Теми статей
Обрати теми

Про використання товарно-транспортної накладної

Редакція БТ
Лист від 10.08.2010 р. № 3845-01/09/19-10

АВТОТРАНСПОРТНА ДОКУМЕНТАЦІЯ:

Мінтранс відповідає на проблемні запитання

 

Лист Державної адміністрації автомобільного транспорту Міністерства транспорту і зв’язку України від 10.08.10 р. № 3845-01/09/19-10 «Про використання товарно-транспортної накладної»

 

У

листі, що коментується, Мінтранс відповів на низку запитань, пов’язаних із заповненням документації при здійсненні автотранспортних перевезень.

1. Товарно-транспортна накладна (ТТН) є обов’язковим документом

, що підтверджує факт придбання транспортних послуг та оприбуткування товарів, доставлених автомобільним транспортом. Заміна ТТН будь-яким іншим документом довільної форми не допускається. «Обов’язкову» позицію Мінтранс аргументував посиланням на лист Держкомпідприємництва від 08.08.06 р. № 6197, Правила перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.97 р. № 363, постанову КМУ від 25.02.09 р. № 207 «Про затвердження Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні». Аналогічний підхід Мінтранс уже викладав у листі від 26.12.07 р. № 5327-02/06/14-07. Висновки про відсутність права на валові витрати без ТТН було зроблено і в листі ДПА у м. Києві від 23.10.07 р. № 341/Н/31-607 // «БТ», 2008, № 1, с. 5.

Від себе додамо таке: дійсно, у зазначених документах ідеться про обов’язковість оформлення перевезення вантажів ТТН, і без цього документа підтвердити правомірність валових витрат щодо придбання товарів і транспортних послуг буде вкрай важко. Водночас тут необхідно звернути увагу на два принципові моменти.

По-перше, обов’язковість застосування ТТН установлено тільки для ситуацій перевезення вантажів

на договірній основі сторонніми перевізниками, а при перевезенні вантажів для власних потреб замість ТТН можна використовувати накладну чи інший документ, що підтверджує право власності на вантаж, — це випливає з п. 2 Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажів автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні (додаток до постанови КМУ від 25.02.09 р. № 207).

По-друге, ТТН має використовуватися лише під час перевезення вантажів вантажним автомобілем, оскільки вона йде в обов’язковому комплекті з подорожнім листом вантажного автомобіля та є типовою формою первинного обліку роботи вантажного автомобіля. Тому в ситуації, коли вантаж перевозиться легковим транспортом, використання ТТН не є обов’язковим, що підтвердив і Держкомстат у

листі від 18.12.06 р. № 14/2-25/95.

Також є підстави вважати, що використання ТТН не є обов’язковим і в разі перевезення вантажів автобусом, проте офіційні органи дотримуються категоричної позиції, що ТТН у цій ситуації необхідна (див.

листи Держкомстату від 25.06.07 р. № 05/2-8/46, Мінтрансу від 26.12.07 р. № 5327-02/06/14-07).

Зауважимо також, що у судовій практиці зустрічалися позитивні для платників рішення, в яких підтверджувалася

легітимність валових витрат, пов’язаних із придбанням товарів за відсутності ТТН, якщо наявні інші підтверджуючі документи (рахунки на транспортні послуги, платіжні доручення на перерахування коштів за транспортні послуги, акти приймання-здавання наданих послуг із перевезення вантажів, подорожні листи). При цьому суди часто підкреслюють, що обов’язковість ТТН для цілей податкового обліку чинним законодавством не передбачена, ТТН не може розглядатися як єдиний можливий засіб доведення обґрунтованості віднесення витрат на транспортування вантажу до валових витрат (див., наприклад, постанову Донецького окружного адмінсуду від 10.07.09 р. у справі № 2а-4066/09/0570, ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 17.04.09 р. у справі № 22а-2595/2008, ухвалу ВАдСУ від 15.05.08 р. у справі № К-30854/06, постанову ВГСУ від 17.02.05 р. у справі № 34/281а)*.

* Див. із цього приводу також статті «Транспортна документація: актуальні питання» // «БТ», 2007, № 8, с. 43, «Водій

інспектор ДАІ»: які документи необхідно пред’явити для перевірки // «БТ», 2008, № 48, с. 19.

2. Відповідальність за неправильно оформлений подорожній лист

передбачено ст. 126 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП) у вигляді штрафу від 25 до 50 нмдг (від 425 до 850 грн.). Справи щодо цих порушень розглядаються органами внутрішніх справ (міліцією). Причому при встановленні такого порушення представник ДАІ має право тимчасово затримати транспортний засіб і доставити його на штрафмайданчик (ст. 2652 КУпАП). Оскільки в цій ситуації саме працівник ДАІ визначатиме належне оформлення «дорожнього (маршрутного) листа або документів на вантаж, що перевозиться», у разі незгоди з його позицією свою правоту доведеться відстоювати в суді. Не забудьте у протоколі та постанові зазначити свою незгоду з позицією працівника ДАІ й те, що подорожній лист оформлено належним чином.

Крім того, Мінтранс упустив з уваги, що за відсутності в подорожньому листі позначки про проходження щозмінного медогляду** і контролю технічного стану автомобіля на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, устаткування, експлуатацію транспортних засобів, а також громадян-СПД може бути накладено адмінштраф за

ст. 128 КУпАП від 40 до 50 нмдг (від 680 до 850 грн.), а при повторному порушенні — від 50 до 80 нмдг (від 850 до 1360 грн.).

** Докладніше про медогляди див. конс. «Штамп лікаря на подорожньому листі — доказ проведеного медогляду» // «БТ», 2010, № 40, с. 43.

Також існує небезпека того, що «неправильний» подорожній лист не визнають як первинний документ, який підтверджує, зокрема, факт списання пального на здійснену поїздку, а отже, підприємство ризикує залишитися без валових витрат і податкового кредиту з ПДВ за ним. Але це вже компетенція не ДАІ, а податківців, і накладати штрафи за це порушення вони будуть не за КУпАП.

3. За відсутність перереєстрації транспортного засобу в разі заміни двигуна

адміністративної та кримінальної відповідальності не передбачено і може накладатися тільки дисциплінарна відповідальність. У цьому Мінтранс помилився, оскільки ст. 128 КУпАП прямо передбачає можливість застосування відповідальності за випуск на лінію транспортних засобів, переобладнаних без відповідного погодження: адмінштраф від 680 до 850 грн. (при повторному порушенні — від 850 до 1360 грн.). Крім того, при виявленні цього порушення працівник ДАІ може тимчасово вилучити талон проходження техогляду (ст. 2653 КУпАП).

4. Якщо норми списання пального було незаконно завищено через відсутність перереєстрації автомобіля при заміні двигуна*, на винних осіб накладається лише дисциплінарна відповідальність (за винятком факту розкрадання пального). Незважаючи на ліберальність цього висновку, він не є беззаперечним, оскільки дуже ймовірно, що в частині надміру списаного пального підприємство при перевірці працівниками ДПІ буде позбавлене права на валові витрати і на податковий кредит з ПДВ. А у держпідприємств такими фактами може зацікавитися КРУ, оскільки вони якраз свідчать про можливий факт розкрадання пального. Отже, краще зазначених порушень не допускати.

* Про порядок установлення нових норм списання ПММ при заміні двигуна див. коментар «Норми витрати ПММ після заміни двигуна» // «БТ», 2009, № 37, с. 6.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі