ЄДИНИЙ ВНЕСОК НА СОЦСТРАХУВАННЯ:
«комплект» підзаконних актів від Пенсійного фонду
Постанова правління Пенсійного фонду України від 10.09.10 р. № 20-3
Постанова правління Пенсійного фонду України від 27.09.10 р. № 21-1
Постанова правління Пенсійного фонду України від 27.09.10 р. № 21-2
Постанова правління Пенсійного фонду України від 27.09.10 р. № 21-3
Постанова правління Пенсійного фонду України від 27.09.10 р. № 21-5
Постанова правління Пенсійного фонду України від 27.09.10 р. № 21-6
Постанова правління Пенсійного фонду України від 08.10.10 р. № 22-1
Постанова правління Пенсійного фонду України від 08.10.10 р. № 22-2
Постанови
Пенсійного фонду України (ПФУ), що коментуються сьогодні, розроблено у зв’язку із запровадженням з 1 січня 2011 року єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄВС). Приємно, що ПФУ не став очікувати настання 2011 року і готує необхідні документи завчасно, щоб у всіх був час ознайомитися і повноцінно вивчити їх.Відразу зауважимо, що всі ці документи
набирають чинності з 1 січня 2011 року одночасно із Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 р. № 2464-VI (далі — Закон про ЄВС), на виконання якого їх і розроблено.
Документ, що коментується | Що регламентує |
1 | 2 |
Постанова правління ПФУ «Про внесення змін до постанови правління Пенсійного фонду України від 24.12.09 р. № 28-2» від 10.09.10 р. № 20-3 | Вносить зміни до Порядку взаємодії при обміні інформацією між органами Міністерства внутрішніх справ України та Пенсійного фонду України щодо захисту інтересів держави при нарахуванні та сплаті внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування та інших платежів до Пенсійного фонду України, спільно затвердженого постановою правління ПФУ від 24.12.09 р. № 28-2 та наказом МВС від 24.12.09 р. № 552. |
Порядок зарахування в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування або повернення помилково сплачених коштів, затверджений постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-1 | Розроблено на виконання ч. 13 ст. 9 Закону про ЄВС. |
Порядок ведення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших платежів, затверджений постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-2 | Розроблено на виконання ст. 12 Закону про ЄВС, Закону № 1058(1) та Закону № 400(2). |
Порядок прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати, затверджений постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-3 | Розроблено на виконання ст. 24 Закону про ЄВС. |
Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджена постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-5 | Розроблено на виконання ст. 8, 12 і 25 Закону про ЄВС. |
Порядок взяття на облік та зняття з обліку в органах | Розроблено на виконання ст. 5 Закону про ЄВС. |
Положення про Державний реєстр загальнообов’язкового державного соціального страхування, затверджене | Розроблено на виконання ст. 16 Закону про ЄВС. |
Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.10 р. № 22-2 | Розроблено на виконання ст. 6 Закону про ЄВС. |
(1) Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.03 р. № 1058-IV. (2) Закон України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.97 р. № 400/97-ВР. (3) Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.03 р. № 21-1. (4) Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затверджений постановою правління ПФУ від 05.11.09 р. № 26-1. (5) Порядок формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 10.06.04 р. № 7-6. |
Докладно зупинимося на деяких спірних моментах, які містить
Закон про ЄВС* та які врегульовано нормативними документами, що коментуються сьогодні, зокрема Інструкцією № 21-5 та Порядком № 22-2.* Докладніше про це читайте в Темі тижня «Єдиний внесок на соцстрахування» // «БТ», 2010, № 37, с. 38.
Ставки ЄВС
. Із норм Інструкції № 21-5 тепер зрозуміло, що:— окремі розміри ставок, установлені
Законом про ЄВС для інвалідів — працівників підприємств УТОГ і УТОС, підприємств громадських організацій інвалідів, членів льотних екіпажів («спецставки»), установлені до об’єкта у вигляді «заробітної плати за видами виплат, що включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати». Тому «спецставки» до лікарняних і винагород за цивільно-правовими договорами не застосовують;— для винагород
за цивільно-правовими договорами застосовуються ставки 34,7% і 2,6% незалежно від статусу особи, яка виконує роботи за таким договором (інвалід, член льотного екіпажу), і роботодавця (підприємство УТОГ і УТОС, підприємство, на якому працює інвалід);— при нарахуванні ЄВС на суму лікарняних ставку
33,2% застосовують до всієї суми виплати за листком непрацездатності — її нараховують як на суму допомоги, так і на суму оплати перших 5 днів тимчасової непрацездатності, хоча із самого Закону про ЄВС це чітко не випливає. «Спецставки» (наприклад, для працівників-інвалідів юридичних осіб — 8,41 %) у цьому випадку не застосовуються.Водночас не зрозуміло, як бути зі ставкою 2 % для утримання: і в
Законі про ЄВС (ч. 12 ст. 8), і в Інструкції № 21-5 (п. 3.10) 2 % утримують із суми допомоги по тимчасовій непрацездатності. А за якою ставкою утримувати ЄВС із суми оплати перших 5 днів тимчасової непрацездатності? Некоректно в цьому випадку застосовувати і звичайну ставку (загальна — 3,6 %), оскільки її утримують із суми зарплати (п. 3.5 Інструкції № 21-5). Із цього приводу необхідні відповідні роз’яснення ПФУ. Тут не виключено використання підходу, що лікарняні для працівника — це один вид виплат (допомога), і не важливо, за рахунок чиїх коштів її виплачують.Базовий період
. Проблему з базовим періодом для підприємців та самозайнятих осіб вирішено і в Інструкції № 21-5, і в Порядку № 22-2 (відрізняється від Закону про ЄВС):—
календарний місяць є базовим періодом для всіх роботодавців, у тому числі підприємців та самозайнятих осіб (п.п. 4.3.6 Інструкції № 21-5, п. 3.1 Порядку № 22-2), незважаючи на наявну суперечність в абзаці третьому ч. 8 ст. 9 Закону про ЄВС*;—
календарний рік є базовим періодом для підприємців і самозайнятих осіб «за себе» (п.п. 4.6.2 Інструкції № 21-5, п. 3.1 Порядку № 22-2).* Докладніше про це читайте в Темі тижня «Єдиний внесок на соцстрахування» // «БТ», 2010, № 37, с. 38.
Строки сплати ЄВС
. Строки сплати ЄВС, передбачені Інструкцією № 21-5, відрізняються від установлених у ч. 8 ст. 9 Закону про ЄВС (табл. на с. 10). Водночас ЄВС, не сплачений у строки, зазначені в таблиці, вважається недоїмкою (п. 6.2 Інструкції № 25-1), що сплачується з нарахуванням пені та штрафів, а вони для ЄВС чималі!
Строки сплати ЄВС
Платник | Строк сплати згідно з Інструкцією № 21-5 |
Роботодавці, у тому числі підприємці та самозайняті особи | Не пізніше 20 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом, незалежно від виплати зарплати (п.п. 4.3.6) |
Підприємець на загальній системі оподаткування | 1) авансові платежі протягом року — до 15 березня, до 15 травня, до 15 серпня і до 15 листопада; |
Підприємець на спрощеній системі оподаткування | 1) авансові платежі — до 20 числа місяця, наступного за місяцем, за який він сплачується (не зрозуміло, чому ПФУ не передбачив «не пізніше 20 числа»); |
Самозайняті особи | До 1 квітня наступного року за даними річної декларації (п.п. 4.5.3) |
Звітність
. Форми звітів наведено в додатку до Порядку № 22-2 :1) для
роботодавців — додаток 4 до Порядку № 22-2, який вони повинні будуть щомісяця подавати не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним місяцем (п. 3.1);2) для
підприємців і самозайнятих осіб за себе — додаток 5 до Порядку № 22-2, який вони подають один раз на рік не пізніше 1 квітня року, наступного за звітним (п. 3.2);3) для
добровільно застрахованих осіб — додаток 6 до Порядку № 22-2, який вони подають один раз на рік не пізніше 1 квітня року, наступного за звітним (п. 3.3), а при здійсненні працівником доплати до мінімального розміру — протягом одного календарного місяця після здійснення такої доплати (п. 3.4).Заповнюваний роботодавцями
додаток 4 є аналогом пенсійного додатка 4 до Порядку № 26-1. АЛЕ! Тепер у ньому лише дев’ять таблиць, тоді як у пенсійному додатку 4 до Порядку № 26-1 їх десять (це результат того, що в новому додатку 4 діючі на сьогодні таблиці 6 і 7 «злито докупи» до однієї таблиці 6). У таблиці 1 ЄВС та базу для його справляння наведено в розрізі встановлених Законом про ЄВС ставок. У таблицях 5, 6 і 7 додано реквізит «Громадянство України», а в таблиці 6 — ще і стать працівника (графа 7). Доходи, що нараховуються, у таблиці 6 розподілятимуться за місяцями, за які їх нараховано (для цього передбачено графу 11) .Пунктом 2.14 Порядку № 22-2
передбачено перенесення останнього дня подання звіту, що припадає на вихідний (святковий, неробочий) день, на найближчий робочий день.При поданні звітності збережено можливість
подання на паперовому носії при чисельності застрахованих осіб не більше 5 осіб. Але його не можна буде надіслати поштою, оскільки згідно з п. 2.11 Порядку № 22-2 такий звіт не вважається поданим.
Окремі моменти для підприємців
. Здається, підприємцям на загальній системі оподаткування в місяці, в якому вони не отримували дохід, доплачувати до мінімального розміру ЄВС не потрібно. Такий висновок можна зробити з п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону про ЄВС та абзацу третього п.п. 4.5.2 Інструкції № 25-1: «сума єдиного внеску не може бути менше розміру мінімального страхового внеску за кожну особу за місяць, в якому отримано дохід (прибуток)». Крім того, у документах, що коментуються, не згадується про можливість заліку єдиного податку в рахунок сплати ЄВС.Оскільки названі вище документи, що коментуються, наберуть чинності тільки з 1 січня 2011 року, до докладного їх вивчення ми ще повернемося, але ближче до цієї дати.