Теми статей
Обрати теми

Про затвердження змін до Методичних рекомендацій

Редакція БТ
Наказ від 27.01.2010 р. № 39

ПРОЧЕРК — ОБОВ’ЯЗКОВИЙ РЕКВІЗИТ ЗВІТНОСТІ?

Нововведення у процедурі прийняття податкових декларацій

 

Наказ Державної податкової адміністрації України

від 27.01.10 р. № 39

«Про затвердження змін до Методичних рекомендацій»

 

Наказом

, що коментується, ДПАУ внесла низку змін до Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків до ОДПС України (додаток 1 до наказу ДПАУ від 31.12.08 р. № 827*, далі — Методрекомендації). Розглянемо найістотніші з них.

* Див. ком. «Електронна податкова звітність: нові вимоги» // «БТ», 2009, № 8, с. 4.

1. Обов'язкові реквізити. ДПАУ не тільки нагадала, що під час прийняття податкової звітності перевіряється наявність обов'язкових додатків, передбачених порядком заповнення, а й додала, що такі додатки не може бути прийнято як самостійний документ (п. 4.4 Методрекомендацій). Аналогічні вимоги ДПАУ раніше висувала стосовно звітності з ПДВ у листі від 30.12.09 р. № 29334/7/16-1617.

Крім того, ДПАУ конкретизувала, що такі обов'язкові реквізити звітності платника ПДВ, як індивідуальний податковий номер та номер Свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ, мають відповідати даним Реєстру платників ПДВ за звітний період.

Те, що можливість подати звітність з ПДВ пов'язана з наявністю даних у Реєстрі платників ПДВ за звітний період, на наш погляд, дає можливість колишнім платникам ПДВ виправити помилки, виявлені після анулювання ПДВ-реєстрації. Це, у свою чергу, дозволяє мінімізувати суми штрафних санкцій (до 5 % само штрафу за п. 17.2 Закону № 2181**) за порушення, допущені в період сплати ПДВ та самостійно виявлені платником після анулювання ПДВ-реєстрації.

** Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Нагадаємо: ДПАУ в листах від 18.07.07 р. № 8838/5/15-0316 (п. 4) і від 07.11.07 р. № 22703/7/16-1117 (п. 7 розділу I) заявляла, що після анулювання ПДВ-реєстрації колишній платник ПДВ не може виправити помилки, допущені раніше у звітності з ПДВ. Отже, такі помилки можуть «виправити» лише податківці з відповідним нарахуванням штрафних санкцій, розмір яких згідно з п.п. 17.1.3 Закону № 2181 може досягти 50 % від суми заниження.

Тепер у колишніх платників ПДВ з'явився додатковий аргумент для відстоювання свого права на виправлення помилок, адже в податківців тепер немає формальних підстав для неприйняття від них уточнюючих розрахунків з ПДВ.

2. Невизнання податковою декларацією. Змінено підстави для невизнання поданої звітності як податкової декларації (див. «Нові підстави невизнання податкової звітності»).

 

Нові підстави невизнання податкової звітності

Витяг з оновлених Методрекомендацій

«4.5. Якщо надана органу ДПС платником податків податкова звітність заповнена ним з порушенням правил, зазначених у затвердженому порядку заповнення, то вона може бути не визнана таким органом ДПС як податкова декларація, а саме:

1) у ній не зазначено обов'язкових реквізитів або не проставлено прочерк у показниках, які не заповнюються;

2) її не підписано відповідними посадовими особами (факсиміле не дозволяється);

3) не скріплено печаткою платника податків;

4) відсутні обов'язкові додатки до податкової звітності, передбачені порядком заповнення відповідної звітності;

5) неможливо прочитати текст або цифри внаслідок пошкодження (наприклад, документи, залиті чорнилом або іншою рідиною, потерті);

6) наявні порвані аркуші, підчищення, помарки, виправлення, дописки і закреслювання;

7) подана ксерокопія звітних документів;

8) звітність з податку на додану вартість, подана неплатником ПДВ <…>.

4.6. У разі визначення підрозділом оподаткування юридичних або фізичних осіб неправомірності подання податкової звітності платником податків на підставах, не передбачених пунктом 4.5, а саме:

випадків подання платниками податку на додану вартість податкової звітності за період, що не відповідає звітному періоду для кожного конкретного платника;

випадків подання платниками податкової звітності, яка не відповідає обраному режиму оподаткування;

випадків подвоєння поданої податкової звітності з вини суб'єкта господарювання».

 

Як бачите, ДПАУ ставить в один ряд

відсутність прочерків у незаповнених показниках декларації та відсутність обов'язкових реквізитів!

Отже, якщо декларацію складено правильно, у ній заповнено всі обов'язкові реквізити* і до неї долучено всі необхідні додатки, але виявиться, що в якомусь із полів не стоятиме прочерк, то податківці можуть не визнати її як податкову декларацію!

* Вичерпний перелік обов'язкових реквізитів міститься в п. 4.4 Методрекомендацій, і прочерків у цьому переліку немає, хоча там і згадується, що податківці мають контролювати наявність прочерків під час прийняття податкової звітності.

Нагадаємо, що вичерпний перелік підстав для невизнання поданої звітності як податкової декларації міститься в п.п. 4.1.2 Закону № 2181, а саме: відсутність обов'язкових реквізитів декларації, відсутність підпису посадової особи та печатки платника податків. Таким чином, відсутність прочерку в поданій декларації, на нашу думку, не дає законних підстав для невизнання податкової декларації.

Слід звернути увагу, що таке порушення має виявлятися під час прийняття звітності, і податківці зобов'язані в усній формі попередити платника про виявлені недоліки. Тільки в тому випадку, коли платник наполягає на прийнятті такої звітності, її приймають, а на примірнику платника ставлять штамп «ОТРИМАНО, попереджено про можливість невизнання» .

Зауважимо, що податківці не зможуть попередити платника про виявлені недоліки в разі отримання звітності поштою або в електронному вигляді. У таких випадках платнику доведеться або доводити, що звітність не визнано податковою декларацією неправомірно, або подавати її повторно.

Якщо ж звітність прийнято без зауважень, то не визнати її податковою декларацією можуть з ініціативи підрозділів оподаткування юридичних осіб тільки у випадках неправомірного її подання, які перелічено в п. 4.6 Методрекомендацій. А там такі формальні ознаки, як відсутність обов'язкових реквізитів або прочерків, не згадуються.

Сподіваємося, що податківці на місцях суворо дотримуватимуться нових правил прийняття звітності та «сюрпризів» у вигляді невизнання податкової звітності з формальних підстав після її прийняття без зауважень не буде.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі