Теми статей
Обрати теми

Про затвердження Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення. Про затвердження Порядку проведення перевірок Міністерством юстиції України суб'єктів первинного фінансового моніторингу. Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство юстиції України. Про затвердження Порядку розгляду справ про порушення вимог законодавства, що регулює діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та застосування санкцій

Редакція БТ
Наказ від 29.09.2010 р. № 2336/5, 2338/5, 2339/5, 2340/5

ФІНМОНІТОРИНГ:

Мін’юст визначився, як здійснювати нагляд за СПФМ

 

Наказ Міністерства юстиції України від 29.09.10 р. № 2336/5

«Про затвердження Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення»

Наказ Міністерства юстиції України від 29.09.10 р. № 2338/5

«Про затвердження Порядку проведення перевірок Міністерством юстиції України суб’єктів первинного фінансового моніторингу»

Наказ Міністерства юстиції України від 29.09.10 р. № 2339/5

«Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство юстиції України»

Наказ Міністерства юстиції України від 29.09.10 р. № 2340/5

«Про затвердження Порядку розгляду справ про порушення вимог законодавства, що регулює діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та застосування санкцій»

 

Нагадаємо, що відповідно до

п. 5 ч. 1 ст. 14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом» у редакції від 18.05.10 р. № 2258-VI* (далі — Закон про фінмоніторинг) Мін’юсту надано право здійснювати державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, над діяльністю таких спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу (далі — СПФМ), як:

— нотаріуси;

— адвокати;

— інші особи, які надають юридичні послуги

(за винятком осіб, які надають послуги у межах трудових правовідносин).

* Див. консультацію «Запобігання відмиванню доходів: нова редакція Закону» // «БТ», 2010, № 29, с. 16.

Для виконання своїх повноважень Мін’юст, як і Держфінмоніторинг (про що ми писали в консультації

«Фінмоніторинг: аналізуємо нові порядки» // «БТ», 2010, № 40, с. 28), затвердив низку нормативно-правових актів, які встановлюють процедурні моменти контролю і нагляду за СПФМ, що відноситься до їх компетентності, а також визначив порядок дій таких СПФМ при проведенні моніторингу.

1. Здійснення фінмоніторингу

. Для здійснення фінмоніторингу вищезгаданими СПФМ Мін’юст наказом від 29.09.10 р. № 2339/5 затвердив Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство юстиції України.

Відповідно до цього

Положення СПФМ, які підконтрольні Мін’юсту, перш ніж проводити фінмоніторинг мають визначити працівника, який буде за це відповідати. Робити це потрібно до моменту здійснення СПФМ (відокремленим підрозділом) першої фінансової операції**, яка підлягає моніторингу.

** Звернемо увагу, що стати на облік такі СПФМ у Держфінмоніторингу мають у порядку, визначеному постановою КМУ від 25.08.10 р. № 747, не пізніше ніж протягом

3 робочих днів з дати встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити один з правочинів, перелічених у ст. 8 Закону про фінмоніторинг.

Такий працівник повинен мати бездоганну ділову репутацію, відповідати кваліфікаційним вимогам, встановленим наказом Держфінмоніторингу від 15.10.09 р. № 147, та працювати в СПФМ (відокремленому підрозділі) за основним місцем роботи.

Крім того, після призначення працівника на таку посаду необхідно, щоб він протягом 3 місяців пройшов навчання у порядку, визначеному Положенням про навчання працівників, відповідальних за проведення фінансового моніторингу суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Державний комітет фінансового моніторингу України, затвердженим наказом Держфінмоніторингу від 19.07.10 р. № 113.

Щоб проводити фінмоніторинг, працівник СПФМ має виконувати такі обов’язки:

1)

проводити ідентифікацію та вивчати фінансову діяльність клієнтів (розділ IV Положення № 2339);

2)

виявляти фінансові операції, що підлягають фінмоніторингу, в тому числі ті, які можуть бути пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму на підставі ознак операцій, які підлягають внутрішньому фінмоніторингу, переліку організацій, що визнані терористичними, за критеріями ризику, визначеними Держфінмоніторингом та рекомендаціями Мін’юсту (пп. 5.1 — 5.3 Положення № 2339/5);

3)

інформувати керівника СПФМ про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, і заходи, вжиті для реалізації норм Закону про фінмоніторинг, не рідше одного разу на місяць шляхом надання письмової довідки довільної форми (п. 5.4 Положення № 2339/5).

А при виявленні фінансової операції, учасником якої або вигодонабувачем за якою є особа, яку включено до переліку осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції, — у день її виявлення, оскільки на основі цієї інформації керівник СПФМ буде приймати рішення про зупинення такої фінансової операції на строк до 2 днів.

2. Проведення перевірок

. Проводити перевірку СПФМ (нотаріусів та адвокатів) Мін’юст буде за тими ж правилами, що Держфінмоніторинг. Тобто шляхом проведення планових і позапланових перевірок. При цьому проводитимуться вони в порядку, затвердженому наказом Мін’юсту від 29.09.10 р. № 2338/5.

Планові перевірки

Мін’юст проводитиме не частіше одного разу на три роки на підставі наказу Мін’юсту. Про проведення такої перевірки СПФМ повинен бути попередньо повідомлений Мін’юстом (управлінням юстиції) рекомендованим листом з повідомленням про вручення не менше ніж за 10 календарних днів (з моменту отримання СПФМ повідомлення) до початку її проведення. Тривалість такої перевірки не може перевищувати 7 робочих днів, але у разі потреби її строк може бути продовжено ще на 5 робочих днів. (Держфінмоніторинг проводить такі перевірки протягом довшого строку).

Позапланова перевірка

проводиться без попереднього повідомлення СПФМ за наявності хоча б однієї з таких підстав:

— письмового повідомлення органів державної влади та місцевого самоврядування про ознаки порушення СПФМ;

— виявлення за результатами безвиїзної перевірки фактів порушення законодавства СПФМ;

— за ініціативою Держфінмоніторингу у разі безпосереднього виявлення ним ознак порушення законодавства СПФМ під час його діяльності;

— виявлення нових документів (обставин), що не були відомі та не могли бути відомі під час проведення планової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами планової перевірки.

Строки проведення позапланових перевірок, порядок допуску перевіряючих до виїзних перевірок та надання документів при безвиїзній перевірці такі самі, як і при планових перевірках.

За результатами планових та позапланових перевірок складається у двох примірниках Акт перевірки (

додаток 5 до Порядку № 2338/5), не пізніше дати закінчення терміну проведення перевірки.

3. Розгляд справ про порушення законодавства

. Розгляд справи про порушення Закону про фінмоніторинг, виявлені при перевірці, Мін’юст здійснюватиме в Порядку розгляду справ про порушення вимог законодавства, що регулює діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та застосування санкцій, затвердженому наказом Мін’юсту від 29.09.10 р. № 2340/5. Цей Порядок практично нічим не відрізняється від того, що затверджений Держфінмоніторингом (детальніше див. «БТ», 2010, № 40, с. 28), за винятком того, що розглядати справи та приймати відповідні рішення буде Комісія Мін’юсту, управління юстиції з питань застосування санкцій за порушення вимог Закону та/або нормативно-правових актів, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом

4. Оформлення матеріалів про адмінправопорушення

. Оформлюються матеріали про амінправопорушення, накладені працівниками Мін’юсту на працівників СПФМ, на підставі Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Мін’юсту від 29.09.10 р. № 2336/5. Порядок оформлення таких матеріалів аналогічний тому, що здійснює Держфінмоніторинг (детальніше див. «БТ», 2010, № 40, с. 28 ).

Звернемо увагу лише на те, що складати протокол про амінправопорушення працівники Мін’юсту будуть щодо таких посадових осіб:

— керівника юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи), його заступника або іншої особи, яка виконувала обов’язки керівника юридичної особи;

— працівника, відповідального за проведення фінмоніторингу в юридичній особі (у відокремленому підрозділі юридичної особи);

— фізичних осіб, які надають юридичні послуги (за винятком осіб, які надають послуги у рамках трудових правовідносин).

Накази

, що коментуються, набрали чинності 10.10.10 р.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі