Теми статей
Обрати теми

Держбюджет-2010: огляд основних змін

Редакція БТ
Стаття

ДЕРЖБЮДЖЕТ-2010:

огляд основних змін

 

На завершення першої третини поточного року нарешті прийнято Закон про державний бюджет на 2010 рік. Причому більшість його норм діють (діяли) з 1 січня 2010 року. У цій статті спробуємо розібратися в нововведеннях, які слід ураховувати в подальшій роботі.

Микола ШПАКОВИЧ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Наталія ЖУРАВЛЬОВА, консультант газети «Бухгалтерський тиждень»

 

Соціальний блок (ст. 52 і 53)

Із прийняттям

Закону про держбюджет-2010 нарешті закінчилися розмірковування, які з показників МЗП та ПМ у 2010 році є законнішими. Чаша терезів схилилася на користь вищих розмірів: Законом про держбюджет-2010 розміри МЗП та ПМ установлено на тому самому рівні, які було передбачено Законом № 1646: у період січень — березень МЗП та ПМПО становить 869 грн. Причому згідно зі ст. 1 розділу VII Прикінцевих положень цього Закону його норми застосовуються з 1 січня 2010 року (за винятком окремих норм, що почали діяти з моменту його опублікування). Наведемо встановлені розміри ПМ (табл. 1), а також подивимося, як їх прийняття «заднім числом» може позначитися на нарахуванні та оподаткуванні виплат працівникам за I квартал 2010 року.

 

Таблиця 1.

Розмір ПМ у 2010 році (ст. 52)

Соціальні та демографічні групи населення

З 1 січня

З 1 квітня

З 1 липня

З 1 жовтня

З 1 грудня

Діти віком до 6 років

755

767

771

787

799

Діти віком від 6 до 18 років

901

917

921

941

957

Працездатні особи

869

884

888

907

922

Особи, які втратили працездатність

695

706

709

723

734

Загальний показник

825

839

843

861

875

 

Показник ПМПО, установлений на початок звітного року, як відомо, впливає на низку показників, від яких залежить оподаткування виплат працівникам, а саме на граничний розмір доходу, що дає право на ПСП, а також на розмір ПСП.

Граничний розмір зарплати, що дає право на ПСП, у 2010 році

становить:

(869

х 1,4) 1220 грн. на місяць.

Якщо працівник має право на ПСП «на дітей», то граничний розмір зарплати, що дає право на ПСП, нагадуємо, визначається шляхом множення 1220 грн. на кількість дітей.

 

Таблиця 2.

Розміри ПСП у 2010 році

Вид ПСП (норма Закону про податок з доходів)

Розрахунок

Розмір ПСП, грн.

Звичайна «01» (п.п. 6.1.1)

869 х 50 %

434,50

Підвищена «02» (п.п. 6.1.2)

869 х 50 % х 150 %

651,75

Підвищена «03» (п.п. 6.1.3)

869 х 50 % х 200 %

869

 

У наших консультаціях ми радили при оподаткуванні виплат працівникам орієнтуватися на показник ПМПО у розмірі 869 грн.*, тому тим, хто скористався нашими рекомендаціями, тепер жодних коригувань здійснювати не потрібно.

* Незважаючи на те що показники МЗП і ПМ можуть установлюватися тільки законом про державний бюджет на відповідний рік, через відсутність цього документа на 2010 рік ДПАУ (листи від 24.12.09 р. № 28800/7/17-0217, від 14.01.10 р. № 160/6/17-0716) і ФТВП (листи від 01.02.10 р. № 02-24-18, від 29.12.09 р. № 01-16-2801) визнавали чинність Закону № 1646.

Ті платники, які побоювалися при утриманні податку з доходів орієнтуватися на граничний дохід у розмірі 1220 грн. і наведені в табл. 2 розміри ПСП, тепер без жодних побоювань можуть провести перерахунок податку з доходів за минулі періоди і повернути працівникам надміру утриманий з них податок. Суму надміру утриманого податку у звітності слід показати через виправлення помилки, тобто шляхом подання уточнюючого розрахунку за ф. № 1ДФ за I квартал 2010 року.

Показник ПМПО у кожному окремому місяці визначає суму, у межах якої індексується дохід працівника, а також впливає на ставку обкладення внеском «знизу» до ФТВП. Крім того, виходячи з показника ПМПО визначається максимальна величина доходу, з якої справляються внески на соціальне страхування (дорівнює 15 ПМПО). Ураховуючи, що запроваджені Законом про держбюджет-2010 показники ПМПО застосовуються з 1 січня 2010 року, страхувальникам, якщо при оподаткуванні вони орієнтувалися на ПМПО в розмірі 744 грн., необхідно перерахувати соцвнески виходячи з ПМПО в розмірі 869 грн. Що стосується штрафних санкцій (пені) в разі виникнення недоїмки зі сплати соцвнесків, то, на наш погляд, вони не повинні застосовуватися, оскільки Закон про держбюджет-2010, який прояснив це питання, було опубліковано тільки 30 квітня цього року.

Далі поговоримо про показник МЗП (табл. 3).

 

Таблиця 3. Розмір МЗП у 2010 році (ст. 53)

Показник

З 1 січня

З 1 квітня

З 1 липня

З 1 жовтня

З 1 грудня

МЗП у місячному розмірі

869

884

888

907

922

МЗП у погодинному розмірі

5,2

5,29

5,32

5,43

5,52

 

Перше, що слід зауважити, це відповідність МЗП у місячному розмірі величині ПМПО у відповідному періоді.

Далі. Уперше законом про держбюджет запроваджується показник МЗП у погодинному розмірі. Запровадження цього показника не є несподіванкою, оскільки це передбачалося

Законом № 1574. Кабмін на виконання цього Закону розробив постанову № 330, у п. 2 якої зазначається, що МЗП у погодинному розмірі застосовується підприємствами незалежно від форми власності та фізичними особами — підприємцями, які використовують найману працю, у разі якщо в колективних договорах або за погодженням із профспілкою встановлено погодинну оплату праці із застосуванням відповідних нормованих завдань та обліку фактичного робочого часу*.. В усіх інших випадках (оплата праці здійснюється виходячи з місячного окладу, використовується відрядна форма оплати праці) незалежно від установленого режиму роботи застосовується МЗП у місячному розмірі.

* В установах та організаціях, що фінансуються з бюджету, МЗП у погодинному розмірі застосовується в разі прийняття КМУ рішення про встановлення працівникам погодинної оплати праці. Пропозиції щодо прийняття таких рішень уносить Мінпраці з ініціативи центральних та місцевих органів виконавчої влади і після консультації з відповідними галузевими профспілками (п. 2 постанови № 330).

Тепер стосовно питання, чи потрібно донараховувати зарплату працівникам за попередні місяці 2010 року, якщо вона розраховувалася виходячи з МЗП у розмірі 744 грн. Ураховуючи, що для всіх випадків має застосовуватися той самий розмір МЗП, а також те, що встановлений Законом про держбюджет-2010 показник МЗП застосовується з 1 січня 2010 року, правильніше було б здійснити перерахунок зарплати працівникам за минулі місяці. Водночас хочемо нагадати, що в період невизначеності Мінпраці зайняло позицію (лист від 03.02.10 р. № 98/13/84-10)** про дію з 1 січня 2010 року і до прийняття Закону про державний бюджет на 2010 рік показника МЗП у розмірі 744 грн., тому, нараховуючи зарплату в такому розмірі, роботодавець нічого не порушував (принаймні, його дії погоджувалися з позицією держоргану, що контролює це питання). Сподіваємося, що незабаром з'являться роз'яснення Мінпраці з цього питання, а доки ми б не радили поспішати з перерахунком зарплати. Виявити це порушення можуть лише інспекції з праці, а рішення про накладення штрафних санкцій приймає суд, і тут велике запитання, чи визначить суд це як правопорушення. Не виключено, що в рішенні суд лише зобов'яже роботодавця провести донарахування зарплати виходячи з МЗП, установленої Законом про держбюджет-2010, без накладення штрафних санкцій.

** Наш ком. «Мінзарплата становить 744 грн. — «своєчасні» роз'яснення Мінпраці» див. у «БТ», 2010, № 7, с. 7.

І ще один момент, на який ми хочемо звернути вашу увагу. Показник МЗП використовується при розрахунку допомоги по вагітності та пологах у разі, якщо перед виходом у декрет працівниця відпрацювала менше календарного місяця*. Якщо роботодавець використовував у такому разі показник МЗП у розмірі 744 грн. (а не 869 грн., а з 1 квітня — 884 грн.), то йому необхідно провести перерахунок суми декретних виходячи з установленого Законом про держбюджет-2010 показника МЗП.

* Докладніше див. «Тему тижня» «Декретні по-новому» // «БТ», 2010, № 12, с. 34.

 

Відшкодування ПДВ (ст. 25 і 88)

Істотні зміни чекають на платників ПДВ, які мають право на бюджетне відшкодування, хоча однозначно говорити про сутність нововведень, на наш погляд, зарано.

З одного боку,

ч. 1 ст. 25 Закону про держбюджет-2010 приписує здійснити відшкодування ПДВ платникам, у яких суми ПДВ задекларовані до відшкодування до 01.05.10 р. та підтверджені перевірками, які не відшкодовано на дату набуття чинності Законом про держбюджет-2010, шляхом оформлення облігаціями внутрішньої державної позики (ОВДП) зі строком обігу 5 років.

Можна припустити, що відшкодування зазначених сум ПДВ здійснюватиметься

тільки шляхом видачі ОВДП.

З іншого боку, вселяє надію те, що

ч. 3 ст. 25 передбачає таке: у порядку випуску, обігу, погашення, а також нарахування процентів за такими облігаціями, який мусить установити Кабмін, має бути забезпечено рівність умов для всіх платників щодо визначення способу відшкодування ПДВ, добровільність здійснення такого відшкодування та зацікавленість усіх платників.

При цьому продовжують діяти норми

Закону про ПДВ, що передбачають право платників на отримання бюджетного відшкодування на поточний рахунок (грошовими коштами).

Таким чином, прямої заборони на відшкодування сум ПДВ, заявлених та підтверджених перевірками до 30.04.10 р., у звичайному порядку (шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок)

Закон про держбюджет-2010 не містить. Про те, як ці норми буде реалізовано на практиці, сподіваємося, ми дізнаємося найближчим часом.

Крім того,

ст. 88 Закону про держбюджет-2010 установлено, що платники ПДВ за рахунок сум, заявлених до відшкодування на поточний рахунок у банку, які сформовано за рахунок податкового кредиту, що виник за операціями 2010 року, та отриманих відповідно до Закону про ПДВ, мають право, за умови відкриття поточних рахунків зі спеціальним режимом використання в державних банках чи органах Держказначейства, придбавати державні цінні папери та/або об'єкти державного цінового регулювання, запропоновані Аграрним фондом. Порядок такого придбання визначається Кабміном.

Виникає запитання, чи не буде єдино можливим отримання бюджетного відшкодування ПДВ, сформованого у 2010 році, на

поточний рахунок тільки зі спеціальним режимом? Тобто, отримавши бюджетне відшкодування, платник зможе за рахунок таких коштів придбати лише державні цінні папери.

До оприлюднення відповідного порядку, який має розробити Кабмін, робити будь-які висновки ще зарано. Хоча самі по собі закладені в держбюджеті норми насторожують.

 

Призупинено спецрежим для переробників (п. 50 ст. 6, п. 63 ст. 33)

Згідно з

п. 50 ст. 6 Закону про держбюджет-2010 до джерел формування спецфонду держбюджету віднесено ПДВ, що сплачується до бюджету переробними підприємствами всіх форм власності за реалізовані ними молоко та молочну продукцію, м'ясо і м'ясопродукти та іншу продукцію переробки тварин і птиці, куплених у живій вазі (шкури, субпродукти, м'ясо-кісткове борошно). За рахунок таких надходжень здійснюватиметься доплата на одну корову станом на 01.01.10 р. (п. 63 ст. 33 Закону про держбюджет-2010).

Оскільки

абз. 3 п. 11.21 Закону про ПДВ передбачено призупинення дії п. 11.21 за наявності зазначених норм у держбюджеті на відповідний рік, то, судячи з усього, спецрежимний механізм виплати дотацій сільгоспвиробникам, передбачений постановою КМУ від 11.02.10 р. № 152**, на 2010 рік призупиняється з 30.04.10 р.

** Див. ком. «Дотації сільгосптоваровиробникам: Кабмін затвердив новий порядок їх виплати» // «БТ», 2010, № 10, с. 4.

Сподіваємося, що найближчим часом Кабмін і ДПАУ внесуть більше ясності щодо суті цих змін.

 

Держдивіденди (ст. 58 і 59)

Слід звернути увагу на певні особливості стосовно сплати так званих держдивідендів у 2010 році.

По-перше

, установлено дві ставки для сплати частини чистого прибутку (доходу) до держбюджету:

15 % (загальна ставка) сплачуватимуть державні унітарні*** підприємства та їх об'єднання;

30 % сплачуватимуть державні унітарні підприємства, що є суб'єктами природних монополій, та підприємства, обсяг чистого прибутку яких у поточному році становить понад 50 млн грн.

*** Згідно з частиною 4 ст. 63 Господарського кодексу України унітарним є підприємство, створене одним засновником, який виділяє необхідне для того майно, формує відповідно до закону статутний фонд, не поділений на частки (паї), затверджує статут, розподіляє доходи, безпосередньо або через призначеного керівника керує підприємством та формує його трудовий колектив на засадах трудового найму, вирішує питання реорганізації та ліквідації підприємства.

Нагадаємо, що торік було встановлено єдину ставку 15 %.

Порядок сплати частини чистого прибутку до держбюджету такими підприємствами має встановити Кабмін.

У постанові КМУ від 29.12.09 р. № 1414* зазначено, що до прийняття держбюджету на 2010 рік сплата частини чистого прибутку державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями здійснюється відповідно до постанови КМУ від 11.03.09 р. № 184**. Оскільки держбюджет на 2010 рік прийнято, то Кабмін, мабуть, повинен затвердити новий порядок.

* Див. ком. «Кабмін «нагадав», як жити без держбюджету» // «БТ», 2010, № 3, с. 5.

** Див. ком. «Держдивіденди-2009: зроблено другий крок до встановлення порядку сплати, чекатимемо третього…» // «БТ», 2009, № 12, с. 8.

Порядок сплати частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до місцевих бюджетів та нормативи такої сплати мають установити Верховна Рада АР Крим та відповідні місцеві ради.

Зауважимо: у самому Законі про держбюджет-2010 уже містяться певні норми, що встановлюють порядок такої сплати. Так, у ч. 4. ст. 58, передбачено, що частина чистого прибутку сплачується до державного або місцевих бюджетів наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності у 2010 році у строки, установлені для сплати податку на прибуток. А в ч. 6. ст. 58 приписано державним унітарним підприємствам та їх об'єднанням подавати Розрахунок частини чистого прибутку разом із фінансовою звітністю до податкових органів у строки, передбачені для подання декларацій з податку на прибуток (комунальні унітарні підприємства та їх об'єднання подають аналогічний розрахунок лише в тому випадку, якщо це передбачено рішенням місцевої ради).

Нагадаємо, що за результатами I кварталу такий Розрахунок потрібно було подати не пізніше 11.05.10 р., тому ДПАУ в листі від 09.04.10 р. № 7100/7/15-0317С*** рекомендувала використовувати для цього дещо підкориговану форму, затверджену наказом ДПАУ від 21.05.09 р. № 259.

*** Див. Калейдоскоп документів «Розрахунок частини чистого прибутку (доходу) держпідприємствами за І квартал — поради від ДПАУ» // «БТ», 2010, № 18 — 19, с. 14.

По-друге

, державні підприємства і госптовариства енергетичної галузі, 100 % акцій (часток, паїв) яких перебувають у статутних фондах госптовариств, акціонером яких є держава, яка володіє в них контрольним пакетом акцій, мають право зменшити чистий прибуток:

— суму

цільових коштів (обсяг інвестиційної складової), що надійшли у складі тарифу та спрямовувалися на виконання інвестиційних проектів, рішення щодо яких приймаються Кабміном;

— на обсяг

повернення кредитних коштів (у складі тарифу), які було залучено для фінансування капітальних вкладень на будівництво (реконструкцію, модернізацію) об'єктів згідно з відповідними рішеннями Кабміну.

Отже,

чистий прибуток держпідприємств енергетичної галузі (база нарахування 15 % або 30 % частини) зменшується на суму таких цільових коштів та кредитних ресурсів. А згадані госптовариства на суму таких цільових коштів та кредитних ресурсів можуть зменшити розмір чистого прибутку, з якого розраховуються дивіденди, що підлягають сплаті до бюджету.

Нагадаємо, що в держбюджеті на 2009 рік дозволялося таке зменшення лише на суму цільових коштів, а про повернені кредитні кошти там не згадувалося.

По-третє

, госптовариства, 50 і більше процентів акцій (часток, паїв) яких перебувають у власності госптовариств, частка держави в яких становить 100 %****, сплачують до 01.07.10 р.***** безпосередньо до держбюджету дивіденди, нараховані за результатами фінансово-господарської діяльності за 2009 рік у розмірі базових нормативів****** відрахувань частини прибутку, спрямованої на виплату дивідендів пропорційно розміру державної частини (акцій, часток) у статутних фондах госптовариств, акціонером яких є держава, що володіє в них контрольним пакетом акцій.

**** Торік аналогічну норму було встановлено для підприємств, частка держави в капіталі яких становила не менше 50 %.

***** Торік така сплата здійснювалася до 01.06.09 р.

****** Такі нормативи було встановлено ще до прийняття держбюджету на 2010 рік постановою КМУ від 22.03.10 р. № 274 у розмірі 30 % без диференціювання за галузями (див. ком. «Держдивіденди-2010: Кабмін затвердив базові нормативи» // «БТ», 2010, № 14, с. 5).

У такі самі строки і в такому ж порядку сплачують до держбюджету дивіденди за 2009 рік госптовариства, у статутному фонді яких є корпоративні права держави.

Якщо дивіденди на державну частку у статутному фонді не буде сплачено в установлений строк, то Фондом держмайна нараховуватиметься пеня з розрахунку 200 % річних облікової ставки Нацбанку від суми недоплати за кожен день прострочення.

По-четверте

, якщо госптовариство, яке зобов'язане сплачувати дивіденди до держбюджету, до 01.05.10 р. не прийняло рішення про нарахування дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності за 2006 — 2009 роки, воно мусить сплатити частину чистого прибутку до державного бюджету в розмірі, визначеному за базовими нормативами, установленими на відповідний рік, до 01.07.10 р.

За несвоєчасне перерахування такого платежу нараховується пеня в розмірі та порядку передбачених для несвоєчасно перерахованих дивідендів (з розрахунку 200 % річних облікової ставки Нацбанку від суми недоплати за кожен день прострочення), що сплачується до загального фонду держбюджету. На відміну від несвоєчасного перерахування дивідендів, про виплату яких прийнято рішення, така пеня нараховується

ДПАУ, а не Фондом держмайна.

Отже, неприйняття рішення про виплату дивідендів не звільняє госптовариство від обов'язку сплати відповідної суми до бюджету. Причому така сума розглядається як частина чистого прибутку, що підлягає сплаті до бюджету, і за її несвоєчасну сплату податковими органами нараховується пеня.

 

Обов'язкові дивіденди АТ (п. 10 р. VII)

До

Закону про госптовариства внесено тимчасові зміни (діють лише у 2010 році) щодо визначення терміна «прибуток товариства» і компетенції загальних зборів, з яких випливає, що виплата дивідендів є обов'язковою. Однак розмір частки чистого прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, не зазначено.

Нагадаємо, що в загальному випадку виплата дивідендів супроводжується обов'язковою сплатою авансового внеску з податку на прибуток у розмірі 25 % від суми дивідендів, що підлягають виплаті (

п. 7.8 Закону про податок на прибуток), а при виплаті фізичній особі із суми дивідендів утримується ще й податок з доходів фізичних осіб у розмірі 15 % (п.п. 9.3.4 Закону про податок з доходів).

Мінімальний розмір дивідендів установлено для акціонерних товариств (АТ). До

ст. 30 Закону про АТ унесено відповідні зміни, які передбачають, що з чистого прибутку у звітному році та/або нерозподіленого прибутку здійснюється виплата дивідендів у розмірі не менше 30 %. Судячи з усього, у цій нормі йдеться про показник ряд. 350 «Нерозподіленій прибуток (непокритий збиток)» на кінець звітного періоду (року) балансу.

Як і раніше, виплата дивідендів провадиться не пізніше шести місяців після закінчення звітного року.

До компетенції загальних зборів АТ тепер входить прийняття рішення про виплату дивідендів у розмірі,

що перевищує 30 %. Судячи з усього, виплата дивідендів у розмірі 30 % чистого прибутку не потребує відповідного рішення загальних зборів.

Ці зміни викликають низку запитань.

По-перше

, на який звітний період поширюється вимога про обов'язкову виплату дивідендів: на 2009 рік, за результатами якого виплачуються дивіденди у 2010 році, або на 2010 рік, за результатами якого дивіденди виплачуватимуться вже в 2011 році?

Оскільки норми, що передбачають обов'язкову виплату дивідендів, діють з 30.04.10 р. по 31.12.10. р., то, на наш погляд, ці норми мають ураховуватися тими АТ, які приймають рішення про розподіл прибутку в період їх дії.

По-друге

, як бути АТ, які до 30.04.10 р. уже прийняли рішення про невиплату дивідендів за підсумками 2009 року (наприклад, уже в 2010 році вирішили спрямувати їх на поповнення резервного фонду і розвиток АТ) або прийняли рішення про те, що частина чистого прибутку, спрямована на виплату дивідендів, менше 30 %? Чи потрібно їм доплачувати дивіденди до встановленого 30 % рівня?

На нашу думку, у такому разі доплачувати дивіденди не потрібно. Адже рішення про використання отриманого прибутку вже прийняте на підставі законодавства, що було чинним на момент прийняття такого рішення.

По-третє

, як бути з обов'язковою виплатою дивідендів, якщо існують обставини, за яких АТ не має права виплачувати дивіденди (ст. 31 Закону про АТ), наприклад, якщо власний капітал АТ менший, ніж сума його статутного капіталу, резервного капіталу та розміру перевищення ліквідаційної вартості привілейованих акцій над їх номінальною вартістю*? Адже в цій статті йдеться про всі види дивідендів.

* Див. статтю «Дивіденди: нараховуємо та виплачуємо без помилок» // «БТ», 2010, № 7, с. 37.

Судячи з усього, якщо такі обмеження існують, то й обов'язкові дивіденди АТ не може виплачувати.

Що стосується інших видів госптовариств, то для них виплата дивідендів теж є обов'язковою (за наявності нерозподіленого прибутку), проте мінімального розміру частини прибутку, що виплачується у вигляді дивідендів, для них не передбачено. Тому такий розмір установлюють загальні збори госптовариства.

 

Новий коефіцієнт до нормативів платежів за користування надрами та спецводокористування (ст. 9)

У 2010 році до нормативів (абсолютних величин) платежів за користування надрами і спецводокористування, затверджених у

додатках 1 і 2 до Закону № 309, крім коефіцієнта 1,439, що діяв у 2009 році, застосовується коефіцієнт 1,143. Крім того, так само, як і в 2009 році, запроваджено базовий норматив платежів за використання надр для видобутку глинистих порід у розмірі 5 % їх вартості.

Нагадаємо, що ДПАУ в

листі від 11.02.10 р. № 2689/7/15-0817*, роз'яснюючи особливості адміністрування збору за спеціальне водокористування у 2010 році, пропонувала до прийняття Закону про держбюджет-2010 застосовувати нормативи цього збору, що діяли торік.

* Див. ком. «Збір за спецводокористування: ДПАУ роз'яснила особливості адміністрування у 2010 році» // «БТ», 2010, № 10, с. 9.

Стаття 9 Закону про держбюджет-2010

застосовується з моменту його опублікування (п. 1 р. VІІ «Прикінцеві положення»), тобто з 30.04.10 р.

Тому до 30.04.10 р. платежі за користування надрами для видобутку корисних копалин, а також платежі за спеціальне використання води мають нараховуватися за торішніми ставками (з урахуванням торішнього коефіцієнта 1,439), а починаючи з 30.04.10 р. для розрахунку сум таких зборів слід застосовувати нормативи, зазначені в

додатках 1 і 2 до Закону № 309, помножені на добуток коефіцієнтів 1,439 і 1,143.

Отже, у I кварталі розрахунок провадиться за торішніми ставками, у II кварталі обсяги видобутих корисних копалини і використаної води слід поділити на періоди (з 1 по 29 квітня і з 30 квітня по 30 червня), а в III і IV кварталах — уже повністю за новими ставками.

Питання, як відобразити такі обсяги у звітності, сподіваємося, роз'яснить ДПАУ. Можливо, ДПАУ так само, як у 2008 році для виробників напоїв (див.

лист від 16.07.08 р. № 14265/7/15-0617**), наполягатиме на поданні двох різних розрахунків за періодами, в яких застосовуються різні коефіцієнти. Водночас, на наш погляд, найпростіше відобразити обсяги, щодо яких застосовуються різні коефіцієнти, як обсяги, отримані з різних родовищ (джерел).

** Див. ком. «Збір за спецводокористування: як виробникам напоїв відзвітувати за півріччя» // «БТ», 2008, № 30, с. 5.

 

Новий коефіцієнт до нормативів збору за геологорозвідувальні роботи (п. 8 р. VII)

До нормативів збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, які затверджено

постановою КМУ від 29.01.99 р. № 115, застосовується коефіцієнт 3,19. Такий коефіцієнт запроваджується з 30.04.10 р. замість коефіцієнта 2,27 (п. 6. р. II Закону № 309).

При складанні

Розрахунку збору за геологорозвідувальні роботи за II квартал 2010 року платникам доведеться поділити обсяги видобутих (погашених) обсягів корисних копалини на періоди з 1 по 29 квітня (для розрахунку суми збору застосовується коефіцієнт 2,27) і з 30 квітня по 30 червня (для розрахунку суми збору застосовується коефіцієнт 3,19).

Як відобразити такі обсяги у звітності, сподіваємося, роз'яснить ДПАУ. Або доведеться подавати два розрахунки за II квартал 2010 року, або в одному розрахунку доведеться відображати той самий вид корисних копалини двічі (з різними коефіцієнтами).

 

Бюджетний коефіцієнт земельного податку у 2010 році — 3,2 (ст. 62)

На 2010 рік установлено так званий бюджетний коефіцієнт 3,2 до ставок земельного податку щодо населених пунктів, грошову оцінку земель яких не проведено.

У

статті «Розрахунок земельного податку на 2010 рік: актуальні питання» // «БТ», 2010, № 3, с. 32 ми звертали увагу читачів на таке: оскільки на момент подання Податкового розрахунку земельного податку (подається до 1 лютого) такий бюджетний коефіцієнт на 2010 рік не було затверджено, то для розрахунку суми земельного податку слід було використовувати торішній коефіцієнт 3,1 (показник гр. 9 додатка 5).

У зв'язку із затвердженням такого коефіцієнта з 30.04.10 р.

виникли підстави для перерахунку суми земельного податку стосовно ділянок, розташованих у населених пунктах, грошову оцінку земель яких не проведено.

Зверніть увагу: зміна бюджетного коефіцієнта припадає на квітень (30.04.10 р.), тому, на наш погляд, є підстави для перерахунку суми земельного податку починаючи з квітня 2010 року. Однак у тому, чи можна це зробити шляхом дроблення звітного періоду (місяця), застосувавши коефіцієнт (1:30), ми сумніваємося. Найімовірніше, новий бюджетний коефіцієнт доведеться застосовувати до всього місяця. Сподіваємося, ДПАУ, як і обіцяла в

листі від 13.01.10 р. № 181/7/15-0717, роз'яснить порядок застосування нового бюджетного коефіцієнта.

Нагадаємо деякі особливості уточнення суми земельного податку.

1. Уточненню підлягає земельний податок за квітень — грудень 2010 року, а суми земельного податку, нараховані за січень — березень, залишаються незмінними.

2. Для уточнення задекларованих у річному розрахунку сум земельного податку відповідно до

п. 5 Порядку подання податкового розрахунку земельного податку, затвердженого наказом № 434 необхідно протягом 20 календарних днів місяця, наступного за звітним (не пізніше 20.05.10 р.), подати звітний новий Податковий розрахунок земельного податку (у ньому проставляється позначка в полі «Новий звітний розрахунок») з уточненими показниками за квітень — грудень 2010 року. При цьому штраф, установлений п. 17.2 Закону № 2181, не застосовується.

Якщо зазначений строк буде пропущено, платникам доведеться подавати

уточнюючий Розрахунок (у ньому проставляється позначка в полі «Уточнюючий розрахунок»), але вже з нарахуванням 5 % штрафу від суми недоплати.

Щодо сільськогосподарських угідь та земель населених пунктів, грошову оцінку яких проведено та уточнено на 01.01.10 р., застосовуються ставки земельного податку, установлені

ст. 6 і ч. 1 ст. 7 Закону про плату за землю.

 

Скасовано збір з купівлі-продажу валюти (ст. 86)

З 01.07.10 р. збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з безготівкових операцій з купівлі-продажу іноземної валюти за гривню не справлятиметься.

Нагадаємо: Пенсійний фонд у

листі від 31.12.09 р. № 24746/03-02 дійшов висновку, що у 2010 році збір з придбання безготівкової валюти має справлятися в розмірі 0,5 % (як передбачено п. 6 ст. 4 Закону № 400).

Оскільки відповідні зміни до

Закону № 400 не внесено, то, на наш погляд, несправляння такого збору діятиме тільки до 31.12.10 р. (доки діятиме Закон про держбюджет-2010).

 

Оренда державного та комунального майна (ст. 72)

Передача в оренду державного та комунального майна у 2010 році здійснюється виключно на конкурсних засадах. Без такого конкурсу може передаватися майно в оренду бюджетним установам; музеям; підприємствам та громадським організаціям у сфері культури і мистецтва; громадським організаціям ветеранів та інвалідів; центрам професійної, соціальної реабілітації інвалідів; Пенсійному фонду України та його органам; державним видавництвам і підприємствам книгорозповсюдження; вітчизняним видавництвам та підприємствам книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (або) розповсюдження не менше 50 % книжкової продукції державною мовою (порядок визначення таких підприємств установлює Кабмін); релігійним організаціям для забезпечення проведення богослужінь, релігійних обрядів та церемоній.

При визначенні орендних ставок у містах обласного значення, містах Києві та Севастополі використовуються ставки, затверджені Кабміном, як стартові при проведенні конкурсу.

Орендар, який належним чином виконує свої зобов'язання за договором оренди, строк дії якого закінчується, має право на продовження договору оренди на новий строк, але не більше ніж на 2 роки. Для цього йому необхідно повідомити орендодавця не пізніше ніж за 2 місяці до закінчення строку дії договору оренди нерухомого майна.

Крім того, нерухоме майно органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, а також деяких держорганів, що не використовується ними для виконання своїх функцій, може бути передано в оренду до 01.01.11 р.

 

Повноваження податкових органів (ст. 21)

У 2010 році органи Державної податкової служби України (ДПС) є органами стягнення заборгованості суб'єктів господарювання перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позиками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі. При цьому така заборгованість вважається податковим боргом і стягується відповідно до

Закону № 2181.

Крім того, податковим органом приписано оскаржити рішення всіх судових інстанцій, прийняті не на користь держави, до прийняття остаточного рішення Верховним Судом України.

Поки що не зрозуміло, чи поширюється така вимога на всі спори, в яких беруть участь податківці, чи тільки на ті, в яких предметом спору є заборгованість перед державою за кредитами, держгарантіями тощо.

При цьому Мінфіну дозволено залучати у 2010 році юридичних осіб для представлення інтересів органів державної влади в судах у справах про стягнення заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під держгарантії, бюджетними позиками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, у тому числі під час процедури банкрутства, щодо яких органам ДПС було відмовлено. На оплату таких послуг дозволено використовувати до 5 % від фактичних надходжень до держбюджету внаслідок забезпечення цими особами стягнення.

На цьому наше перше знайомство з головним фінансовим планом поточного року завершимо. Оскільки нез’ясованих питань залишилося досить багато, то в міру надходження роз'яснень ми спробуємо оперативно інформувати про них на сторінках нашого видання.

 

Документи статті

Закон про держбюджет-2010

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» від 27.04.10 р. № 2154-VI (див. додаток «Документи»).

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон про податок з доходів

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.03 р. № 889-IV.

Закон про плату за землю

— Закон України «Про плату за землю» від 03.07.92 р. № 2535-XII.

Закон № 309

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.08 р. № 309-VI.

Закон № 400

— Закон України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.97 р. № 400/97-ВР.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Закон про госптовариства

— Закон України «Про господарські товариства» від 19.09.91 р. № 1576-XII.

Закон про АТ

— Закон України «Про акціонерні товариства» від 17.09.08 р. № 514-VI.

Закон № 1646

— Закон України «Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати» від 20.10.09 р. № 1646-VI.

Закон № 1574

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо погодинної оплати праці» від 25.06.09 р. № 1574-VI.

Постанова № 330

— постанова КМУ «Про визначення та застосування мінімальної заробітної плати в погодинному розмірі» від 05.05.10 р. № 330.

ПМ

— прожитковий мінімум.

ПМПО

— прожитковий мінімум на працездатну особу.

МЗП

— мінімальна заробітна плата.

ПСП

— податкова соціальна пільга.

ФТВП

— Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі