Теми статей
Обрати теми

Про затвердження Узагальнюючого податкового роз'яснення щодо окремих питань застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктами малого підприємництва — юридичними особами

Редакція БТ
Наказ від 07.04.2010 р. № 224

ЄДИНИЙ ПОДАТОК З ЮРИДИЧНИХ ОСІБ

в Узагальнюючому податковому роз'ясненні ДПАУ

 

Наказ Державної податкової адміністрації України від 07.04.10 р. № 224

«Про затвердження Узагальнюючого податкового роз'яснення щодо окремих питань застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктами малого підприємництва — юридичними особами»

 

Наказом

, що коментується, затверджено Узагальнююче податкове роз'яснення щодо окремих питань застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктами малого підприємництва — юридичними особами (далі — Роз'яснення). Його оприлюднення також пов'язане з виконанням постанови КМУ від 27.01.10 р. № 86 «Про надання податкових та інших роз'яснень», і не відступаючи від обраної лінії, у ньому ДПАУ фактично відтворила положення свого «Оглядового листа з питань застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку суб'єктами малого підприємництва — юридичними особами» від 10.07.09 р. № 14487/7/15-0417. Основні відмінності між Роз'ясненням та Оглядовим листом полягають у тому, що в Роз'ясненні ДПАУ не навела розділ, пов'язаний з індивідуальними запитами платників єдиного податку, та розділ щодо обкладення єдиним податком транзитних коштів, що з'явився пізніше. Оскільки Оглядовий лист уже коментувався*, сьогодні ми зупинимося тільки на основних моментах Роз'яснення.

* Див. публікації «Єдиний податок з юридичних осіб у світлі Оглядового листа ДПАУ» // «БТ», 2009, № 34, с. 5, «Переходимо на єдиний податок: на що необхідно звернути увагу» // «БТ», 2009, № 48.

1. Перехід не єдиний податок.

ДПАУ підтвердила раніше висловлену позицію з приводу порядку переходу на спрощену систему оподаткування стосовно того, що:

1) критерії переходу за чисельністю та обсягом виручки регламентуються

Указом Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» в редакції від 28.06.99 р. № 746/99 (далі — Указ);

2) додаткові обмеження щодо кола осіб, на яких не поширюється

Указ, установлено Законом № 2505**. Так, єдиноподатниками не можуть бути особи, які займаються видами діяльності, наведеними в п. 4 Прикінцевих положень Закону № 2505:

— діяльністю у сфері грального бізнесу (в тому числі діяльність, пов'язану із влаштуванням казино, інших гральних місць (домів), гральних автоматів з грошовим або майновим виграшем, проведенням лотерей (у тому числі державних) та розіграшів з видачею грошових виграшів у готівковій або майновій формі), здійснюють обмін іноземної валюти;

— виробництвом підакцизних товарів, діяльністю, пов'язаною з експортом, імпортом та оптовим продажем підакцизних товарів, оптовим та роздрібним продажем підакцизних пально-мастильних матеріалів;

— видобутком та виробництвом дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення; оптовою, роздрібною торгівлею промисловими виробами з дорогоцінних металів, що підлягають ліцензуванню відповідно до

Закону № 1755***.

** Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік» та деяких інших законодавчих актів України» від 25.03.05 р. № 2505-IV.

*** Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III.

Однак лише одне зазначення таких видів діяльності у статуті без їх фактичного здійснення (що підтверджується, наприклад, неотриманням ліцензії на них), на думку ДПАУ, не є перешкодою для переходу на сплату єдиного податку;

3) нагадаємо, що відповідно до п. 7 Указу частина у статутному фонді, що належить юридичним особам, які не є СМП, не повинна перевищувати 25 %. У Роз'ясненні ДПАУ відносить до таких осіб і нерезидентів — юридичних осіб, при цьому звертає увагу, що зазначене обмеження не поширюється на нерезидентів — фізичних осіб;

4) для цілей відповідності критерію обсягу виручки аналізуються дані за календарний рік з 1 січня по 31 грудня включно. Однак податківці так і не уточнили, який саме рік (попередній чи поточний) тут мається на увазі. У зв'язку з цим залишається орієнтуватися на лист ДПАУ від 04.09.08 р. № 8352/Х/17-0714 («БТ», 2008, № 43, с. 12), в якому приписано враховувати виручку попереднього року;

5) на сплату єдиного податку не можуть перейти підприємства державної та комунальної власності, що було зазначено в Узагальнюючому податковому роз'ясненні, затвердженому наказом ДПАУ від 23.03.06 р. № 352, яке в постанові ВАдСУ від 01.07.08 р. у справі № К-235/08 було визнане легітимним. Не можуть бути єдиноподатниками також «окремо» філії платника та неприбуткові установи, організації;

6) перехід неможливий за наявності розстрочених податкових зобов'язань, хоча існує й інша позиція з цього питання, викладена, зокрема, у листах Держкомпідприємництва від 12.03.02 р. № 5-532/1383, від 19.03.02 р. № 5-532/1541. При цьому з незрозумілих причин у Роз'ясненні не відтворено фрагмент Оглядового листа, що підтверджує правомірність переходу за наявності заборгованості зі сплати штрафних санкцій за порушення порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій;

7) застосування 6 % ставки податку можливе тільки за умови обов'язкової реєстрації суб'єкта господарювання платником ПДВ на загальних підставах та забезпечення сплати ним податку на додану вартість. Останнім уточненням податківці, мабуть, підтверджують прихильність своїй позиції про неможливість перебувати на «шестивідсотковій» ставці особи, яка здійснює тільки пільговані або звільнені від обкладення ПДВ операції.

2. Робота на єдиному податку.

Стосовно порядку ведення обліку на спрощеній системі в Роз'ясненні наведено положення про те, що:

— платники єдиного податку не можуть здійснювати вексельну та бартерну форму розрахунків за відвантажену продукцію, включаючи будь-які види взаємозаліку. Хоча навіть ДПАУ в ранніх роз'ясненнях дозволяла використовувати векселі в тих випадках, коли розрахунки за них у грошовій формі надходили на поточний рахунок платника (див., наприклад,

лист ДПАУ від 15.05.2000 р. № 6562/7/15-1317 ). Але з урахуванням особливого статусу Роз'яснення таких розрахунків краще уникати;

— при отриманні виручки в іноземній валюті розрахунок бази оподаткування здійснюється виходячи із суми, що надійшла на поточний, а не на розподільний рахунок;

— до виручки для цілей обчислення єдиного податку включається і ПДВ;

— під обкладення єдиним податком підпадають такі надходження:

дотації та субсидії, отримані з бюджету і використані на часткове фінансування фонду заробітної плати і плати за енергоносії; оплату зворотної тари (але в період її повернення податкові зобов'язання може бути відсторновано); поворотна і безповоротна фінансова допомога; проценти банку; суми штрафів, пені; страхове відшкодування; не включаються — суми отриманих внесків до статутного фонду;

— при розрахунку об'єкта оподаткування в операціях реалізації основних фондів слід орієнтуватися на залишкову вартість, визначену відповідно до

П(С)БО 7 «Основні засоби»;

Розрахунок сплати єдиного податку суб'єктом підприємницької діяльності — юридичною особою подається у строк до 20 числа місяця, наступного за звітним (податковим) періодом. Якщо граничний строк подання припадає на вихідний або святковий день, то Розрахунок можна подати на наступний робочий день;

— Розрахунок

є податковою декларацією, і за його неподання застосовується штрафна санкція в розмірі 170 грн., щоправда, згідно з п.п. 17.1.1 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III, а не його п.п. 17.1.7, як помилково зазначили податківці в Роз'ясненні.

Водночас у

Роз'ясненні не відтворено фрагменти Оглядового листа про заборону зміни ставки єдиного податку протягом календарного року (за винятком випадків анулювання реєстрації платника ПДВ), хоча про це йдеться, зокрема, у листі ДПАУ від 16.05.03 р. № 4574/6/15-1216.

Крім того, у

Роз'ясненні не наведено положення щодо невключення транзитних коштів за посередницькими операціями до виручки при аналізі обмеження за її обсягом з метою визначення можливості перебування на спрощеній системі оподаткування. При цьому низку листів із цього питання також скасовано (зокрема, листи від 24.12.09 р. № 28729/7/15-0117, від 18.12.09 р. № 15700/5/15-0116). Однак ДПАУ поки що не скасувала «позитивні» для єдиноподатників — юридичних осіб листи про невключення таких сум до виручки (листи від 19.02.10 р. № 1653/6/31-4018, від 24.12.09 р. № 28769/7/15-0117), хоча залишаються чинними і листи з протилежним змістом (наприклад, лист ДПАУ від 06.07.06 р. № 12710/7/16-1517). Що ж, залишається очікувати від ДПАУ подальших роз'яснень із цього питання.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі