичних осіб і подання відомостей про виплачені доходи».

Крім того, у разі включення до функціональних повноважень головного бухгалтера обов'язків щодо забезпечення дотримання на підприємстві вимог законодавства, за порушення яких передбачено відповідальність за

ст. 512 КУпАП «Порушення прав на об'єкт права інтелектуальної власності», ст. 164 КУпАП «Порушення порядку здійснення господарської діяльності», ст. 1645 КУпАП «Зберігання або транспортування алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, на яких немає марок акцизного збору встановленого зразка», ст. 1666 «Порушення порядку подання фінансової звітності та ведення бухгалтерського обліку при ліквідації юридичної особи», ст. 1772 КУпАП «Виготовлення, придбання, зберігання або реалізація фальсифікованих алкогольних напоїв або тютюнових виробів», бухгалтера може бути притягнено до відповідальності й за цими статтями. Другий перелік статей у листі від 29.10.09 р. № 11145/6/10-5015/3550 податківці, мабуть, навели «про всяк випадок», оскільки на головного бухгалтера зазначена в них відповідальність, як правило, не поширюється.

Держкомстат

у листі від 27.10.09 р. № 19-14/273 дійшов інших висновків. Спочатку з посиланням на норми ст. 14 і 1863 КУпАП було зазначено, що притягненню до відповідальності підлягають посадові особи, до службових обов'язків яких входить забезпечення дотримання законодавства у сфері державної статистики. А далі з посиланням на норми ч. 3 ст. 8 Закону про бухоблік було зроблено висновок, що в разі ведення бухгалтерського обліку за цивільно-правовим договором відповідальність несе власник чи уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства і засновницьких документів.

Мін'юст

у листі від 01.12.09 р. № 16724-0-33-09-22 ухилився від відповіді на запитання і лише зауважив, що в разі притягнення бухгалтерів до відповідальності за ст. 1631 — 1634, 1642, 1651, 1654 КУпАП відповідальність покладається на посадових осіб.

Ми з цього приводу можемо зазначити таке. Дійсно, за згаданими вище

статтями до відповідальності притягаються посадові особи, але при цьому вони мають бути ще і винними у вчиненні відповідного правопорушення (ст. 9 КУпАП).

Щодо

віднесення до посадових осіб бухгалтера — приватного підприємця, то це питання неоднозначне, і навіть держоргани не можуть дійти щодо нього єдиної думки:

1. Пленум ВСУ

в п. 5 постанови від 08.10.04 р. № 15 зробив висновок, що «Підприємець — фізична особа, який зареєстрований відповідно до закону і здійснює господарську діяльність, не може визнаватися таким, що виконує постійно, тимчасово або за спеціальним повноваженням обов'язки (організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські) службової особи». Саме таких висновків дійшли Держкомзем у листі від 01.09.04 р. № 6-8-768/410 і ДПА в м. Києві в листі від 29.11.06 р. № 992/10/31-106.

2. Мін'юст

у листі від 03.11.06 р. № 22-48-548 указав на те, що приватний підприємець потрапляє до категорії службових осіб, якщо в нього реально виникає можливість виконання відповідних обов'язків. А це можливо, якщо такий громадянин на умовах трудового договору наймає працівників, — тоді він виконує організаційно-розпорядчі функції.

3. Судова практика

також не відзначається однозначністю з цього питання. В одних рішеннях приватних підприємців зараховували до службових осіб (див., наприклад, вирок Тульчинського районного суду від 18.06.09 р.), в інших — ні (див. вирок Долинського районного суду Івано-Франківської області від 24.12.08 р.).

Ми вважаємо

, що вирішення питання про віднесення бухгалтера-підприємця до посадових осіб залежить від того, чи делегуються йому за цивільно-правовим договором спеціальні повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій. У принципі, бухгалтеру-підприємцю такі повноваження договором може бути делеговано, оскільки на підприємстві він виконує відповідні функції, по-перше, на підставі норм п. 4 ст. 8 Закону про бухоблік, по-друге, відповідно до наказу керівника, у тому числі про облікову політику. Про наявність таких повноважень, зокрема, свідчить право підписання підприємцем первинних документів та звітності, покладання на нього функцій контролю: «за веденням касових операцій, раціональним та ефективним використанням матеріальних, трудових і фінансових ресурсів» (див. Довідник).

Таким чином, якщо підприємець-бухгалтер бажає убезпечити себе від притягнення його як посадової (службової) особи до адміністративної та кримінальної відповідальності, у договорі на надання послуг краще такі повноваження йому на себе не покладати, а обмежитися загальними формулюваннями на кшталт:

«бере участь у підготовці та поданні до уповноважених органів звітності». Ну а підприємцям-бухгалтерам, які опинилися перед загрозою притягнення їх до відповідальності як посадових осіб (ризик якої з появою листа ДПАУ від 29.10.09 р. № 11145/6/10-5015/3550 збільшився), залишається «відбиватися» за допомогою посилання на п. 5 постанови Пленуму ВСУ від 08.10.04 р. № 15 і лист ДПА у м. Києві від 29.11.06 р. № 992/10/31-106. Судова практика свідчить про те, що, принаймні, суди посилання на цю постанову сприймають. І оскільки справи за «найпопулярнішими» статтями (ст. 1551, 1631 — 1634 КУпАП) розглядаються судами (ст. 221 КУПАП), шанси на успішне вирішення справи дуже високі.

 

Якщо облік веде аудиторська фірма

Хто підписує звіти

. Недавно своє бачення з питання підписання звітів представниками аудиторської фірми висловили ФТВП (лист від 29.01.10 р. № 03-27-163), Державний центр зайнятості (лист від 29.01.10 № ДЦ-03-572/0/6-10), ДПАУ (лист від 29.01.10 р. № 838/6/15-0316), Виконавча дирекція Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України — ФНВ (лист від 18.02.10 р. № 157-06-2) і ПФУ (лист від 18.02.10 р. № 2928/03-20). Думки з цього питання розділилися.

ФТВП та ФНВ

дійшли висновку, що звіти до цих фондів підписуються керівником підприємства, фахівцем аудиторської фірми та засвідчуються печаткою підприємства. При цьому ФНВ послався на п. 2.13 Положення № 88, в якому зазначається, що керівник затверджує перелік осіб, які мають право давати дозвіл (підписувати первинні документи) на здійснення господарської операції. Ураховуючи це, як зазначалося вище, слід видати наказ (розпорядження) директора, з якого впливатиме, хто саме за головного бухгалтера уповноважений підписувати звітність, у тому числі ту, що подається до ФНВ. При цьому в самій формі звітів закреслювати реквізит «Головний бухгалтер» не потрібно, достатньо того, що уповноважений працівник аудиторської фірми поставить у цьому реквізиті свій підпис.

Державний центр зайнятості

також дійшов висновку про можливість підписання звітності представником аудиторської фірми, але з таким застереженням: «За бухгалтера звіт до Фонду підписує керівник підприємства (заступник керівника) або представник аудиторської фірми залежно від того, що передбачено в наказі про ведення бухгалтерського обліку на підприємстві або в договорі на ведення бухгалтерського обліку». Що стосується печатки на звітах, то і ФТВП, і ФНВ і Держцентрзайнятості зауважили: ці звіти засвідчуються печаткою підприємства, а не печаткою аудиторської фірми (завіряти підпис працівника не потрібно).

ДПАУ

чітко свою позицію не висловила. Посилаючись на п. 1.6 Порядку № 143, вона дійшла висновку: «…достовірність даних підтверджується підписами керівника і головного бухгалтера та засвідчується печаткою підприємства» (лист ДПАУ від 29.01.10 р. № 838/6/15-0316). Ця лаконічність податківців насторожує, оскільки вони фактично не відповіли на запитання, хто ж саме має підписувати звітність за відсутності на підприємстві посади головного бухгалтера. Причому не виключено варіант, що під головним бухгалтером у листі мається на увазі і представник аудиторської фірми, якщо інформацію на нього буде зазначено в заяві за формою № 1-ОПП. У зв'язку з цим і тут стануть у пригоді рекомендації, які ми дали стосовно приватних підприємців — бухгалтерів (див. розділ «Якщо облік веде бухгалтер-підприємець» на с. 35).

А от

ПФУ відмовив представникам аудиторської фірми в підписанні звітності, пославшись на норми п. 2.23 розділу II Порядку № 26-1, якими передбачається засвідчення таблиць підписом головного бухгалтера за наявності такої посади у страхувальника (лист ПФУ від 18.02.10 р. № 2928/03-20). Із цього можна зрозуміти, що аудитор не повинен підписувати щомісячний додаток 4 за головбуха, оскільки в такому разі посади головного бухгалтера на підприємстві не буде.

У ситуації ведення обліку аудиторською фірмою може виникнути ще одна проблема, пов'язана з посадою особи, яка «від імені фірми» має проставляти свій підпис під звітністю. Ми вважаємо, що такою особою має виступати

керівник аудиторської фірми, оскільки саме йому надаються повноваження щодо представлення фірми в договірних відносинах з клієнтом. А «укладач» звітності виконує свої обов'язки в межах трудових відносин і несе відповідальність перед аудиторською фірмою, а не перед клієнтом.

 

Хто несе відповідальність за посадову особу.

При веденні бухгалтерського обліку на підприємстві аудиторською фірмою її працівники до поняття «посадові особи» щодо клієнта потрапляти не повинні, оскільки в цивільно-правові відносини вступає юридична особа — аудиторська фірма, а не фізичні особи — укладачі звітності. Хоча, ураховуючи неоднозначність цього питання, не можна виключити, що держоргани зарахують і таких осіб до посадових.

«Першою ластівкою» вже став дозвіл фахівцям аудиторської фірми на проставляння за посадову особу — головбуха підпису під звітністю. А як зауважив Харківський апеляційний адміністративний суд у

постанові від 23.01.08 р. у справі № 22-а-450/08: «…законодавець встановлює прямий зв'язок посадової особи, яка підписує податкову декларацію, з її відповідальністю за відповідність вказаних відомостей в такій декларації».

На користь посадового характеру працівників аудиторської фірми свідчить і

лист Мінпраці від 22.11.06 р. № 309/13/133-06, в якому до службових осіб, котрі виконують обов'язки за спеціальним повноваженням, було віднесено експертів (при складанні висновків) та аудиторів (при складанні висновку та інших офіційних документів). Тому виходячи з міркувань «непритягнення до відповідальності» фахівцям аудиторської фірми безпечніше свій підпис під звітністю не ставити.

А в цілому слід зауважити, що при грамотному оформленні договірних відносин на сторонніх осіб може бути покладено відповідальність у меншому обсязі, ніж на їх «штатних» колег. Якщо ж узяти до уваги і можливість певної оптимізації податкових витрат у цих взаємовідносинах, їх популярність у перспективі, мабуть, лише зростатиме. На закінчення підсумуємо викладене в таблиці.

 

Хто має право підписувати звітність за головного бухгалтера

Форма звітності

Бухоблік на підприємстві веде

Примітки

бухгалтер-підприємець

представник аудиторської фірми

Фінансова звітність

Так*

Так**

Листи МФУ від 04.04.01 р. № 053-2948, від 28.02.03 р. № 041-407-98/23-406/11-1962

Звітність до ДПІ

Так**

Так**

Податкові органи свою позицію з приводу підпису чітко не висловили. Непрямо можливість підписання звітності підтверджується листами ДПАУ від 29.10.09 р. № 11145/6/10-5015/3550, від 29.01.10 р. № 838/6/15-0316

Звіт до ФТВП

Так

Так

Листи ФТВП від 15.06.09 р. № 03-27-1242, від 29.01.10 р. № 03-27-163

Звіт до Фонду зайнятості

Так

Так

Листи Державного центру зайнятості від 22.06.09 р. № ДЦ-04-5664/0/6-09, від 29.01.10 № ДЦ-03-572/0/6-10

Звіт до ФНВ

Так**

Так

Лист ФНВ від 18.02.10 р. № 157-06-2

Звіт до ПФУ

Ні

Ні

Лист ПФУ від 18.02.10 р. № 29928/03-20

* «Так» — має право підписувати; «ні» — права підпису немає.

** Роз'яснень офіційних органів немає. Наведено нашу позицію.

 

Документи статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

КК

— Кримінальний кодекс України від 05.04.01 р. № 2341-III.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Порядок № 143

— Порядок складання декларації з податку на прибуток підприємства, затверджений наказом ДПАУ від 29.03.03 р. № 143.

Порядок № 113

— Порядок застосування норм п. 15.4 ст. 15 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», затверджений наказом ДПАУ від 19.03.01 р. № 113.

Порядок № 552

— Порядок обліку платників податків, зборів (обов'язкових платежів), затверджений наказом ДПАУ від 17.11.98 р. № 552.

Порядок № 26-1

— Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затверджений постановою правління ПФУ від 05.11.09 р. № 26-1.

Положення № 88

— Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом МФУ від 24.05.95 р. № 88.

Методрекомендації

— Методичні рекомендації щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків до ОДПС України, наведені в додатку 1 до наказу ДПАУ від 31.12.08 р. № 827.

Довідник

— Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників, затверджений наказом Мінпраці від 29.12.04 р. № 336.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі